Hur ser man fångrand?

J

Jiri

Undrar ut man vet att det är en fångrand som uppkommit på hoven.
Vet sa att vår häst hde det sedan fem veckor tillbaka enligt den men att han inte varit sjuk innan...Ärligt talat kunde vi knappt se någon rand, trodde att den var tydligare.
Hur kan man se?
Kan sämre hökvalitet vara en faktor?

Sv: Hur ser man fångrand?

Sen undrar jag också lillen som fick fång MÅSTE ha fått det av höt på något sätt, vilket är helt otroligt då han gått på det under flera år. Men visst det är förståss olika från år till år med skördarna. Men i alla fall
Skillnaden i år var att han hade skor, kan det påverka?
Borde det inte vara farligt att fortsätta ge honom av detta hö då? Inte tvärt byta men att överhuvudtaget fortsätta...
Kan inte havrehalm också vara för socker rikt?

Jag kan inte så mycket om fång, men har för mig att man numera säger att allt som stressar hästen kan utlösa ett anfall (typ dåligt foder, stallbyte osv). Vet att det finns massor med gamla trådar om detta.

Men att det är en fångrand och inte en foderrand ser man på att foderranden följer kronranden, är parallell med kronranden, en fångrand är liksom utdragen och avståndet till kronranden är olika stort på olika ställen runt hoven.

Jag kan inte så mycket om fång, men har för mig att man numera säger att allt som stressar hästen kan utlösa ett anfall (typ dåligt foder, stallbyte osv). Vet att det finns massor med gamla trådar om detta.

Men att det är en fångrand och inte en foderrand ser man på att foderranden följer kronranden, är parallell med kronranden, en fångrand är liksom utdragen och avståndet till kronranden är olika stort på olika ställen runt hoven.

okej, men. kan man känna randen som en upphöjning, nersänkning eller liknande också?
Det känns som ett litet gupp mitt på hoven typ

Hur vet man om det är lindrig eller måttlig fång?
Vad är grunden till antagandet? Jag gissar på hur stor rotationen är men är det de enda i så fall?

Vilken väg är bäst att gå, den kända barfota metoden "som botar alla hovsjukdommar" eller den kända beslag skoningen som jag gissar att vet kommer rekommendera?

Känner mig lite vilsen här...Hästen har inte visat ett enda tecken och han har gått på samma foder och allt men nu plötsligt så bara kom det...:cry:
Jag har varit jätterädd för fång så länge på mina pållisar och så får jag en som har det nu, stackars liten

Jag kanske är lite trög, men är randen på hoven det enda tecknet på att hästen skulle haft fång?

Nej, men det som man kan se efter själva anfallet, det tar ju tid innan hoven växer ner.

Här är några länkar där du kan läsa mer om symtom osv.

http://www.hallandsdjursjukhus.se/p...&parent01=12&parent02=36&level3_4=true&stat=1

http://www.islandshingstar.se/fakta/sjukdomar.htm

http://www.angloarab.se/undersidor/sjukdomar_magsar_fang_kolik.htm

Och här en länk där det även finns bilder på fångranden

http://spah.se/assets/docs/bestallnings_material/finadyne_fang_hos_hast.pdf

han ville inte gå och var spänd i nacken, vägde från framhov till framhov (inte på bakbenen).
hovis var ute nu och sa att det inte var så allvarligt och att det inte var något mellanrum vid lamellerna. På honom lät det som att randen lika gärna kunde vara en foderrand... Vad menar han med lika gärna? Trodde att det bara kunde vara det ena eller det andra helt självklart för det vana ögat, eller?

Nej, men det som man kan se efter själva anfallet, det tar ju tid innan hoven växer ner.

Här är några länkar där du kan läsa mer om symtom osv.

http://www.hallandsdjursjukhus.se/p...&parent01=12&parent02=36&level3_4=true&stat=1

http://www.islandshingstar.se/fakta/sjukdomar.htm

http://www.angloarab.se/undersidor/sjukdomar_magsar_fang_kolik.htm

Och här en länk där det även finns bilder på fångranden

http://spah.se/assets/docs/bestallnings_material/finadyne_fang_hos_hast.pdf

Tackar så mycket.
Men randen hade han ju nu. Så då måste det i så fall ha kommit tidigare men han inte fått något anfall. Det har han fått nu isåfall.
Han är jättepigg och mår bra, frustrerad för att han inte får någon mat nästan. Men visst så går han ju på smärtstillande också.

De säger överallt att man kan ge halm, vet sa obegränsat med halm och två nävar hö...Kan aldrig halm bli rikt på kolhydrater/socker?

Sen tänkte jag på det här med dubbelslående steg som jag läste om...Jag tycker nog att han alltid har gått så. Är inte det möjligt eller vad då? Speciellt när han fick skor. Trodde att det kanske berodde på hans gamla patella

De säger överallt att man kan ge halm, vet sa obegränsat med halm och två nävar hö...Kan aldrig halm bli rikt på kolhydrater/socker?

En fånghäst har naturligtvis minst lika stort proteinbehov som en frisk häst.
Halm innehåller inte några proteiner som är smältbara för hästar. Den innehåller säkert inte heller något farligt socker men däremot en hel del energi i fibrerna. Jag ser halm som ett ganska ofarligt men onödigt foder till en fånghäst under förutsättning att det är bra halm som är tröskad ordentligt. De flesta fånghästar behöver gå ner i vikt och då är tomma kalorier kanske inte det bästa. Men ibland kan man vara tvungen att ge dem halm för att de ska få tillräckligt att tugga.

En fånghäst har naturligtvis minst lika stort proteinbehov som en frisk häst.
Halm innehåller inte några proteiner som är smältbara för hästar. Den innehåller säkert inte heller något farligt socker men däremot en hel del energi i fibrerna. Jag ser halm som ett ganska ofarligt men onödigt foder till en fånghäst under förutsättning att det är bra halm som är tröskad ordentligt. De flesta fånghästar behöver gå ner i vikt och då är tomma kalorier kanske inte det bästa. Men ibland kan man vara tvungen att ge dem halm för att de ska få tillräckligt att tugga.

Okej tack,
Han är inte överviktig men är van att tugga och det är en kallbox han står i så det är kanske nödvändigt med att tugga för honom lillen

det är ju inte helt säkert att han fått det av just höet.

i familjen finns en fångponny och hon har vart helt symptomfri hela hösten och vintern hittills..
äter en hel del hö och en del annat foder som hon funkar väldigt bra på.
ett tag efter marken frös och blev knöglig= mindre lust att röra sig så fick hon ett anfall..
alternativ är att gräset hade börjat växa litelite och sen har det frusit så har hon ätit det..

fång är en djungel, det tog ett bra tag innan vi hittade ett sätt som passar våran lilla ponny... jag minskade inte höet utan faktiskt ökat så att hon hade mat mer eller mindre hela tiden bara för att magen ska hållas i balans.

En kort, enkel grundkurs i fång;

Anledningarna till att en häst får fång kan vara många, alltifrån foderrelaterat till medicinering (ffa kortison) eller kvarbliven efterbörd vid fölning.

Fång är en förgiftning (belastningsfång är ett annat kapitel men det går jag inte in på här) men symptomen syns framförallt i hovarna och då oftast i fram.

Man skiljer på akut fång - då hästen har ont, värme i hovarna, förstärkt puls, svårt att gå och vid riktigt svåra fall även feber, allt i varierande grad - och kronisk fång som inte egentligen betyder att hästen aldrig kommer bli frisk utan betecknar de förändringar som kvarstår i hovarna då det akuta stadiet är över. Då brukar man kunna se en breddad lamellrand, konkav hovvägg, fångränder eller höra ett dubbelslående steg.
Många av dessa symptom kan ju ha andra anledningar än fång förstås, det var därför jag undrade om randen var det enda tecknet. Det kan också skilja väldigt mycket på hur kraftigt anfall hästen får, ibland märker hästägaren ingenting och ibland blir hästen jättesjuk. Generellt kan man säga att ju lättare anfall desto bättre prognos.

Det som händer i hoven vid ett fånganfall är att lamellranden som håller ihop kötthoven med hovväggen luckras upp och att de "sitter ihop" sämre. Detta kan resultera i att hovbenet roterar, tippar framåt, och hamnar i fel läge (därav det dubbelslående steget, eftersom hovbenet strävar efter att landa plant mot underlaget).

Min erfarenhet är att många hästar som får fång är just de som går på väldigt magert bete (läs hagar utan särskilt mycket växtlighet alls) för att man är rädd att de ska få fång. Det gör att hästen äter vadhelst den kan få tag i och äter då växter som den annars skulle ha ratat. Samma fenomen uppstår ju på vintern när växterna vissnar ner och häster går och tuggar på det lilla den kan hitta. Många upplever det som att fång har ökat bland hästraser som tidigare inte varit särskilt fångbenägna och framförallt drabbas de på hösten och vintern. Det kan bero på att vi fått mildare vintrar. När det goda gräset är slut äter hästen de mindre nyttiga. De finns kvar längre in på hösten och är lättare att komma åt då vi inte har lika mycket snö. Vissa växter är mer benägna att framkalla fång än andra, råg tex har man använt för att framkalla fång vid försök. Jag tog hand om en fånghäst och gjorde tvärtemot vad de flesta andra skulle ha gjort, jag släppte ut henne på ett bra bete med de andra där hon själv kunde välja vad hon ville äta. Hon fick aldrig mer fång...

Det här är bara lite skrap på ytan, fång är ett stort ämne. För att svara lite mer konkret på dina frågor;

- fångränder "delar" sig i trakterna, foderränder är jämna. Det går att ta fel på.

- dubbelslående steg kan bero på hovbensrotation pga fång men också på felaktig verkning (för hög i trakterna)

- det behöver inte alls vara höet som är boven i dramat i ditt fall. Fundera lite till på vad som skulle kunna vara orsaken. Ta hjälp av din hovslagare!

- nu när det varit fruset och "knöggligt" i markerna är det många hästar som blivit ömfotade. Tecknen kan förväxlas med fångsymptom...

Lycka till!

En kort, enkel grundkurs i fång;

Anledningarna till att en häst får fång kan vara många, alltifrån foderrelaterat till medicinering (ffa kortison) eller kvarbliven efterbörd vid fölning.

Fång är en förgiftning (belastningsfång är ett annat kapitel men det går jag inte in på här) men symptomen syns framförallt i hovarna och då oftast i fram.

Man skiljer på akut fång - då hästen har ont, värme i hovarna, förstärkt puls, svårt att gå och vid riktigt svåra fall även feber, allt i varierande grad - och kronisk fång som inte egentligen betyder att hästen aldrig kommer bli frisk utan betecknar de förändringar som kvarstår i hovarna då det akuta stadiet är över. Då brukar man kunna se en breddad lamellrand, konkav hovvägg, fångränder eller höra ett dubbelslående steg.
Många av dessa symptom kan ju ha andra anledningar än fång förstås, det var därför jag undrade om randen var det enda tecknet. Det kan också skilja väldigt mycket på hur kraftigt anfall hästen får, ibland märker hästägaren ingenting och ibland blir hästen jättesjuk. Generellt kan man säga att ju lättare anfall desto bättre prognos.

Det som händer i hoven vid ett fånganfall är att lamellranden som håller ihop kötthoven med hovväggen luckras upp och att de "sitter ihop" sämre. Detta kan resultera i att hovbenet roterar, tippar framåt, och hamnar i fel läge (därav det dubbelslående steget, eftersom hovbenet strävar efter att landa plant mot underlaget).

Min erfarenhet är att många hästar som får fång är just de som går på väldigt magert bete (läs hagar utan särskilt mycket växtlighet alls) för att man är rädd att de ska få fång. Det gör att hästen äter vadhelst den kan få tag i och äter då växter som den annars skulle ha ratat. Samma fenomen uppstår ju på vintern när växterna vissnar ner och häster går och tuggar på det lilla den kan hitta. Många upplever det som att fång har ökat bland hästraser som tidigare inte varit särskilt fångbenägna och framförallt drabbas de på hösten och vintern. Det kan bero på att vi fått mildare vintrar. När det goda gräset är slut äter hästen de mindre nyttiga. De finns kvar längre in på hösten och är lättare att komma åt då vi inte har lika mycket snö. Vissa växter är mer benägna att framkalla fång än andra, råg tex har man använt för att framkalla fång vid försök. Jag tog hand om en fånghäst och gjorde tvärtemot vad de flesta andra skulle ha gjort, jag släppte ut henne på ett bra bete med de andra där hon själv kunde välja vad hon ville äta. Hon fick aldrig mer fång...

Det här är bara lite skrap på ytan, fång är ett stort ämne. För att svara lite mer konkret på dina frågor;

- fångränder "delar" sig i trakterna, foderränder är jämna. Det går att ta fel på.

- dubbelslående steg kan bero på hovbensrotation pga fång men också på felaktig verkning (för hög i trakterna)

- det behöver inte alls vara höet som är boven i dramat i ditt fall. Fundera lite till på vad som skulle kunna vara orsaken. Ta hjälp av din hovslagare!

- nu när det varit fruset och "knöggligt" i markerna är det många hästar som blivit ömfotade. Tecknen kan förväxlas med fångsymptom...

Lycka till!

Precis jag är lite inne på din teori också. Jag känner till en del av det du sa och det är väldigt intressant. Vi har haft ut två hovslagare idag och om jag förstått dem rätt så är de tveksamma på fång för de tycker han har bland de finaste hovar de sett på shettis. Han är i o f litelite varm sa de men inget syns, randen kan vara foderrand säger de iom att vi bytte hö ungefär vid den tiden som det ser ut ha uppkommit...Hade det varit fodret hade det väl kommit direkt eller tätt inpå, eller?
Sedan är han nästan bara öm och vill inte stödja på ena fram...Är inte fång på minst två hovar? Kan det vara mer på den ena annars?
Den ena hovisen tyckte vi skulle ta dit en kiropraktor eller equterapeut för att utreda så det inte är en omkullhalkning eller överbelastning i diogonala bakbenet/bäckenet. Han har haft problem med styltor i omgångar så att han är spänd i nacken(som vet. visade oss) kan ju ha med det att göra också kan man tycka. Och har han desutom haft problem med styltor fram så vore väl risken att han vrickat eller knäckt till bäckenet vara ännu större, eller?

Sedan tänkte jag fråga lite om Quadrisol och vedaprofen är? Det är det antiinflamatoriska och smärtstillande medlet han har fått, pasta att ge i munnen...Brukar inte fång "behandlas" med fenadyle eller något? Han har fått ordinerat det i 10 dagar och sedan ska hon på återbesök men hon tror minst i 3 veckor till...Kan det vara nyttigt! Jag trodde själva akuta stadiet gick över på en vecka typ och sedan att man fick lugnt med boxvila i någon vecka men utan preparat.
Vet inte hur jag ska ifrågasätta vet. Tror ni att jag ska göra det? Det känns som om två hovslagare är fundersamma, men såklart inte tvärsäkert tänker säga emot vet., på att det är fång...Jag förstod som på dem att man inte riktigt kan se det, om det inte är solklart med breddad lamellrand osv

Jag förstod inte vad du menade...:crazy:

Om du tittar på inläggen så ser du i gula randen uppe till höger vem som får svar på vad. Katinkas2 svarade alltså mig (jag hade ju svarat henne med länkar på fångsymtom när hon egentligen frågade dig om din häst bara hade fångrand som symtom. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar