Hur ser man fångrand?

Sv: Hur ser man fångrand?

Hmm, jag tror vi får börja från början för att bena upp detta :). Pållen har alltså varit varm i en framhov och verkar inte riktigt vilja stödja på den samt har en rand på båda framhovarna, stämmer det? Hur länge har han haft detta? Blev han väldigt öm på en gång och sedan oförändrat, eller har det blivit bättre/sämre/kommit och gått? Hur länge är det sedan han skoddes? Känn på hoven runt om och underifrån, känns den varmare på något speciellt ställe?

Om vi bortser från randen och antar att det är en foderrand så låter symptomen mer som en hovböld eller en stengalla än fång, men det är naturligtvis jättesvårt att bedömma utan att se hästen. Fång KAN förekomma på bara en hov, men det är inte så vanligt. Symptomen på en böld är vanligtvis hälta, värme, puls och ev svullnad (ibland ändå upp på skenan). Ofta kan hältan variera från dag till dag. Ibland kan man se att hästen sätter ner hoven lite konstigt, går på tå (eller trakten = dubbelslående steg) eller undviker att sätta ner ena sidan för att undvika att belasta det stället som gör ont.

En stengalla är en blödning som uppstått i hoven om hästen tex har trampat på en vass sten. Det har alltså inte blivit något "hål" där bakterier kommit in som vid en böld, men trycket av blödningen inuti gör ont och kan ge ungefär samma symptom.

Slutligen så kan underlaget ställa till problem som jag skrev tidigare. Om de går på knöggligt underlag ett tag så kan inflammationer uppstå i sulläderhuden. De blir alltså inte ömma bara precis när de går där utan tills inflammationen läkt ut. Fast det verkar inte så troligt på en shettis med i övrigt bra hovar.

Utan att kasta skit på veterinärerna så tycker jag att hovslagare oftast har bättre koll på hovarna. Veterinärerna har ju så mycket mer de ska vara duktiga på. Fast jag tycker att det låter långsökt med att problemet skulle sitta i bäckenet men de kanske kan mer än jag. Nämnde hovisarna inte hovböld eller såg de något som kan utesluta det?

Antiinflammatoriskt och smärtstillande hjälper både vid fång och sulläderinflammation och kanske lite vid en hovböld också, även om det vore bättre att skära upp och dränera den. Jag är ju ingen veterinär, men tre veckor låter lite mycket för ett relativt lätt anfall även om det nu skulle vara fång. Men det är som sagt jättesvårt att bedöma sådant utan att se hästen så det kanske jag inte borde uttala mig om alls.

Hoppas det var till någon hjälp!

Sv: Hur ser man fångrand?

Om du tittar på inläggen så ser du i gula randen uppe till höger vem som får svar på vad. Katinkas2 svarade alltså mig (jag hade ju svarat henne med länkar på fångsymtom när hon egentligen frågade dig om din häst bara hade fångrand som symtom. ;)

Okej, tack. Nulärde jag mig nåt nytt ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar