Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Precis.

Och jag har varit väldigt okunnig med denna häst, ridit för hårt på henne och jag har ju fått tagit mitt straff men lärt mig av det. Som jag skrivit i några inlägg så var jag ju oftast ute och galopperade långa streckor, det var lixom roligt men resultatet blev ju en väldigt stressad häst som bara for omkring och absolut inte ville komma till mig i hagen. Det kan ju ha varit det som gjorde att jag aldrig fått upp hästen i vikt. Att galoppera runt runt tar ju massa på energin hästen får och det som försvinner måste hästen få tillbaka gonom foder och det har jag inte fattat.

Nu har jag ju som sagt ändrat ridstilen helt. Lugna fina skritturer. Visst kan jag och mamma galoppera och trava men oftast inte mer än 200 meter i kort samlad galopp och hon får alltid trava hur hon vill ute så att hon själv hittar balasne och så att jag kan träna min balans. Detta har ju gjort hästen mycket positiv till jobb och hon kommer alltid fram emot mig i hagen nu, både jag och hon tycker ju det är kul att jobba.

Hon går ute ca 2 veckor dygnet runt när det är som mest bete, men även fast hon går ute får hon alltid kraftfoder. I sommar har dom stått inne nästan hela sommaren för att få hö eftersom det var sådann jäkla torka så vi hade ju nästan inge bete, det var bara brunt.

Det är nu det är som mest bete så nu äter dom ju hela dagarna plus att dom får hö på morgonen och innan jag går till jobbet vid 1, tyvärr äter ju travaen mest hö som inte ens behöver det för att E-t inte har lust att äta nått men hon brukar få i sig några strån av det jag lägger ut iaf.

Det är nu det är som mest bete så nu äter dom ju hela dagarna plus att dom får hö på morgonen och innan jag går till jobbet vid 1, tyvärr äter ju travaen mest hö som inte ens behöver det för att E-t inte har lust att äta nått men hon brukar få i sig några strån av det jag lägger ut iaf.

Rent allmänt som svar till dina inlägg: jag tycker som sagt det låter vettigt med ridningen du beskriver och mycket hänger på den så fortsätt vara lyhörd och uppmärksam.

ang bete nu: det finns ingen näring i gräset, så är hon en luring, som de ofta är, så skulle jag hellre ställa henne i en hage med mindre gräs, om det innebär att hon istället äter näringsrikt hö/silage. oftast ratar de ju höet om de går på skapligt bete, men det betyder INTE alltid att betet innehåller det de egentligen behöver.... återigen: det finns MYCKET lite näring i gräset nu.

Vilken förändring, han har blitt jättefin!

Tack...

lite i överhull som sagt, särskilt 2005 då det var en kanon betes sommar. Men det får jag bjuda honom på, somsagt: han håller sig bäst om han får ligga ngra kilo extra som buffert, särskilt under betes perioden som sen bidrar till hans lagoma hull vinterhalvåret.

Tyvärr har vi ingen mindre och jag vill inte att hon går i en liten hage just för att hon ska kunna röra på sig mycket.
Så det får bli så här nu.

Sen tror jag inte det är så jätte dåligt för grönt är det och det kommer upp nytt hela tiden och så länge det växer så tror jag att det finns näring i det. Inte lika mycket som förut men inte heller jätte lite. Hade det varit urdåligt hade inte travaren sett så fin ut som hon gör men hon äter ju ioförsig 2 kg mer hö än E-t men mindre kraftfoder och är mycket mer lättfödd så det var nog ett dåligt exempel.

Senast ändrad:

:p till mackan å antiqua: mackan du har verkligen lyckats.. å antiqua, jag har juh känt din totto länge å vet att du oxå lyckats.. det e kul att se.. et_flickan, antiqua e duktig på foder så lyssna på henne.. lycka till..:p

Tyvärr har vi ingen mindre och jag vill inte att hon går i en liten hage just för att hon ska kunna röra på sig mycket.
Så det får bli så här nu.

Sen tror jag inte det är så jätte dåligt för grönt är det och det kommer upp nytt hela tiden och så länge det växer så tror jag att det finns näring i det. Inte lika mycket som förut men inte heller jätte lite. Hade det varit urdåligt hade inte travaren sett så fin ut som hon gör men hon äter ju ioförsig 2 kg mer hö än E-t men mindre kraftfoder och är mycket mer lättfödd så det var nog ett dåligt exempel.

Ja det är tyvärr ett dåligt exempel/jämförelse tycker jag nog... Som sagt - många fullblod klarar inte ens att gå på bete under sommarhalvåret då det faktiskt finns näring i gräset. Det finns inte ens hälften av den näringen i oktober gräs, så har du en svårfödd häst som ratar grovfoder för att den går på gräs så har du mycket dåliga odds att få upp hullet ytterligare på henne.

Senast ändrad:

Förlåt mig nu men att jag skulle kapa av hagen en bit låter inte som rätt sätt i mina ögon. Jag har alltid velat att min häst ska gå i en stor hage för att kunna röra sig så mycket som möjligt eftersom hon haft problem med kroppen förut och mår bättre av att röra sig. Och om det då går långsammare att få upp henne i vikt, då får jag väll ta det på mitt samvete.

Men hon äter ju mer hö dag för dag så det går ju bättre iaf. Idag stod hon till och med vid grinden och ville ha mer hö när det andra var slut så då fick hon det. Nu står hon och sover efter att hon ätit upp allt hö och ser väldigt nöjd ut.

Hon ser bättre ut men det är en bit kvar.
Framförallt på rumpan behöver hon lägga på sig för att få bort kantigheten.

Försök få i henne mer hö, det är troligen bästa sättet.

Kan bara hålla med dig i allt om fullblodens hull. Finns ingen anledning till att ha ett smalt fullblod, det är bara slarv eller okunskap.

Som tidigare sagt så kan vissa hästar som varit avmagrade ha svårt att ta till sig maten, fortsätt du som du gör tålmodigt, ge henne fri tillgång, jobba henne med förstånd, bra med skrittturer. Sedan måste muskler till för att få en rund och fin rumpa och överlinje. Men först måste hon få lite hull så att hon orkar bygga musklerna. Men sånt här kan ta tid. var tålmodig, när hon väl börjat ta sig kan det gå fortare. Och jag har förståelse för att du inte kan ge alla olika foder tillskott för att hon inte vill äta dom. Viktigast är att du får i henne näringsriktigt foder, speciellt grovfodret är viktigt att det är av bra kvalitee. Lycka till. mvh

Det ser ju ut att kunna bli en snygg häst om den får på sig hull och muskler vad jag reagerar delvis på är att den är så loj på bilderna. Kanske den verkligen ska kollas upp är det något som är fel eller stör den kommer den inte ta sig hur mycket mat du än ger den. Har den energi och glädje i vardagen? är det en pigg häst i övrigt?:confused:

Får se om detta inlägg funkar att skriva, min data håller på att ge upp.

Hon är pigg och glad för övrigt. Blank och fin i pälsen och magen är bra. En mycket positiv häst som älskar att jobba. Idag tömkörde jag henne i hagen en halvtimme och j*klar va duktig hon var :love:
Jag blev väldigt överaskad hur fin och mjuk hon var. Ska verkligen göra detta oftare :)

Har dock inte varit så frisk förut men det har med dålig ridning från mig att göra :( Mycket galoppa runt i skogen och grusvägar, helt och hållet mitt fel och jag skäms för det. Men har ändrat ridstilen rejäkt sen jag flyttade till egen gård och man märker att hon tycker att det är mycket roligare att bli riden nu.

Förlåt mig nu men att jag skulle kapa av hagen en bit låter inte som rätt sätt i mina ögon. Jag har alltid velat att min häst ska gå i en stor hage för att kunna röra sig så mycket som möjligt eftersom hon haft problem med kroppen förut och mår bättre av att röra sig. Och om det då går långsammare att få upp henne i vikt, då får jag väll ta det på mitt samvete.

Men hon äter ju mer hö dag för dag så det går ju bättre iaf. Idag stod hon till och med vid grinden och ville ha mer hö när det andra var slut så då fick hon det. Nu står hon och sover efter att hon ätit upp allt hö och ser väldigt nöjd ut.

Det jag försöker säga dig och i mitt tidigare inlägg runt hur jag ser på fullblodshull generellt, är att du inte HAR den tiden att tycka att "hon äter ju bättre och bättre i och med att gräset försvinner" osv.... Hon är tunn och har ingen buffer för vintern som det är - chansen att hon helt enkelt börjar mega lägga på sig i december/januari, när hon ser ut som hon gör i utgångsläget och betar näringsfattigt gräs hellre än hö, är väldigt osannorlik.

Hon är inte alls i något total skräckartat galet underhull just nu - men dina försök att sätta muskler på så pass lite hull om hon går ner (eller ej upp) några kg till, kommer vara väldigt svåra och inte löna sig så mycket med det arbete du nu lägger ner på det.
med andra ord trampar du i bakvatten redan från start om du hoppas att det "går till sig" under de förutsättningarna, det är bara det som jag kommenterar, och i det läget så ja - jag skulle välja en hage med mindre gräs om hon ratar höet för gräset som ej har näring, och prioritera att få upp hullet en gång för alla - och SNABBT, på hästen, framör hennes strövande över stora ägor ett par månader.

valet är givetvis ditt, jag ger dig bara mina åsikter baserat på det jag vet om fullblod och det jag ser hos din häst i avsaknad av hull och muskler, som varit väldigt permanent från det du visat av hästen tidigare.

försöker bara hjälpa.

Mvh/Mackan

Senast ändrad:

Kan bara hålla med dig i allt om fullblodens hull. Finns ingen anledning till att ha ett smalt fullblod, det är bara slarv eller okunskap.

Jag tror att det är så att ev. okunskap om foderlära eller VANA helt enkelt att fodra hästar av olika typer och modeller, som många besitter mer eller mindre (det är bara ett fåtal som är riktigt duktiga!) , liksom kommer till sin "kulmen" om man i kombination råkar ha ett fullblod, och det är där det blir som mest fel....

Egentligen är det inte så svårt som jag ser det. Ett bra grovfoder, en hög kvot på detta, och generösa mängder, brukar lösa det mesta. Det är en myt att alla fullblod behöver en massa avancerat kraftfoder av dyra märken. Det mest avancerade jag nånsin fodrat min med (och det var när han såg ut som han gjorde på första bilden jag visade) är Krafft Pluss grön...
Det som betyder MER är frekvensen av fodringar, tillgången på foder och dess kvalitet.....

Hans nuvarande hull på de andra bilderna härstammar från en foderstat som består av: rikliga mängder analyserat grovfoder med i jämförelsen med det "typiska" halvblodet - turbovärden och HÖG kvot.
kornkross, nåt kilo och ett halvt ca
betfor nåt halvkilo
samt vitaminer, mineraler och nån deciliter olja.

det är alltså ingen magiskt recept det har tagit att få honom att se ut som han gör nu i hull och muskler. Dock hör han ju uppenbarligen inte till de MEST svårfödda - men stod han på för lite grovfoder skulle han se ut som TS häst på ett par månader.

Senast ändrad:

Jag vet att du bara försöker hjälpa och jag är tacksam men jag är som jag är och tycker att hon ska få gå i stor hagen men jag förstår hur du tänker det gör jag.

Vart har jag skrivit att jag klättrar två dagar i rad. Det gör jag ALDRIG eftersom jag är noga med att hon alltid ska vila dagen efter jag ridit.

Jo jag vet inte hur många gånger jag har skrivit detta men hästen äter inte linfrö, foderjäst, olja elr nått annat som är blött. Hon tittar inte ens ner i krubban, alltså äter hon inte upp det man ger och det tycker jag är att kasta pengarna i sjön. Sen kommer jag inte ge henne nått nytt foder eftersom hon faktiskt har blivit bättre i magen.

linförn luktar inte, smakar inte och syns inte. Hästen LÄR inte kunna peta ur det eller inte äta upp det. Ej heller blött. Ser ingen anledning att inte ge det.

Jag tycker inte hon ser för smal ut, mest bara väldigt muskelfattig, men det kommer ju med tiden =) Bara att jobba på =) Ser fram emot nya bilder igen lite senare =D!

Ja du kanske inte har läst men hästen äter har börjat få linfrö. Just nu får hon 1½ dl linfrö om dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30