Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag rider ju bara dressyr en dag i veckan för en tränare som aldrig kräven för mycket av min häst då jag berättat hur hon är. Svårriden är hon inte ute bara när man rider dressyr och det är väll för att hon är svår att få med sig. Vill gärna jobba emot mig men det vet jag är mitt fel eftersom det är brister i min ridning. Gör jag allting rätt gör hon allting rätt.

Själv tycker jag om att tömköra speciellt över bommar och mellan bommar. Hästen är duktig och försöker göra sitt bästa hela tiden.

Då är det väl bara att ta reda på vad felet är?

TS:en häst som äter men som inte går upp i vikt är det ju något som står galet till med. Få upp hullet först och rid sen? en häst som inte har något att ta ifrån kan inte heller bygga muskler. En häst måste få vila för att inte bryta ner sina muskler. Om man klättrar två dagar i rad så hinner inte musklerna återhämta sig och man bryter ner dem istället för att bygga upp dem. Rider man 6 dagar i veckan, relativt likt så kommer hästen falla ur i stället för att byggas upp. Ge fett, majsolja eller liknande. det hjälper tarmarna och magen. Linfrön är superbra för oroliga magar och tarmar. Hjälper till att återställa balansen.

Har själv haft en travare som fallit ur totalt. Han mådde inte alls bra. Han fick total vila, så mycket hö han orkade och gick på grönbete. (samt kraftfoder, linfö, majsolja, mm) Han gick nog upp ett 50tal kilo. Helt annan häst.

Vart har jag skrivit att jag klättrar två dagar i rad. Det gör jag ALDRIG eftersom jag är noga med att hon alltid ska vila dagen efter jag ridit.

Jo jag vet inte hur många gånger jag har skrivit detta men hästen äter inte linfrö, foderjäst, olja elr nått annat som är blött. Hon tittar inte ens ner i krubban, alltså äter hon inte upp det man ger och det tycker jag är att kasta pengarna i sjön. Sen kommer jag inte ge henne nått nytt foder eftersom hon faktiskt har blivit bättre i magen.

Hon är faktiskt inte trött efter våra skritturer, aldrig. Inte ens varm, Däremot är våran travare det som har en jättemage att bära runt på.

Nu ser jag att jag har skrivit fel. Jag gör alltid nått med min häst fem dagar i veckan. Antingen rider jag, tömkör, elr så går jag/skrittar ner till Klaraälven som ligger tio minuter ifrån mig. Och hon älskar verkligen att bada, går bara rätt ner i vattnet. Att att gå fram och tebax i vattnet på stranden tror jag är jätte bra för henne, ska väll våga mig på att simma tror jag också, men inte detta år, det börjar bli kallt i Älven :p

Ni verkar tro att jag inte bryr mig om min häst men detta är faktiskt inte fallet. Jag är alltid rädd om henne. Och detta är inte en häst man bara kan ställa av, inte ens på bete. Man måste iaf rida elr göra nått annat minst tre dagar i veckan annars blir hon tokig och det spelar ingen roll hur hennes foderstat ser ut, hon är bara så i skallen, måste jobba för att hon ska må bra. Får hon inte jobba så tar hon saker i egna händer och springer runt runt i hagen.
Kan försöka filma detta nån gång så jag har bevis och hon har faktiskt gått omkull när hon gjort detta. Senaste gången var bara för nån dag sen, men allt gick bra iaf.

Nu tänker jag inte skriva mer i denna tråd för jag blir bara så less.

Tror att detta var april
DSCF3855.jpg

här tycker jag att hästen ser trevlig ut i muskler men är för tunn.
nu är hästen omusklad, tunn och ser väldigt kantig ut hela hon.
ser mycket rundare ut på den bilden ovan.
halsen ser ut att gå åt rätt håll oxå här..

Jag rider ju bara dressyr en dag i veckan för en tränare som aldrig kräven för mycket av min häst då jag berättat hur hon är.
Jag hoppas att din tränare kan se i vilken fas ni är, så att ni kan öva på saker som gör er glada och stärker självförtroendet.

Svårriden är hon inte ute bara när man rider dressyr och det är väll för att hon är svår att få med sig. Vill gärna jobba emot mig men det vet jag är mitt fel eftersom det är brister i min ridning. Gör jag allting rätt gör hon allting rätt.
Du kanske ska träna din egen kropp vid sidan av? Hon bör vara svar att få med sig med tanke på hur hon ser ut. Pressa inte för mycket, är mitt råd.

Själv tycker jag om att tömköra speciellt över bommar och mellan bommar. Hästen är duktig och försöker göra sitt bästa hela tiden.
Det är ju underbara djur. Och dom, liksom vi, gör det bästa vi kan ialla situationer. Tips: Se till att "lägga ribban" på en nivå där båda finner glädje. Det blir roligare då. Ibland så händer det stora saker även vid små övningar ifall rädsla övervinns, det gäller även hästar.:)

Jag hoppas att din tränare kan se i vilken fas ni är, så att ni kan öva på saker som gör er glada och stärker självförtroendet.

Ja annars säger jag ifrån om det är nåntign som är för svårt för henne just nu. Som förvänd galopp tänker jag inte ens försöka utan då galopperar jag alltid i "rätt" galopp.

Du kanske ska träna din egen kropp vid sidan av? Hon bör vara svar att få med sig med tanke på hur hon ser ut. Pressa inte för mycket, är mitt råd.

Jo jag simmar och har gymmkort plus att jag rör mig ute mycket i skogen jag med :p

Det är ju underbara djur. Och dom, liksom vi, gör det bästa vi kan ialla situationer. Tips: Se till att "lägga ribban" på en nivå där båda finner glädje. Det blir roligare då. Ibland så händer det stora saker även vid små övningar ifall rädsla övervinns, det gäller även hästar.:)

Jo jag vet och jag vet också precis hur mycket jag kan "pressa" den hästen utan att det blir för mycket. Nu har jag bara i målet att få henen att slappna av i skritten och at jag själv måste lära mig att ha en följsam hand.

En sak till: Jag gav henne faktiskt ½ dl linfrö nu. Får se om hon äter upp det elr ens äter nått överhuvetaget.

Följsamehten i din hand övar du genom att utveckla din egen kropspkännedom.

Har du funderat på att det kan bli jobbigare för hästen att bryta ner många olika fodermedel?

Jo det har jag funderat på men jag vet inte hur jag ska göra. Jag ger upp, allt jag gör blir ändå bara fel för denna häst.

Jag tror du är på rätt väg. Fortsätt att kämpa bara! Har själv ett fbl och vet hur svårt det kan vara!

Får jag fråga vad du har för värden på ditt hö?

I din gammla tråd står det ju att hon bara får 5 kg hö.
Vilket är för lite. Du säger att hästen inte vill äta mera.

Har du funderat på att testa hösilage? el ge lucern?

Hästen behöver helt klart mera grovfoder. Inte konstigt att den har dålig mage och ser väldigt tunn ut.

Testa ge henne mera ute i hagen så hon kan gå och äta lite när hon vill och inte behöver se maten hela tiden.

5 kg bara??? :eek: Jag ger min 12 kilo plus 1 kg lusern under stallperioden!

Om du läser resten av tråden så får du en förklaring på varför samt att du får reda på att den äter mer nu :smirk:

Jo det har jag funderat på men jag vet inte hur jag ska göra. Jag ger upp, allt jag gör blir ändå bara fel för denna häst.

Nejdå, misströsta inte! Bry dig inte så mkt om vad andra skriver och ta illa vid dig. Det kommer säkert att ordna sig med din pålla! :) Det gäller bara att ha tålamod. Ge hästen ordentligt med mat (du vet själv vad som funkar bäst), varierad motion varvat med mkt vila inemellan, så ska du se att det löser sig, ni verkar ju redan vara på rätt väg. :banana:

jag tyckte inte hon va så smal man ser ju inte revbenen på henne . :love:

Hästen är frisk och glad. Rider henne inte så hårt. Mest skrittar i skogen och klättrar ca 1-2 timmar om dagen. Hon har en mkt bättre uppsyn än när vi flyttade till Värmland (för fem månader sen). Mycket blankare och lenare päls, hästen mår bra nu.

Hej
Du säger att du skrittar och klättrar 1-2 timmar per dag. Att rida en häst varje dag och framför allt att klättra tar väldigt mycket på hästen och ger den mjölksyra. Det tar ca 48 timmar för hästens kropp att återhämta sig efter klättring och liknande.
Något att tänka på kanske! Hon kanske vill ha lite mer vila för att kunna bygga mer muskler, det är ju vilofasen som stärker.

Jag vet av egen erfarenhet...

Lycka till, Tokan

Hon är faktiskt inte trött efter våra skritturer, aldrig. Inte ens varm, Däremot är våran travare det som har en jättemage att bära runt på.

hoppas du inte räknar mig som "påhoppare"
jag vet nämligen precis hur du känner det å vill bara hjälpa!

citerar just för att där har du ett superbra svar till dig själv.. dom behöver inte svettas för att ha jobbat!!! Skritta i form i skogen å lyfta tassar är PERFEKT arbete!!! Hon måste tänka å hålla balansen å jobba med ryggen!!! så där har ju ju superarbete 2-3 dagar!!! sen vatten - perfa! tömkörning... å en dressyrlektion dör hon inte av!
jag tror att du är på G, som sagt det tar tiiiiid... man vill gärna se resultat *nu*... men... om 3-4 månader! då! :)
nån "citerade" din bild, den var bra, hon är fin med lite tunn, så utgå från den å bygg! :)

ett annat tips, ta kort på henne 1ggr/vecka, så ser du skillnaden!
jag har som en bilddagbok i min blogg å på min hästs hemsida... så blir man aldrig hemmablind!

sortera infon i tråden, ta år dig goda råd, låt elaka påhopp rinna av dig, så ska du se att det blir bra!!!

åter igen, lycka till!

Jag rider aldrig min häst för att hon ska bli svettig. Jag rider alltid för att det är kul att rida och för att min häst ska må bra av det. Och jag har aldrig bråttom, inte nu förtiden iaf. Blir väll äldre och klokare, hoppas jag :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka