Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Det är ett bra utgångsläge, att känna att man "ger upp", då brukar det hända saker. Att släppa lite på den mentala kontrollen är ett gott tecken. Då kan man börja sträva mot det natuliga.

Huvudsaken du är snäll. Välj en naturlig och snälla variant, så behöver du aldrig få dåligt samvete.
Vi gör alla vårt bästa efter bästa förmåga, oavsett vad andra säger...;)

Jag ger upp för att jag alltid har fått höra "gud vilken mager häst du har". Och när man lixom försöker förklara så bara går dom iväg, man får inte en chans att säga nåt. Vissa frågar om hon alltid varit såhär tunn och då säger jag bara ja till och från och frågar om råd. Tycker bättre om det än folk som bara skriker rakt ut av förskräckelse.

hej o hoppas du mår bra,
jo din häst kan nog tänkas som tunn o smal.
Jag hade o har jobbat med fullblod o de är svåra att sätta hull på o är kända för det. Problemet är att bete räcker inte som föda.
När mitt fullblod föll ur (o det gick fort,den trivdes inte) så gav jag den ett helfoder som heterfibergi, jag gav bas,inte elit ,för den var ingalunda i tävlingskondition.Så långt så bra.Hästen ökade i vikt o man riktigt såg att han mådde bättre o så vidare.
När han hade fått i sig allt vad som var "hans brister" så ville han inte ha mera av den maten utan kunde gå över till o ge honom sin vanliga dos som låg mellan två till tre kilo havre.
Fördelen med fibergi är att dom äter långsamt,(går inte att äta fort)
Och på min så räkte det att äta tre kilo per dag tills han inte vilje ha mera.Men betet som nu är ,är bara vatten.Men lycka till .Mvh Pia

Jag vågar inte ge min häst Fibergi för om man då vill byta foder om Fibergit inte passar till höt man har får man inte i henne annat då hon avgudar fodret. Men annars tycker jag väldigt mycket om Fibergi och hästen också :p

ok,men med tanke att hon inte gillar höet nåt så vidare kanske fibergi just kunde ersätta den bristen hon inte får genom att hon inte äter höet så gärna,eller vad anser du? o kanske har du ökat hennes matlust tills dess att hon äter även höet då.min han åt tre kilo fibergi plus 12 kilo hö på slutet,MATVRAK,men sen ville han bara ha havre o hö ,men höet låg på en tolv kilo per dag i fortsättningen oxå + halm. håller tummarna för dig o din häst. o det blir nog bra i fortsättningen för er båda.Mdv Pia

Hon äter mer och mer för varje dag. Varenda dag jag får i henne en ½ kg mer så blir jag jätte glad. Hoppas verkligen att jag kan få i henne minst 10 kg hö snart iaf. Hon kommer säkert börja äta bättre när höensilaget kommer också.

Hej igen,glömde mig en aning.det är flertal som har tagit upp figergi här på tråden,som har liknande problem med sina.
jag tycker inte du skall tänka så mycket på detta med hö eller ensilage så länge, nu vet jag inte om hon har gått på löp, om så är fallet så äter dom lite hö o mycket kraftfoder,omvänd kaka kan man säga. en tjej skrev ju att hon gav sin 5 -6 kilo fibergi elit o lucern och höet fick komma i andra hand liksom,folk säger att fibergi är dyrt,men om man pysslar o ´duttar med det ena efter det andra i små mängder av allt så kostar det mera än ett foder som är färdigt.
Så nu säger jag hej då igen o önskar dig lycka till, Hälsningar Pia

ok Ett sista ord då.HAHAHA där ser du,snart sätter du kanske ut en tråd att hon blivit för fet istället.nej ett lite lyckatillskämt,god natt o sov gott o frisk ridning i vinter o i framtiden,pia

Hon har startat två gånger. Jag vill ha i henne mera hö då jag tror att hennes mage mår bättre av mera hö. Så jag kommer hålla mig på samma kraftfodergiva nu och hoppas att jag kan få dessa 7 Kg hö hon äter nu till iaf 9 för då kan jag ta bort iaf lite kraftfoder och skonar då hennes mage, är iaf vad jag tror just nu. För jag tror inte att magen mår så bra när hästen går på såpass mycket kraftfoder hon gör just nu.

Sen kommer vi ju få fri tillgång på höensilage ute och då hoppas jag att hon står och mumsar där hela dagen :p.

Fet kommer den hästen Aldrig bli men hon skulle ju inte må dåligt av att gå upp iaf 100 kg :D

Hej et-flickan! Jag tycker inte alls att din häst ser tunn ut på bilderna från nu och i somras. Hon ser ut som ett fullblod i normalt hull skulle jag vilja säga. Nu vet jag inte vad de jämför med som tycker att hon är tunn, för visst ser hon tunn ut bredvid ett kraftigt kallblod tex, men så kan man ju inte jämföra! Ställ henne bredvid ett fullblod som går på banan, så ser du att hon inte är tunn!

Du skriver att hästen är glad och pigg och fin i pälsen - se där, allt är tecken på att hästen mår bra! Fortsätt som du gör och lita på att du kan göra det bästa för din häst! Det är jättebra att fråga om råd - fortsätt med det också.

Ställ henne bredvid ett fullblod som går på banan, så ser du att hon inte är tunn!

men den där hästen går inte på banan... å de hästarna har dessutom bra mkt mer muskler... men är typ "deffade" och har uppdragna magar...
ett fullblod som inte har startat på länge å haft vila ser inte ut som de som går i ledvolten...
de ska "droppa" magen å öka i vikt å få andra muskler när de går av banan...

här har du min när hon gick på banan
http://hem.bredband.net/okefenokee/5437FE49-4E04-49F6-A357-A5950426EEEA_files/okee_1_juli_03.jpg
å hon var smal...

obs det är inget påhopp... bara en liten "man kan inte jämföra"... :)

Detta tycker jag är ett fullblod i gott hull:

JNKOHRFPRMKNE.jpg

JMNOMRPQLRNOE4.jpg

Förvisso ridhäst, precis som trådskaparens.

Och till Ts:
Ge dig inte, fullblod kan vara svåra med vikten, min ovan är också svårfödd. Men när man väl fått kläm på hur man ska fodra så är det inga problem att hålla vikten sen;) Förutom vid konvalecenser, då har min häst en viss förmåga att falla ur både fettmässigt och såklart muskulärt, kräver MER mat då. Ser till att i normalfallet hålla henne i lite överhull så blir inte raset så väldans synbart i såna situationer. Även om de tack och lov inte är så vanliga :-)

Senast ändrad:

:)

får man fråga vad hon får för mat?
hur länge har hon varit ridhäst/av banan?

Fullblod ÄR svåra att rida, man får nämligen inte göra för mycket, och det är skitsvårt. Men de ger otroligt mycket tillbaka när man lär sig behärska sin egen kropp.

Det har jag också märkt då min sköthäst på ridskolan är fullblod, så fort man gör ngt som är fel går det åt pipan och tvärtom.

Hon gick bara på bana 1-2 år ca, sen såldes hon som ridhäst. Är 14 idag. Jag har haft väldiga problem med hennes vikt förut, och när jag väl lärde mig att räkna foderstater tog det ett år ca att komma fram till vilken mj-nivå och kvot hon behöver.
120-125mj, kvot runt 7. Rätt mkt käk för denna endast 159 cm höga häst:D

I våras stod hon på:

12 kg hösilage
2 kg hö
Fri tillgång på lusernhack (3-4 kg)
2 kg kornkross
1,5 kg krafft rehab
betfor

125 mj, kvot 7

(Billig i drift taskiga grovfoderår*inte*:angel: )

I år har vi dock lite bättre grovfodervärden, så det blir hö/hösilage (jag räknar med att få i henne 15 kg), 1,5 kgkornkross , 200 gbetfor och 300g Krafft pluss grön. Samma mj och kvot.

De fodermedel jag tycker hon funkar bra på är kornkross, lusern såklart, Krafft pluss grön och Krafft rehab. Rehaben ger verkligen det där extra lilla fläsket:D

Senast ändrad:

Måste fråga en sak bara.

Om jag nu börjat få i henne soja eller linfrö vilket av dom fodren tycker ni är bäst? Just nu får hon bara ½ dl linfrö när hon kommer in för att vänja magen och vänja sig vid smaken igen och hon äter faktiskt upp, tro det eller ej :D, men jag får inte blöta det utan hon äter det torrt.

Ser till att i normalfallet hålla henne i lite överhull så blir inte raset så väldans synbart i såna situationer. Även om de tack och lov inte är så vanliga :-)

Det håller jag med om. Jag tycker många ridfullblod faktiskt behöver vara lite i överkant överlag, för att se trevliga ut och lägga muskler. de blir så lätt knotiga och kantiga i linjerna pga sin exteriör, och som sagt - de rasar så snabbt om de av ngn anledning rasar, så för att undvika det kan de gärna för min del ligga lite i överkant.

såhär såg mitt fullblod ut när han kom till mig mitt i sommaren för snart 3 år sedan:
NyinkptGosse2.jpg

inte en muskel och inte ngt hull som du ser.
de senaste två åren ser han ut såhär om sommaren under betesperioden. dvs ganska "rund"...Men det får han vara då han använder detta extra hull till att ta med sig inpå slutet av betes perioden/installningen, sen går han ner lite i hull men håller sig fortfarande rund och go resten av vinterhalvåret. Är särskilt vaksam i slutet av vintern på att han inte tappat ngt, det brukar de kunna göra efter en lång vinter på stall, gasar på lite extra med bra grovfoder i mars-april...

sommar 2005:
Gossentmkrning018.jpg

sommar 2006:
004COPY.jpg

Jag skulle aldrig försöka göda ett tunt fullblod räknat på exakta troliga mängder mat den "bör" ha. det gäller att ösa på ganska rejält om man ska se resultat.

Et-flickan, jag tycker som sagt att det definitivt är skillnad och hon ser bättre ut och framför allt mer levande ut i blicken. Som hästen såg ut på de tidigare bilderna och tråden du hade i vintras så tyckte jag att det definitivt såg ut som ngt alvarligare än bara "tunnhet" normalt, hästen såg inte kry ut, inte ngt underhudsfett och inga muskler framför allt. då som hon såg ut misstänkte jag starkt att det var ngt gravare fel på henne än bara "normal" svårföddhet.... Nu tycker jag det verkar gå åt rätt håll iallafall, även om du fortfarande får ge mycket noga akt på henne och framför allt huruvida hon musklar sig alls eller ej. gör hon inte det så skulle jag kolla upp henne, då är det ngt som inte stämmer. Var oerhört uppmärksam på hur hon utvecklar sig och tar till sig ridningen. det är svårt att bygga hull och träna fullt ut samtidigt på en så pass tunn häst, men det verkar som du rider vettigt och tar det lugnt. hellre för lugnt än att riskera för hårt.

sen tror jag också en annan sak du ska tänka på i framtiden är huruvida din häst passar för att gå ute dygnet runt hela sommar perioden. tror att du har henne så om jag inte har fel?
Inte alla fullblod klarar det. Jag har haft tur med min som brukar hålla sig fin ute dygnet runt i allafall ett par månader, tre om jag har tur, om det är en bra sommar med bra beten. Men han kräver oerhört rikligt bete för att det ska funka och även då är han HELT beroende på att komma in och äta kraft och även hö ordentligt en gång varje dag. vet inte hur dina beten är men det är iallafall en tanke jag har, som du får fundera på.
Förlåt att det blev ett så långt inlägg!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka