Sv: Hur ser hon ut nu?
Ser till att i normalfallet hålla henne i lite överhull så blir inte raset så väldans synbart i såna situationer. Även om de tack och lov inte är så vanliga :-)
Det håller jag med om. Jag tycker många ridfullblod faktiskt behöver vara lite i överkant överlag, för att se trevliga ut och lägga muskler. de blir så lätt knotiga och kantiga i linjerna pga sin exteriör, och som sagt - de rasar så snabbt om de av ngn anledning rasar, så för att undvika det kan de gärna för min del ligga lite i överkant.
såhär såg mitt fullblod ut när han kom till mig mitt i sommaren för snart 3 år sedan:
inte en muskel och inte ngt hull som du ser.
de senaste två åren ser han ut såhär om sommaren under betesperioden. dvs ganska "rund"...Men det får han vara då han använder detta extra hull till att ta med sig inpå slutet av betes perioden/installningen, sen går han ner lite i hull men håller sig fortfarande rund och go resten av vinterhalvåret. Är särskilt vaksam i slutet av vintern på att han inte tappat ngt, det brukar de kunna göra efter en lång vinter på stall, gasar på lite extra med bra grovfoder i mars-april...
sommar 2005:
sommar 2006:
Jag skulle aldrig försöka göda ett tunt fullblod räknat på exakta troliga mängder mat den "bör" ha. det gäller att ösa på ganska rejält om man ska se resultat.
Et-flickan, jag tycker som sagt att det definitivt är skillnad och hon ser bättre ut och framför allt mer levande ut i blicken. Som hästen såg ut på de tidigare bilderna och tråden du hade i vintras så tyckte jag att det definitivt såg ut som ngt alvarligare än bara "tunnhet" normalt, hästen såg inte kry ut, inte ngt underhudsfett och inga muskler framför allt. då som hon såg ut misstänkte jag starkt att det var ngt gravare fel på henne än bara "normal" svårföddhet.... Nu tycker jag det verkar gå åt rätt håll iallafall, även om du fortfarande får ge mycket noga akt på henne och framför allt huruvida hon musklar sig alls eller ej. gör hon inte det så skulle jag kolla upp henne, då är det ngt som inte stämmer. Var oerhört uppmärksam på hur hon utvecklar sig och tar till sig ridningen. det är svårt att bygga hull och träna fullt ut samtidigt på en så pass tunn häst, men det verkar som du rider vettigt och tar det lugnt. hellre för lugnt än att riskera för hårt.
sen tror jag också en annan sak du ska tänka på i framtiden är huruvida din häst passar för att gå ute dygnet runt hela sommar perioden. tror att du har henne så om jag inte har fel?
Inte alla fullblod klarar det. Jag har haft tur med min som brukar hålla sig fin ute dygnet runt i allafall ett par månader, tre om jag har tur, om det är en bra sommar med bra beten. Men han kräver oerhört rikligt bete för att det ska funka och även då är han HELT beroende på att komma in och äta kraft och även hö ordentligt en gång varje dag. vet inte hur dina beten är men det är iallafall en tanke jag har, som du får fundera på.
Förlåt att det blev ett så långt inlägg!