Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Sen finns det tyvärr en inställning att "äh fullblod är smala, kolla på banan".

et, jag tycker det är jättebra att du lägger ut bilder. Det är lätt hänt att man blir hemmablind.

Jag kommer ta nya bilder och lägga in dom i denna tråd så att ni också kan se hur hon ser ut. Så håll ögonen öppna :)

och så en ny från idag. Ville inte stå still för att det blåste så jag fick inge bra bilder :(

DSCF9644.jpg

jag tycker det är stor skillnad! hon har ju mkt bättre hull och muskler nu än förut om man jämför bilderna! mkt kan ju fortfarande förbättras muskulärt och "hulligt" (heh)(tycker att på den här bilden ser hon nästan ha normalt hull! man ser ju inte revbenen trots att hon står böjd åt andra hållet, vet inte om det bara är bilden iof...något som vissa inte verkar se skillnad på är att muskler och hull inte är samma sak, är en sak som är säker iaf) jag kanske är blind, men jag tycker du ska vara nöjd med ditt arbete med henne hittils iaf! :p

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan, Vet hur jobbigt det är ha en smal häst. Har själv en häst som varit väldigt tunn. 2 år och 100 kilo senare är hon nu riktigt fin. Det tar tid att få upp dem i hull och i början är det nästan bara man själv som ser förändringen. Vad jag reagerade på är att du har svårt att få din häst att äta maten. Jag hade samma problem. Min häst hade stressmage vilket gjorde att hon först inte åt ordentligt och när hon började äta så åkte det mesta rätt igenom. Jag har gett henne tillskott som stabiliserar magen vilket resulterade i att maten blev hull istället för att komma ut bakvägen, Fiber plex är bra men dyrt, Mag o Tarm från AME produkter tycker jag är suveränt och inte lika dyrt, Det finns säkert fler produkter på marknaden. Lycka till!

Jag tänkte uppdatera henne foderstat just nu.

8 kg hö, får mest ute, eftersom hon verkar ha en inställd våg inne.
fortfarande 3 kg HippoAlfa
1,8 kg havre
3 dl linfrökaka.

Inte så stor förändring kanske men ändå. Höjer linfrökakan ½ dl om dagen. Hon äter med god aptit :D

Tar nya bilder nästa vecka så kanske ni ser nån skillnad.

Jag tänkte uppdatera henne foderstat just nu.

8 kg hö, får mest ute, eftersom hon verkar ha en inställd våg inne.
fortfarande 3 kg HippoAlfa
1,8 kg havre
3 dl linfrökaka.

Inte så stor förändring kanske men ändå. Höjer linfrökakan ½ dl om dagen. Hon äter med god aptit :D

Tar nya bilder nästa vecka så kanske ni ser nån skillnad.

Minns inte om du sa att du hade analys på höet eller ej? 8 kg är relativt lite för ett fullblod även om det är riktigt riktigt kanon bra hö.....

mitt fullblod får 13kg/hö, 1liter betfor (torrsubstans), för tillfället endast 1kg havre/korn kross å mineraler då hon e skadad, men hon har tappat som fan på sista veckan, de e bara att fodra på :) Lycka till

Ja, vad kul och spännande! det är nyttigt oxå att få kommentarer och upplysingar under tiden oxå som man kämpar! Har själv ett flb sto som var som en liten-liten räka när hon kom till mig nu är hon tjock o ser ut som en lite rund o go köttbulle ;) Så det går, man får bara vara lite envis!

Måste fråga en sak bara.

Om jag nu börjat få i henne soja eller linfrö vilket av dom fodren tycker ni är bäst? Just nu får hon bara ½ dl linfrö när hon kommer in för att vänja magen och vänja sig vid smaken igen och hon äter faktiskt upp, tro det eller ej :D, men jag får inte blöta det utan hon äter det torrt.

måste man inte blöta linfrö.. helst koka??

Att hon småtravar över allt är väl också ett tydligt tecken på att hon inte har de muskler som krävs? Får du henne att muskla sig ordentligt så lär du märka att hon också orkar gå i skogen.

*kl*

Trådskaparen:Har du flera fullblod eller är det denna häst du hopptävlar med??

*nyfiken*

Jag var på tävling idag med henne. Eftersom hon blivit så positiv nu så tänkte jag att då kunde hon få gå KM 90-1 m. Men hon gick bara 90 för hon tappade tyvärr en sko.

Har hoppat några tävlingar dock blir hon ju ganska nervös. Hon vill så mycket men inget går så det blir pankaka. Starten idag var den bästa hittils :D.

Bara så att jag inte får något påhopp nu vill jag bara säga att jag knappt hoppat henne i sommar eftersom hon varit så tunn, bara lite studs och ibland lite högre. Hon älskar verkligen att hoppa.

Senast ändrad:

Jag måste få ställa en fråga.

Hästen min har börjat få betfor igen. Nu får hon ca 5 dl om dagen.
Till min fråga.

Är betfor lättare för hästen att smälta än havren?
Havre innehåller väll mycket stärkelse som hästen har svårt att tillgodogöra sig eller har jag fel?
Men havren innehåller väll också mycket fett eller?

Mycket frågor men hoppas nån svarar :D

Sen finns det tyvärr en inställning att "äh fullblod är smala, kolla på banan".

Ja-a. Och där är min häst ett vandrande bevis för att det inte stämmer. Han ser oftast ut som en köttbulle på spindelben. Men jag klarade en 6 månaders konvalescens utan att han tappade allt för mycket muskler faktiskt.

Så jag ville bara säga att det går att hålla blodingarna runda!

Ja-a. Och där är min häst ett vandrande bevis för att det inte stämmer. Han ser oftast ut som en köttbulle på spindelben. Men jag klarade en 6 månaders konvalescens utan att han tappade allt för mycket muskler faktiskt.

Så jag ville bara säga att det går att hålla blodingarna runda!

jag tror jag ska raka min som en pudel så hon ser lite rund ut :p :devil: :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30