Sv: Hur ser hästens dygnsrytm ut?
Det finns studier som visar att hästar generellt sett inte äter på småtimmarna, minns inte exakt mellan vilka klockslag, men där under 'vargtimmarna'.
Det är faktiskt oftast då jag ser mina ligga och sova regelmässigt. Både ute på betet och inne. Kommer man 'och stör' då så ligger de ofelbart och snarkar, och inte så pigga på att gå upp. Vet inte när detta svep 'börjar' men vid fem håller det på i alla fall, och stämmer bra med de där studierna på vilda.
MEN, det är svårt att sätta en 'dygnrytm' så generellt för tamhästar. För det första saknar de en massa förutsättningar som finns för de vildlevande hästarna, dessutom så spelar stallets rutiner in. Om det är släckt och stängt till nio på morgonen eller om det är 'väckning och uppställning' klockan fem på morgonen så påverkar de hästarna, de är ju rutindjur.
Dock så förutom den lite längre perioden (inte lång, den är 4 h om jag minns rätt, möjligen 5 men inte säker) så har man i studier också kunnat visa att hästar inte frivilligt låter bli att äta mer än 3 h i sträck.
Ska jag kika på mina så sommartid är det UNGEFÄR såhär:
00-12 De betar fram tills sen natt/tidig morgon då de som sagt nästan undantagslöst lägger sig och knoppar. De brukar ligga vid fem ofelbart och ofta vid sex. Sen är de uppe och betar och betar (med korta pauser) fram till ungefär lunchtid, då det oftast är siesta och de står och sover.
12 - 00 Sen efter nån timmes vila äts det igen, och sen en ny liten stående vilopaus vid fyra-fem tiden på em och sen äta äta och äta mer. Ser ingen tydligt 'paus' både kvällen, de tar ju små pauser men ingen sån som man 'kan ställa klockan efter'. De betar nästan ALLTID när du än kollar på dem efter 22 och innan 02 (efter 02 och innan 05 kollar jag sällan).
När det är installat så:
00 - 12 Vid midnatt äter de oftast, senare kollar jag sällan. Från sen natt någon gång till tidig morgon ligger de och sover, 'stiger upp' vid femtiden ungefär, oavsett om nån kommer eller ej och oavsett om de är vana att gå ut 6 eller 8. De är inte pigga på att kliva upp där vid fem om man vill ha ut dem då. När jag släpper ut vid 6-7-8 (8 som standard) så står de nästan alltid och äter eller och väntar på utsläpp.
I hagen börjar de alltid med att äta även om de åt innan. Sen pysslar de runt på fm, står och vilar en lite längre stund på fm men ingen särskild bestämd tid tycks det. I övrigt så födosöksbeteende oavsett om det finns mat eller ej.
12 - 00 Vid tolvtiden återvänder de till grovfodret och äter i ca 45 minuter, sen brukar de ta en liten siesta men inte heller den går att ställa klockan efter. Födosöksbeteende, och vid cirka halvfyra - halvfemtiden återvänder de till maten. Kommer en liten vilopaus som är ganska 'standard' framåt sjutiden.
Åtta tas de in (tyvärr) och ägnar sig då åt att äta en stund, sen är det vila för båda, de står och dåsar (ungponnyn brukar lägga sig, jobbigt att växa), vid 22 när jag fodrar igen brukar de stå och dåsa. Men vid tio halvelva där äter de igen, och sen äter de när sjutton man än tittar på dem, möjligen med korta pauser, men fram till ett på natten är det SÄLLAN man 'kommer på' dem med att göra ngt annat än äta.
Tillägg: Sommartid när de går ute och tas in dagtid för insekterna, då kan de utan problem ligga ner och sova och vila (inte sova hela tiden, men vila) 4 h i sträck. Jag kan inte svära på att de inte reser sig och lägger sig igen. Men många är gångerna när jag kommer ner för att ta ut på em och de ligger som två slakt i boxen, och jag låte rdem vara och går ner igen efter en timme, två timmar, tre timmar och de ligger fortfarande. Men det är för mig en 'undantagssituation' och inte ett mönster de skulle ha om inte insekterna störde deras vila ute. Att de på betet sover så standard ute under 'vargtimmarna' skulle jag tro inte bara är den inbyggda klockan utan att det då är lågt insektsttryck.
Andra hästar jag haft har haft annan rytm, en ponny jag hade toG ALLTID liggande siesta mellan 13 - 15, gick inte att få upp ponnyskrället ens, han hade en stor 'stör ej, jag sover'-min
Men det jag kunnat konstatera på alla är just det att de sover det längsta sammanhängande under småtimmarna, i övrigt är det kortare vilopauser och ätande och födosöksbeteende absoluta majoriteten av tiden.
Det där med 'nattvilan' höll på att göra mig KNÄPP när jag fölvakade btw. Jag låg och frös och det hände ingenting i stallet, de åt, dåsade, åt och mest åt. Sen vid tre - fyratiden på natten la sig stoskrället och sov, och bara för matte att gå in. Så som sagt det där med att sova på småtimmarna sitter nog i generna från vildhästtiden, även om våra hästar har annan rytm runtomkring, men den är nog lika svår att rubba på häst som på människa (tänk på studierna vad nattjobb gör, vi är och förblir programmerade att sova under småtimmarna, kring 'vargtimmen', och det är då vi ska sova som djupast med)