Sv: Stallregler/rutiner
I mitt stall där jag fn har två egna halvblod och ett helinackorderat hbl ser det ut som följande:
07.00: 1 kg hö
08-09: Kraftfoder, utsläpp med 1kg hö ute
12.00: 1kg hö ute
15.00: 1kg hö ute (alternativt insläpp m hö, kraftfoder under mörka tiden)
18.00: 3kg hö inne, kraftfoder, halm
21.00. 3-4kg hö, kraftfoder, halm
Jag kan tänka mig att skjuta på tiderna en timma åt vardera håll för att ge viss flexibilitet om man inte är hemma eller måste åka tidigt osv.
Nu jobbar jag natt och är hemma i princip hela dagarna så jag har möjlighet att springa i stallet och plutta med fodringar men innan jag hade det så körde vi med:
fodring kraftfoder inne på morgonen, utsläpp med hö i hagen
Lunch i hagen
Em hö i hagen/inne på vintertid +kraftfoder
kvällsmat med hö +kraftfoder
Vi har alltid gett mkt stråfoder och de som inte ska äta så mkt för de blir feta får halm att tugga på så de inte behöver stå helt tomhänta hela dagen.
När vi hade helgjour delades dagen upp på 2 pass: antingen morgonfodring-utsläpp-mockning-lunchfodring eller insläpp-kvällsfodring där varje inackordering skulle ha ett dag+eftermiddagspass varje månad och kunde då själva lägga det som en heldag eller dela upp det så att ena helgen har man ett morgonpass och ex nästa helg ett em. pass!
Jag har aldrig haft täckesbyte som har ingått i stallhyran, ska hästen ha täcke måste det vara så bra att de kan ha det både inne och ute! Sedan är det upp till hästägaren att växla/tvätta täckena så att de håller sig fräscha!