Stallregler/rutiner

Sv: Stallregler/rutiner

Tänkte på en annan sak som vi hade i ett stall när man hade "helgen" Dvs, en skötte in/ut o födringar var femte helg, ungefär som ni har det.
Då ingick även städning av gemensamma utrymmen. Sopa sadelkammaren, Sopa och torka rent alla fodertunnor samt torka hyllorna som man sätter hinkarna på. Kratta gårdsplanen och hålla snyggt vid hö och halm. Och även skotta kanterna på ridbanan/ridhuset. Alla hjälptes åt i veckorna att hålla snyggt men det var jättebra att det blev lite extra städat en gång i veckan.

Så här ser det ut i vårt stall.

Utsläpp – Alla hästar ute senast 9.00 (om inte vädret är riktigt uruselt)

En tuss hö till samtliga hästar
Sätt på ev. täcken
Ge morgonhinkarna
Mår alla bra?
Släpp ut i följande ordning:
Stäng av stallfläkten
Om det fortfarande hänger blöta täcken Sätt igång fläkten i täckesrummet

Insläpp och kvällsfodring – Ta in dom efter eget huvud om vädret är dåligt, men kvällsfodra tidigast 19.30

Sätt på fläkten i täckesrummet om det kommer in blöta täcken
Kolla att timern fungerar
Kolla i boxarna att alla har hö.
Ta in i följande ordning om ni är själva:
Låt täckena sitta kvar tills alla är inne.
Ta av täcken sätt på ev. ”pyjamasar”. Häng upp blöta täcken i täckesrummet
Ge kvällshinkarna
Kolla att alla har full vatten hink.
Sätt på stora stallfläkten
Stäng av vattnet
Mår alla bra?
Känn att alla boxdörrar är låsta
Säg God Natt och släck lyset
Om de kommit in tidigt Lägg in extra hö till var och en vid kvällsfodringen och kolla vattnet.

Städ/ansvars vecka var 8:e vecka

Torka av bänkar, foderhyllor och diskbänk.
Sopa i täckesrum, sadelkammaren, skåprummet och foderboxen.
Tömma soptunnan vid behov och sätta dit ny säck (kör gärna till tippen)
Hålla snyggt i fika rummet, skullen och utanför stallet (Ta en titt in på dasset också!)
Kolla hagarna till alla hästar har ström, tråd mm
Fyll på morgonsäcken

Alla hjälps åt att sköta de
dagliga sysslorna
som att sopa stallgolvet, slänga sopor, diska
och plocka undan efter sig

Vi har fri tillgång av hö/hösilage i hagarna som var och en ansvarar för själv även vattnet i sina hagar.

Vi har 8 hästar i stallet och passen är fördelade 14 pass/häst och 8v period
av det ska det vara 1 fred,lörd,sönd kväll och 1 lörd,sönd morgon

Vi har försökt att tillmötesgå allas önskemål, mycket är beroende på hur olika alla jobbar och att det ska vara säkert och lättsamt att hålla på med alla hästar, på boxdörrarna finns uppgifter om hur varje häst ska hanteras.

Bra att få se hur andra jobbar i sitt stall.

Jag har föjande rutiner i mitt stall.

ca 06:30 morgon mat, grovfoder + kraftfoder.
Mellan 9:00 och 9:30 utsläpp
ca 12.00 Middagsmat ute
ca 16:00 e-middag ute

Insläpp sköter alla själva om dom är där vid den tiden annars tar jag in mellan 18:00 /19:00 då får som kraftfoder och några kilo grovfoder.

ca 21:30 ger jag kvällsmat dvs grovfoder

Har 4 st i nhyrda och 5 egna hästar i stallet. utsläpp å helgerna turas vi om med. Vi har inga direkta ordnings regler utan alla hjälper till att hålla i ordning. Fungerar superbra.:)

Mvh Hanna

Jag tycker det verkar vara bra regler. Sån hysteri med måltiderna..
Du känner ju till hästarnas välbefinnande och de har kanske nått att knappra på i hagen, gräs träd osv?

Vi brukar ge havre först och sen lägga ut hästarna i hagen ELLER så får de stå inne och mumsa på höet. Det bästa är ju att man kan vara flexibel när man har eget.
Vi har inga speciella mattider, vi fodrar dem morgon som kväll när det passar.
Hästarna lider inte av detta och inte heller våra hyresgäster. Vi brukar ringa och fråga om de ska rida ikväll eller om vi börja mata osv osv.

Vi är nogranna med att inte skriva tider i kontrakt, får då är man "tvungen" att följa tiderna och det är inte alltid det bästa med så måna hästar vi har. MEN vi frågar hyresgästerna deras ungefärliga dagstidtabell, man vet ju ungefär när de slutar jobb osv. Vi ordnar dessutom regelbundna "stallsmöten" och diskuterar igenom saker och ting.

Så, lämna bort tiderna, det är mitt råd. Och glöm framför allt inte att ringa hästägaren innan man gör ett beslut, som tex att kvälfsfodra.

Nångång har hyresgästen gett kvällsfodret så vi kan åka hem och inte behöva sitta där i stallet och rulla tummarna medan hon rider.

:bow: Men vi har ju i och för sig världens bästa hyresgäster!! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 483
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV