Hur ser eran flock ut? Tikar, hanar, kastrat osv. Hur tänker ni?

Sv: Hur ser eran flock ut? Tikar, hanar, kastrat osv. Hur tänker ni?

Den kastrerade - som har samma ägare som den andre hanen - går inte ihop med de andra så han får sitta bakom kompostgaller och när vi är på promenad får han ha munkorg.

Fungerar han inte ens med den hannen han bor med alltså?
Vad jobbigt det låter, är de alltid separerade då?

KL.

Jag har en bc-tik på 3 år och min sambo (eller ja, min svärmor som jag tagit hem) har en prazsky-tik på 16 månader.
Det var lite grinigt i början (den lilla har bott här i drygt två veckor) då den minin var osäker och sur, bc;n tyckte hon var läskig mest.

Nu fungerar dem jättefint ihop, ligger tätt, gosar och leker; prövande och försiktigt, men ändå. Den lilla har fått lära sig att inte sno mat ur den storas matskål och samtidigt så har den lilla insett att den stora är helt ofarlig och vaktar varken mig, soffa eller säng längre. Det är hur harmoniskt som helst. :)

Jag har tidigare bara haft hanhundar; bla 3 i ungefär samma ålder samtidigt, eller eller två i olika ålder etc. Förut var jag övertygad om att jag var en hanhundsmänniska; men när jag skaffade min nuvarande bc sket jag i könet och tog valpen som uppfödaren rekommenderade. Efter det tror jag faktiskt att jag är lite tik-frälst. :love:

Skulle jag skaffa ny hund idag skulle det ju såklart vara bekvämare med en brud till, för att slippa meck vid löp (har dock tre daghundar som är hannar utan problem) men rätt valp, rätt kombination etc är ändå bra mycket viktigare än kön. Jag hade absolut inte backat för ett handjur.

Jag har ingen flock än men en okastrerad hanhund. Det kommer en hund till om ett par veckor. Vår hund går ihop med alla hundar så vi tänkte rent praktiskt när vi valde kön. Vi valde en hane till och den ska kastreras. Detta för att jag är innerligt trött på att ha en hanhund som stänger av all kontakt när det gått löptikar i närheten. Hane blir det för att vi inte har några bra möjligheter till att dela på hundarna när en tik löper. Det skulle bara bli besvärligt för oss då. En steriliserad tik skulle gått bra förstås.

Jag har en kastrerad tik och en kastrerad hane och det fungerar utmärkt. Att det skulle fungera mellan hundarna var såklart ett krav när jag tog hanen men jag valde inte en hane av den anledningen (han var okastrerad vid överlåtandet). Å andra sidan valde jag väl inte honom överhuvudtaget, det mest blev och meningen från början var inte att han skulle stanna hos mig. Han kastrerades sedan för att dels förhindra att han hamnade i avel och dels för att han fungerar och mår som kastrat. Det hade alltså inget med flockdynamiken att göra och jag har inte märkt av att den förändrats.

Nästa hund bli en tik (kastrerad/okastrerad spelar mindre roll) eller en kastrerad hane eftersom ovan nämnda hane inte fungerar lika bra med vuxna fertila hanar om han inte lärt känna dem som valp. Och eftersom jag inte vill ha valp utan satsar på en vuxen omplacering känns det tryggast att inte utmana ödet. Utöver det hamnar det nog mest om individ, även om jag föredrar hanar framför tikar rent generellt.

Senast ändrad:

Jag har två okastrerade hanar. En på 5,5 (NewFoundland)och en som strax blir 3 år (staffe).
Har fungerat friktionsfritt från start men det har jag nog den äldre hanen att tacka för. Han har varit en jättebra storebror. 9 av 10 ggr har han lämnat ifrån sig grejor till "lillebror" som han vill ha, mest för att han inte är så glad i leksaker och dylikt. Den 10 gången säger "storebror" ifrån och då lyssnar "lillebror" omedelbart.
Jag har ingen aning om vem som är högst i rang av de två. De verkar inte ha ngt att bråka om. De leker väldigt sällan. Ligger tillsammans ibland, mest när staffen söker värme:). Men helst ligger de var och en för sig.

Staffen litar jag inte på med andra hundar än min andra hane. Kön verkar dock kvitta.

Jag har en hane och får hem en tik nu i dagarna. Hanen ska kastreras.
Tror tik passar mig bättre, därav valet.

Kl.

Hemma har vi 2 tikar 4 och 9 år den gamla har haft livmoderns inflammation så hon är kastrerad.
Dom funkar kanon ihop.

Kommer alltid ha tik tycker dom funkar bättre under jakt.

Kram

Fungerar han inte ens med den hannen han bor med alltså?
Vad jobbigt det låter, är de alltid separerade då?

Japp, han kan inte umgås med någon annan hund så man får hålla dem åtskilda. Går vi på promenad så har han munkorg för säkerhets skull men det är ingen lösning hemma eftersom han mycket väl kan trycka till de andra hundarna rätt rejält även med den på :(.

Men fy. Varför behåller ni honom då?

Jag har en hankastrat på 12,5 och en hane på 5 år som fungerar super ihop.

Vad det blir för kön på nästa hund vet jag inte, förmodligen en hane.

Men fy. Varför behåller ni honom då?

Det är inte min hund, det är bästa kompisens. Jag TROR att jag hade tagit bort honom om han hade varit min, i synnerhet som jag inte tycker att han lever ett helt ok liv nu eftersom han alltid får komma i andrahand, men det är ju inte så lätt heller :(.
Hans matte resonerar väl som så att har man tagit ansvar för en individ så får man stå fast vid det även om det inte blir som man tänkt sig.
Har man tagit :devil: i båten...typ

Jag har 2 hanar idag, pappa och son. De är drygt 12 år och 3½ år. Fungerar alldeles utmärkt ihop. De är alltid tillsammans, även i bilburen. De har aldrig varit elaka mot varandra. Busar varje dag. Ibland har jag även ytterligare en hane av samma ras (när "hans" tikar löper) och även det fungerar bra. Han är cirka 2 år nu.

Jag har tidigare haft 2 andra hanar, även de far o son. Och de fungerade också alldeles utmärkt tillsammans. Det skiljde 8½ år på dem också.

Blir det så att jag kommer att ha 2 hundar i framtiden, så kommer det att vara 2 hanar. Har aldrig haft tik.

Tillägg: Ingen av mina hanar är/har varit kastrerade.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 387
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 614
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en...
2
Svar
26
· Visningar
3 671
Senast: jerseyko
·
Övr. Hund Just nu är jag mammaledig,och min mamma bor i närheten och har en tik. Vi har två hanar,varav den ena är kastrerad. Problemet är att...
Svar
14
· Visningar
2 823
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka