Hur ser eran flock ut? Tikar, hanar, kastrat osv. Hur tänker ni?

hjarterdam

Trådstartare
Försökte hitta en bra rubirk.
Hur tänker ni inför en ny flockmedlem blir det en tik eller hane? Har ni blandat tikar, hanar, kastrat? Varför? Varför inte?
Hur ser eran flock ut idag och hur fungerar det mellan hundarna? :)
Vilket kön skulle det bli om du skulle ta en till hund idag?

Nyfiken på att se hur ni tänker! :)
Jag själv har en hane och en kastrerad hane och det funkar superbra! Ingen av hundarna visar dominans mot varandra. Ingen av dom har heller varit i bråk med någon annan hund. Förutom tikar som farit på dom för att dom promenerat förbi för nära.. Skulle jag skaffa en till flockmedlem så vet jag faktiskt inte viket kön det skulle bli.

Sv: Hur ser eran flock ut? Tikar, hanar, kastrat osv. Hur tänker ni?

Jag har två okastrerade hanar, den ena 1,5 år den andra en omplacering på 7,5 år. Funkat bra mellan dom från dag 1. Aldrig gruffat om något och ingen av dom är, vad man brukar säga, dominant av sig.

Jag har alltid gillat hanar bättre än tikar, så hund nr3 kommer definitivt bli hane oxå. Ser inga problem med det. Men till den dagen så kommer mest troligt båda mina hanar vara kastrerade, så då spelar det egentligen inte så stor roll.

Jag har en kastrerad och en okastrerad tik. De är lika gamla (3 år).
Jag vill helst ha hundar av samma kön eftersom det känns bökigt med löpen annars. Jag vill inte behöva kastrera av sådana skäl utan kastrerar enbart om hunden inte mår bra.

Att ha två lika gamla tikar är inte direkt optimalt men hos oss funkar det bra. Sedan Ila flyttade hit i våras så har de bråkat några gånger (över resurser) men verkar de ha hittat sina platser sas.

Nästa hund kommer förmodligen bli en tik även den. Jag gillar tikar och det är som sagt smidigt med samma kön.
På vissa sätt skulle jag vilja ha en hane. För att, om man har tur och hunden utvecklas som den ska, få komma närmare aveln utan att behöva ta det stora ansvaret man får om man är tikägare och uppfödare.
Men det blir nog tikar ändå. Tror inte jag vill ha det extra bök som kommer på köpet när man har höglöpande tik och hane i samma hushåll.

Hur tänker ni inför en ny flockmedlem blir det en tik eller hane?
Jag trivs bäst med hanhundar, så nästa tillskott är planerat att bli just en hane.
Sambon gillar tikar, så hans nästa kommer med stor sannolikhet att bli en tik.

Har ni blandat tikar, hanar, kastrat? Varför? Varför inte?
Japp, här bor nu tre tikar och tre hanar. Eftersom 4 av 6 hundar bor utomhus större delen av tiden blir det ändå två flockar, och som nu, när alla tjejerna löper, så har vi alla hanar inne. De bor då lösa i hemmet tillsammans utan större problem.
För närvarande har vi inga kastrerade hundar, men skulle inte tveka att släppa in en kastrat mer/mindre än en intakt hund.
Vi har blandflock för att det har fallit sig så - sambon gillar tikar och jag gillar hanar. Hade själv blandflock tidigare utan problem, upplever att det nästan är lugnare med en bitch som styr lite med killarna;)

Hur ser eran flock ut idag och hur fungerar det mellan hundarna?
Som sagt så har vi tre av varje kön. Alla hundar funkar ihop, de enda vi inte lämnar tillsammans utan uppsikt är den fyraåriga schäfern och den treåriga BCn. Två ganska jämngamla hanar som verkligen inte talar samma språk - en klunsig buffel och en försynt med stor integritet. De funkar fint ihop så länge vi är med.

Som sagt, jag har tingat en hanvalp och sambons nästa kommer bli en tik. Personlig preferens snarare än planerad flock alltså.

Jag har tre hundar just nu. En kastrerad hane på 5 år, en intakt tik på 3,5 år och en intakt hane på 10 månader. Hanarna är av samma ras. Vi det så att under tikens löp bor den intakte hanen hemma hos min syster (som äger avelsrätten på hanen) för att undvika horribla blandparningar. Och titt som tätt kommer min systers tre hundar (två tikar och en hane av samma ras som mina hanar) också och utökar flocken, inga problem att sätta samman även denna temporära flock.

Jag har inga problem med att ha en könsblandad flock, och flocken fungerar perfekt alla hundarna emellan men då gäller det ju att man har bra ställen som den intakte hanen/hanarna kan bo på under tikens löp för att slippa hålla järnkoll och råka ut för att behöva abortspruta om man inte håller total uppsikt.

Nästa hund kommer att bli en egenuppfödd från min tik, troligtvis (till 99%) kommer jag att behålla en tik ur den kullen. Blir det inga tikar, eller att det finns en hane som är allt det som jag söker så kommer jag ju behålla en hane, och då blir det nog så att jag kastrerar min tik. Ev kommer min systers hane på snart 3 år få flytta ut till mig och min man, den hanen ska då kastreras antingen med chip eller operativt innan han kommer till oss.

Senast ändrad:

Vi har både honor och hanar och det är enbart en hane som är min systers som är kastrerad. Flocken består av tre tikar och tre hanar just nu. Varför han kastrerades vet jag inte.

Vi har två kastrerade hanar. En liten, 6kg o 5 år samt en stor, 50kg o snart 2 år.
Den lilla är en dum bråkstake med ett enormt resursförsvar därför var vi väldigt noga när vi köpte en stora. Han var dryga året när han flyttade hem till oss, fungerar jättebra!
Trivs inte med tikar så hane är ett självklart val, ska de inte gå i avel är det för mig självklart att kastrera.

Hur tänker ni inför en ny flockmedlem blir det en tik eller hane?
Tik utan tvekan. En hane skulle inte bli långvarig här då vår nuvarande hane inte tolererar andra grabbar, oavsett ålder. Dock tror jag inte det blir någon mer hund så länge vår hane finns kvar, han är fruktansvärt dålig på "valpfostran" och vi hade det ganska jobbigt när vi skaffade våran husky.

Har ni blandat tikar, hanar, kastrat? Varför? Varför inte?
Vår flock består idag av 3 tikar, 2.5, 4 och 6.5 år, och en kastrerad hane på 5 år.

Se ovan.
De två äldsta tikarna har det aldrig varit något gruff emellan, solklart vem som står högst i rang, samma med äldsta och yngsta. Hanen kastrerade vi just för att vi inte ville riskera oplanerade valpar, han är idag piggare och gladare pch betydligt busigare när han inte bara har brudar i skallen ;) Han är ranghög och ingen av de andra skulle drömma om att sätta sig upp mot honom. De två yngsta tikarna har en riktig syskonrelation med hatkärlek ;) Gnabbas konstant och leker dagarna i ända, men man får passa sig då det kan spåra ur, de har inte klart för sig vem som kommer näst på tur i flocken utan ligger på en jämn nivå, vilket leder till att de ibland blir lite sura på varandra. Men det brukar räcka med en harkling från matte så slutar de.

Försökte hitta en bra rubirk.
Hur tänker ni inför en ny flockmedlem blir det en tik eller hane? Har ni blandat tikar, hanar, kastrat? Varför? Varför inte? Hur ser eran flock ut idag och hur fungerar det mellan hundarna? :)

Jag har en okastrerad hane och en tik. Fungerar jättebra. När lillskruttan är ihöglöp så brukar hanen få åka till min mamma ett par/tre dagar, det funkar att ha honom hemma, men man kan se att han tycker det är lite jobbigt.

Jag ska köpa en till hund så småningom och det spelar ingen större roll om det är tik eller hane, men det lutar åt en tik till. Men dyker rätt hund upp så kommer inte könet avgöra. Har mer problem vilken hundras jag ska ha ;) en till pudel eller sheltie, såfall blir det en tik, eller en till bc, då kommer det inte spela ngn roll vilket kön, bara jag får en valp efter dom föräldrarna jag valt.

Har en kastrerad tik på 8 år och en okastrerad slyngel (pojke) på 8 månader.
Slyngeln har inte riktig respekt för den äldre, utan man får hjälpa henne lite.

Vi har redan planer på en ny hund om ca 5-6 år, då blir det också en hane då jag inte vill ha en löpande tik och sambon inte vill att det kastreras i "onödan" (vi har och har haft livliga diskussioner om det).

Jag har bara haft tikar och har inga planer på att ha någonting annat. Ett tag sa jag att nästa hund ska bli en hane, eftersom det skulle bli skönt att slippa löp osv, men faktum är att jag trivs bäst med tikar.

Idag har jag bara en hund, men har haft hennes mor också samt en annan tik tillfälligt.

Jag tror inte att hur bra hundarna fungerar ihop beror så hemskt mycket på kön utan mest på hur hundarna är till sin personlighet. Väljer jag hundar som passar mig så blir det automatiskt (förhoppningsvis) hundar som fungerar i alla fall okay med varandra även om de inte älskar varandra.

Jag har två okastrerade hanar. En som snart är elva år gammal och en som är 14 månader. Fungerar toppenbra, dom har aldrig gruffat med varandra och ingen utav dem är särskilt bufflig med andra okastrerade hanar heller. Ska jag ha en till kommer det nog bli en till hane, jag tycker hanarna är lite roligare då jag upplever att de är lite mer lekfulla och lite mera krut i. I familjen finns också en okasterad åtta år gammal jack russell, som även han fungerar bra ihop med mina hanar. Dock kan han imellanåt ha lite svårt för ynglingen :grin:

Jag har inget emot tikar, men tycker dom ibland kan vara lite tråkiga, och en del blir så fruktansvärt hormonstinna vid löp. Skulle jag mot förmodan ha en tik skulle det isåfall vara en kastrerad, så man slapp löpen.

Hur tänker ni inför en ny flockmedlem blir det en tik eller hane? Har ni blandat tikar, hanar, kastrat? Varför? Varför inte?
Jag tänker inte, det bara blir ;). Jag går mer på individ än kön.

Jag har 5 hundar varav tre tikar (3,4 och 6 år) och två hanar (5 och 4 år), alla är okastrerade. Det fungerar jätte bra mellan hundarna och har aldrig varit några problem, hanarna mäter sig inte med varandra och det har aldrig blivit bråk. Det är rätt lugnt även när tikarna löper, blir lite gnäll från hanarna när det är höglöp men inte alls farligt.

En hane tror jag, men fastnar jag för en tik så kan det lika gärna bli det..

8 tikar i familjen. Alla lever inne och med oss.
Ingen hane kommer in här, just för vi bara har tikar. Vill inte ha tjuvparningar och vill inte ha det så att nån hund ska vara instängd för nån löper osv.. Har erfarenhet av grindar som öppnats mm :D

Åldrarna är 12, 8, 6.5, 5, 5, 4, 1.5 år och 12 veckor :)

Jag har haft hane + tik, 2 hanar + tik och nu igen hane + tik. Inga kastrater, men kan eventuellt bli med nuvarande tiken. Då det var 2 hanar släpptes de aldrig ihop. Tiken kunde gå med båda, men då ena hanen flyttade in som vuxen så kändes det som en onödig risk att släppa ihop honom med den befintliga hanen. Det var ändå rätt schyssta killar båda två, som inte gruffade i onödan och som lätt kunde promeneras ihop.

Nästa hund får bli vad det blir. Kön är inte viktigt så länge rätt arbetsegenskaper finns och åldern är rätt.

Jag är bara intresserad av tikar, så vi har haft upp till 4 tikar ihop utan problem. Ang gruppdynamiken har jag inte märkt någon större skillnad om de är kastrater eller ej, inte just på den biten.

Just nu har vi två okastrerade 2,5 åriga hanar och två kastrerade 6 år gamla hanar. Förut har vi haft två okastrerade hanar och en tik, samt en kastrerad hane. Ingen kombination är sämre än någon annan i mitt tycke. Just löpen är lite jobbiga, visst. Men inget som stör.
Nu när vi har två okastrerade jämåriga hanar är det lite gruff och tykenheter mellan dom ibland, men inget som stör.

Dom okastrerade är det pga avelstankar, dom kastrerade är det pga avsaknad av avelstankar!

Jag kommer inte begränsa mig med tanke på kön, nästa hund blir vad det blir :) Personligen gillar jag hanar bäst men vill sambon skaffa tik är det verkligen inget hinder! Dock vill jag inte ha hundar som slåss i tid och otid, så jag omplacerar hellre en bråkstake än lever med det om inte kastration fungerar.

Senast ändrad:

Vi har bara haft hanar de senaste åren, men nästa valp (förhoppningsvis till våren/sommaren) blir en tik.
När vi hade tre hanar var det ganska mycket gruff (11 år, 7 år, 4 år), men när vi gav bort mellanhunden lugnade det ner sig. Alla tre är okastrerade, den äldsta har varit i avel, likaså den yngsta. Mellanhunden var inte något, och är fortfarande inget,som ska in i aveln, men vi gav bort honom i stället för att kastrera, han jagade för dåligt ändå.
Nästa hund blir en tik för att mamma tycker vi har haft bara hanar för länge, och har egentligen inget med flockdynamiken att göra. Förhoppningsvis blir det lugnt och harmoniskt :)

jag har en hane och en tik. Det va inte meningen att det skulle bli en tik, men det blev så, båda är omplaceringar. Hanen 7 år och tiken 5, kommer kastrera tiken nu i vinter.

Jag föredrar hanar, det handlade om personlighet när jag valde tiken. Så i framtiden blir det hanar skulle jag tro. Dom funkar bra ihop, tiken är lite bitchig ;)

Min "utökade" flock, dvs min Skroffa tillsammans med daghundarna, består av en tik (min) på drygt 4 år, en intakt hane på snart 2 år och en kastrerad hane på 10.
Den kastrerade - som har samma ägare som den andre hanen - går inte ihop med de andra så han får sitta bakom kompostgaller och när vi är på promenad får han ha munkorg.
Skroffan och den yngre hanen är inga problem, hittills har det heller inte varit några besvär under löpet eftersom hon då tycker att han är en odräglig slyngel. Det är klart att jag har koll på dem ändå men det underlättar att en av dem är grinig ;).

Det blir antagligen en ny hund här hemma relativt snart och det blir till 99% en tik. Jag är helt enkelt en tikmänniska så jag har inte ens övervägt vilket som skulle passa bäst in i flocken.
Det blir tyvärr ändå inte två tikar i flocken någon längre tid eftersom Skroffan är sjuk :(.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 387
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 614
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en...
2
Svar
26
· Visningar
3 671
Senast: jerseyko
·
Övr. Hund Just nu är jag mammaledig,och min mamma bor i närheten och har en tik. Vi har två hanar,varav den ena är kastrerad. Problemet är att...
Svar
14
· Visningar
2 823
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka