Hur ser din dröm arab ut? och vad gillar du inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Arabica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 4 621
Sv: Hur ser din dröm arab ut? och vad gillar du inte?

jag är nyfiken på varför dina är perfekta?

för när nån frågar om perfekt för mig så gäller det både lynne, utseende, stam, osv osv, och enligt mig så finns nog inte den perfekta, och att du då skulle vara välsigad med 3... livet känns lite orättvist då :D jag säger inte att du inte har perfekta... men ja... du fattar hoppas jag ;)

men antagligen är det så att vi har olika krav helt enkelt, och det skulle vara kul om du skrev dina krav!

Halloj!

Varför mina araber är perfekta är för att dom har bland det bästa psyket jag har träffat. Dom är väldigt kloka hästar iof är de flesta araber som jag känner väldigt kloka. Samt att jag vill ha en arab som både är ridbar och vacker att se på. Jag gillar den polska stammen på araber beroende just på ridbarheten samt att jag gillar de som är lite "grövre" missförstå mig rätt.. Jag håller med dig om att man inte kan få den perfekta hästen, men om man har den perfekta hästen så kanske det inte blir roligt heller.. För man strävar efter att få den perfekta häste hela tiden.. Och det blir som en tävling om ni förstår!
Men jag tycker att mina är "perfekta" just beroende på att dom är så kloka hästar och dom placerar sig både i ridning och i utställning och jag tycker att det är en sån häst som man ska ha..
Jag tror nog att det är mina krav, att dom ska ha ett väldigt bra psyke och både kunna placera sig bra såväl ridning som utställning!

//Carro

jag är nyfiken på varför dina är perfekta?

för när nån frågar om perfekt för mig så gäller det både lynne, utseende, stam, osv osv, och enligt mig så finns nog inte den perfekta, och att du då skulle vara välsigad med 3... livet känns lite orättvist då :D jag säger inte att du inte har perfekta... men ja... du fattar hoppas jag ;)

men antagligen är det så att vi har olika krav helt enkelt, och det skulle vara kul om du skrev dina krav!

Heej!

Jag förstår precis vad Carro menar!:) Jag har ägt den, för mig, perfekta araben:love::love:, Audi! För mig finns inget vackrare än den hästen. Hans otroliga ögon, super vackra hals, underbara steg och sitt suuuuper härliga och roliga temprament/lynne. Han var för mig PERFEKT! Finns ingen super dishad och flashig arab som ens kan komma i närheten av honom!!!!!

Jag har välsignats med en till, Niezze! Han har samma kvaliteer som Audi men ännu mildare i sitt temprament och kanske snäppet ännu bättre ben och lite längre hals! Han var ett år första gången jag fick en chans att milt tillrättavisa honom och 4 år andra gången och då skulle han betäcka för första gången...... Jag är såååå glad för att jag har fått äran att lära känna även denna härliga individ! Den enda nackdelen med Niezze jag kan komma på, är att han är närmare 1,57-1,60 i mankhöjd och jag vill ha dom runt 1,48-1,52.....

Ingen World Champion kan slå någon av dessa pojkar i mina ögon! Det är en sååå härlig känsla när man kommer hem från en utställning, typ Blommeröd, och konstatera att jag tycker att mina gryn här hemma är miljoner ggr vackrare!:love:

MVH Pernilla

jag har ju faktiskt bett om bilder på din pojk flera ggr, men du har ännu inte visat några!

visa så att vi andra oxå kan få lite ögongodis!;)

jag har ju faktiskt bett om bilder på din pojk flera ggr, men du har ännu inte visat några!

visa så att vi andra oxå kan få lite ögongodis!;)

oj då, det har jag nog missat!:o Vilken av dom?

Jag är ju inte så bra på datorer då så jag vet inte hur man gör när man lägger ut bilder, men jag kan maila dig om du ger mig din mailadress!;)

Mvh Pernilla

det var främst niezze jag tänkte på, men eftersom du frågar vilka så svarar jag båda;)

kimmis87@hotmail.com

överallt där du hittar en kimmis87 kan du nästan vara säker på att det är jag;)

...och jag har en perfekt arab HÄR hemma - min W.
Enda minus han har är aningens för långt huvud och ngt små ögon, men vad gör det när han är en valack?

Han har en SÅ underbart lång fin hals, korrekta ben, underbar kropp, HÖJD (säger emot Pi där), steg, temprament...u name it.

Han var inget avelsämne pga sitt vassa hingstlynne och de svagheter jag nämnde, men OJ vilken arab han är!

Min lilla ögongodisälsklingshäst!

jag har redan min dröm arab hemma =9 Zamiar ox som varit godkänd hingst =) tyvärr börjar han bli lite till åren men attans att han kan visa att han e arab forfarande =)
På bilderna 27 år gammal. nu är han 28 =)

17103122.jpg

16338569.jpg

Heej!

Jag förstår precis vad Carro menar!:) Jag har ägt den, för mig, perfekta araben:love::love:, Audi! För mig finns inget vackrare än den hästen. Hans otroliga ögon, super vackra hals, underbara steg och sitt suuuuper härliga och roliga temprament/lynne. Han var för mig PERFEKT! Finns ingen super dishad och flashig arab som ens kan komma i närheten av honom!!!!!

Jag har välsignats med en till, Niezze! Han har samma kvaliteer som Audi men ännu mildare i sitt temprament och kanske snäppet ännu bättre ben och lite längre hals! Han var ett år första gången jag fick en chans att milt tillrättavisa honom och 4 år andra gången och då skulle han betäcka för första gången...... Jag är såååå glad för att jag har fått äran att lära känna även denna härliga individ! Den enda nackdelen med Niezze jag kan komma på, är att han är närmare 1,57-1,60 i mankhöjd och jag vill ha dom runt 1,48-1,52.....

Ingen World Champion kan slå någon av dessa pojkar i mina ögon! Det är en sååå härlig känsla när man kommer hem från en utställning, typ Blommeröd, och konstatera att jag tycker att mina gryn här hemma är miljoner ggr vackrare!:love:

MVH Pernilla

Du tog orden ur munnen på mig.

Kram på dig pi!

//Carro

Hej!

Är det samma Zamiar som Dellings red?

MVH Pernilla

vad fin! han liknar min gammla halvblodsvalack... som f.ö. är väldigt lik min polska arab i kropp och huvud.

gillar den där typen av araber, tycker inte om dom som är så extremt showiga och klena i kroppen.

vad fin! han liknar min gammla halvblodsvalack... som f.ö. är väldigt lik min polska arab i kropp och huvud.

gillar den där typen av araber, tycker inte om dom som är så extremt showiga och klena i kroppen.

jag håller med dig.. jag vill ha bastanta araber som inge går av om man sätter sej på dom. zamiar är ett perfekt exemplar på en sån =)

Vad jag inte vill ha på en häst är dåligt ansatta halsar, smala pannor, för plant eller för toppigt kors, rakhasighet, hjorthals, ja ...listan kan göras lång.
En väl ihopsatt häst har ingen ras!

Om man nu ser till att min häst ÄR väl ihopsatt och vad jag vill se på min ARAB så föredrar jag
LÅNGA halsar, väl kroppighet, stora mörka ögon, bred panna... bland annat.

Sedan hur mycket dish den har spelar mindre roll, omän jag föredrar torra och typade huvuden utan det extrema.
Det är en konst att avla fram vackra halsar - ett "bra" huvud fixar du på ett kick.
Samma sak med en väl ihopsatt häst.

Vill jag ha ett vackert, extremt huvud så är det bara att välja en poppishingst som lämnar det.
Hur ben och kropp sedan ser ut lämnar jag åt arkivet ;)

MVH Linda

Vad roligt att se bilder på Zamiar. Jag red honom nån gång när jag gick hästskötarkurs hos Dellings i början på 90-talet. Sen var man ju såld på araber:love:

Gud så roligt att se honom igen!!!!!! Jag har faktiskt pratat om honom så sent som i förra veckan;)! Sist jag såg honom så var det hos Kerstin Böttner och han var suuuuper fin!

Det vore jätte roligt att höra mer om Zamiars liv! Hur länge har du haft honom och vad ni gjort. Du får gärna friska upp minnet om vad han presterat tidigare i sitt liv oxå!

MVH Pernilla

Gud så roligt att se honom igen!!!!!! Jag har faktiskt pratat om honom så sent som i förra veckan;)! Sist jag såg honom så var det hos Kerstin Böttner och han var suuuuper fin!

Det vore jätte roligt att höra mer om Zamiars liv! Hur länge har du haft honom och vad ni gjort. Du får gärna friska upp minnet om vad han presterat tidigare i sitt liv oxå!

MVH Pernilla

Jag har haft honom i lite över 3 år nu.. nu går han mest å bara lever livet busar i skogen å e med på lite klubb tävlingar mm. men attan att han e fräsh för sin ålder.. jag har bara tävlat honom upp till L:B dressyr pga att jag e fjollig =) ha ha ha sen har vi hoppat lite bus hinder bara upp till 1 meter alltså inget serriöst direkt han e ju trotts allt 28 år gammal även om man glömmer det ibland =). när dellings hade honom så gick han 130 hoppning tror jag de va å intermediere I i dressyr om jag har för mig rätt =). sen har han ju stått på plönninge gymnasiet ett tag efter de.. det var därifrån jag fick honom för dom ej kunde ha honom kvar å jag va ju tok kär i honom så de va bara att bearbeta mamma å pappa å jag lyckades =) så jag tog hem honom 1 april för 3 år sedan. å han trivs som fisken i vattnet med sina brudar =). kul att höra av lite folk som känne till honom =)

Vad roligt att se bilder på Zamiar. Jag red honom nån gång när jag gick hästskötarkurs hos Dellings i början på 90-talet. Sen var man ju såld på araber:love:

ja han e underbar att rida å så fruktansvärt snäll så de e inte sannt. ju mindre man e ju snällare e han =) Dock så har han fått upp ögonen för att busa i skogen nu så man får ta å hålla i sej när de väl gäller =) han är den säkraste hästen jag suttit på i hela mitt liv. aldrig rädd för något å alltid lika lugn. å sen att man kan slänga upp vem som hellst på honom å rida ut å gå jämte ett högbruntit sto är ju bara underbart å slippa allt krångel med brötiga hingstar =)

16366029.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 081
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 770
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 300
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka