Hur ser din dröm arab ut? och vad gillar du inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Arabica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 4 621
A

Arabica

kanske finns det redan en sådan här tråd på tex: arabavel tråden isf får någon gärna säga till, orkade inte läsa igenom hela.

är nyfiken på hur er dröm arab ser ut exteriört och huvudformen? samt temperament m.m, själv gillar jag exotiska huvuden och en bra kropp och ridbarhet m.m annars kan det kvitta, (tycker jag)
varför jag lägger ut dessa frågor är för att jag är nyfiken på hur andra tänker, och kanske lär jag mig något nytt.

beskriv gärna hur ni tänker när ni avlar och vad ni har för mål.
gör sedan ett mellanslag (för att lättare se)
beskriv också gärna hur en arab i era ögon inte får se ut el vad ni tycker är opproportioneligt (säkert felstavat)
kanske vill någon lägga till några fler frågor?
ni får även vara anonyma ni som vill det, (som jag) för att slippa snack och påhopp

Sv: Hur ser din dröm arab ut? och vad gillar du inte?

Eberia-05.jpg

Så här tycker jag att ett sto ska se ut! Hon är min drömarab! På bilden ser ni vackra Eberia från Christine Jamar. Efter Ecaho - Eldon :love:

Jag tycker inte om barbiehästar eller extrema huvuden, platta kors etc. Sinnet ska vara vänligt och hästen ska ha lätt för att bära sig.

Senast ändrad:

Jag ska betäcka mitt arabsto med min drömarab, Ibn Imminn. Han är kvadratisk, hög (cirka 155 cm hög), långbent och högrest. Här är en bild på honom. Vi åker till honom om cirka 1-2 veckor! Därefter hoppas vi på en fölis som i alla fall ärvt hälften av hans skönhet! :love:

Jag glömde skriva om hur jag tänker när jag avlar. Jag trodde bara att man skulle lägga in en bild på hur ens drömhäst ser ut. :angel:

Jag avlar enbart med ston och hingstar med prestationsstam och som helst ska ha egna meriter, allt för att jag vill avla på hållbarhet. En arab ska enligt mig ha lugnt sinne, men samtidigt vara vaken och lyhörd. Det ska synas att det är en arab! Man ska inte avla bort det ursprungliga utseendet, men avla för att få bättre ridbarhet. Jag ser gärna att en arabhäst är över 155 cm i mankhöjden. En arab ska enligt mig ha; utseende, ridbarhet och temperament.

Jag avlar enbart med ston och hingstar med prestationsstam och som helst ska ha egna meriter, allt för att jag vill avla på hållbarhet.

klippte bara ut det jag ville kommentera... :)

Den hingsten du lagt ut ovan, vad har den presterat/stammen presterat? Jag har aldrig hört talas om den? Bara nyfiken alltså...

Ibn Imminn är 4 år och är efter Smasc och ue.Sudan. Han står hos Lillemo Antonsson nu och kommer att starta i galopp till sommaren.

KL

jag lägger in lite bilder på en arab som jag tycker stämmer in ganska bra på det jag vill ha.

hästen heter Adawy och är helbror med min hästs mamma!
obs inte mina foton!

smallest.jpg

imagethumb.jpg

9751_5.jpg

SMALL.jpg

rent allmänt tycker jag det är viktigt att hästen är korrekt, oavsett ras, tex en bra bog är ju alltid en bra bog.

sen vill jag ha låånga ben, låång hals och hästen får gärna vara över 155.

för mig är araben en häst som man ställer ut ena dagen, dressyr nästa, hoppning efter det och sen kanske western och på helgen ta en picknick och spänna för hästen framför vagnen!

en arab kan man göra allt med! och det tycker jag är viktigt, har man en arab som inte klarar det så har man inte en typisk arab, tycker jag.

jag tycker igentligen inte att huvudet är viktigt, men nosryggen får ju inte vara konvex!! men det behöver inte vara ultratypat med jätte mkt dish, men gärna bred panna och stora ögon!

Min drömarab har stora, mörka, snälla, kloka ögon, bred panna och något konkav nosrygg, den får abslout inte vara för konkav (gäddhuvud?), Tycker det är gräsligt när man klipper förungarnas huvud så att de ser superdishade ut. Lång välvd hals som är korrekt ansatt, liggande bog och bra steg. Vill gärna ha en ganska högställd häst, stark, välmusklad rygg, vill gärna se stora fina valkar vid sidan om ryggraden:love: Korset ska också vara välmusklat och runt.
Benen ska självklart vara så korekta som möjligt även om jag själv inte är duktig nog att se annat än "stora" fel. De får gärna ligga på 155+ men vill självklart inte förlora typen på grund av det.
Prestationer anser jag vara allra viktigast, de ska helst ha gått bra på galoppen, i alla fall visat hållbarhet genom många starter, övriga grenar är bara positiv i fall de startat i, men jag tror kanske att det många gånger beror mer på träning där för att lyckas okej än noggrant avelsarbete. Tror att de flesta hästar kan ta sig igenom lättare hopp och dressyrklasser utan att ha talang för det, liksaså distans, ett par femmilstävlingar säger inte så mycket om hästens kapacitet.

Eftersom araben är en så underbar ras tycker jag dock att man kan leva med att de har lite brister, de hästar jag har är inte fulländadde på något sätt men jag tycker om dem ändå!!

Kan tillägga att jag tycker svart, flugskimmel, och mörkbrun gärna appelkastad är de finaste färgerna.

tycker likadant, hästen ska ha lätt för att bära sig, gillar inte heller när det blir lite för mycket barbie häst, gillar den kompakta araben men med ett vackert huvud antingen "vanlig" el exotiskt, sen gillar jag platta kors el rundade kors, har lärt mig att man ska titta på höftstrukturen istället för det platta korset, men det kanske inte stämmer? nån som vet mer

Eberia-05.jpg

Så här tycker jag att ett sto ska se ut! Hon är min drömarab! På bilden ser ni vackra Eberia från Christine Jamar. Efter Ecaho - Eldon :love:

Jag tycker inte om barbiehästar eller extrema huvuden, platta kors etc. Sinnet ska vara vänligt och hästen ska ha lätt för att bära sig.

kimmis87, Adawy är en fantastiskt vacker häst, och duktig som ridhäst verkar det också som.

jag gillar när huvudformen är lite mer kilformat, en fin synlig panna med sedan ett rakt kilformat huvud, ser en del hästar med "kamel dish" menar då att det bara är en grop nedanför pannan och sedan går det uppåt igen, det är inte min smak riktigt, (hoppas ni förstår vad ja menar) pannan får gärna vara bred men ej ett måste, mellanstora till stora ögon, och mellanstora öron till pyttesmå, näsborrarna ska vara stora vid rörelse, ögonen får gärna ha mycket ögonvita (människo öga) el vara mörka och snälla.
höjden ska vara runt 145 till 155 tycker jag, vill inte förlora den ursprungliga höjden, men visst råkar man finna en högre individ som har det man letar efter så spelar det ingen roll. ryggen ska vara kompakt och välmusklad, bra bog, fin välvd hals, långa ben el "medellånga" ben spelar ingen roll, de korta benen kommer ju efter bergstypen och det långa från stäpptypen.

jag kan mycket väl kunna tänka mig att använda ren showstam till avel för show/ridning och kanske tävling, vad tycker ni om det? skulle ni våga? ifall inte varför? har inte träffat en arab som det går bra för på utställning, men som inte funkar som ridhäst.

precis det jag försöker med min häst.

men det finns ju inte så många araber som inte har prestation i stammen, dock har endel det lite längre bak än andra.

min räknas väl som ren utställningsstam, men om man letar och kollar noga så finns en hel del prestation i stammen, men som sagt, lite längre bak!

jag tycker oxå det är viktigt med en avsmalnande mule, (tror det var det du försökte beskriva, rätta mig om jag har fel)

det går redan bra i både körningen och ridningen med min donna, jag tror att det finns ganska mkt att hämta ridmässigt, tex hon är löshoppad en gång, 80 cm, plätt lätt var hennes attityd! :banana:

men hallå? det här var ju en intressant tråd! dööö inte!

Jag har redan min dröm arab eller faktiskt redan två stycken och ska snart få den tredje..

Don Miko e:Fynd u: Domika
13771290.jpg
[/url][/IMG]

Nischka, e:Fynd u:Nefretete
18701784.jpg
[/url][/IMG]
(hon är dräktig därav lite rund)

//Carro

ja det var så jag försökte beskriva huvudet, avsmalnande mot mulen, kanske blev lite luddigt:angel:
du får gärna lägga in ridbilder i framtiden om du vill, så får man se hur det går (nyfiken) hon blir nog ett bra avelsto

precis det jag försöker med min häst.

men det finns ju inte så många araber som inte har prestation i stammen, dock har endel det lite längre bak än andra.

min räknas väl som ren utställningsstam, men om man letar och kollar noga så finns en hel del prestation i stammen, men som sagt, lite längre bak!

jag tycker oxå det är viktigt med en avsmalnande mule, (tror det var det du försökte beskriva, rätta mig om jag har fel)

det går redan bra i både körningen och ridningen med min donna, jag tror att det finns ganska mkt att hämta ridmässigt, tex hon är löshoppad en gång, 80 cm, plätt lätt var hennes attityd! :banana:

Det kan jag göra, men det lär dröja ganska långt tid då hon ska betäckas i år, det går ju ganska mkt träningstid bort där... hon kommer få vila tills den där kritiska första perioden är förbi oxå

däremot så kör jag henne en del nu, men det är svårt att få med en fotograf!

men jag är osäker på hur långt in i dräktigheten jag kan arbeta henne, men det märks väl antar jag.

Jag hoppas hon blir ett bra avelssto, men det vet man ju inte än

råden verkar dö nu..men den kanske inte var så intrssant för alla:angel:

(förkortade vad du skrev lite) blir det en till arab du ska ha? vad blir det för nån? nyfiken

Jag har redan min dröm arab eller faktiskt redan två stycken och ska snart få den tredje..

jag är nyfiken på varför dina är perfekta?

för när nån frågar om perfekt för mig så gäller det både lynne, utseende, stam, osv osv, och enligt mig så finns nog inte den perfekta, och att du då skulle vara välsigad med 3... livet känns lite orättvist då :D jag säger inte att du inte har perfekta... men ja... du fattar hoppas jag ;)

men antagligen är det så att vi har olika krav helt enkelt, och det skulle vara kul om du skrev dina krav!

(förkortade vad du skrev lite) blir det en till arab du ska ha? vad blir det för nån? nyfiken

Hej!

Japp Nischka ska ha föl om ca 10 dagar.. Får se om hon klämer ut den eller om hon vill knipa lite!
Det kommer att bli efter en hingst som heter thee Aprentice, en helt underbar hingst i både psyke och mentalt.
Vars föräldrar är top 10 araber inom westernridning i usa.

//Carro

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 081
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 770
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 300
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka