Hur ser detta ut, tycker ni?

Sv: Hur ser detta ut, tycker ni?

Tycker ryttaren är helt felpacerad.. alldeles för mycket fram..
sitter verkligen sadeln där den borde? eller luras jag av att den är bomlös?!?(ingen erfarenhet av sådana)
tycker dock sadeln ser ut att sitta alldeles för lång fram.

/K.A

charmant skrev:
har ridit akademiskt i ett par år nu och det första jag tänker när ja gset ekipaget är.SPÄNNING!!
Kanske skulle jobba honom fran marken utan massa hjälptyglar osv och lära honom vart huvudet ska vara på ett milt sätt.han ser bara spännd ut och ryttaren är i totl obalans.Län lädren så hon komemr i rätt sits,har själv en likadan sadel och lååånga läder är det som gäller i en sån sadel tycker jag.Be någon tränare visa er hur ni kan hjälpa honom att hitta balansen själv,det kommer han inte att göra med en ryttare som inte själv har någon.Det blir jobbigt för honom att hålal reda på både sig själv och ryttare plus att han förväntas göra ett jobb.Hur ser det ut när du rider honom,är han mer avslappnad då?och när ni ska träna så kan det ju vara en bra ide att vara påplan mark då får han ju lättare att kunna slappna av utan att vara rädd för att snubbla och ha en ryttare som också blir osäker,,,,allt detta skapar bara mer spänning.
Lyka till i framtiden med hästen för jag tycker han var fin

Nu vet jag inte hur man gulmarkerar eller om det görs automatiskt, men jag håller med detta svaret. Jag har full förståelse för dina ridförutsättningar, att du inte har paddock el dyl. Men denna ryttare kanske inte ska rida hästen. Hon är för hård i handen, vilket man INTE ska vara i AR. Skönt att höra att han är i så gott skick för sin ålder, det är en härlig häst du har, men har du kollat tänderna, det ser ut som om han går emot då man tar i honom. Kämpa på med din träning, men gå inte för fort fram, går han emot är det bättre att ta ett steg bakåt på utbildnings trappan// Catya

Lord Owen skrev:
Haha, det är så det ska vara. :D
Inte kul med de där pordsvenskarna när de fattat att de är stora och starka bara, vet inte hur många jag träffat som bara rätt och slätt springer iväg med sin ägare när det blir jobbigt. :angel:

har jag missat nåt men vad e pordsvenskar?

Det är jag som inte kan skriva på tangentbordet (ofta!!!)

Jag råkade skriva pordsvensk istället för nordsvensk och nu retas Lord Owen lite med mig

Susan skrev:
Det är jag som inte kan skriva på tangentbordet (ofta!!!)

Jag råkade skriva pordsvensk istället för nordsvensk och nu retas Lord Owen lite med mig

Aha!!:idea: Jag som trodde Pordsvensk var en benämning på en Nordsvensk med ponnyfasoner, för jag tänkte precis instämma i kören att jag har 4 Pordsvenskar...

:rofl: :angel:

CarolaLind skrev:
Aha!!:idea: Jag som trodde Pordsvensk var en benämning på en Nordsvensk med ponnyfasoner, för jag tänkte precis instämma i kören att jag har 4 Pordsvenskar...

:rofl: :angel:

:rofl: :rofl: :rofl:
Nä, det är bara ett internskämt. Precis som med Susans morgonkaffe och hennes dagliga (mat)intag av uppslagsböcker. :devil: :D

Men annars var det ju en bra grej du kom på! :idea:

Gullan86 skrev:
det behöver inte va nån speciell ordning:
*hästen ska vara uppmärksam på dej hela tiden(viktigt)
*förösk att inte se den i ögonen i början kan verka hotfullt eller som att du är rädd
*stå framför hästen och backa den antingen petar du med ett spö eller handen i bogen och säger "backa" högt och tydligt så ska han backa de antal steg du vill och ge inte upp, viker han undan åt nåt häll så dra tillbaka han me grimmskaften så han står rakt framför dej.
eller så kan du backa genom komandot + höjda händer så du ser större ut än hästen.
*låt hästen stå still, gå bakåt mot rumpan på hästen (den ska stå till) och om du gick bakåt på vänster sida så ska du lägga grimmskaftet på sidan mot hästen bak ovanför bakknäna och så kommer du till höger sida där ställer du dej med ryggen mot hästens huvud (låt hästens huvud vara böjt åt vänster)och drar sen till du får luta dej bakåt med din vikt så hästen lixom snurrar runt och kommer tillbaka till dig med ansiktet vänt mot dig.
denna övning är till för att lura hästen lite du får den ur balans och den blir då förvånad att lilla du kan bemästra den på detta sätt....
gör åt båda hållen.

när hästen tuggar berömm den för då ger den sig och visar att du bestämmer för tillfället.

*du kan även flytta den i sidled flytta bogen m.m..

såna övningar där du gör saker med hästen, du flyttar den och inte tvärtom du bestämmer.
Jag vill bara påpeka att man kan få en kraftig reaktion hos hästen om man som ovan använder NH-metoder. Jag föreslår att hästägaren tar hjälp av någon erfaren så ingen kommer till skada.
Hästen kan uppfatta tränaren som ett hot eller att den utmanar hästen och då kan det gå riktigt illa.
Ta backningen i exemplet ovan. Det är en mycket dominant handling att kräva av en "tuff" häst.

/T

Jag är en sån hästtjej som har enorma luckor i min ridning, det ska jag inte sticka under stol med, men jag har min egen filosofi om hästar och ridning. Det är att kunna rida utan spö (ok, dressyr om man inte har superlånga ben då), sporrar, eller andra hjälptyglar.

När jag började med min häst, så hade jag allt man kunde ha på en häst. Men har nu endast sadel, träns och senskydd. Jag tror att om man behöver mer, så kanske problemet ligger någon annanstans.
Men jag vill också påpeka att jag inte har ridit så mycket andra hästar de senaste jättemmånga åren (livsfarligt jag vet). Så kanske att jag är lite väl kaxig när jag hävdar att alla borde kunna komma dit?

Ursäkta att jag lägger mig i trots att jag inte har så mycket tid att sitta här och skriva. Men jag måste bara fråga trådskaparen: Vad är dina mål med denna hästen och din ridning?
En 21-årig gammal travare är inte rätt häst att börja skola om ifrån grunden, speciellt om man inte har massar av erfarenhet. Detta är i mina ögon en häst som man köper och har för att man vill promenad rida. Visst kan man försöka sig på lite dressyr, men då bör man för guds skull hålla sig till enkla saker som lydnad i t.ex. övergångar och bra hörnpasseringar. Att försöka bygga om en äldre häst totalt gör mer skada än nytta!

Mitt råd är TA DET LUGNT! Gör saker som är roligt för dig och hästen, strunta i alla krav på form och samling bara för att det "ska vara så". Tänk mer på balans och rytm än på form i hals och nacke, böjning, skolor m.m. Du har den häst du har. Han kommer inte att förvandlas till något annat. Dressyren skall ju vara till för hästen säger man. Det betyder att man också måste anpassa den dressyr man gör till den häst man har.

Om ditt mål är att rida höga skolor så är det nog bättre att skaffa en häst som kan klara av dem och som skolorna kan hjälpa. Att dessutom skaffa en tränare, en ridbana m.m. vore en bra start. Det är bättre att rida på raka vägar eller stigar än att rida på en åker full med gropar.

På bilden ser man hur din häst stretar emot i nacken, skjuter ut bålen till höger, sänker ryggen m.m. Om ni skall komma förbi detta krävs det att ni först lär er hur man gör och sedan börjar med kräva saker som både ni och hästen kan klara av. I dagsläget gör ni saker som ingen av er klarar av... :( Jag skulle faktiskt också kolla hästen hos veterinär på klinik och röntga frambenen innan jag med säkerhet skulle våga träna hästen.

Usch... Jag märkte att detta blev ett väldigt kritiskt och tråkigt inlägg. Det var inte min mening. Jag kände det som om du "gått på" myten att hästen måte ridas i samling med stort S för att hästen skall må bra och hålla. Det stämmer inte. Självklart mår han bra av lättare motion och av att stimuleras lite på ridbanan, men mer behövs faktiskt inte.

Vill avsluta med att säga att detta inte handlar om att det är en travare! Jag skulle sagt detsamma om det gällt ett 21-årigt stelt halvblod, arab eller ponny-häst! Lycka till med din häst.

Mvh/Marie

Tack för ett förnuftigt inlägg. :bow:

Jag tror det kanske varit för mkt hysteri om att alla hästar måste "gå i form" på senaste tiden - med både goda och dåliga följder hos den stora massan hobbyryttare. Det hela handlar ju egentligen som sagt om att ge den inviduella hästen vad den behöver och mår bra av. Att en viss grad av samling spelar in där är oftast givet men det måste också utformas efter individen. Dressyren för hästen inte hästen för dressyren. :bow:

Nej min pordsvensk har alls inga ponnyfasoner han är lydig som en hund (han är skogshästhanterad)

*of topic oss nordisfantaster emellan*

Det enda han inte kan är sitt :)
Men han kan stå still på kommando, och även vara lös.

Han lastar sig själv och är min högra hand med unghästarna vid lastning och sånt.
Om de är rädda för ngt så hämtar jag honom. Han brukar säga åt dom ; Gör som hon säger, det blir bra. - Jaha säger dom då och gör som jag säger.:D
(Obs vi talar kropspspråk)

Det enda problemet är att han är lite stark så inga grejjor håller.
Han får inte panik och rycker och så - han bara går...
Så det vill till att man har 2" virke och 6" spik i stallet annars flyttar han den vägg som är i vägen.
Ser han en öppning som han anser sig komma ut genom, (om han håller in magen) så går han.
Problemet är ofta att ha har höga tankar om sin nätta mage, så öppningen blir ofta större när han gått igenom....:o

Men han är verkligen jättebussig.
Och om jag är där så vet han att jag fixar saken, så jag brukar säga vänta och då gör han det.

En liten rolig grej hände när jag hade min förrra nordis som var unghäst och måste stödutfodras.
Jag hade enligt alla konstens reler gjort en uppbindninsgplats med kloss för att han skulel få moffa lite utanför hagen.:d

Jag var inne och åt och när jag kom ut hörde jag min gamla pordssvensk ropa KOM KOM = han gnäggade angeläget och uppfodrande.
Där låg unghästen under bommen nästan på rygg, inte särskilt hysterisk men lite undrande.:confused:

Jag tycker att alla hästar lyssnar på en - om de tycker att det verkar som man har koll - och vet vad man gör. Har man haft hästen ett tag och den vet att man är någon att "hålla i när det blåser" så lyssnar de på en.:cool:

Däremot så behöver en Nordsvensk tydliga och klara regler och gränser.
Om man kör timmer med en nordis i skogen så måste den kunna gå på rösten, och stå still och vänta tills man säger varsegod.
Den måste också vara lyhörd och kunna flytta en fot i taget.

Att köra timmer eller annat jordbruksarbete är ett samarbete, man lär sig att lyssna till varandra och repsektera varandra. En nordis som är rätt hanterad blir underbar, det är en häst som du kan lägga ditt liv - i hans händer.

Men om Nordisen inser/anser att den begriper bättre än sin ägare - då fattar den själv besluten.:cool:

Om du vill ha en lydig norsvensk så måste du kommunicera rätt.

bestäm dig för vad häste får och inte får.
Gör den något den inte får - så avbryt det beteedet.

Det behövs vare sig våld eller arga ord - bara att du själv tror på dina egna regler ;)

Senast ändrad:

Svårt att kommentera bakbensaktivitet utöver en bild. Så det tänker jag inte kommentera.

Bomlösa sadlar kan jag inte helelr något om, så det slipper du oxå :D

Däremot så tycker jag att det ser ut som att ryttaren är lite stum i handen på båda bilderna. Ser ut som att det hängs lite i tyglarna vilket ju leder till att hästen lätt blir hård i munnen.

Jätte fin häst i övrigt å jag tar nog gärna å hämtar hem den någon dag eller rättare sagt mitt i natten :love:

Jag vill träffa din nordsvensk. :d

För övrigt, ett litet inhopp, fick du mitt PM förut eller är jag bara otålig? :o Jag har märkt att buke ibland inte skickar mina PM fast de är märkta som skickade. :mad:

Blir lite nyfiken på varför du har chambonen "uppochner"? Om du spänner den rätt får du en bättre verkan mot att han slänger upp huvudet.

När Chambonen är "rättvänd" så sliter han nästan sönder sig helt i munnen eftersom att det är ju i bettringarna som det sitter fast då.

Är det MIN sadel du tänker på när du säger att du har provat en likadan som din pordsvensk slet sänder?? Och fick skickas till England??
Sadeln på bilden är en bomlös och har därmed INGEN bom som kan gå sönder!

Ja det är en bomlös, men det mesta som man ser är Skitopaden under. Framåt slutar sadeln strax framför ryttarens knä.
Något långt fram är de nändå men sadelgjorden vill gärna dra den framåt.

Vad har du för sadelgjord då? Har du provat en annan sadelgjord. Jag har haft en sadelgjord som drog fram sadeln till och med när man inte satt upp å detta hände nämligen inte med en annan sadelgjord.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama