Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
charmant skrev:har ridit akademiskt i ett par år nu och det första jag tänker när ja gset ekipaget är.SPÄNNING!!
Kanske skulle jobba honom fran marken utan massa hjälptyglar osv och lära honom vart huvudet ska vara på ett milt sätt.han ser bara spännd ut och ryttaren är i totl obalans.Län lädren så hon komemr i rätt sits,har själv en likadan sadel och lååånga läder är det som gäller i en sån sadel tycker jag.Be någon tränare visa er hur ni kan hjälpa honom att hitta balansen själv,det kommer han inte att göra med en ryttare som inte själv har någon.Det blir jobbigt för honom att hålal reda på både sig själv och ryttare plus att han förväntas göra ett jobb.Hur ser det ut när du rider honom,är han mer avslappnad då?och när ni ska träna så kan det ju vara en bra ide att vara påplan mark då får han ju lättare att kunna slappna av utan att vara rädd för att snubbla och ha en ryttare som också blir osäker,,,,allt detta skapar bara mer spänning.
Lyka till i framtiden med hästen för jag tycker han var fin
catya skrev:Hon är för hård i handen, vilket man INTE ska vara i AR.
Lord Owen skrev:Haha, det är så det ska vara.
Inte kul med de där pordsvenskarna när de fattat att de är stora och starka bara, vet inte hur många jag träffat som bara rätt och slätt springer iväg med sin ägare när det blir jobbigt.
Susan skrev:Det är jag som inte kan skriva på tangentbordet (ofta!!!)
Jag råkade skriva pordsvensk istället för nordsvensk och nu retas Lord Owen lite med mig
CarolaLind skrev:Aha!! Jag som trodde Pordsvensk var en benämning på en Nordsvensk med ponnyfasoner, för jag tänkte precis instämma i kören att jag har 4 Pordsvenskar...
Jag vill bara påpeka att man kan få en kraftig reaktion hos hästen om man som ovan använder NH-metoder. Jag föreslår att hästägaren tar hjälp av någon erfaren så ingen kommer till skada.Gullan86 skrev:det behöver inte va nån speciell ordning:
*hästen ska vara uppmärksam på dej hela tiden(viktigt)
*förösk att inte se den i ögonen i början kan verka hotfullt eller som att du är rädd
*stå framför hästen och backa den antingen petar du med ett spö eller handen i bogen och säger "backa" högt och tydligt så ska han backa de antal steg du vill och ge inte upp, viker han undan åt nåt häll så dra tillbaka han me grimmskaften så han står rakt framför dej.
eller så kan du backa genom komandot + höjda händer så du ser större ut än hästen.
*låt hästen stå still, gå bakåt mot rumpan på hästen (den ska stå till) och om du gick bakåt på vänster sida så ska du lägga grimmskaftet på sidan mot hästen bak ovanför bakknäna och så kommer du till höger sida där ställer du dej med ryggen mot hästens huvud (låt hästens huvud vara böjt åt vänster)och drar sen till du får luta dej bakåt med din vikt så hästen lixom snurrar runt och kommer tillbaka till dig med ansiktet vänt mot dig.
denna övning är till för att lura hästen lite du får den ur balans och den blir då förvånad att lilla du kan bemästra den på detta sätt....
gör åt båda hållen.
när hästen tuggar berömm den för då ger den sig och visar att du bestämmer för tillfället.
*du kan även flytta den i sidled flytta bogen m.m..
såna övningar där du gör saker med hästen, du flyttar den och inte tvärtom du bestämmer.