Hur ser detta ut, tycker ni?

Sv: Hur ser detta ut, tycker ni?

Jag har en sådan där anatomisk lädergjord. Vet ej fabrikat.
Det är väl bäst att jag kopplar larm på hästen nu då:D så han inte är bort en vacker morgon.:D :D
Förövrigt så rider vi inte så mycket dressyr heller, pga avsaknad av ridbana men jag försöker att stärka hans rygg och bakben lite. Ska jag bara göra det HAN tycker om så skulle vi hellst ha en hoppbana i skogen på en grusväg.:confused: Han är otoligt het när man inte rider dressyr, han har full rulle framåt och om man håller han så är han i diket och vi går omkull där ibland. Hinder hoppar han:love: , i skänkelvikning eller baklänges, för han har så brottom.Vi tränar för en tränare som har kurser här 2-3 ggr/år som vi åker på, men han (tränaren) funderar på om man skulle plegga han lite för att se om han lugnar sig då (vi har provat Räddningsdroppar :devil: ). Vi brukar ställa ut hinder utan att hoppa för att få han att inse att man behöver inte jaga upp sig. Han hoppar 1,10-bana och är klubbmästare, är westerntränad, gått som turridningshäst i 10 år (som ledarhäst) och vi brukar delta i distansritt 1 gr/år, så jag har en allroundhäst (tycker jag). Någon sa istort sett "skippa dressyrkravet" Jag tycker att vi gör så mycket olika saker med våra hästar och att dressyren ska vara en del av det. Har man ingen dressyr så hur får man då hästen att flytta åt sidan i skogen?! eller att inte kliva ner i (dolda) hål i skogen? eller på en hinderbana?! Vist man kan slita i bettet åt det håll man vill att dom ska röra sig eller använda skänkeln och banka på dom lite:devil: :devil:
Med dressyren så följer väl "att gå i form"?! Det är ju INTE BRA om hästen går i öppna/Sluta med huvudet högt och i fel form. Det gör mer skada. Jag kan säga att här vi köpte han för 7 år sedan fick man vara 3 st som höll han för att man skulle hinna hoppa upp i sadeln innan han var iväg. Nu står han stilla och väntar på komando.
Så här är han byggd utan utrustning:
P1010014.jpg

Kan bara säga att jag köpte hästen när den var 15 år, den har varit (ålder) 0-2 år inkörningsperiod 2-5 år travtränad av uppfödaren, 5-11 år som turriningshäst i fjällen, 11-15 år westerntränad, hopptränad (klubbmästare, går 1,10-bana) och ledarhäst på turridning. Sedan jag köpte han som 15-åring har vi fortsatt att träna det mesta, vi tränar lite westerngrejer (han kan ridas med enhandsfattning), vi deltar i hoppträningar, deltar i distansritt 1 g/år, vi rider i skogen både på stigar och "fritt" iskogen, vi tömkör men jag törs inte spänna för vagnen pga att sista gången på travbanan (som 5-åring) höll han på att riva hela ytterstaketet enl. uppfödaren/travtränaren. Så vår dressyr är inte på tävligsnivå utan vi tränar det för "lydighetens skull". Han är fördjävlig utanför ridbanan (som vi hade tills förra året) han skiter fullständigt om han är i diket bland stenar, vägtrummor mm och går omkull. För att kunna hantera honom utanför "ridbanan" så krävs dressyr i viss mängd.

Ja, fast på ett annat sätt. En arab reagerar omedelbart om den tycker att något är läskigt, alltså den har en lägre tröskel för när den visar att nu är det för mycket! Ofta blir människor rädda för den häftiga och plötsliga reaktionen och om man reagerar fel i det läget så skapar man ännu mer rädsla och nervositet.

Ett kallblod reagerar också vid en låg stimuli men håller det inom sig. Ett otränat öga ser då inte att pressen är lämplig och definitivt inte ska ökas ännu. Ett otränat kör på (hästen ser ju lugn ut) men när man når den punkt där kallblodet inte står ut längre så får man en kraftig reaktion som är mycket svårare att hejda än arabens tidiga reaktion.

/Camilla

Se på hästens ögon. Vad ser du?
Jag ser en häst som har problem med sin kropp, både invärtes och utvärtes. Jag skulle inte vilja vara i den hästens skor...och ser detta som en ledarskaps fråga men det handlar inte om diciplin från hästens sida utan från människornas sida....
Inte alls förvånande att han väljer att kommunisera med en 12 årig tjej men bara protesterar med dom andra...

Till trådskaparen:
Varför kan ni inte lyssna på hästen? Ni kommer inte vidare om ni inte lyssnar.
Du säger att hästen gått med uppkäk, men nu är den ju 21. Det måste vara en herrans många år sedan den där var på en bana. Så att skylla på käken det köper jag inte. Heller att den är så låst och saknar dom muskler som krävs för att en vuxen människa ska kunna sitta på honom och begära någon slags form utav det hela.

Att få en häst som gått med uppkäk att sänka huvudet tar inte så väldigt lång tid förutsatt att man låser upp hästens fysiska problem, ger den en fungernade foderstat och utför ett arbete baserat på ömsesidig kommunikation, där hästens förmåga inte överskrids. Ödmjukhet! :bow:
Lycka till!

Hm anatomsik säger du, det var en sådan jag hade som drog fram sadeln dock var den utav plast. Vet ej om att det är för att den var anatomsk som den drig fram sadeln eller för att den var utav plastmaterial dock. Hade en annan sadel när jag köpte min som hon självklar växte ur då hade jag anatomisk lädersadelgjord å det funkade bra på den sadeln. Om du vill prova en annan sadelgjord så skulle jag rekomendera regjord, det använder jag å den drar inte fram sadeln på min häst iaf.

Efter andra bilden som man får se nu skulle jag nog träna mer backe om jag var du, han har mer muskler i fram än i bak. Mjuk brant sandbacke i skritt är kannon, det tränar jag med min å där har vi en rumpa :D

Något sur bild på ponnyn dock :devil:

{7b6fbbb2-8cfd-4994-bc5a-a61cd62de4b8}.jpg

Sur ponny på alla sätt!:D men ren?!:)

Jag har funderat på en sådan här gjord, den är ergonomisk.
Tror du en sådan skulle funka, är det NÅGON som har provat en sådan och har erfarenhet?
ronjagj.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har provat en sådan. funkade inte för mig. men jag hade en sprilans ny sadel som behövde ridas in + att man måste använda in den där sadelgjorden innan den funkar, den har 3 lager om jag inte minns fel av gummiband å jag kunnde knappt få på den, fast när den var på gick det att dra...

Vilken längd ska du ha, du kan få köpa min till mycket bättre pris än om du köper en ny.

Jag måste mäta längden på den jag har innan jag kan säga vilken längd jag behöver. Nackdelen är att min andra häst som har samma sadel brukar blåsa upp sig så mycket att sadelstropparna blir för korta och det barukar inte funka med resår. Jag skulle helst vilja ha en sådan fast UTAN resår. Jag ska mäta längden ikväll!

Har du haft hästen i 6 år och sliter fortfarande med basala lydnadsproblem utanför ridbanan så undrar jag vad det är som får dig att fortsätta? *beundrar verkligen din tapperhet och din envishet*

Vad tror du själv att det är som felar, om du bortser ifrån dina teorier om att han är "fjantig", "envis" eller "dumtjurig"-jag menar att du bör känna hästen bättre än oss som bara ser den på en bild?

Sett i från hästens synvinkel, vad tror du är dom stora problemen till den bristande kommunikationen?

:crazy:
Rikkan skrev:
Har du haft hästen i 6 år och sliter fortfarande med basala lydnadsproblem utanför ridbanan så undrar jag vad det är som får dig att fortsätta? *beundrar verkligen din tapperhet och din envishet*

:smirk: Jag red denna häst redan INNAN jag köpte honom och tyckte om han direkt. Han är lite egen, tänker lite själv men är helsnäll. Min minsta dotter (12 år) rider honom själv, då är kan from som ett lamm, hittar inte på något hyss alls.
Rikkan skrev:
Vad tror du själv att det är som felar, om du bortser ifrån dina teorier om att han är "fjantig", "envis" eller "dumtjurig"-jag menar att du bör känna hästen bättre än oss som bara ser den på en bild?
Att han inte orkar riktigt, är lätt stressad. Jag vet att han har ett svagt vänster bakben men vi jobbar med öppna och sluta och få in det benet till tyngdpunkten bättre. Hans "bättre" varv är alltid det varv där han slipper använda v.b-ben. Är man flera som rider så är han ju van att vara först så då blir han lätt stressad, men det är också saker som vi tränar på att inte ALLTID vara först.

Rikkan skrev:
Sett i från hästens synvinkel, vad tror du är dom stora problemen till den bristande kommunikationen?
Om jag det visste. Han funkar hyfsat med sporrar och spö men det tycker jag att man ska kunna klara sig utan. Stå på sidan av och PETA med spöt så riktar han en spark mot en. Igår fick jag höra av stallägaren (där han stått sedan betet) att när han skulle släppa in dom så (stalldörren öppnas och varje häst går in själv till sin box) ville min häst inte gå in så stallägaren gick bakom honom för att "fösa" in han genom dörren (med armarna utsräckta åt sidorna)
men han riktade en spark så stallägaren fick hoppa undan.

I ett tidigare inlägg sa du något om:
Rikkan skrev:
Till trådskaparen:
Varför kan ni inte lyssna på hästen? Ni kommer inte vidare om ni inte lyssnar.
Du säger att hästen gått med uppkäk, men nu är den ju 21. Det måste vara en herrans många år sedan den där var på en bana. Så att skylla på käken det köper jag inte.
Jag vet att när jag köpte honom så gick han på en ganska skarpt westernstång så det var deras sätt att komunicera, så jag har kommit ner till ett tredelat tränsbett, men huvudet kommer inte med hela tiden, men vi jobbar fortfarande.

Jag tycker om att "jobba" med hästarna, inte ha en "färdig" häst som man bara ska underhålla.

Jag brukar inte kommentera ridbilder här på buke, om inte någon speciellt ber mig.
Men jag blir så ledsen av dina bilder, men framförallt hur du låter och hur du resonerar.

Nedanstående är dock allmänt hållet, jag har vare sig träffat dig, eller din häst.

Det finns ett flott ord inom psykologin som heter attrribuering.

Med det menas vilken orsak/attribut som man tillskriver en händelse.

En del människor är kunniga och seriösa hästmänniskor, och om de har ett icke önskvärt beteende framför sig, så letar de genom uteslutningsmetoden, sig fram till en trolig orsak.:idea:

Tillsammans med kunnandet behövs en del självinsikt:devil:
Manmsåte ställa sig frågan - Vilken del har jag själv i det här problemet?:confused:

Sedan finns det dem som både saknar kunnannde, erfarenhet, och självinsikt och säger att "den bara är sån" Utan att någonsinn ställa sig frågan varför:o

Det finns mängder av sådan hästägare, ofta har de avdankade travare, som är halta och lytta på alla fyra benen.
Deras ägare lyssnar sällan på logiska argument, utan det finns (bort)förklaringar till allt.

Tanken att hästen är ett flyktdjur och försöker springa ifrån sin smärta infinnenr sig därför aldrig - utan det är alltid något fel i huvudet på hästen.

Att det faktiskt skulle kunna vara (obs hypotetiskt) fel i huvudet på ägaren....., eller för att vara mindre drastisk - fel på träningsmetoden, eller ett fysiskt fel på hsäten, det faller dem sällan in.:o

Nu tillbaka till dig som person.
Att plegga en häst inför prestation är hästhandlarknep och djurplågeri. Det säger en del om hur seriös din tränare är...

Plegicil påverkar enbart muskelrna och inte hjärnan. Hästen blir inte lugn av pleg, den får bara svårt att använda sina muskler..
Igen - pleg är inte lugnande - det är "förlamande"

När jag läser ditt inlägg så ser jag en människa som har ett "redskap" som hon försöker få att fungera, det finns ingen respekt för att detta redskap är en _levnade kännande_ varelse.
Som förmodligen är mer rädd för sin smärta - än att gå omkull och bryta nacken i ett dike.

Tack Rikkan - jag håller med hästen ser vare sig frisk eller tillräckligt musklad för att gå vare sig distans elelr hopptävling.

Det är jävligt lätt att ta fan i båten - men inte lika roligt att ro honom i land.

Senast ändrad:

Har tyvär inte sett någon sådan utan resår. inte en så att säga vanlig sadelgjord iaf.

Dresyrgjorden däremot är utan resår.

Iaf kan du ha en som är 100 cm som har resår på båda sidorna kan du få köpa min för halva priset mot det dom tar på lillh***en i st*v.

Du har fått oerhört många bra svar, men det verkar av svaren att betrekta inte helt som om du har förstått vad som skrivits. Det känns som vi snackar förbi varandra. Och det är ju lite trist.
Detta är en liten upprepning av vad jag, och endel andra, redan varit inne på. Hoppas att alla överseende med det.

Om jag ska hämta han i hagen några timmar efter han kommit ut så attackerar han. Reser sig och slår med framhovarna mot en och hotar med öppen mun sen vänder han om och måttar en spark.
hur mycket ska man acceptera?
Var vill du komma med denna hästen? Vad är det du vill bevisa?
Jag ställer frågan : Hur mycket ska hästen acceptera bara för att vara leksak åt någon?

Hade vi tagit en 21 år gammal bil som varit med om liknande saker som det din häst har genomlidit så skulle den knappast rulla efter vägen, än mindre gå igenom någon besiktning.

Din häst gör det bästa den kan efter sin förmåga i den situation den befinner sig i. Om den inte kan bättre så beror det på att du inte har varit mogen att ta ansvar för att utveckla hästens beteende till något positivt. (Ibland är det omöjligt)
Har ni kanske har fokuserat på dressyrens teori, utrustningen eller eget uppträdande i rollen som ledare och utbildare, istället för att se hur hästens kropp rör sig och hjälpt hästen med sina svagheter på den nivå den befinner sig?

Du får mig att tro att du faktiskt ställer för höga krav samtidigt som du har missat att se att den har problem, ignorerat signaler, inte varit öppen för tvåvägs kommunikation -något som är grunden i all hantering speciellt vid ridning. Och det handlar inte om vilket bett man använder.
att hota han med spö så hotar han en tillbaka, han har faktiskt vänt om och sparkat
Det finns hästar som gör så när alla andra möjligheter till kommunikation är borta, även mot tränare som anser sig vara jätte duktiga... En sista utväg för att få människan att förstå att det är något som inte står rätt till.
Förövrigt så rider vi inte så mycket dressyr heller, pga avsaknad av ridbana men jag försöker att stärka hans rygg och bakben lite.
Och menar du att du funnit ett tilfredställnade sätt att göra detta från marken? Bra!
Men om det då inte funkar i sadel så kanske ni begär det orimliga av hästen?
Har du kunskapen som krävs för att förstå exakt vad hästen har problem med och vet hur du ska lösa detta genom ridningen?
Någon sa istort sett "skippa dressyrkravet" Jag tycker att vi gör så mycket olika saker med våra hästar och att dressyren ska vara en del av det. Har man ingen dressyr så hur får man då hästen att flytta åt sidan i skogen?
Hur har ni tidigare kunna flytta honom i skogen, -klubbmästaren som är westerntränad och gått på tur?
Det bore väl vara den enklaste sak i världen, att få hästen att flytta sin kropp i skogen, förutsatt att hästen är frisk och stark nog att kunna flytta sig dit man vill? Din 12 åriga dotter klarar det ju, säger du.
Rida fram ja, för att få han framåt så rids han med sporrar.
Åter igen. Vad vill du uppnå? Stärka ett bakben genom att driva hästen frammåt med sporrar för att den naturliga bjudningen sakans? Löser det problemet? Skapar det harnomi?
Stå på sidan av och PETA med spöt så riktar han en spark mot en.
Det förstår jag, för så gör en häst som inte har förtroende för människan. Kan någon begära att din 21- åring ska förstå vad du vill när du petar på den med ett spö, om du inte har gett den möjlighet att lära och den har förutsättnig för att klara av uppgiften?
ville min häst inte gå in så stallägaren gick bakom honom för att "fösa" in han genom dörren (med armarna utsräckta åt sidorna)
men han riktade en spark så stallägaren fick hoppa undan
Samma sak där. Hur står det till med den grundläggande kommunikationen och förtroendet? Mina hästar skulle kanske kunna reagera likadant, i ren förskräckelse, över att någon står och gör dumma saker bakom dom, när det enda man behöver göra är att säga: välkommen in!
Den typen av kommunikation som jag frågar efter har ingenting med bett att göra. Utan något som är baserat på förtroende, förståelse och empati -det går båda vägar. Tror man att kontroll är det samma som kommunikation så är det omöjligt att bygga upp det samma förtroendet.
Din häst är känslig, som alla andra hästar. Om den stängt av och bara visar det som är smärtsamt så är den ändå känslig.
Hade din häst blivit behadlad som den individ den är så skulle du med största sannorliket inte behöva utsätta vare sig dig eller andra för det som nu sker.

Och av den andra bilden att döma så håller jag fast vid vad jag sagt, ta ditt ansvar. Se över hästens fysik och foderstat, och begär inte mer av hästen än vad den är kapabel till utan att mista det allra viktigaste; harmoni och glädje.
Jag tycker om att "jobba" med hästarna
Dom ska även tycka om att jobba med dig. Det är det allra viktigaste, anser jag. Skapa glädje och harmoni i alla situationer, så har du kommit ett långt steg på vägen mot ett lyckligare liv, både för dig och hästen.

(Tycker att det är märkligt att dom som behandlat din häst inte reagerat på hur dennes rygg ser ut. Se bara på den bilden du själv satt in. En trist syn.)

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste bara svara, kunde inte hålla mig.Tänker inte komentera nån ridning för det är jag inge bra på utan det där med att din häst attackerar.

Jag hade en ponny som attackerade sista året jag hade honom.Han hade ju nästan alltid varit lite sur, men sista året va det hemskt.Han var en väldigt duktig hoppare, det var det den ponnyn levde för, det var det han ville göra.Sista året var ponnyn supernervös på tävlingarna, han skakade innan varje tävling och när han väl kom in så ville han så mkt men det gick inte, han vägrade ut sig dom två första tävlingarna, en ponny som ALDRIG vägrat ut sig på två år, då är det nått som är fel.

Hans attacker blev bara värre och värre, han trängde in sina medryttare i väggarna, och sparkade dom i hagen så ingen vågade ju hålla på med honom.En dag så åkte vi då till veterinären och vad hade han, jo knäledsinflammation i höger fram.Hade vi lyssnat på den ponnyn så hade han inte varit död idag, hade vi brytt oss och inte bara tyckt att han var en dum idiot häst så hade han levt idag.

Man måste lära sig lyssna på sin häst, skulle min nuvarande häst börja göra ngt konstigt som hon aldrig gjort förut skulle hon direkt kollas upp, jag kommer aldrig vara så dum som jag var förut.Man lär sig, det e synd att dom hästarna man lär sig på tar smällen.

Camilla_H skrev:
Ja, fast på ett annat sätt. En arab reagerar omedelbart om den tycker att något är läskigt, alltså den har en lägre tröskel för när den visar att nu är det för mycket! Ofta blir människor rädda för den häftiga och plötsliga reaktionen och om man reagerar fel i det läget så skapar man ännu mer rädsla och nervositet.

Ett kallblod reagerar också vid en låg stimuli men håller det inom sig. Ett otränat öga ser då inte att pressen är lämplig och definitivt inte ska ökas ännu. Ett otränat kör på (hästen ser ju lugn ut) men när man når den punkt där kallblodet inte står ut längre så får man en kraftig reaktion som är mycket svårare att hejda än arabens tidiga reaktion.

/Camilla
Jag ska bara kommentera det här litegrann... Jag vet att ni skrivit andra saker redan, men just det här inlägget fick mig att reagera;)

I stallet där jag står har det sammanlagt stått 5 varmblodiga travare och 2 kallblodiga travare. (Dock inte samtidigt)
Och av det jag sett av dom så är kallblod så mycket sämre mentalt så det är inte sant!
Några exempel: Jag tränar min kille (varmblod) att gå över en bom brevid hagarna, kallbloden står och ser på.
Min kille råkar riva ner bommen så att det skramlar, vilket resulterar i att kallbloden börjar rusa runt runt i hagarna:smirk:

Samma sak när vi skulle flytta en längre bräda, den var för lång så den drogs längs med marken. Kallbloden spenderade 10 min med att tok galoppera runt runt....

När det ena kallblodet körs så blir han rädd och kastar sig framåt i galopp om något har flyttats.. Om han inte hittar något som flyttats så hittar han på att något är farligt (eller åtminstone så pass så att man inte ser vad han syftar på) Han spenderar minst 4 varv på våran träningsbanan åt att leta efter saker att vara rädd för...

Jag vet inte hur mycket som är det dom verkligen är rädda eller hur mycket dom låtsas men dom har mycket lättare att visa att dom är/låtsas än något varmblod jag haft att göra med....
MEN det är ju bara två individer som dessutom är mor & son så det är ju en stor chans att det inte gäller generellt för kallblod...

Men jag kom ändå att tänka på det när du skriver att kallblod inte är lika mycket till att visa "känslor":D

Camilla_H skrev:

/Camilla

Hoj Hoj Camilla :D Det DÄR var en grov generalisering ;)

Camilla_H skrev:

/Camilla

Detta kan jag hålla med om! Mitt kallblod (finnhäst) är just en sådan. Nu har jag lärt mig att läsa honom bättre men I början hade jag svårt då han inte signalerade eventuell otrygghet eller liknande lika starkt som tex halvblod och varmblod, som jag haft tidigare. Pressen byggdes upp, och byggdes upp….och mitt I allt exploderade hästen, och då talar vi om kraft :p .
Nu efter snart 5 år tillsammans händer det sällan nåt, för jag läser honom så mycket bättre (och så har han ju blivit äldre också).

Jag tycker nog också att det kan ligga något i det Camilla skriver.

När jag var på wången ( när där var brusknordisar) som elev så var jag med om två allvarliga skenturer som passagerare. Och jag kannog tänka mig att nordisar lagrar, för explosionen blir massiv.

Sedan kan jag bara tala för min egen Nordis. han är oerhört känslig för kropspspråk, vi talar alltid med små bokstäver, så avstängda drumlar gillar han inte, han är en mammagris och lite fjär mot människor som inte är mjuka.

Man kan göra en massa veterinära grejor med honom utan lugnande och utan brems, om man "snackar" med honom, men "stövlar man på" sitter han i vägen mycket upprörd.
Jag är van att röra mig mjukt runt hästar pga av hovslageriet, och pratar alltid med honom så han vet vad jag förväntar mig.
Med hårda bryska personer blir han jättestressad.

och jag märker hans stress på hur han andas - det märks nog inte så mycket i ansiktet eller annorstädes.

Han är också mkt känslig för ryttarens balans /bristande och underskänkeln. Rätt riden så är han en boll som går att rulla hit och dit.
Blir han spänd så blir han det där berömda godståget som inte går att svänga eller styra.

Jaghar tyvärr sett ganska många nordisar som alltid arbetar i det senare tillståndet (med ett skarpt bett dessutom).

Deras ägare brukar kalla dem pigga......

Bent har rätt i att Nordisarna är tillräckligt starka för samling, men vad han inte säger är att de är avlade för att lägga sin tyngdpunkt framåt och dra, och att då fytta den bakåt kräver långt mycker mer styrka och balans från hästen (och ryttare) än på ett halvblod. De har ju verkligen sin tyngpunkt alldeles för långt fram för att det skall vara lätt att samla dem på ett korrekt sätt.
Bli nervösa och rycka benen upp och ner är de däremot mästare på.
(Både fysik och nerver)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama