Sv: Hur ser detta ut, tycker ni?
allroundhästarna skrev:
För det första så har han gått med uppkäk och vi har lyckats få han att sänka huvudet ganska bra tycker jag. En travare har ju mycket av sin balans genom tömmen och med huvudet högt.
Som jag nämnde så var det en tuvig lägda som vi red på och den lutade dessutom en aning. Så eftersom att hästen snubblade lite nu och då så kom ryttaren ur balans och blev lite osäker.
Alla har ju inte en plan ridbana att rida på.
Om jag ska hämta han i hagen några timmar efter han kommit ut så attackerar han. Reser sig och slår med framhovarna mot en och hotar med öppen mun sen vänder han om och måttar en spark. Det anser jag inte vara tillåtet. Jag accepterar inte att hästen "svarar" på det viset han gör. Om det däremot går till lunch eller em så kommer han emot mig för att bli hämtad. För lite spån i boxen så sparkar han och vägrar att gå in. Måhända att det finns orsaker enl. hans sätt att se det men : hur mycket ska man acceptera?
du har ett allvarligt ledaskapsproblem med din häst den bestämmer över DEJ det ska vara tvärtom....läs under NH här på buke det kan nog hjälpa dig en del....eller lägg in en tråd där.
du måste först o främst börja om från början på marken med din häst den får absolut inte hålla på såhär rent livsfarligt...du ska kunna hämta din häst när du vill inte lyda den när den vill bli hämtad....jag skulle snarare hämta den när den inte vill och låta den stå när den vill in....den ska absolut inte bestämma över dej..
det har tyvärr gått så långt att det är riktigt farligt nu att din häst t.o.m sprakar efter dej.
var konsekvent...träna mkt ledarskap...läs på om det.
ta en repgrimma och ett långt grimmskaft så kan du börja med dessa övningar:
(jag gjorde dessa med min häst och han blev totalt förändrad efter det).
det behöver inte va nån speciell ordning:
*hästen ska vara uppmärksam på dej hela tiden(viktigt)
*förösk att inte se den i ögonen i början kan verka hotfullt eller som att du är rädd
*stå framför hästen och backa den antingen petar du med ett spö eller handen i bogen och säger "backa" högt och tydligt så ska han backa de antal steg du vill och ge inte upp, viker han undan åt nåt häll så dra tillbaka han me grimmskaften så han står rakt framför dej.
eller så kan du backa genom komandot + höjda händer så du ser större ut än hästen.
*låt hästen stå still, gå bakåt mot rumpan på hästen (den ska stå till) och om du gick bakåt på vänster sida så ska du lägga grimmskaftet på sidan mot hästen bak ovanför bakknäna och så kommer du till höger sida där ställer du dej med ryggen mot hästens huvud (låt hästens huvud vara böjt åt vänster)och drar sen till du får luta dej bakåt med din vikt så hästen lixom snurrar runt och kommer tillbaka till dig med ansiktet vänt mot dig.
denna övning är till för att lura hästen lite du får den ur balans och den blir då förvånad att lilla du kan bemästra den på detta sätt....
gör åt båda hållen.
när hästen tuggar berömm den för då ger den sig och visar att du bestämmer för tillfället.
*du kan även flytta den i sidled flytta bogen m.m..
såna övningar där du gör saker med hästen, du flyttar den och inte tvärtom du bestämmer.
det finns hur mkt övningar som helst men detta var lite läs på om detta...nör du sen är ledaren över din häst kan du gå vidare med ridningen för ridningen påverkcas av ledaskapet.
lycka till