Hur ser detta ut, tycker ni?

Sv: Hur ser detta ut, tycker ni?

Jag gillar Araber :D
I rätt händer :D
I fel händer.... Det är livsfarlligt att sko dem.
Araber är mycket intelligenta hästar, det kan som du skriver bli tokfel med fel människa till fel häst.

Du kan ju gissa vad som rört sig i mitt huvud när jag åkt hem från en del jobb....

Det jag syftade på var mest att det inet var så lämpligt att lära sig rida på en häst som inte var grundutbildad.

Jättefin häst! Tycker mig se en hel del motstånd i honom och ingen egentlig energi att bära ryttaren elller ens ta sig framåt.

Ett tips är att fokusera på hans fysik först och främst, är där något att finna? Är han jämn? Om inte? Vad är det som gör att han inte vill framåt?

Sadeln har ingen bra placering, är det en sadel som han bör ha?

Jag hade nog valt att jobba med honom från marken tillräckligt länge för att han ska kunna jobba rätt, framåt, kliva på, söka sig till bettet och slappna av.

Ryttaren på bilderna hjälper inte hästen, tvärtom, kanske lite sitsträning och bålstabilitetsträning för henne ;)

Kul att du tycker han ser fin ut:)
Jag kan säga att jag också har ridit (tränat) lite akademsikt de senaste 2-3 åren. Jag har varit på kurser både utan och med häst inom AR. Jag kan grunderna och även hästarna. Markarbetet funkar kanonbra, han går med huvuder framåt/nedåt, han gör öppna/sluta i skritt från marken. Han är helt avslappnad.
Sen är det så att det enda jag har att tillgå är en lägda, både trafikerade och otrafikerade skogsvägar och skogen, så jag har inte de bästa förutsättningarna för avancerad träning.

En massör har gått igenom honom och har inte funnit några spänningar, smärta edyl. Jag stretchar han själv lite efter hårda pass.

En massör har gått igenom honom helt och hållet och det finns inga spänningar edyl. Hon sa dessutom att hon har aldrig sett (känt/gått igenom) en så gammal häst (21 år) som varit utan spänning eller smärtpunkter. Hon stretchade honom också åt alla håll för att kolla om han var stel på något sätt, men han får mulen till korset och tar godis under bakbenen åt båda hållen, mellan frambenen, han kan sträcka ut bakbenen långt framför frambenen utan problem (helt avslapplad i benen) han får frambenen bakåt till bakbenen och framåt helt utstäckt (fortfarande helt avslappnad i benen). Kommer inte ihåg allt hon gjorde, men hon hittade inget fel på honom.
Han är arbetad mycket markarbete, både tömkörning och för handen (att söka framåt/nedåt, öppna, sluta, travigångsättning med bibehållet huvud i nedåt/framåt och allt det funkar.:confused:

Susan skrev:

Jag skulel kosta på hsäten en bättre sadel. Underlägget på den där sadeln har inte tillräcklig bredd mellan "bossorna"

Nu blev jag nyfiken, hur vet du det?

OM allt fungerar från marken, då sitter ju helt enkelt skiten i sadeln för att vara lite grov. :angel: Hur bra balans/följsamhet har du/ni, är ni genomgångna av massör/kiropraktor?

Fin häst!

Ser väldigt spänt ut.
Verkar som om hon håller för hårt i han, lätta i handen släpp bettet helt för att försiktigt plocka tillbaka det utan motstånd hos hästen.
Många travnordisar använder tränsbettet som uppkäk.

På andra bilden sitter ryttare alldeles för mycket på rumpan, läng läderna nått hål be henne sitta på sina sittben i mer lodrät sits & inte stolsits. & räta upp överkroppen så det blir en pralell linje.
Faller hon framåt så drattar hästen på näsan ökar farten ryttaren drar i tygeln & hästen kör upp huvudet.

Har själv en travnordis hemma som håller på att lära mig att rida, anser mig som en värdelös ryttare.. Minsta lilla jag faller framåt eller åt sidan så blir han riktigt sur..

Jag lånade en sådan sadel på prov, när min snälla kompis och min "pordsvensk" hade sönder hela bommen i hans sadel och den fick åka till England några månader....

Han är stark han; pordsvensken - stiglädret fatsnade
kompisen skrek
och pordsvensken putte han gick han.
Krampan där man sätter stiglädret var böjt åt andra hållet
Bommen var kaffeved

sadeln ligger lite långt fram men annars e han söt
:D

OM jag får svara, så är dessa sadlar med pad undertill väldigt smala för att just kunna bilda en kanal för ryggraden...men de nya bomlösa sadlarna har riktiga bossor, som är avtagbara och där kan man då själv justera kanalens bredd.

PÅ bomsadlar ska det vara minst 2 fingrar mellan bossorna baktill och så ökar det framöver....men jag kan säga att så är inte fallet med denna.

Rätt ska ju vara rätt, och häst som häst, samma uppbyggnad och funktion.

Har själv ägt en Barefoot.

:crazy: Öööh, varför skulle det inte kunna bli en kanal även omm det var så brett som två fingrar? Jag har själv en skitopad, materialet är det inget fel på och det skulle inte alls skada med en bredare kanal och just det, en kanal skulle det fortfarande vara.

Din pordsvensk :D är rätt häftig han tycker jag.

Jag tror ni kräver för mycket av hästen, den ser klart bekymrad ut. Den verkar inte förstå riktigt vad ni vill. Hade den inte haft åtdragen nosrem hade den gapat stort.

Den ser annars jättefin ut, en häst som man kan ha kul med! Skruva ner kraven så att den vill gå framåt även utan sporrar, den är ju så pass gammal så den förtjänar att ha kul på era ridturer med. Även om det betyder att ni får ta det lungt bort och utnyttja framåtbjudningen på hemvägen för "öppnorna" eller vad ni vill träna...

Ja han är en "schysst snubbe"
Bautastark,
Det är tur att han gör som jag säger för ingenting håller, när han flyttar sig.
(jag var inte närvarande vid sadelincidenten :o)

allroundhästarna skrev:
För det första så har han gått med uppkäk och vi har lyckats få han att sänka huvudet ganska bra tycker jag. En travare har ju mycket av sin balans genom tömmen och med huvudet högt.

Som jag nämnde så var det en tuvig lägda som vi red på och den lutade dessutom en aning. Så eftersom att hästen snubblade lite nu och då så kom ryttaren ur balans och blev lite osäker.
Alla har ju inte en plan ridbana att rida på.

Om jag ska hämta han i hagen några timmar efter han kommit ut så attackerar han. Reser sig och slår med framhovarna mot en och hotar med öppen mun sen vänder han om och måttar en spark. Det anser jag inte vara tillåtet. Jag accepterar inte att hästen "svarar" på det viset han gör. Om det däremot går till lunch eller em så kommer han emot mig för att bli hämtad. För lite spån i boxen så sparkar han och vägrar att gå in. Måhända att det finns orsaker enl. hans sätt att se det men : hur mycket ska man acceptera?

du har ett allvarligt ledaskapsproblem med din häst den bestämmer över DEJ det ska vara tvärtom....läs under NH här på buke det kan nog hjälpa dig en del....eller lägg in en tråd där.

du måste först o främst börja om från början på marken med din häst den får absolut inte hålla på såhär rent livsfarligt...du ska kunna hämta din häst när du vill inte lyda den när den vill bli hämtad....jag skulle snarare hämta den när den inte vill och låta den stå när den vill in....den ska absolut inte bestämma över dej..
det har tyvärr gått så långt att det är riktigt farligt nu att din häst t.o.m sprakar efter dej.

var konsekvent...träna mkt ledarskap...läs på om det.
ta en repgrimma och ett långt grimmskaft så kan du börja med dessa övningar:
(jag gjorde dessa med min häst och han blev totalt förändrad efter det).
det behöver inte va nån speciell ordning:
*hästen ska vara uppmärksam på dej hela tiden(viktigt)
*förösk att inte se den i ögonen i början kan verka hotfullt eller som att du är rädd
*stå framför hästen och backa den antingen petar du med ett spö eller handen i bogen och säger "backa" högt och tydligt så ska han backa de antal steg du vill och ge inte upp, viker han undan åt nåt häll så dra tillbaka han me grimmskaften så han står rakt framför dej.
eller så kan du backa genom komandot + höjda händer så du ser större ut än hästen.
*låt hästen stå still, gå bakåt mot rumpan på hästen (den ska stå till) och om du gick bakåt på vänster sida så ska du lägga grimmskaftet på sidan mot hästen bak ovanför bakknäna och så kommer du till höger sida där ställer du dej med ryggen mot hästens huvud (låt hästens huvud vara böjt åt vänster)och drar sen till du får luta dej bakåt med din vikt så hästen lixom snurrar runt och kommer tillbaka till dig med ansiktet vänt mot dig.
denna övning är till för att lura hästen lite du får den ur balans och den blir då förvånad att lilla du kan bemästra den på detta sätt....
gör åt båda hållen.

när hästen tuggar berömm den för då ger den sig och visar att du bestämmer för tillfället.

*du kan även flytta den i sidled flytta bogen m.m..

såna övningar där du gör saker med hästen, du flyttar den och inte tvärtom du bestämmer.

det finns hur mkt övningar som helst men detta var lite läs på om detta...nör du sen är ledaren över din häst kan du gå vidare med ridningen för ridningen påverkcas av ledaskapet.

lycka till

Susan skrev:
Ja han är en "schysst snubbe"
Bautastark,
Det är tur att han gör som jag säger för ingenting håller, när han flyttar sig.
(jag var inte närvarande vid sadelincidenten :o)

Haha, det är så det ska vara. :D
Inte kul med de där pordsvenskarna när de fattat att de är stora och starka bara, vet inte hur många jag träffat som bara rätt och slätt springer iväg med sin ägare när det blir jobbigt. :angel:

Just precis
En nordsvensk i fel händer blir livsfarlig. Den är alldeles för intelligent och ofta känslig som ett fullblod.

(appropå Araber tidigare)

Susan skrev:
Just precis
En nordsvensk i fel händer blir livsfarlig. Den är alldeles för intelligent och ofta känslig som ett fullblod.

(appropå Araber tidigare)

Ja, det känns mer än väl igen - tyvärr. :crazy:
En Arab tycker jag i så falla är "enklare" (har haft en själv), de är inte lika stora och grova, de har inte samma möjlighet att helt sonika gå iväg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter