Hur ser detta ut, tycker ni?

Sv: Hur ser detta ut, tycker ni?

Susan skrev:
Bent har rätt i att Nordisarna är tillräckligt starka för samling, men vad han inte säger är att de är avlade för att lägga sin tyngdpunkt framåt och dra, och att då fytta den bakåt kräver långt mycker mer styrka och balans från hästen (och ryttare) än på ett halvblod. De har ju verkligen sin tyngpunkt alldeles för långt fram för att det skall vara lätt att samla dem på ett korrekt sätt. )

Samma gäller finnhästen. I århundranden har de avlats för att jobba I skog och mark. Om man petar en finnhäst med pekfingret i bringan och trycker litet så är sannolikheten ganska stor att han lutar sig MOT fingret istället för att backa undan som andra hästar gör. Det är nån sorts "dragreflex".

De har också ofta korta halsar och är betydligt tyngre fram än bak. Börjar man dra I munnen på en finnhäst så sätter han emot och ryttaren förlorar alltid…då brukar man börja byta bett, men så länge felet är I handen så hjälper det inte.
Om man däremot rider dom med mycket lätt kontakt I munnen så kan de visa sig vara de mest fantastiska ridhästar, känsliga och ödmjuka och ställer alltid upp.

Du skrev av din häst är en mammagris - min är jättebebis på typ 600 kg som tror att alla människor älskar honom, åtminstone så älskar ju han dom :p . Fantastiskt hur tillitsfulla djur kan bli :love: !

Ja djur blir ju verkligen som man gör dom...
Eller som hempfling säger - en spegel av sin ägare.

Min häst är känslig, men jag tror också han fått smisk någongång i livet.

Min häst är en människokännare, och hälsar glatt på alla med "rätt kropspspråk"
han är väldigt ranghög, och jag har lärt mig mycket utav honom (allt jag kan).
En del NH förespråkare talar så mycket om dominans, men det handlar om så mycket mer.

Vad jag lärt mig av min ranghöga häst är att han tar det han vill ha, muckar aldrig, andra hästar får göra vad de vill, han låter sig mycket sällan provoceras.
Han kan CO - exist med alla så länge de har normalt hsäthyfs.

I själva verket är han mycket beskyddande. Vi lånade tillfälligt ut en hage till en bekants hästar. Nordisen stod då kvar i hörnet eftersom de i den andra hagen inte kunde följa med.
Det har hänt fler ggr. att jag fått bevis på det som man inom psykologin redan vet. Dels att Darwin bara hade delvis rätt. Konkurans är en egenskap för överlenad. En annan är förmågan till sammarbete...
Dessutom hette det "survival of the fitest" vilket översätts med mest lämpad, inte starkast...

Somliga har i dominansens anda, översatt det med de starkaste överlever, men det är ju inte riktigt så....

Fast det är ju en grov generalisering.
Jag har haft 4 kallblodstravare (har 3 nu). Av dessa stämmer 1 in på beskrivningen. När hon blir stressad så väljer hon att vända stressen inåt, hon "stänger av", fryser fast och blir tom i blicken. Precis som Camilla_H skriver så slår det dock om när pressen blir tillräckligt svår och hon blir väldigt "het" (detta märker jag inte av i stort, men jag vet från det jag fått berättat från när hon gick på travet).
Hon är helt enkelt inte särskilt "utagerande". Jag vet inte vad det beror på. Ofta upplever jag det som att hästar som blir såna har varit ganska utagerande en gång i tiden - men har gett upp med att försöka få någon att lyssna, för ingen lyssnar ändå, så då väljer de att vända sej inåt istället. Såna här hästar blir sällan kallade problemhästar hur dåliga situationer de än hamnar i - de bara biter ihop och genomlider......

Hennes årsföl är ganska lik henne men har ju aldrig hittills hamnat i några situationer som är särskilt stressande - han tar bara allt med ett härligt lugn (som jag är övertygad om att han fått från sin mor).
En sak som kan vara positiv med stoets "inåtvända" personlighet är detta att hennes föl inte riktigt verkar läsa av hennes sinnesstämning på samma vis som de läser av hennes kropp - och hon har ju en "fantastisk" förmåga att inte visa något på utsidan. Fölen fattar aldrig att morsan tycker det är stressigt, de ser bara att hon går förbi brummande traktorer där någon står och svetsar, kalvboxar med hoppiga kalvar etc spikrakt och "utan reaktion" och trallar på bredvid/bakom lyckligt ovetandes om att deras mor "flyr inuti".

Tidigare hade jag ett sto - också kallblodstravare, som var precis raka motsatsen. I hennes värld existerade det inte att vända sej inåt - överhuvudtaget. Hon utagerade i allt hon gjorde. Tyckte hon att hon blev felbehandlad talade hon om det och hon var inte bangen för att ta i på alla de möjliga sätt hon visste.
En ganska typisk sådan häst som efter byte av 4-5 ägare fått en stämpel på att vara "problemhäst"....

Bästa exemplet för att illustrera skillnaden är lastning, där jag hade en hel del bekymmer med båda dessa ston (fast numer är den förstnämnda en pärla att lasta, den sistnämnda finns inte i livet längre). Båda hästarna sammankopplar lastning med något negativt, stressigt och jobbigt.
Då det förstnämnda stoet blev stressad vid lastning, så växer hon fast, och står blickstilla, rör sej ingenstans. Hon stänger helt av i ögonen och reagerar inte mycket på något av de sätt som hon är "van" (lösningen på henne har varit att jobba på ett sätt som hon helt saknar referensramar kring - att skicka på henne på transporten och lägga tryck bak - inte fram).
En okunnig skulle påstå att hon är "tjurig" och "envis". När det i själva verket helt enkelt är hennes sätt att hantera stress.
Det sättet att hantera situationen på existerade inte i det andra stoets värld, att stanna och stå still :eek: - nej istället så halvsprang hon in i transporten, kastade sej ut, hoppade runt utanför transporten på alla de sätt som var möjliga osv.
Fast också hon blev kallad envis och tjurig förstås, men i kombination med "hysterisk". Ganska ledsamt och tråkigt, men det är ju bara okunniga som inte ser längre än så....

Den nya valacken är mer i stil med det mer utagerande stoet, även fast han nog lika gärna kunnat utveckla en inåtvänd personlighet ifall han hamnat fel.).

Av mina 4 kallblodstravare drar jag dock slutsatsen att de kan vara mycket olika.

Detta var ett sidospår, men reagerade också på det som Camilla_H skrev. Inte för att det är helt fel - självklart finns det kallblod som är just såna och kanske är det också så att de i det stora hela ofta är såna (på grund av var deras urfäder har utvecklats, hur aveln sett ut och vilka egenskaper man främjat med den osv), men att säga att alla är såna..... Njae....

Kul att läsa om dina hästar!
Jo man skall akta sig för att generalisera. Jag upplever däremot inte mitt kallblod som inåtagerande annars. Tvärtom så är han mera nyfiken, vaken och intresserad av sin omgivning, människor, andra hästar osv än vad många andra hästar är. Jag har haft honom sedan han var två år och vad jag vet så har han aldrig blivit illa behandlad på nåt vis (vilket bla kommer till uttryck i hans maximala förtroende för människor, har aldrig haft en häst som är så förtjust i folk).

Han har "exploderat" endast ett par gånger under de snart 5 år jag haft honom, och efteråt då jag analyserat händelsen har jag ju insett att det varit jag/omgivningen som krävt för mycket av honom (*skäms*).

Men man lär sig, hästarna är ju våra läromästare.

En arab reagerar omedelbart om den tycker att något är läskigt, alltså den har en lägre tröskel för när den visar att nu är det för mycket!
Isf har jag träffar många araber som är maskerade till kallblodstravare...*hehe*
men du hänger väl med i den "heta" avels diskussionen om kallblodstravare?
Där IngerG berättar vilka ARABER och fullblod som är inavlade i i kallblodsstammen.
Så det är kanske inte så konstigt att några har mer arabliknande huvuden och reagerar mer som fullblod? Eller vad tror du Camilla...

Naturligtvis - men det är ditåt det lutar även om individuella skillnader kan visa på tvärtom. En nervös travarnordis visar tex alltid känslor hela tiden, men om man utgår från en normal, harmonisk häst så tror jag att jag inte är helt fel ute.

Nej, jag har inte hängt med i den diskussionen men jag har hört historien om båten som förliste utanför Norge med araber i lasten som sedan beblandade sig med Dölehästen, osv...

Min poäng är att inte ALLA individer av araber och kallblod är på detta sätt, utan att man kan se TENDENSER av detta hos dessa raser.

Sen missar ni det andra jag skrev - att de reagerar så vid press eller rädsla, inte jämt alltså.

Vid lastning tex: jag hade en lastningskurs där en islandshäst var med och ägaren ledde in honom och jag ser att hästen, även om han gick med ägaren in, var livrädd, bland annat så skakade korsmuskulaturen. Jag frågade ägaren om vad hon såg och hon svarar att han ser lugn ut... Den islänningen skulle säker "se lugn ut" ända till en kritisk punkt i lastningen, tex lämmen ska stängas och då få ett ordentligt bryt och sen bli svårare att lasta och ägarna skulle tycka att den var dum i huvudet, för att DE missade signalerna.

Araber - tydligare signaler, lättare att läsa
Kallblod - "lugnare" signaler, svåarer att läsa

Det är min erfarenhet, men som sagt var - det ÄR en generalisering.

/Camilla

Ja men en bra generalisering som visar att du är medveten om skillnaderna och tar det i beaktande när du läser häst.

Det måste man ju, både i ditt jobb och i mitt förra måste man ju göra en riskbedömning. jag av självbevarelsedrift, och du vill ju vara framgångsrik i ditt yrke.

jag tror det är en bra början det är svårt att se från en bild så..

"Det man har i handen saknas i bakdelen" Var det en person i stallet som sa till mig för ett par månader sedan. Har också en häst som inte alls trampar under sig, men han går ju jättefint :):)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama