Hur ser det ut om 150 år?

MalinJ

Trådstartare
Vi kommer inte vara där för att få uppleva det, men det är ändå inte så många generationer bort. Hur tror du Sverige och världen i övrigt kommer se ut om 150 år? Hur lever man? Vad äter man? Hur färdas man? Hur bor man? Vad har man uppfunnit? Vad förfasas man mest över från historien/vår tid? Spåna på!

Det är ju lite roligt att sia om sådan här, trots att man inte har den blekaste. Jag skulle tro att vi delvis blivit ersatta av tekniken. Att det yrkesliv vi har idag kommer se annorlunda ut, där många yrken riktar in sig på att utveckla robotar osv. Förhopningsvis så innebär heltidsarbete inte heller 8 timmar utan färre=mer tid att faktiskt "leva". Vi kommer vara fetare och övervikt kommer vara ett enormt problem till följd av mer efterfrågan på snabbmat. Elbilar kommer vara standard. Psykiska sjukdomar kommer vara dominerande då stressnivårerna kommer vara skyhöga. Diabetes kommer vara ett stort problem. "mobiler" kommer ha utvecklas till mer "muntliga" funktioner där det mesta styrs med handgester eller röst. Vi kommer bo ganska likt, men landsbygden kommer minska och ännu fler flyttar in till städerna. :angel:

Den digitala revolutionen kommer ha förändrat massor men vi är fortfarande människor och kan inte låta bli att kriga över skitsaker och vara rasister och sexister.

Förhoppningsvis innebär den digitala tidsåldern att vi inte behöver centreras i städer och att moder jord fått en chans att återhämta sig. Och att dagens u-värld kunnat få ännu bättre förutsättningar att utvecklas.

vi kommer kunna bota vissa sjukdomar men ändå ta död på oss själva via andra farligheter och naturen ligger steget före.

Otroligt spännande att tänka på.

Ser jag till mitt eget 58-åriga liv så har det hänt otroligt mycket under den tiden. När jag var barn hade inte alla familjer telefon. Minns vår första svartvita TV. Jag minns att vi tog in spannmål med självbindare. Uppgraderade oss rätt snabbt till bogserad tröska. Mjölken hämtades i mjölkkannor, inte av tankbil.
Jag har upplevt de första datorerna, de första mobiltelefonerna.

Med det perspektivet kan man verkligen undra hur världen och livet ser ut om ett par tre generationer!

Det man säkert vet är att planetens beboeliga/odlingsbara yta kommer att minska markant.

DET är jag däremot inte hundra på. 2 graders lutning av jordaxeln och man kan odla potatis i Sahara medans vi är täckta av 1 km is.

För övrigt är jag glad att slippa se de sociala spänningar nuvarande politik ställt till med och 20 år (max) till räcker gott för mig.

Senast ändrad:
Den skillnaden jag väntar spänt på är dagen då elbilar eller andra sorts alternativa drivmedel används till fordon är en självklarhet. Dagen då man blickar tillbaka i tiden med rynkade näsor över denna bensinkonsumption och de äckliga avgaserna som fordona sprutade ut. (usch fy blä för avgaser från t.ex. bussar, lastbilar, traktorer, kallstartande bilar! :yuck:) Så hoppas och tror att om 150år så är detta verklighet. Helst tidigare. :heart

Jag tror det kommer vara en hel del augmented realities - alltså t.ex. google glasses, digitala saker som läggs på verkligheten. Om någon har sett säsong 2 av Black Mirror så tänker jag lite i stuket av det avsnittet där man kunde genom att titta på andra och sin mobil ge dem en poäng mellan 1-5 och dessa poäng var rätt så avgörande för t.ex. jobb/framtidsutsikt.

Sedan tänker jag att virtual realities kommer vara vardagsmat och den tidens gaming.

Robot-bin och -humlor tror jag också ev. kommer bli en grej. Alt. genmodifierade sådana. (Också black mirror)

Fler mänskliga sjukdomar.

En värld med fri migration där sociala spänningar är minimerade eftersom människor lärt sig att heterogena grupper är överlägsna

Mer kunskap om jorden, människan och livet som gör att de sista bokstavstrogna i diverse religioner dör ut.

Ett kraftigt minskat inflytande för religion och andra kunskapsfientliga makthavare.

En värld där nationalism inte längre är något annat än skämsminnen från en svunnen tid.

Tekniken fungerar äntligen för att kunna jobba på distans även för hantverkare!

Tekniken fungerar äntligen för att kunna jobba på distans även för hantverkare!

Jo tjenare. Sen helt plötsligt kommer en meteor som vi inte kan styra undan. Farväl civilisation och spillrorna av mänskligheten återfinns i grottor likt Cro-Magnon i Lascauxgrottan. Vad ska dagens människa göra utan Google, datorer, bibliotek?
Dagens ungdomar vet ju knappt hur ett kartotek fungerar. Söka information = googla.

Men om inte det finns el eller för den delen mat och värme så klarar inte människan av primitiva förhållanden. Och information finns inte längre, hur man gör.

Jaså? Hur drar du rör eller lägger ner avloppsledningar på distans?
Mig tror du inte riktigt tänkt igenom saken innan du svarar.

Jo tjenare. Sen helt plötsligt kommer en meteor som vi inte kan styra undan. Farväl civilisation och spillrorna av mänskligheten återfinns i grottor likt Cro-Magnon i Lascauxgrottan. Vad ska dagens människa göra utan Google, datorer, bibliotek?
Dagens ungdomar vet ju knappt hur ett kartotek fungerar. Söka information = googla.

Men om inte det finns el eller för den delen mat och värme så klarar inte människan av primitiva förhållanden. Och information finns inte längre, hur man gör.

Jaså? Hur drar du rör eller lägger ner avloppsledningar på distans?
Mig tror du inte riktigt tänkt igenom saken innan du svarar.

Eller så är du väldigt 2000-tal. Redan idag drar man rör, bygger saker och reparerar saker på distans med hjälp av fjärrstyrda robotar i våra hav, i rymden och det börjar även komma experiment med vanliga byggen. Den utvecklingen kommer att fortsätta. Hur långt vi exakt kommit om 150 år, det är ren spekulation.

Eller så är du väldigt 2000-tal. Redan idag drar man rör, bygger saker och reparerar saker på distans med hjälp av fjärrstyrda robotar i våra hav, i rymden och det börjar även komma experiment med vanliga byggen. Den utvecklingen kommer att fortsätta. Hur långt vi exakt kommit om 150 år, det är ren spekulation.
Ärligt talat så tvivlar jag starkt när våra kära nysvenskar gör såhär :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/samtal-om-hedersrelaterat-vald-visar-att

Nu är Sverige inte världen, det som sker sker inte enbart i Sverige.

De gammalmodiga som behåller heder kommer dö ut med sina religioner. Det gäller förhoppningsvis även SD.

Folk kommer återigen att vara engagerade i sin egen mat. Kolla in "Urban farming". Speciellt fransmännen tror jag är engagerade i Urban farming. Detta innebär att små lantbruk kommer att kunna utöva Urban farming på landsbygden, dvs det kommer återigen finnas plats för mindre , effektiva , jordbruk. I städer kommer övergivna lokaler användas för matproduktion.

Allt detta pga lampor som producerar energi , lika solen, har blivit billigare.

https://www.google.se/search?q=urban+farming&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari

Jag tror inte vi behöver 150 år för att hitta dit. Jag tror att vi mer eller mindre börjar klampa in där nu.
Urban gardening har ökat stadigt de senaste decennierna. Engelsmännen var väl de första att utveckla det i stor skala under WWII.
I Berlin o NY odlas det på gamla rälsvallar. I NY finns det en restaurang som odlar alla sina örter o annat grönt på taket o får det färskplockat o nersänkt till köket i korgar.

Nu kanske jag inte tänker mig om just 150 år, men däremot när jag är gammal på typ 2080-talet.
Jag tror att robottekniken utvecklats mycket. Vi har inte längre anställda lagerarbetare - det är robotar som packar upp/ner och sorterar på lagren etc. Likaså tror jag att dataprogram kommer att ha ersatt ekonomiassistenters arbete med enklare löpande bokföring.
Annars tror jag att världen är mycket mer globaliserad. Vi kommer inte längre att kunna prata om "svenskar", "tyskar", "japaner" etc. Utan alla är väldigt mixade. Politiskt får vi hoppas att demokratin överlever de fascistiska högervindarna som lär blåsa de närmaste decennierna....

Jag tror att världen kommer ha en mycket mindre fordonsflotta, som används mycket mer effektivt.

Väldigt få kommer då ha egna fordon, ungefär som väldigt få idag har egen elektricitet.

Vi kommer inte vara där för att få uppleva det, men det är ändå inte så många generationer bort. Hur tror du Sverige och världen i övrigt kommer se ut om 150 år? Hur lever man? Vad äter man? Hur färdas man? Hur bor man? Vad har man uppfunnit? Vad förfasas man mest över från historien/vår tid? Spåna på!
Jag tror gentekniken är på den nivån att det går att konstruera högre stående livsformer, inte helt fritt men med utgångspunkt från de som redan finns.

Globaliseringen tror jag är på reträtt när det gäller att fysiskt förflytta varor och människor kors och tvärs över jorden, de negativa konsekvenserna är helt enkelt för stora.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vaknade imorse, och sakta färdades jag från drömmarnas ljuvliga värld till den vakna världen. När det slår mig att jag har lämnat...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17