hur ser den här ut?

A

anonym78

cSMqCXEHn.jpg

hur tycker ni den här shettisen ser ut? är den för tjock ?
finns det risk för fång eller andra sjukdomar?
vad kan man göra annat än motionera den, och skära ner på fodret?
kan den gå på bete med gräs i sommar?

SuJUohdSY.jpg

och hur ser hon här gamla tanten ut? hon är en 24årig märr, det syns att hon är lite mager.
hon har haft diverse småfel och varit dålig flera gånger. tycker det kan bli dags för henne o somna in..
dock har hon inge större fel justnu. hon är ganska pigg men verkar ändå lite trött på livet.
när blir egentligen en häst "slut"? hur gammla ska man låta dom bli?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur ser den här ut?

Varför vill du avliva en frisk häst? :crazy: En häst är slut när den lider av att leva.

somsagt så är hon inte riktigt frisk, nu vet inte jag exakt vad hon haft för fel men hon har varit dålig.
justnu är hon väl helt okej pigg.
men jo du har rätt. men hur ser man på en häst att den lider av att leva då?
det kanske hon gör?

Det vet man med säkerhet när man låter en veterinär titta på hästen pga de där småfelen. Man brukar ju märka på en häst när den har ont någonstans om man kollar igenom dem varje dag och låter dem jobba ibland.

Vad har hon varit för slags dålig?

Den lilla är för tjock, så låt den inte gå på massa bete! Den större däremot skulle ju behöva gå upp lite. Är tänderna kollade på den så att den kan äta ordentligt? Tänkte på att den är lite äldre...

Om en häst är "slut" så tror jag det syns, att den är hängig och "tappar" livgnistan. Ofta är det ju i samband med sjukdom på något vis också.. Är du osäker så kontakta din veterinär och rådgör med h*n :)

Shettisen ser ut att vara i fångriskzonen. Bukig och tjock i förhållandet till kroppen. Sätt på betesreducerare och försök motionera (promenera) regelbundet.

Stoet ser magert ut. Skulle må bättre av att få mer hull. Kan bara instämma på de andra, varför ta bort icke lidande häst? Så länge hästen mår bra och inte lider tycker jag absolut att du ska låta henne få leva.

Jag har yagit bort en häst som vart tämligen frisk men började bli trött på livet. Varför hålla liv i dem när de själva inte längre vill?

*KL*

En äldre häst som har svårt att hålla hullet och 'verkar lite trött på livet', men där det inte finns fysiskt fel eller sjukdom som är åtgärdbar, anser jag själv sagt till att den är 'färdig med jordelivet'. VARFÖR ska de gamla behöva rasa innan man ger dem det sista tack de kan få?

Visst att dåligt hull och dåliga tänder kan man hjälpa dem med med lucerngröt osv. Men om de just tappat gnistan och är 'trött', så varför i hela friden ska de behöva börja lida innan man låter de slippa?

För MIG är idealet (som iofs är ganska omöjligt) att ta bort dem dagen innan de tappar gnistan/börjar bli trött på livet. Så jag skulle, under förutsättning ang det ovan, tacka hästen i tråden för lång och trogen tjänst nu genom att ge den den sista gåvan jag kunde, att låta den somna med värdighet och livskvalitet i behåll.

För MIG är idealet (som iofs är ganska omöjligt) att ta bort dem dagen innan de tappar gnistan/börjar bli trött på livet. Så jag skulle, under förutsättning ang det ovan, tacka hästen i tråden för lång och trogen tjänst nu genom att ge den den sista gåvan jag kunde, att låta den somna med värdighet och livskvalitet i behåll.

+1 på den :bow:

*KL*

En äldre häst som har svårt att hålla hullet och 'verkar lite trött på livet', men där det inte finns fysiskt fel eller sjukdom som är åtgärdbar, anser jag själv sagt till att den är 'färdig med jordelivet'. VARFÖR ska de gamla behöva rasa innan man ger dem det sista tack de kan få?

Visst att dåligt hull och dåliga tänder kan man hjälpa dem med med lucerngröt osv. Men om de just tappat gnistan och är 'trött', så varför i hela friden ska de behöva börja lida innan man låter de slippa?

håller helt med dig.
hon har blivit såpass gammal och varit med om så mycket: haft många föl,
haft en travkarriär osv. hon är helt enkelt sliten.
men hon har en underbar personlighet :angel: :(
justnu är hon promenadhäst åt en liten tjej..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 269
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 741
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka