Hur sent/tidigt rider ni?

Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jo det är bättre om alla följer dem Isåfall. Men jag skulle i vilket fall som helst aldrig sätta tidregler. Vill kunna gå ner när andan faller på. Och tar hänsyn till alla. Djursom folk. Orkar inte knappt kommentera kissgrejen längre. Ni vet iaf va jag tycker om det.

Trivs så bra i stallet och är trots allt bara inackorderad. Knäppisarna rensas bort. Bara härliga knäppisar kvar :p å de som bara kommer på kurs såklart. Hundfolket -en säregen art
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Haha, jag förstår verkligen inte hur du tänker! Vad är det för skillnad mellan människourin och hästurin?

Men visst det blir här ett totalt sidospår som vi väl inte ska utveckla, men jag tycker allvarligt att din inställning är så jäkla komisk!
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Det är iallfall rätt rejäl skillnad på mängden urin som en människa vs häst kan prestera eller sparar folk blåsan överfull;) Då kan jag förstå att det blir akut.

Sen finns det väl fortfarande småstallar utan toa.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Iofs men när ja hittade en använd tampong i boxen en dag så blev ja arg, och de ska mkt till för det. Boxen är ingen allmän toa för människor som är för lata att få några meter utan boxen är hästens hem. Dessutom kissar de alltid på helt fel ställe. Min häst är smart nog att inte kissa på maten, in i munnen ska den. Men väldigt märkligt beteende bara. Jag tror nästan man bara vill jävlas. Lite finkänslighet å taktkänsla saknar folk.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Hahaha! Vilken rolig "I-landsproblem-tråd!"

Jag tycker det är självklart att en stallägare (som vill ha koll på om det springer "obehöriga" på gården, eller är rädd för inbrott eller hästskärare) kan ha en överenskommelse med sina hyresgäster att det normalt ska vara nattat och stängt efter säg kl 22. Att man sen om något särskilt händer FÅR vara där är väl självklart? Om hästen är sjuk el. dyl och jag måste vaka så meddelar jag självklart stallägaren - och har aldrig varit med om att det varit något problem!!!

Vad gäller rida på morgonen så har det betydelse vilken morgonrutin man har - jag har stått i stall där det inte varit några problem men också i stall där det blir stökigt. Framförallt i mindre stall m upp till 5 hästar upplever jag att de blir oroliga om det inte är "normalt". Där jag har häst nu så förväntar sig hästarna att när dörren öppnas på morgonen så kommer de ut i hagen direkt - och det skulle inte vara poppis att komma och ta ut bara en!!! Ska någon iväg och tävla måste vi gemensamt organisera utsläppet..
För mig har det inte med hunger att göra, utan ren flockmentalitet och rutiner. Jag har också haft häst i stall där hästarna utan problem kunde stå inne och vänta och tugga sitt hö i flera timmar och det gick att komma och rida närsom helst.
Däremot kan jag tycka av princip att man inte rider före frukost eller efter kvällsmat utom i absoluta undantagsfall.

Ang. kissandet i boxarna är ni ju jätteroliga! Har aldrig någonsin hört (och bor på vischan med många stall utan utedass) att någon skulle tycka det var "äckligt". Fast man håller sig väl i sin egen box???? Eller på gödselstacken? Att vara i andras boxar är väl lite fräckt - och att göra/lämna andra saker i andras boxar är väl ändå otänkbart?
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Då tycker jag det är äckligare när det dräller hundar i stallet och man då och då hittat hundbajs i boxen eller sett hundar kissa i höet! :eek:

Jag förstår väl å ena sidan att det är svårt för folk som ska greja med hästarna samtidigt att hålla full koll på sina hundar, men DET tycker jag är riktigt äckligt!
Hundbajs luktar apa så det vill man ju liksom inte att hästen ska behöva sova med på natten, och inte bli serverade hö med hundkiss i heller såklart!
Människokiss i spånet tycker jag väl iofs rent moraliskt skulle vara taskigt att lämna efter sig i någon annans box, men å andra sidan skulle jag nog vara lyckligt ovetande om det jämfört med en stinkande hundbajskorv! :crazy:
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

*kl*

Rider oftast vid 17-18 tiden dock blir det ofta något senare (19-tiden) på sommaren pga värmen.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag kan märka på mina hästar en skillnad i intresse beroende på tid på dygnet. På förmiddagen sover mina hästar, de ligger utslagna i hagen allihopa vid 10-12 ungefär. Så rider jag på förmiddagen så är hästarna inte alls intresserade av att arbeta. När klockan däremot börjar bli 15-16 då kommer dom glatt o vill ut o jobba! De kan t.o.m. Stå vid nån av grindarna o trampa o vänta :) o då går dom i lösdrift så det är inte så att de vill komma in för maten väntar. Så jag rider i princip alltid på eftermiddag/kväll.

Jag hade nog störts en hel del om jag hade inackordering som kom tidiga mornar och sena kvällar. Vi har sadelkammaren i källaren och två hundar som talar om när någon kommer. Jag tror alltså vi hade blivit väckta tidiga mornar o sena kvällar.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp