Hur sent/tidigt rider ni?

Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Nu när det är så ljust ute rider vi 7-22. På vintern blir det lite annorlunda, mer p.g.a. kylan än mörkret. Månsken som någon nämnde är också en favorit. Speciellt på vintern när ljuset reflekteras mot snön :love:
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

För hästarna spelar det inte någon roll vilken tid man rider, sålänge man inte stör dem under fodringarna. Hästar sover i snitt 2h per dygn och är helt enkelt vakna under natten. (dock står de ofta och vilar/slumrar under den tiden de inte äter, dricker eller rör sig).

Däremot tycker jag att man ska visa respekt för de som bor på gården och inte komma för sent/tidigt. Har själv bott på gård, även om jag då inte hörde speciellt mycket eller blev nämnvärt störd så vill man ändå ha lite koll när folk kommer och går.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Precis vad jag själv tänkt skriva!

De som bor på gården kanske inte tycker det är så kul att folk kommer och går (oftast med bil) väldigt sent på kvällen. Så för hästarnas del tycker jag inte det spelar någon roll (men lugnt vid fodring), men för de som bor där så spelar det nog roll!
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

KL.
Vanedjur är de ju som nån sa. Min äldre häst (Märr med stort M) blir sur om jag kommer innan lunch. Hennes flock har som vana att käka frukost halva förmiddagen och sen slappa resten - och tugga i sig sista stråna mellan varven. Så kommer jag då surnar hon till, fast det är nog mest för att jag sällan kommer innan 12.

Min snälla, glada häst blir SUR om jag kommer före 19 på kvällen... Hon kommer in vid 16 och får mat då, och sen brukar hon ta en tupplur. :angel: Kommer jag tidigt ligger hon ibland och sover, då brukar hon hasa sig upp vara ganska trevlig, men har hon inte ens hunnit lägga sig ner innan jag kommer då blir hon tjurig! :rofl:
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag förstår bara inte hur man kan bli så störd av det:laugh:. Väsnas man i stallet är det ju nått fel. Och sen sover ju de flesta så "problemet" borde ju vara minimal med folk i stallet efter en viss tid. Jag är i princip aldrig där senare än 00:00 är oftast där innan jobbet sen igen på kvällen och då är jag där till ca 22:00 och aldrig har nån blivit störd av mig, tvärtom. Jag har bra koll och är oftast först m att informera om de skulle va nått med nån häst lr annat djur på gården. Jag skulle aldrig vilja stå i ett stall där man inte får vistas efter en viss tid. Tänk om man har ett sto som ska föla då och inte få gå ner flera ggr per natt. Jag stör mig på om hästar missköts lr att nån går runt m en tråkig attityd, sådant är verkligen trist och där behövs tydliga regler så en del fattar
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag har ridit träningspass med galopphästar mitt i natten och tidigt på morgonen och de ha mest verkat njuta av det (och hästar ser bra i mörkret). Så tror inte heller på att det betyder så mycket om när man rider på dygnet. Utom på sommaren när det blivit varmt och luften är full av flugor och andra störande insekter.

Däremot tror även jag att fodringstiderna har mycket mer betydelse. I alla galoppstall jag varit i har hästarna normalt haft fri tillgång till grovfoder. Någon enstaka individ har kanske fått sättas på bantning för att bli "tävlingsfit". När det gäller fullblod så handlar det oftast om att få dem att äta. Att alla hästarna har fri tillgång till hö i boxen minskar även risken för fång och gruskolik då de är mätta när de kommer ut i hagen. Roligast i ett galoppstall är annars efter lunch då alla galopphästar sover middag. Och då menar jag verkligen ligger och sover middag, snarkandes i sina boxar efter morgonens träningpass. Och efter middagsvilan brukar de ofta stå lugnt och vänta på kvällskraften utan att sparka och vara störiga tuggandes på ett höstrå... :)

Skillnaden är då stor mot en av ridskolorna jag varit på. Hästarna får större delen av högivan på kvällen efter lektionen. På morgonen få de inget hö utan bara krafft innan de släpps ut i hagen. I hagen få de en skottkärra halm som de snabbt sätter i sig. Sen får de vänta till eftermiddagen på hö och kraftfoder. De har med andra ord bråttom till boxen från hagen. Ett par timmar senare börjar lektionerna som håller på från fem till nio på kvällen. Så gissa om de är hungriga när det är dags att kvällsfodra dem...
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Fast det är ju det som är det fina, man behöver inte ställa sig i ett stall med regler som inte passar. Jag skulle inte heller kunna stå någonstans som stänger för tidigt (typ 21-22). Men de som aldrig är i stallet senare än så har inte ont av en sådan regel, så visst kan man ha inackorderingar ändå. De stall jag känner till har undantag för tex tävling, då säger man bara till i förväg, eller om hästen blir sjuk. Och tar man emot ett sto som ska föla så lär man nog få fölvaka också.

Skulle jag ha inackorderingar vet jag inte hur jag skulle göra. Jag är ofta sen i stallet själv och min medryttare är ofta i stallet till senare än 22 och det är ingenting som stör mig. Men det är klart, skulle det plötsligt bli mycket folk som springer här mellan kl 01-03 och tänder paddockbelysningen mitt i natten skulle jag nog också störas ;)
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag förstår bara inte hur man kan bli så störd av det:laugh:. Väsnas man i stallet är det ju nått fel. Och sen sover ju de flesta så "problemet" borde ju vara minimal med folk i stallet efter en viss tid. Jag är i princip aldrig där senare än 00:00 är oftast där innan jobbet sen igen på kvällen och då är jag där till ca 22:00 och aldrig har nån blivit störd av mig, tvärtom. Jag har bra koll och är oftast först m att informera om de skulle va nått med nån häst lr annat djur på gården. Jag skulle aldrig vilja stå i ett stall där man inte får vistas efter en viss tid. Tänk om man har ett sto som ska föla då och inte få gå ner flera ggr per natt. Jag stör mig på om hästar missköts lr att nån går runt m en tråkig attityd, sådant är verkligen trist och där behövs tydliga regler så en del fattar

Är det inte en storm i ett vattenglas? Den som blir störd sätter upp regler och den som vill ha tillträde dygnet runt väljer ett ställe utan regler om tiderna och sedan är alla nöjda och glada.

Man blir knappast störd av att någon är i stallet, det är bilar som kör in på gården, folk som rider förbi fönstret, samtal ute på stallplan precis under sitt öppna sovrumsfönster, hundar som skäller när det kommer folk och liknade som är störande. Bor man på gården och stallet ligger på gårdsplan så kan det vara så enkelt att man vill ha lite privatliv, något tillfälle då man är garanterat ensam.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

När jag hade häst red jag ofta runt 4-5 på morgonen en sommar eftersom jag jobbade på natten och slutade strax innan 4. Urmysigt och man fick hela skogen för sig själv på uteritterna :love:

Annars red de flesta i stallet mer normala tider förutom någon enstaka som brukade komma och rida vid 22 tiden.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

kl

Hästarna bryr sig nog inte så jättehårt om när på dygnet man rider, de har inte samma dygnsrytm eller samma sömnbehov som vi har, så på så vis kan man inte jämföra vad som är för sent eller för tidigt.

Däremot lär de sig nog rätt fort när man rider, om det är dagtid eller kvällstid och kan anpassa sin vila efter det.

Jag rider när det passar mig men för den sakens skull respekterar jag vissa tider i stallet, tex in/utsläpp med fodringar och rider därför inte tex 04.00 på morgonen eller 24.00 på natten
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag rider oftast kvällstid, för att ridhuset är ledigt då och för att jag arbetar dagtid. Hästen är van att inte äta när de andra kvällsfodras och det är inget bekymmer eftersom han får mycket eftermiddagsmat och håller sig mätt. Som regel är jag klar runt 21-22 och då får han sin nattmat.

På helgerna rider jag när det passar mig, men det märks att hästen inte är helt på hugget om jag kommer för tidigt. Han går ute från 8 och tas in 18-19 för det mesta.

Många i mitt stall vill inte ta in själva och då går hästarna in redan kl 14. Det jag inte förstår då är att man väljer att rida under de sex timmar hästen får gå i hagen, så att utevistelsen blir ännu kortare och boxtiden längre. När min häst gick in på eftermiddagarna kändes det ännu viktigare att rida på kvällen för att det inte skulle bli så väldigt många timmars stillastående i boxen, men tydligen är jag ganska ensam i mitt stall att tänka så.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Storm... Du är ju för lustig ;)... Jag går bara ner så ingen bil som ev kan störa de boende. Och de går en liten väg som andra i närheten använder och vissa har visst lite bråttom ibland :crazy:.. Grannar kan vara nog så störande. Med lösgående hundar utan en ägare i sikte och håller dålig ordning på sin tomt. Men är ju lite pedant oxå så man måste lära sig att leva med att vissa kanske inte tycker att det gör nått att ha en rostig husvagn och allehanda skräp på tomten. Dock ingen man jag skulle stå ut med :rofl:
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jaja lämna in en motion till riksdagen att förbjuda folk att bestämma öppettiderna i sitt stall. Eller vad tycker du vi ska göra åt de vettvillingar som har oförskämdheten att reglera öppettiderna i sitt stall? Personligen tycker jag att folk har rätt att bestämma själv om och när de vill ha folk på sin gård.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jaja lämna in en motion till riksdagen att förbjuda folk att bestämma öppettiderna i sitt stall. Eller vad tycker du vi ska göra åt de vettvillingar som har oförskämdheten att reglera öppettiderna i sitt stall? Personligen tycker jag att folk har rätt att bestämma själv om och när de vill ha folk på sin gård.

Håller med dig helt :) Har man släckt och nattat hästarna vid tiotiden som vi gör så vill man inte att nån kommer och tänder upp allt igen. Och ja, man hör allt utanför fönstret när man lagt sig. Har ridbanan 25 m från huset och stallet likaså.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Tänker man på elräkningen så.. Så fånigt m tidregler att inte få kolla sin häst när man vill. Och i realiteten så är det bara dumt att motionera efter de fått nattgivan/ alt kvällsgivan. Vettiga människor gör inte det. Man behöver inte sätta upp regler för precis allt. Men ja har man ett gäng dumhuvuden som väsnas och bara lever på natten kan man tvinga dem att flytta, lr ja sätta upp regler. Själv har satt upp regel - ingen människotoa på boxdörren. Jävligt äckligt å orförskämt. Folk fattar visst dåligt. Sådana som kommer på kurs bland annat. Att man ska behöva reglera allt :crazy: :mad: .
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Du gillar inte människotoa i hästboxen men tycker det är okej att störa stallvärden dygnet runt andra tycker tvärt om, vi har olika åsikter och vanor men det är den som har stallet som bestämmer reglerna. Det är för övrigt mycket schystare mot tilltänkta hyresgäster att tala om vad som gäller i förväg än att införa regler efterhand, lite trist att välja ett stall för att det är öppet dygnet runt för att några månade efteråt tvingas att flytta för att de nya reglerna inte stämmer med ens schema.

PS. Vad är det för skillnad för hästen att bli riden efter nattgiven/kvällsgiven i jämförelse med någon annan giva? Man rider alltid efter någon fodring och innan en annan, det ligger i sakens natur.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Så nu tycker du att folk själva ska inse att det är dumt att rida sent på kvällen, men det ska inte finnas en regel för det? Den här tråden har väl om inte annat visat att olika människor har olika vanor. Vill man då inte att folk rider på natten av någon anledning (om det nu beror på att man blir störd eller bara tycker att det är dumt) så är det väl bättre att reglera det så att folk vet vad som gäller innan de flyttar in?
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag förstår bara inte hur man kan bli så störd av det:laugh:. Väsnas man i stallet är det ju nått fel. Och sen sover ju de flesta så "problemet" borde ju vara minimal med folk i stallet efter en viss tid. Jag är i princip aldrig där senare än 00:00 är oftast där innan jobbet sen igen på kvällen och då är jag där till ca 22:00 och aldrig har nån blivit störd av mig, tvärtom. Jag har bra koll och är oftast först m att informera om de skulle va nått med nån häst lr annat djur på gården. Jag skulle aldrig vilja stå i ett stall där man inte får vistas efter en viss tid. Tänk om man har ett sto som ska föla då och inte få gå ner flera ggr per natt. Jag stör mig på om hästar missköts lr att nån går runt m en tråkig attityd, sådant är verkligen trist och där behövs tydliga regler så en del fattar

Håller med. Bara för att man har andra vanor o rutiner än andra betyder inte kl 23 att man tillbringar natten i stallet eller dygnet runt.

Har man så dåligt isolerat hus så att man blir störd av att ngn är i stallet o donar.. tja då kanske man inte ska ha inackorderingar eller isolera bättre.

Förr när man tävlade så kunde man ju lätt vara i stallet till 24 o knoppa o förbereda mm. Vi var t o m på krogen o åkte direkt till stallet för att sedan tävla.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Axel, menar du på allvar att alla som har begränsat tiden man får vara i stallet borde stänga ner i stället även om hyresgästerna är nöjda med situationen? Vad skulle det fylla för funktion?
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag skulle inte vilja ha min häst i ett stall där det ska släckas och tändas i tid och otid. Är stallet släckt och "nattat" så ska det fortsätta vara så tills det är morgon. Undantag finns naturligtvis, om man exempelvis har en sjuk häst eller det är tävling. Vårt stall har "mysbelysning" så kommer vi hem mitt i natten efter en tävling så behöver vi inte tända upp alla lysrör och göra "dag" för alla hästarna. Tycker det tillhör rent hyfs att hästarna får vara ifred.
Vårt stall ligger så till att man måste passera bostadshuset för att komma dit och man väcker garanterat upp hunden i huset om man skulle komma på natten. Plus att ytterbelysningen tänder sig automatiskt vilket syns in i huset. Jag tycker det är rent ohyfsat att man "minsann" ska få göra som man vill. Och ja, det får man ju i och för sig. I sitt eget stall. :)
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp