Hur sent/tidigt rider ni?

Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

knapplån

Läst igenom, och tänker att är det så att hästarna håller på att dö av hunger på morgonen så är det fodringsrutinerna det är fel på snarare än att någon rider tidigt. Det ska inte behöva bli halvt upplopp i stallet bara för att det börjar närma sig frukost och det dyker upp en människa. Då får man se till att häststackarna står på halm, eller ge mer mat...

Däremot kan jag förstå "stängning och öppnings-tid" om det bor någon precis vid stallet, som störs. Men hästarna i sig ligger ju inte och sover, de står och hänger i sina boxar, ligger en kvar-tjugo minuter, står och hänger en stund till, etc.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Där jag står är stallet stängt mellan 22-06. Men om någon skulle rida kl 21 och drar några min över kl 22 eller om man ska tävla eller något och är där tidigare än 06 är det inga problem. Vi har olika stalldelar och förste/siste man fodrar.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Nej det kan jag förstå, att man inte vill ha folk på gården dygnet runt och därför reglerar tiderna i stallet. Jag reagerade på att du i ditt första inlägg allmänt verkade tycka att folk inte har i ett stall att göra efter kl 21.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Förstår inte vad man ska göra i stallet senare än 21?

Skojar du?

Ridhuset är inte ledigt förrän 21, tidigast. På vintern brukar jag vara i stallet från 20.45 till 23.30. Brukar sitta i sadeln mellan 21.45 till 23 ungefär. Ibland hinner jag precis dit från jobbet om jag jobbat över, annars brukar jag hinna hem och vila en timme...
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Vi har inget ridhus eller så, så det blir bara uteridning vilket ju styr tiderna en del. Hästarna går på lösdrift.
På vintern rider jag helst inte före 9 eller efter 15, helt enkelt eftersom det är mörkt då. På sommaren rider jag gärna antingen någon gång mellan 8 och 11 eller mellan typ 17 och 21. Skulle gärna rida så tidigt som halv 7.30 eller så sent som till 22.30 om det inte var för att jag är för trött då :p
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

För hästens del spelar det nog mindre roll när den rids på dygnet, så länge fodringen fungerar som den ska och rutinerna i övrigt inte störs utav det.

Själv så rider jag oftast på förmiddagen innan 12. Detta för att jag arbetar kväll/natt. De dagar då jag är ledig försöker jag rida senare eftersom jag tycker det är skönt att vara i stallet på kvällen nån gång också istället för morgon/förmiddag.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Där jag hade min första connemara red vi alla tider på dygnet (även stallägaren). Ingen bodde precis vid stallet och de flesta hästar hade fri tillgång på stråfoder och blev inte störda av att folk kom lite när som helst, de var vana vid det. Hemskt praktiskt :love:
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Förstår inte vad man ska göra i stallet senare än 21? 06 kan jag förstå, om man vill rida innan jobbet. Men då får man såklart fodra alla andra hästar om det inte är fodrat.

Själv jobbar jag 7-19, nu åker jag alltid direkt till stallet men då jag har 2 hästar så är jag sällan därifrån före 22 om jag tar hand om bägge, och torsdagar är sista träningen inte klar förrens tidigast 21.15...
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

kl

Håller med någon annan här i tråden, vill man inte rida på morgonen för att inte störa de andra hästarna/ens egen häst är hungrig så är något fel.. En häst skall aldrig behöva stå med tom mage, så vill man inte rida pga det är det inte ridningen man skall ändra tid på, det är fodringsrutinerna och mängden foder!

Och inte göra något i stallet efter 21.00? Hört talas om folk som jobbar natt eller av andra anledningar inte kan vara i stallet innan dess? Eller under sommaren när det är stekhett, att rida någon annan tid än kväll/natt/tidig morgon är både obekvämt, opraktiskt och inte så schysst mot hästen att tvinga den att prestera när det är kokhett, ofta mitt under solen dessutom.

Jag rider mina hästar de tider det passar mig, allt från kl 14 till 03 på natten. På vintrarna blir det oftast runt 11-12 på dagen, under sommaren åker jag till stallet först vid 19-20 och har då 1-4 hästar att rida. Mina hästar har alltid mat i magen, de behöver aldrig vara hungriga och inte de andra hästarna i stallet heller.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

KL.
Vanedjur är de ju som nån sa. Min äldre häst (Märr med stort M) blir sur om jag kommer innan lunch. Hennes flock har som vana att käka frukost halva förmiddagen och sen slappa resten - och tugga i sig sista stråna mellan varven. Så kommer jag då surnar hon till, fast det är nog mest för att jag sällan kommer innan 12.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Hur menar du "störd" ? Bor man precis ovanför stallet, ja möjligen då kanske men oftast är det ju ett hus en bit ifrån.

Vad är svårt att förstå med att bli störd?

Vad som stör är givetvis personligt och det är upp till var och en att avgöra. Vissa blir störda av nästan ingenting och andra verkar omöjliga att störa, men har man ett eget stall så har man privelegiet att sätta upp vilka regler man önskar. Och har man alltför tokiga regler så får man knga hyresgäster.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Sommartid är 23.00 en utmärkt tid att rida. :D

Nu är det ju så att man har lite olika arbetstider och det går inte att anpassa vettigt alla gånger. Då får man rida "obekväma" tider för att kunna hålla igång. Hästen mår inte dåligt av det, den behöver ju röra på sig. Hästen ser inte "frukost" som en statisk tid och vad säger att man inte ger lite hö under tiden man gör i ordning hästen?

Ser inga problem med hur man lägger upp träningstider o.s.v. däremot är det ju viktigt att man följer ev. stallregler.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Är man så överkänslig att man störs av att folk är i stallet behöver man inte ha inackorderade heller. Ridskola och liknande förstår jag, finns ingen anledning att utomstående svansar runt då. För vad ska de där å göra då?
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Någon gång under sommarhalvåret när det är ljusa kvällar kan jag rida vid 21 tiden, men det är rätt sällan. Vid 06 på morgonen eller 23-tiden låter för extremt för mig. (men vi är alla olika) Det är om man ska rida nattritt då, men det gör man ju väldigt sällan. (det är häftigt att rida på natten när det är starkt månsken).
Om det är väldigt varmt på sommaren kan jag rida vid 23 tiden för att det är svalare då, men detta är ju lite speciella tillfällen och inget man gör ordinarie tycker jag.
Sen beror ju detta på vilken stall hästen står i och om det stör stallets rutiner eller inte. På en av ridskolorna jag jobbat hade vi en pritatryttare som nästan alltid red sin häst vid 06.30 på morgonen för att det passade bäst för hennes arbetstider. Detta var inget problem för varken hästarna eller personalen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Är man så överkänslig att man störs av att folk är i stallet behöver man inte ha inackorderade heller. Ridskola och liknande förstår jag, finns ingen anledning att utomstående svansar runt då. För vad ska de där å göra då?

Eller så sätter man upp regler som passar en, vad är problemet? Hade jag haft gård med stall hade jag inte velat ha folk där dygnet runt, hyresgästerna hade fått anpassa sig eller flytta. Vad är problemet, är det så provocerande att en del vill ha nattro och lite privatliv att man måste kalla dem överkänsliga.

Ridskolor eller liknade (där ingen bor på gården) har mycket mindre anledning att inte ha öppet dygnet runt. Bor ingen på gården så blir folk inte störda.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

jag jobbar/har jobbat väldigt konstiga tider och har ja gjort sista 5,5 åren. Börjat 5 på morgonen vissa veckor(ett tag började ja 04,15) och vissa veckor slutade ja inte förän vid 23 tiden på kvällen. Dock hade ja bara en häst då och stod inhyrd hos en annan tjej så det var bara 2 hästar och hennes pappa fodrade dom under dagarna/kvällarna om ja jobbade kosntiga tider när ja hade ut/insläpp.

Nu står ja i ett annat stall med 6 hästar, varav det bara är mina två som står inne den kalla årstiden för det mesta och det är inga problem för han som äger stallet om ja är där tidigt éller sent. Brukar kunna rida 5 på morgonen eller 10 på kvällen. Han är mest imponerad av hur ja orkar vara där dom tiderna. Har inte märkt nå på hästarna att dom lider av att tränas dom tiderna heller, nästan tvärtom. :)
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

*kl*

I första stallet jag stod, med förra hästen, red jag ofta rätt sent på kvällen. Hästen behövde ridas, allra helst dagligen, och brydde sig inte nämnvärt om väder och vind (kunde harva dressyr på en stubbåker, i på gränsen till snöstorm). Somliga dagar var jag inte på väg från stallet förrän 22-22.30. Några gånger red jag ut vid 22-23 på kvällen och var ute ett par timmar (som bigganl nämnde; det är en häftig känsla att rida i starkt månsken), en eller två gånger fick jag sällskap av några av stallkompisarna. Hästarna brydde sig inte ett dugg - varken de som reds ut på eller de som blev kvar.

I stallet jag står i nu är det sällan någon där efter kl 21. Jag rider inte innan hästarna har fått frukost, och rider nog helst inte ut sent på kvällen under de mörka månaderna med nuvarande hästen. (Vi behöver jobba med att rida i mörker öht först, så att han är tyst... Det bor en hel del barnfamiljer i närheten av stallet, och i vintras gnäggade min häst så att det hördes ända hem till stallet. :angel:). Sommartid ser jag inga större problem med att rida senare på kvällen. Här går hästarna ute dygnet runt och käkar, de lär inte bry sig nämnvärt.

Överlag får man förstås respektera de regler som gäller i stallet där man har sin häst.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Vi har inget ridhus eller så, så det blir bara uteridning vilket ju styr tiderna en del. Hästarna går på lösdrift.
På vintern rider jag helst inte före 9 eller efter 15, helt enkelt eftersom det är mörkt då.

Vi har inte heller ridhus, så vi rider alltid ute. Men jag ser inte att mörker är något större problem - det är ju bara att ha pannlampa eller liknande! Jag har vanliga kontorsarbetstider, så om jag inte red när det var mörkt skulle jag aldrig kunna rida på vardagarna vintertid!

Hos oss går hästarna också på lösdrift. Kommer man före ord morgonfodring så fodrar man helt enkelt hästarna. Den häst man ska rida får äta medan man fodrar övriga, borstar och sadlar. Sedan får den äta mer efter ridningen ifall den behöver. Om man rider i samband med/efter ord kvällsfodringstid så tar man på sig att kvällsfodra innan man åker hem.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp