Hur sent/tidigt rider ni?

S

ScareCrow

Som rubriken säger: hur sent/tidigt anser ni är en vettig tid att rida hästarna?
Vet till exempel några personer som står inackorderade som kan komma redan klockan 6 på morgonen för att rida, innan hästarna ens har fått frukost. Och några kan komma så sent som 23-tiden för att rida.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

23 låter på tok för sent! :crazy:

Skulle jag ha eget stall skulle jag sätta upp regler som gäller för alla. T.ex att stallet ska vara släckt & stängt mellan 21-06 t.ex

Förstår inte vad man ska göra i stallet senare än 21? 06 kan jag förstå, om man vill rida innan jobbet. Men då får man såklart fodra alla andra hästar om det inte är fodrat.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Nu är iofs min häst skadad för tillfället, så det blir ingen ridning än på ett tag. Men när jag hade hästen inackorderad på box kunde jag komma vid 6, fodra, och rida vid 7. Alternativt rida fram till kvällsmat, vilket var runt 21-22. Självklart erbjöd jag mig natta hästarna om jag var sen, så stallägaren slapp störas av att jag var sen en kväll.

I nuvarande stallet står hästen på lösdrift, men vi har vissa öppettider för ridhuset, i regel mellan 07-21.

Vad som är vettigt beror snarare på förutsättningarna. Finns det ridhus? Är ridhuset bokat en viss tid på kvällen? I höstas var det vanligt att lektioner i ridhuset slutade 19-20, och sen red jag mellan 20-21, för att sedan vara ifrån stallet runt 22. Jag ser inte heller några problem med att rida tidigt så länge personen som går in i stallet fodrar, så att hästarna inte "väcks" utan att få mat som vanligt. Men givetvis är det upp till varje stallägare att bestämma öppettider, så länge en eventuell ändring meddelas i god tid. Ngn enstaka sen kväll/tidig morgon borde inte vara ett problem, utan det är snarare om det sätts i system att alltid överträda de tider som gäller.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Personligen tycker jag det är helt underbart att rida ut vid 20-21 på sommarkvällarna:love: Fast jag har ju ingen annan att ta hänsyn till... Men ska man rida tidigt på morgonen tycker jag definitivt att hästarna ska ha frukost först. Även den man ska rida på.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Hästen struntar nog i när den rids. Det är vanedjur, brukar de tränas vid midnatt så är det vana att tränas vid midnatt. De sover inte sina åtta timmar som människor gör. Tvärtom kan det vara skönt för den att slippa stå så länge i sin box, och få ha den värdefulla hagtiden ifred...

Kommer någon till sin häst före frukost så hoppas jag att den får något kilo hö innan den rids iaf. Ingen vill träna man är hungrig. I övrigt förstår jag inte varför dett är ok att rida den klockan 18, men inte klockan 06. Sak samma för hästen liksom...
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag håller med dig.

Varför skulle man INTE kunna rida vid 22? Det är ju fantastiskt mysigt att rida på sena sommarkvällar istället för att svettas mitt på dagen?
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag tycker det beror helt och hållet på hur rutiner osv i stallet ser ut.
Får alla hästar fri tillgång på mat och ingen blir stressig av att man tar ut sin häst på konstiga tider ser jag inget fel i det.
Påverkar det någon annan häst negativt tycker jag att det är självklart att man låter bli!

Jag skulle tex aldrig ge mig ut och rida sent på kvällen lr före morgonfodring i mitt stall då många hästar får rätt lite grovfoder och det lätt blir lite tjaffsigt i stallet om man kommer dit på dåliga tider.

Sen vet jag att det finns folk som skiter i hur de andra reagerar, men JAG tycker det är jätteviktigt att man bryr sig om även dem.

Om jag nångång måste åka iväg med hästen innan/runt morgonfodringen ser jag också till att sköta fodringen så alla hästar får mat.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

För tillfället rider jag oftast vid 19-21, hästarna kommer in ca 21-22 och har fri tillgång till grovfoder dvs inga fasta fodringstider.
När hästen stod vid ridklubben red jag inte senare än 18-19, hästarna fick då kvällsmat 19.30 och stallet stängdes strax därefter.

Man får väl anpassa sig efter rutinerna i stallet, står man inackorderad i ett större stall är det klart att man inte kan rida lika tidigt/sent som om man har hästen hemma och själv sköter insläpp o utfodring t.ex. För hästarna tror jag knappast det spelar någon roll.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Hästarna bryr sig nog inte alls om vilken tid de rids. Jag rider sent på kvällen ibland för att det passar mig helt enkelt. Har eget stall så jag behöver inte anpassa mig till andra :)
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag anser att man först och främst får anpassa sig till de allmänna reglerna för stallet. Jag tycker inte heller att man ska rida innan hästen fått frukost.

Själv har jag för vana att rida någon gång mellan 11 och 12 på förmiddagen, helt enkelt för att det passar mig :)
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Det beror på vilka rutiner stallet har. Jag har stått i stall där det skulle vara tomt och släckt 21-06 (07?) med undantag om man var iväg på tävling eller veterinär typ. Så då kom ju inte sena kvällspass på frågan. Där hästarna får mat vid 05.30-06.00 ser jag inga problem att sitta i sadeln efter det. Med fördel innan kraften utfodras. Jag har en period haft mycket sena kvällar när jag inte kunde styra mina arbetstider och dessutom ofta jobbade över och hade två hästar. Att vara i stallet till 23 var normalt, så då red jag sista hästen vid 22. Men på detta ställe fick de kvällsfodringen vid 22-23-tiden, så jag försökte vara därifrån innan fodringen och jag var inte ensam denna tid heller, så hästarnas rutiner stördes inte.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

23 låter på tok för sent! :crazy:

Skulle jag ha eget stall skulle jag sätta upp regler som gäller för alla. T.ex att stallet ska vara släckt & stängt mellan 21-06 t.ex

Förstår inte vad man ska göra i stallet senare än 21? 06 kan jag förstå, om man vill rida innan jobbet. Men då får man såklart fodra alla andra hästar om det inte är fodrat.

För sent för vem? Det är klart att man kan ha vilka regler man vill i sitt eget stall. Men det är väl knappast konstigt att vara i stallet senare än 21? Jag kommer inte alltid från jobbet i "vanlig" tid, och på sommaren tex tycker jag det är skönt att rida/greja i stallet på kvällen. Alla har ju olika tider att anpassa sig till. Jag skulle aldrig kunna stå i ett stall som stänger kl 21.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Man kan rida när det passar, onödigt med regler om tider för hästarnas skull, däremot så kan det vara vettigt om någon bor på gården, jag hade inte velat blir störd mitt i natten. För hästarna handlar det mer om en vanesak samt att man har vettig fordringsrutiner.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Bara hästarna får sina måltider.
Jag kommer ofta hem sent från träningar/tävlingar, då menar jag efter 2230, brukar kvällsfodra stallet i samband. Ska jag iväg o tävla blir det ofta avfärd vid 6, då morgonfodrar jag stallet innan. Ska jag bara rida "hemma" brukar jag passa in ridningen så att mina hästar fått frukost/lunch eller vad det kan vara dags för, jobbar skift så det är inga problem för mig;)
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Allt beror ju på vilka regler stallet man står i har. Har man eget stall så är det väl klart att man kan rida vid 23. Men hade jag haft eget stall & inhyrningar skulle inte JAG vilja bli väckt vid 23 av att bilar kommer & åker. Hästarna bryr sig nog dock inte. :grin:
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

I mitt stall finns inga regler för sådant, vilket är jätteskönt. Jag rider dock sällan/aldrig före 7 eller efter 21, har inget med hästen att göra eftersom jag inte tror att de bryr sig ett skvatt, men väl med att jag inte ids vara i stallet tidigare eller senare än så.

Sedan är det där med fodringar inte hela världen för mig. Min häst får så mycket hö att hon klarar sig hela natten, så oavsett tid rids hon aldrig på tom mage, och därför ser jag det inte som särskilt noga med att hon får kraften före träning.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

jag har hästarna hemma så kan kan jag rida när som helst, men jag rider oftast innan jobbet kl 8-9, efter jobbet kl 17-19. när jag är ledig så rider jag mellan kl 13 och 17 oftast.

på sommaren så rider jag gärna kl 19-20 för att det är för varmt annars.
men vill inte rida innan frukosten eller efter kvällsmaten(hästens måltider då :p).
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

PÅ vinter motioneras våran hästar mellan kl 9:00-16:00, samma tider nu på sommaren med. Förutom när det är värmebölja då går hästarna ute på nätterna och så får dom stå inne på dagarna och börja tränas kl 4 på morgonen.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Har man hästen hemma, eller har hästen på ett lugnt ställe spelar det nog ingen roll. Är det ett större stall skulle jag nog önska att det skulle vara tyst och lugnt i stallet under sena kvällar. Det blir ju en massa spring annars.

Vet hästar som blir hysteriska ifall någon är i stallet efter kl 21 (efter att natthöet delats ut). Nu är de kanske extremfall, men dessa hästar är också annars mycket lättstressade och behöver lugn och ro.

Själva hästen som rids bryr sig knappast, det är väl mest hästarna som behöver lugn och ro som inte gillar ifall folk donar och håller på sent om kvällarna.
 
Sv: Hur sent/tidigt rider ni?

Jag skulle säga att det är ganska bra att rida hyfsat tidigt/sent nu på sommaren, då det efter tio (ibland tidigare) är fullt med flugor och outhärdlig hetta. Är det extra varmt kan det hålla i sig hela dagen, så då måste man rida sent på kvällen. Tycker jag, i alla fall. Det är så jvla jobbigt att rida med flugor surrandes kring huvudet och kläderna fastklibbade vid huden av svett. Usch och fy.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp