Hur säkert hanterar du din häst?

Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

7.Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
det brukar jag göra nästan varje dag..

8. Stå aldrig mitt bakom hästen?
det brukar jag oxå göra, om hästen inte e klassad som ilsken..

9. Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
beror på hage till hage, vissa hagar, lika många högar som hästar, å vissa hagar en stor hög..

10. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket
varje gång..
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

*kl*

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Alltid grimma och grimskaft på vägen/utomhus etc. Om jag skulle hämta hästen i hagen och inte hade grimskaft med mig in i hagen skulle jag ta den i grimman till grinden, men inte längre, och hittills har det aldrig hänt heller.
Ibland tar jag dock 2 hästar, om hästarna känner varandra.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Alltid! Har man jobbat på ridskola och sett hur ponnyerna beter sig när det är släpp så lär man sig att göra det... :crazy:

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Nja.. Sitter jag upp utanför stallet så använder jag en sluttning, då står hon parallell med stallet. Är inget jag tänker på, men det har nog aldrig blivit så att jag suttit upp med hästen verkligen pekandes med huvudet mot stallet.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Det är jag väldigt slarvig med, eller var tidigare, eftersom medryttarhästen kan sparka och "hoppa på" andra hästar så försöker jag alltid rida bland de första, och annars hålla lite avstånd iaf. Förr/med snälla hsätar tycker jag dock om att rida två och två.

5.Använd hjälm vid all ridning!
Rider aldrig utan! :o

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Alltid mobil med mig, men det är sällan jag talar om exakt vart jag rider.

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Mockar aldrig med hästen i boxen.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Gör jag rätt ofta :crazy:
Brukar t.ex. stretcha ryggen på henne och då står jag mitt bakom. Dock bara med medryttarhästen/hästar jag känner.

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Alltid minst en hög mer än antalet hästar är min devis. Gärna ytterligare en extra.

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket
Alltid!

12.Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Inte "på det viset", dvs. inte tätt surrat.

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Lastar sällan i träns. Lastar ur i träns gör jag bara om det är tävling/man ska rida hyfsat direkt.

14.Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Är jättenoga med att alltid stå vid sidan av, både när man fäller ner och upp!

15.Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Jättenoga med det också.

16.När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
Japp, och lindar alltid åt rätt håll också :)

17. Sopa aldrig när det står hästar i stallet.
Det gör jag, men om det är dammet som syftas på så försöker jag ha ett par dörrar öppna under eller efter att jag sopat.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Jag håller mig till alla dom säkerhetsgrejerna vad jag vet. För mig är det rätt viktigt av nån anledning :p
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Uppdatering.

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Är det fråga om ut/insläpp får hästarna själva gå ut/in ur stallet. Annars använder jag sällan grimskaft, grimma brukar duga bra.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Vänder hästen gör jag alltid, men att släppa samtidigt är det väl sisådär med.

3. Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Sitter upp i stallet.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Det blir i 9 fall av 10 ridning på bredd, om vägen tillåter.

5. Använd hjälm vid all ridning!
Ska jag ut och skritta brukar jag strunta i hjälmen.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Mobil brukar jag plocka med, men det finns ingen mottagning vid mitt stall, så den gör väl ingen direkt nytta. :D

7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
Det behövs inte.

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Jo, det brukar jag göra.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Med mina hästar och andra jag känner väl kan jag göra det, dock inte annars.

10. Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Lägger ut fodret i högar på behörigt avstånd från varandra.

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket?
Nej.

12. Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Använder som sagt sällan grimskaft, men jag brukar aldrig vira det runt handen.

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Grimma.

14. Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Nej, det brukar jag aldrig göra.

15. Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Nja, nej... jag sätter fast den när bommen är stängd bakom, och knäpper loss när rampen är på gång ner.

16. När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
Lindar aldrig.

17. Sopa aldrig när det står hästar i stallet.
Jo, men jag vattnar gången innan.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Minns någon mer än jag alla dessa säkerhetsregler man lärde sig på ridskoletiden, om hur man uppför sig runt hästar för säkerhetens skull. De flesta olyckorna med hästar sker ju i den vardagliga hanteringen.

Jag tänkte lista upp endel säkerhetsregler här nedan så får ni skriva hur ni följer dem, eller vad som fått er att sluta. Fyll gärna på mer fler, jag tar bara de jag kommer på just nu:)

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Leder hästen i grimma om vi är på väg till och från hage eller ute på promenad. Ska dem ridas eller så är det ju träns då. Leder oftast en i taget men ibland två

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Det gör jag, både i hage och box

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Jopp det gör jag, dock sitter jag av med hästen mot stallet. Orka vända lixom:angel:

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Rider alltid själv haha. Men på ridskolan så håller jag avståndet


5.Använd hjälm vid all ridning!
Alltid

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Jupp
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Nej tar dom både från hagen och till hagen i bara grimman, dels för att skulle dom börja krångla vill jag släppa taget för jag klarar ändå inte 550 kg häst då och blir dom lösa vill jag inte dom ska fastna med grimskaftet nånstans och göra sig illa.Har en häst i varje hand när jag tar in dom på kvällen fram till stallet där jag släpper den stora som går in själv och ställer sen in den lilla efter.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Nej tyvärr får man väl säga, öppnar grinden släpper och går åt sidan ifall hon skulle få för sig att sparka bakut och ut på morgonen tar jag bara en häst i taget.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Ja men det har blivit automatiskt pga vart jag ställt min pall som jag står på för att kliva på.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Rider själv aldeles alena

5.Använd hjälm vid all ridning!
Jajjemän, här slarvas INTE med hjälm...vill skydda mitt huvud och har familj att tänka på

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
ALLTID då jag oftast är själv hemma, barnen på skolan och gubben är borta under veckorna när jag rider så då ringer jag å medelar vart jag rider,ungefär va länge det kan ta och att jag ringer tuillbaka när jag kommer hem och allt är färdigt annars skulle han ta hjälp av skallgång för att ta reda på mig om han inte hörde nått, dels så bor vi så ensligt så skulle nått hända, jag inte kan ringa på mobilen kan man ligga läääääääääääääänge innan nån hittar en.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Fortsättning då....:bump:

7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
Nej behövs inte hon står där hon står

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Mockar aldrig med hästarna inne så det behöver jag inte bry mig om

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Nej, även om man känner hästen så kan det hända nått som gör att dom sparkar bakut...aldrig ta det säkra före det osäkra

10. Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?Lägger ut fodret i högar på Dom har höet i samma vindskydd, men mathinkarna på behörigt avstånd mellan varandra

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket?
Knäpper på framifrån när täcket ska på, men inte samma ordning när det ska av

12. Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Använder så sällan grimskaft men OM jag gör det så aldrig omvirat runt handled,fingrar ect...

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Grimma och grimmskaft

14. Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Nej absolut inte

15. Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Jo, sätter först fast henne sen upp med bom å sen rampen...hon har inget emot att stå så fast först innan det andra göres.

16. När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
Ja försöker så gott d går

Sopa stallgången med hästar inne
Nej skulle aldrig fresta mig, blir dammigt åt mig så vad blir d inte för dom.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Alltid med grimskaft, dock har jag lett fem ponnysar samtidigt.Och så brukar jag bara leda i grimman i stallet...

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Det följer jag alltid noga !

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Alltid

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Oftast inte...brukar oftast rida brevid.Om det inte är på trafikerade vägar.

5.Använd hjälm vid all ridning!
Alltid !

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Säger att jag rider ut och har alltid med mig mobilen!

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Han står aldrig inne när jag mockar.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Det har jag gjort hela tiden.Dock nära ifall dom skulle sparka

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Dom äter alltid inne.

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket
Jaa det gör man ju

12.Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Det gör jag aldrig

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Nope har alltid lädergrimma och kedja

14.Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Följer den alltid !

15.Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Jaa det är klart att man väntar med att sätta fast och knäppa loss förens rampen är helt uppe och stängd.

16.När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
Jaa !
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
alltid andras hästar,min kan det slarvas med....

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
nej, aldrig.....:crazy:

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
oftast inte, blir fel med pallen då.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
väldigt sällan, hästarna känner varandra väl och vi pratar gärna med varandra


5.Använd hjälm vid all ridning!
naturligtvis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
bara om stallägaren ska ut med hingsten, eller om någon frågar, alltid med mobilen.


Jaaa.. det var väl ungefär det jag kom på:D
Men det måste finnas fler "klassiker"?

aldrig lämna en uppställd häst ensam på gången!
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Minns någon mer än jag alla dessa säkerhetsregler man lärde sig på ridskoletiden, om hur man uppför sig runt hästar för säkerhetens skull. De flesta olyckorna med hästar sker ju i den vardagliga hanteringen.

Jag tänkte lista upp endel säkerhetsregler här nedan så får ni skriva hur ni följer dem, eller vad som fått er att sluta. Fyll gärna på mer fler, jag tar bara de jag kommer på just nu:)

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Leder alltid med grimma och grimskaft, kan inte riktigt se hur jag skulle kunna använda bara grimma. Jag har ha alla mina hästar BAKOM mig med halvlångt grimskaft när jag leder dem. Känner att jag har mest kontroll på dem då, de skulle aldrig våga springa om/på mig. Leder ofta fler än en, två hästar samtidigt.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Det gör jag nog helt automatiskt faktiskt, har svårt att hinna stänga grinden annars. Jag är nog lite långsam :D

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Den här har jag aldrig förstått anledningen med? Någon som kan förklara? Jag sitter upp där hästen står för tillfället, huvudsaken är att de står helt stilla. Med unghästar med bock i eller där femmans växel ligger i redan vid uppsittning ställer jag dem med nosen i ett hörn tills de förstått att man står still på lång tygel under uppsittning.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Nix, det gör jag inte. Vi rider oftast i bredd. Med hästar som inte känner varandra/mig är jag lite mer uppmärksam

5.Använd hjälm vid all ridning!
En självklarhet! Kan däremot vara slarvig med att inte ha det om jag hoppar upp barbacka och rider hem dem ifrån hagen om de går långt bort. :(

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Också en självklarhet. Använder även reflexer nästan året runt, ser ut som en amerikansk julgran på vintern :o

Jaaa.. det var väl ungefär det jag kom på:D
Men det måste finnas fler "klassiker"?

Japp! Led hästen i träns genom att gå på vänster sida med höger pekfinger mellan tyglarna och tygeländen i vänster hand.
Skulle jag aldrig drömma om att göra idag!

Hur slarvig är du?
Jag anser inte att jag är slarvig, jag använder bara inte de metoder som man fick lära sig på ridskolan. Utgår mer från hästens naturliga beteende och avgör därefter hur jag själv vill göra i olika situationer.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Minns någon mer än jag alla dessa säkerhetsregler man lärde sig på ridskoletiden, om hur man uppför sig runt hästar för säkerhetens skull. De flesta olyckorna med hästar sker ju i den vardagliga hanteringen.

Jag tänkte lista upp endel säkerhetsregler här nedan så får ni skriva hur ni följer dem, eller vad som fått er att sluta. Fyll gärna på mer fler, jag tar bara de jag kommer på just nu:)

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.


5.Använd hjälm vid all ridning!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.

Jaaa.. det var väl ungefär det jag kom på:D
Men det måste finnas fler "klassiker"?

Hur slarvig är du?


På min ridskola var det även: "Led alltid hästen med tyglarna över huvudet (undantag om den har martingal) med ett pekfinger emellan vid hakan med höger hand och resten av tygeln i vänster hand."

Kan säga att jag är slarvig!:angel: Rider alltid med hjälm iaf! Och rider vi ut många rider vi på led med hästlängdsavstånd på vägar med trafik.
Rider jag ut ensam har jag oftast med mobil, men att meddela var jag ska och hur länge är jag väldigt dålig på trots stallägaren påpekar att vi ska det.
Angående punkt 2 brukar jag göra det när det är många hästar som släppts samtidigt på bete tex. Men har märkt att andra är väldigt dåliga på det. (inte på ridskolan dock, där gjorde vi alltid så)
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Ja, jobbigt att leda i bara grimma, får ont i armen då ju :o Leder ibland två hästar samtidigt i grimma+grimskaft.


2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Nä, bara om jag ska stänga grinden efter mig. Annars släpper jag bara.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Ja, det blir ju så automatiskt eftersom jag sitter upp precis utanför dörren ungefär :D

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Hrm.. Kanske 1 mm avstånd snarare :angel: Eller 100 meter :D Är det med en ny häst så håller jag självklart avstånd.

5.Använd hjälm vid all ridning!
Självklart för mig. ALLTID, även vid körning och löshoppning etc.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Har alltid mobil även om vi inte är ensamma.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
Nepp, gör ju aldrig ordning i boxen heller.. ;)

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös
Mockar ej med hästar inne.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Va, ska man inte :o ;) Står/går jag bakom så står jag väldigt nära.

10. Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Lägger ut en mer hög än det finns hästar.

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket?
Gör alltid det.

12. Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Nepp, gör jag aldrig. Livsfarligt :eek:

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Olika. Lastar ofta ur med träns, byter innan lastning.

14. Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Om jag kan undvika det så, NEJ usch :eek: Faaarligt. På en transport måste man det dock, man måste hänga sig i rampen för att den ska gå att fälla ner och då får man antingen vara två, eller stå bakom tyvärr.

15. Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Japp.

16. När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
Japp.

17.Sopa stallgången med hästar inne
Jo vi gör det ibland.. :o Men vi har så himla luftigt och stort så det märks knappt när man sopar.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Följer jag inte. Under normala omständigheter alltid grimma och grimskaft, ja. Det händer att jag leder i bara grimskaft runt halsen. Leder i princip aldrig i bara grimma, tycker det är jobbigt. Tar alltid hästarna två och två eller tre och tre.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Följer jag inte. Det är bara min egen häst som jag vänder med huvudet mot, eftersom han annars börjar springa ut i hagen.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Följer jag inte. Aldrig hört att man ska göra det. Tar ut hästen på stallplanen och hoppar upp där vi hamnar ungefär.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Följer jag inte. Våra hästar är så bra polare så de bryr sig inte om att man går nära. Vi har ett sto i stallet som inte gillar närgångna hästar, och henne håller vi alltid avstånd till. Rider dock oftast i bredd där vi har möjlighet till det.

5.Använd hjälm vid all ridning!

Ja, i huvudsak. Har hänt att jag gått promenader med hästen och sen inte orkat åg sista biten. Då har jag hoppat upp så han har fått bära mig det sista :angel:

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Har alltid telefonen med mig. Alltid. Talar sällan/aldrig om var jag rider någonstans.

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Mockar aldrig med hästen i boxen, och om jag mot förmodan skulle göra det skulle jag ha hästen uppbunden.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Det gör jag varje dag. Under stretching och svansborstning tex.

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?

En hög per häst. Ranghögsta hästen får sin mat först.

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket

Gjorde det alltid förr, men har börjat slarva lite nu...

12.Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Nej, aldrig!

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Lastar aldrig i träns.

14.Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Står där det är bekvämt. Hästarna åker med bom och väntar tills vi säger åt dem att gå ut.

15.Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Är jättenoga med det.

16.När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
Ja, självklart.

17. Sopa aldrig när det står hästar i stallet.
Det gör jag ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Jaaa.. det var väl ungefär det jag kom på:D
Men det måste finnas fler "klassiker"?

Hur slarvig är du?

Tycker nog att de flesta av nämnda säkerhetsregler sitter i ryggmärgen numera, men att meddela vart jag rider eller ha med mobilen är jag urusel på. Är nästan alltid sist i stallet, har stallet hemma och bor ensam, så det är inte så stor chans att någon kommer dit de närmaste timmarna om något händer. Men desto större anledning att ha med mobilen då...

Tänkte också lägga till ytterligare en regel, nämligen:
18. Använd "säkerhetsknop" och/eller grimskaft med panikhake/balsnören i grimman vid all uppbindning

Apropå uppbindningar tycker jag att det förekommer en hel del slarv, framför allt utomhus där man då och då binder hästen i något lågt sittande föremål och låter den gå och beta med långt grimskaft eller ännu värre longerlina = stor risk att den trampar över och fastnar med benet. :crazy:
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Vad har de fått pannluggen till då :o
Hästar som är kompisar kan ajg leda 2 o 2.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen
Ibland, beror på vilken häst det är

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Naej...vet inte...det blir som det blir

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Beror på om hästarna känner varandra eller inte. rider helst bredvid.

5.Använd hjälm vid all ridning!
jepp :cool:

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Alltid...elelr oftast iaf

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?

Mockar inte emd hästen i boxen, händer det att jag gör det så får den väl vara lös då...

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Beror på vilken häst och vad jag gör


10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Flera mathögar

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket
Oftast, då det är mest praktiskt...blir som det blir

12.Aldrig vira grimskaftet runt handen?
nepp

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Nej :eek: aldrig, det är ju fullkomligt livsfarligt. Skickar helst in dme i transporten själva, om de kan det.

14.Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Eftersom vi oftast är två som stänger så står man ju vid sidan...

15.Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Tänker väl inte på det direkt

16.När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
Lindar inte, hade jag gjort det hade det självklart inte fått skava eller trycka.

17. Sopa aldrig när det står hästar i stallet.
Nej, aldrig
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp