Hur säkert hanterar du din häst?

Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Ja det gör jag. Dock inga kedjor.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Vänder alltid hästen och stänger innan jag släpper. Är vi två brukar vi inte vänta på varandra faktiskt.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Ofta, men min häst står alltid stilla vid uppsittning. Ibland förstår jag inte den där regeln.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Ja alltid en längds avstånd, om vi inte rider bredvid varandra.


5.Använd hjälm vid all ridning!
självklart

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Ja, alltid mobil med, ensam eller ej. Någon vet var jag rider.

7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
Nej. Men gör alltid iordning på stallgången

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
det gör jag absolut itne.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
inte om jag inte har koll på hästen. men ja det hände,r och det har inte hänt något allvarligt än.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
den här regeln följer jag alltid

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
japp

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
njae, här är jag rädd att jag slarvar en del:o

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Alltid! det kan hända så hemska olyckor annars

5.Använd hjälm vid all ridning!
Självklart!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
ja. jag var med om en hemsk olycka för ett par år sedan när flickans häst stack med henne och det dröjde 21 timmar innan man hittade henne!

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
jag mockar aldrig om hästen står inne

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
tveksamt

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
lägger högarna med stora mellanrum

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket
ja det är klart

12.Aldrig vira grimskaftet runt handen?
yes

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Jaa

14.Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
njaa. det är konstigt att det inte händer fler olyckor med tanke på hur mågan som slarvar i denna regel

15.Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
ja, tänk om hästen skulle kasta sig bakåt och inte komma loss!

16.När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
ja det är väldigt viktigt
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?

Nej, jag har ingen anledning till det.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?

Det gör jag ofta.

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?

Jag lägger ut en hög mer än antalet hästar, och ger första högen till flockledaren, andra till näst högsta ranghästen osv.

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket

Självklart!

12.Aldrig vira grimskaftet runt handen?

nej, det gör jag aldrig

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Min egen lastar jag i grimma. Ingen jag inte känner väl dock.

14.Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?

Den regeln följer jag!

15.Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?

Denna oxå.

16.När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?

Naturligtvis.

17. Sopa aldrig när det står hästar i stallet.

Händer att man sopar av lätt innan man går för natten, när hästarna kommit in. Inte grundligt dock, så massa damm virvlar omkring.


Andra saker i "mitt" stall som skulle kunnas sett som säkerhetsrisk är att vi bara har en tråd i hagarna. Var tveksam till detta först, eftersom min kille har haft vana att smita lite då och då. Men det har inte hänt en enda gån! Han måste trivas =) Enligt de andra har det bara hänt en gång att en av hästarna gick ur hagen, men när hon upptäckte att det var tråkigare på andra sidan kröp hon in igen. Vi har bra hagar:)

Sen är vår vinterhage länkad till stalldörren, så på morgonen släpps hästarna lösa från boxarna och går själva ut i hagen en efter en, och vid insläppet går de lugnt in och hittar rätt box själva. Det fungerar jättebra med våra fyra hästar!


Jag "tänjer" bara på gränserna med hästar jag känner väl, nästan bara min egen.Annars tar jag inte risker.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

orkar inte svar på alla frågor just nu det är jag lite för trött för.

Men kan lägga till:
-Se alltid till att boxdörren är helt öppen om man har en skjutdörr och sätt fast boxdörren om man har en vanlig dörr.

Följs inte alltid av mig. Skjutdörren öppnas iofs. alltid helt, men den vanliga sätts sällan fast, när den är öppen alltså.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget
alltid en i taget o alltid grimma o grimskaft
2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
japps
3. Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
går alltid en bit från stallet
5. Använd hjälm vid all ridning!
skulle inte våga nått annat
6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
dålig å¨att säga till men har alltid mobil med
7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
japps om det inte e ledigt i stallgången
8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
har gjort det men ju mer tiden går destu mer tar sunda förnuftet över o tänker nu vad jag tänkte med
9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
nej men däremot kan jag sitt nästan under magen när jag borstar där mycket dumt det med
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Jag följer ALLA säkerhetsråd man kan tänka sig,plus några till...Är ganska nojjig av mig.Hm ärligt talat är jag så nojjig att jag blir stressad när andra är oförsiktiga...Har en familjemedlem som sitter i rullstol efter en hästolycka och det har påverkat mig mycket.
Det är ju ändå så att om "huvudet är dumt får kroppen lida" !:rofl:
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Knäpp alltid grimman när du leder hästen!
Spännet kan annars slå upp i ögat om den rycker upp huvudet och vips så var den blind på ena ögat. :crazy:
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

*lånar knapp*
är stolt över att säga att jag nog följer de flesta säkerhetsregler vi tagit upp. fast när vi rider ut och är 2 då rider vi i bredd. även i galopp ibland inga tävlingsinstinkter dem emellan.

* linda alltid benen så att lindan hamnar på utsidan om benet om lindan går upp.

*vänd dej om i stalldörren och gå baklänges ut så du ser att hästen ej fastnar/slår i.

den har min kusin fått lära sej i skolan i rättvik
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

:o inser att jag är allt annat än säker, men så har jag ju en så snäll häst ;)

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget
alltid en i taget o alltid grimma o grimskaft
Följer inte alltid, leder ofta två hästar vid in och uttag men bara om jag känner hästarna. Leder min egen ibland i bara grimman om man inte ska så långt
2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Nja inte alltid
3. Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Brukar aldrig tänka på vilket håll, fast brukar iof undvika att stå nära dörren och nära utstickande saker
4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Nja oftast
5. Använd hjälm vid all ridning!
JA
6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Brukar aldrig göra det, har oftast med mobilen men hur ofta har man täckning?
7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
Nej, bara om han surar
8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Har hänt
9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
gör det ofta, men bara min egen när jag gör iordning
10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Minst en hög/häst, går aldrig ut med mat i hagen, ska man ge kraft till en häst i hagen ta ut den.
11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket
Börjar ibland från fel håll
12.Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Nej brukar inte göra det
13. Lasta i och ur transporten med träns?
Bara när jag är på tävling
14.Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Gör det aldrig
15.Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Ja men bara för att min häst lastar sig själv.
16.När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan? (och linda åt rätt håll)
Ja
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Alltid grimma+grimskaft(förutom då jag tar någon häst till spolspiltan t.ex) men månag ggr 2 hästar åt gången..så nja.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Ja, ALLTID

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Nix, det brukar jag inte ens tänka på..:angel:

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Oftast inte, beror ju på vad för häst som är framför, om man bara är två så rider vi så gott som alltid i bredd sålänge hästarna kommer överens.

5.Använd hjälm vid all ridning!
JA, ALLTID ;)

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Ibland

Jag är visst inte så "säker" :crazy: ?
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

nyponros skrev:
1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.


5.Använd hjälm vid all ridning!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.

1. Jajamensan! Vi har inte haft våra foderhästar tillräckligt länge för att jag ska våga göra på annat sätt...

2. Japp, på den punkten råder militärisk disciplin ;)

3. Självklart!

4. *host* Nä...

5. Ja, jag skulle inte våga rida utan.

6. Oftast...
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Leder i grimma och grimskaft men inte alltid en häst...:angel:
2. Vänder alltid hästen mot mig innan jag släpper den. Vill inte ha en hov i nyllet och det är JAG som bestämmer när hästan ska gå...:angel:
3. På ren vana gör jag nog det eller så står den med sidan mot...
4. Nja, inte bakom men vid sidan, dock INTE för nära eftersom min ena dam gärna surar och är bitchig mot andra...:crazy:
5. Jo...kanske att man slarvat NÅN gång...:crazy: Men inget på vana!
6. Meddelar oftast inte vart jag ska eftersom man aldrig vet vart man hamnar i slutändan...:smirk: Fast har oftast med mig mobil ifall något skulle hända!
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Forts:

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket
Ja, fr a av praktiska skäl.

12. Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Aldrig, inte rep runt handen i något sådant sammanhang. Det är idiotiskt.

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Nej.

14. Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Nej. Det är mer praktiskt att stå vid sidan.

15. Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Spelar ingen roll, ska hästarna stå still i vilket fall.

16. När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan? (och linda åt rätt håll)
Lindar aldrig.

LIA
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
NEJ Leder så många hästar samtidigt som jag behöver ha med mig och som jag vet går att leda ihop, allt från 1 till 11 hästar.Min egen häst går oftast lös, utan grimma, snett bakom mig, de flesta tillfällen hon får grimma på är när hovslagaren kommer.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Nej, släpper oftast utanför grinden eller precis innanför med huvudet vänt mot hagen. Har jag många hästar blir det per automatik mot grinden efter att jag stängt den, då släpper jag de hästarna från ena kanten exempelvis från höger till vänster.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Sitter upp där hästen står när jag tänker sitta upp, den ska stå still oavsett var jag sitter upp.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Nej, oftast i bredd.

5.Använd hjälm vid all ridning!
Självklart!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Tar alltid med mig mobilen, men säger sällan till vart jag ska rida.

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Bara om hästen har boxvila och inte får gå ur boxen, annars mockar jag aldrig när hästarna är inne

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Ibland, om jag borstar eller tvättar svansen

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Lägger högarna med stora mellanrum, men hästarna är så säkra på rangordningen att det sällan blir något bråk

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket
Alltid

12.Aldrig vira grimskaftet runt handen?
Skulle aldrig göra det

13. Lasta i och ur transporten med träns?
Aldrig, förstår inte vitsen. Om hästen försöker sticka iväg kan den göra det ändå och då skada sig värre än om den haft grimma på sig

14.Aldrig stå bakom transportrampen när du fäller ner den om det är en häst i transporten?
Har hänt, speciellt när jag varit ensam och kört iväg en eller flera hästar

15.Aldrig sätta fast hästen innan rampen är uppe eller alltid knäppa loss den innan rampen fälls ner?
Har hänt att jag satt fast innan rampen är uppe, då jag körde stoet själv och hon ännu inte gick in helt själv gick jag in med henne, satte fast henne och sedan bak och satte för bakbomen och rampen.

16.När du lindar benen, ser du till att ingen skarv trycker på djupa böjsenan?
Alltid, lindar dock väldigt sällan har nog inte gjort det någon gång det senaste året.

Tilläggas kan att jag rider islandshäst och har arbetat med på en islandshästgård där vi på somrarna red barbacka ibland med grimma och grimskaft ibland med träns med upp till 5 hästar/man de 2 km från sommarhagen när turhästarna skulle hem för en tur.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.alltid grimskaft men inte alltid en häst i taget

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut japp

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet..eh:angel:

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.:angel:


5.Använd hjälm vid all ridning!ALLTID, skulle inte komma på tanken att inte göra det

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.alltid, ensam eller inte
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

nyponros skrev:
Minns någon mer än jag alla dessa säkerhetsregler man lärde sig på ridskoletiden, om hur man uppför sig runt hästar för säkerhetens skull. De flesta olyckorna med hästar sker ju i den vardagliga hanteringen.

Jag tänkte lista upp endel säkerhetsregler här nedan så får ni skriva hur ni följer dem, eller vad som fått er att sluta. Fyll gärna på mer fler, jag tar bara de jag kommer på just nu:)

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.


5.Använd hjälm vid all ridning!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.

Jaaa.. det var väl ungefär det jag kom på:D
Men det måste finnas fler "klassiker"?

Hur slarvig är du?

1. Jag leder ALLTID min häst i grimma och grimskaft.
2. Jag vänder ALLTID huvudet mot grinden för jag kan inte stänga grinden innan jag släppt pållan annars (och jag vill inte riskera att hon springer ut heller.)
3. Jag sitter inte alltid upp med rumpan mot stallet men oftast.
4. Jag rider inte alltid på en hästlängds avstånd till andra hästar och inte på led heller - om det är en bred väg, men jag gör såklart det vid smalare vägar där de inte går att rida i bredd.
5. Rider ALLTID med hjälm, har ingen anledning att inte göra det.
6. Jag har alltid mobilen med när jag rider ut och det är alltid folk i stallet som frågar vart man ska rida och så..
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
- Nej. Tar väldigt sällan grimskaft, bara om jag planerat att låta en häst gå utanför stallet och beta t.ex. Vid ut/insläpp när många hästar ska gå mellan hage och stall tar jag gärna två-tre stycken på samma gång och då i bara grimmorna. Det beror helt på vilka hästar det är.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
- Har jag en häst med mig vänder jag den, inte annars.

3. Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
- Jag sitter upp inne i stallet.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
- Nej, det blir oftast i bredd, strax bakom på smalare stigar.

5. Använd hjälm vid all ridning!
- Måste erkänna att jag struntat i det när jag kört med rockarden på skritturer. Ja, det är hur idiotiskt som helst, jag vet. :smirk:

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
- Varken eller...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp