Hur säkert hanterar du din häst?

nyponros

Trådstartare
Minns någon mer än jag alla dessa säkerhetsregler man lärde sig på ridskoletiden, om hur man uppför sig runt hästar för säkerhetens skull. De flesta olyckorna med hästar sker ju i den vardagliga hanteringen.

Jag tänkte lista upp endel säkerhetsregler här nedan så får ni skriva hur ni följer dem, eller vad som fått er att sluta. Fyll gärna på mer fler, jag tar bara de jag kommer på just nu:)

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.


5.Använd hjälm vid all ridning!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.

Jaaa.. det var väl ungefär det jag kom på:D
Men det måste finnas fler "klassiker"?

Hur slarvig är du?
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

nyponros skrev:
Minns någon mer än jag alla dessa säkerhetsregler man lärde sig på ridskoletiden, om hur man uppför sig runt hästar för säkerhetens skull. De flesta olyckorna med hästar sker ju i den vardagliga hanteringen.

Jag tänkte lista upp endel säkerhetsregler här nedan så får ni skriva hur ni följer dem, eller vad som fått er att sluta. Fyll gärna på mer fler, jag tar bara de jag kommer på just nu:)

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget. Nej, gör jag inte.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut. Vänder huvudet mot grinden, men släpper de en och en..

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet. Nej inte alltis.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning. Nej


5.Använd hjälm vid all ridning! Rider aldrig utan hjälm.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Japp! Har alltid mobilen.
Jaaa.. det var väl ungefär det jag kom på:D
Men det måste finnas fler "klassiker"?

Hur slarvig är du?

Är kanske ganska slarvig, man tror ju att man känner sina hästar... men är olyckan framme så.....
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Följer inte helt. Händer att man tar två hästar när det är längre till hagarna tex, pga lathet. Men då hästar man vet inte tjafsar jättemkt med varandra! Vinterhagen ligger precis utanför stalldörren så det händer att jag bara tar med mig grimman och leder in hästen i stallet med ett tag om sidostycket. Oxå pga lathet...:o

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Japp, så gör jag alltid! Oavsett häst, även med min egen som jag haft i 3½ år och som aldrig skulle drömma om att dra iväg innan jag tillåter. Gammal vana!

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Detta gör jag oxå alltid, av vana. Skulle nog inte spela ngn roll på min häst egentligen, men känns bäst att göra så:angel:

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Nähej du! Här slarvas det! Oftast rider vi två och två brevid varandra, iaf i skritt och trav (om hästarna har samma takt vill säga...) I galoppen brukar vi dock göra såhär, pga att endel av hästarna slår om man inte håller ordningen och avstånden.

5.Använd hjälm vid all ridning!
Allra allra oftast hjälm! Skulle aldrig få för mig att rida ett helt pass eller en uteritt utan hjälm, det skulle jag inte våga. Dock har det hänt att jag suttit på honom när han betat i hagen, samt ridit barbacka till och från beten utan hjälm. Dumt det oxå.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Är jättedålig på att meddela vart jag ska, ofta vet jag inte ens riktigt det när jag rider iväg, vi har så många alternativ på samma ställe. Men har nästan alltid mobilen med mig!
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Ja, jag leder alltid mina hästar med grimma samt grimskaft, men ofta två o två, ibland tre i taget!

Jag vänder alltid upp hästarna mot ingången utav hagen innan jag släpper, o i den rangordning jag känner till att hästarna har sinsemellan.

Sitter upp gör jag precis överallt där det passar mig, utan ngn tanke på huvet mot eller bort från stallet.


Men det funkar därför jag är ensam ägare o har full koll på de få övriga ryttare som handskas med mina hästar...


De där tumreglerna för ett gott säkerhetstänkande är ju jättebra att tillgå, o enkla att följa samt undviker i stor mån tänkbara olyckor i samband med dessa hanteringar/situtationer utav hästar där
många olika små/stora folk/okända som kända, skall utföra dessa så vardagliga rutiner med dessa stora djur.....

Men i mitt stall så är det ju jag som alltid är med, o det e mina hästar o jag talar om för dom vad som gäller, o de accepterar det...då kan man frångå dessa regler.....jag vet ju precis hur just min hingst skall göra i vissa situtationer, eller den lille valacken etc. etc....å kan snabbt styra upp om ngn vill "bångstyra" sig genom att mkt enkelt ge en varnande utsträckt arm(eller liknande), å få hästen på "rätt" väg igen.....

Men mkt bra att man får lära sig dessa små tumregler på ridskolorna!
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Hm, jag vänder alltid hästens huvud mot stallet - just för att hon inte ska springa iväg om det är något utan har en vägg framför sig...

Visserligen går jag med två hästar till hagen, men det är för att de är lugnare då, de trivs så bra ihop. Däremot går jag in med dem i hagen, drar till grinden och sen släpper dem, den ranglägsta först så hon hinner ta några steg undan innan den stora damen ska tala om vem som bestämmer i dag också. ;)
Detta naturligtvis bara om mina hästar är först i hagen, annars blir det släpp från grinden.

Hjälm - självklart.
Avstånd vid ridning- ja, men ibland i bredd med avstånd.

Att alltid tala om vart man rider om man rider ensam sitter i ryggmärgen och även om man rider "rundan" från höger eller vänstervarv. Skulle någon gå ut och leta kan de ju annars gå åt samma håll som jag och då möts vi ju aldrig ( eller tar mkt längre tid i alla fall ) Efter att ha haft små shettisryttare som ridit mina hästar kommer frågan automatiskt när någon ska ut och rida :o

Mobilen brukar ligga i fickan i jackan i stallet med urladdat batteri eftersom jag aldrig kommer ihåg att ta hem och ladda den. Kanske något att försöka göra något åt... Vore ju väldigt smart att ha med sig.:D
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Leder alltid med grimskaft vid hämtning i hagen, men vid utsläpp slarvas det en del och leds oftast bara i grimman.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
är jag riktigt dålig på. kan knappt komma ihåg att jag nånsin gjort det med medryttarhästen.:crazy:

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Sitter alltid upp från en mjölkpall dels för att spara på hästrygg, sadel och mina knän och dels för att sadeln har en tendens till att glida runt annars. Brukar dock försöka vända från stallet vid avsittning.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
här slarvas det en hel del. Oftast är vi bara två som rider tillsammans och då rider vi mest jämte varann. Inte i galoppen dock för att undvika tävling.


5.Använd hjälm vid all ridning!
Alltid!!!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Är nån i stallet brukar jag försöka komma ihåg å meddela vart jag rider. Är ett litet stall och oftast är jag ensam där de dagar jag rider själv. Försöker iaf att alltid ha med mobilen. Egentligen borde alla i stallet ha för vana att skriva upp på tavlan vart man rider.

är nog ganska slarvig överlag. man blir lätt bekväm när man ridit en häst tillräckligt länge. :crazy: :)
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Jag vet inte om jag ger så mycket för ridskolans regler, men here goes.

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Jag tar nästan alltid med mig två hästar i bara grimskaft.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Det är öppet in till hagen och jag släpper dem oftat innan de ens är inne så går de så snällt in i hagen själva. Detsamma gäller stallet.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Det gör jag faktiskt, men det är mer för att det är praktiskt.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
:D Skulle inte tro att det händer så ofta nej.

5.Använd hjälm vid all ridning!
Det händer titt som tätt att jag rider utan.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Mobilen har jag alltid med mig och ibland säger jag vart jag ska.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.´
den är nog den jag bryter emot mest..

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
ja, det gör jag.( våra hästar skynda gärna iväg och jag vill helst inte ha en känga i huvudet.)

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
erhm.. nej.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
vid andra hästar än våra egna, ja

5.Använd hjälm vid all ridning!
självklart!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
alltid!
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget. Oftast! Stallägaren tycker vi kan ta dem två och två men jag tycker det känns tryggast med en och en speciellt när min vallack tror han är hingst elelr blir rädd för allt. Blir så knöligt då om man har 1 häst till att hålla reda på.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut. Mina hästar ja! Stallägarens hästar får man slita av grimman halvvägs in i hagen annars släpas du med en ilsken häst. :crazy:

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet. Ja alltid!

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning. Rider oftast själv så det är inga problem. Har jag sällskap blir det rejält avstånd för min kille kan vara tjurig.


5.Använd hjälm vid all ridning! Alltid skulle inte våga sitta upp på min häst utan hjälm. Har trots allt åkt av några vändor.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam. Säger ytterst sällan vart jag ska eftersom vi fortfarande kämpar på en runda för att han inte ska dö av skräck. Har alltid mobilen med mig så jag kan ringa om det behövs.

TYcker det är viktigt att ha sådana här säkerthetsgrejer. Speciellt när det kryllar av ponnyryttare i byn som vill vara tuffa. Då är dte viktigt att vi föregår med gott exempel.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
I stallet bir det oftast bara grimma men till/frågan hagen grimskaft. Hästar som går bra ihop tar jag tillsammans men riskerar inget för att slippa gå en extra gång.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Det blir oftast så eftersom jag ska stänga grinden innan jag släpper men gör någon annan det kan jag släppa inne i hagen. Tar jag två hästar själv är det svårt att släppa båda samtidigt.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Har aldrig hört den:o Men när jag tänker efter blir det nog oftast så. Varför ska det vara bättre?

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Inte när vägen/stigen tillåter att man går i bredd

5.Använd hjälm vid all ridning!
Absolut, OCH vid tömkörning, körning och lastning.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Vet inte alltid själv, men mobilen brukar vara med.

Jaaa.. det var väl ungefär det jag kom på:D
Men det måste finnas fler "klassiker"?


7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
En av reglerna i "mitt" stall är just att alltid leda hästarna i grimma och grimskaft, så det följer jag. Däremot tar jag gärna med mig tre av mina skruttar på samma gång. Det är en så pass kort bit till hagen och de tjafsar aldrig om rangordning eller liknande, så det känns helt säkert.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
...det är jag inte så duktig på att hålla efter med, nej.

3. Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Alltid. Samma sak gäller körning.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Nej, vi brukar rida i bredd de få gånger jag tar sällskap med någon.

5.Använd hjälm vid all ridning!
Självklart!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Jag meddelar nästan aldrig vilken väg jag ska ta. Mobil har jag däremot alltid med. Inte för att den är till någon stor nytta om jag skulle ligga medvetslös i något dike någonstans, men ändå. :smirk:
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

JAg har en fråga som jag undrar över . Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?

Annars gör jag som ovanstående, nu i det stall jag står släpper de hästarna direkt vilket jag avskyr men släpper jag min egen så får hon lyda mig.
Hon är superlydig när det gäller detta...
Hjälm har jag ofta vid fodring i hage alltid vid ledning av hingst eller föl o unghästar då även säkerhetsväst, ibland vid hingsthanteringen med men det beror på hingsten.
Handskar på vid ledning, vad bättre men rår att hålla då.
Aldrig mocka med häst i boxen... många som gör det, har gjort det på vissa jobb men själv gör jag det aldrig.. har sett ett par olyckor.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
När jag jobbade på ridskolan så hände det att jag tog två i taget, men privat så har jag aldrig gjort det.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Det gör jag alltid.

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Det blir så av vana, men jag har inte tänkt på att det skulle vara en säkerhetsrisk att göra det åt andra hållet.


4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.

I galopp så. I trav och skritt kan det bli i bredd.

5.Använd hjälm vid all ridning!
Alltid!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Jag meddelar det inte, men jag har alltid med mig mobilen ifall det skulle hända något.

7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
Det händer ibland.

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Det slarvar jag med.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Det gör jag aldrig oavsett om det är min häst eller någon annans.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Svarar på frågorna:

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Tar dom hästar som är aktuellt. Beroende på individ och omständigheter går dom löst eller med snöre runt halsen.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Nej. Går in och släpper om hästen leds.

3. Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Nej. Hästen ska stå still oavsett!

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Nej. Undantag vid tokridning.

5. Använd hjälm vid all ridning!
Ja, vanligen. Däremot inte vid körning.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Nej, vanligen inte. Mobilen fungerar sällan hemikring.

7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
Nej. Iofs har vi lösdrift men när hästarna tas från hagen för att hanteras så binds dom ute alt lös i boxen.

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Jo, det är lättare att mocka då.

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Jo. Varför inte? En av dom säkraste platserna om hästen vet att man är där.

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Vi fordrar att hästarna uppför sig. Mat gives bara i en hög. Det förekommer markeringar ibland, men en tillsägelse brukar räcka. Hästarna anpassar sig snart till en viss "sällskapsordning" runt käket.

Obs att svaren gäller våra egna hästar och såna vi "blivit sociala" med.

LIA
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Jag tar ofta både in och ut stallets hästar två och två. Har man koll och hästarna känner varandra så. Händer att jag tar tre tillsammans också. Mitt sto brukar gå in/ut lös eller med grimskaft runt halsen.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Vänder hästen brukar jag göra, men ibland släpper jag vid grinden.
har jag två eller tre kan jag ju inte släppa alla samtidigt.


3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Aldrig.

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Vi rider alltid bredvid varandra.


5.Använd hjälm vid all ridning!
Alltid.

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Ja, det gör jag.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

Hmm... jag leder flera hästar samtidigt till och från hagen.
Det är inte bara lathet, utan mest praktiskt på det viset. Vissa av hagarna ligger ganska lång från stallet så ta dem en och en tar för lång tid.De får visserligen vända upp med huvudet mot grinden när jag släpper dem, men de kopplas loss en och en och inte alla samtidigt. Hos mig får de lära sig att stå stilla tills jag ger dem tillåtelse att gå..

Samma sak när jag skall sitta upp och av. Hästarna får redan från början lära sig att stå still tills jag är klar.. Det innebär att jag kan ha hästens huvud åt vilket håll jag vill när jag sitter upp och av.

Rider på led gör vi om det är mycket trafik på vägen. Rider i bredd gör vi när det är möjligt och för det mesta. Det är betydligt lättare att tala med sin ridkompis om man rider brevid varandra. Hästarna får finna sig i att eventuella rangstrider dem emellan får utföras i hagen när de är fria. Inte när jag hanterar dem.

Hjälm anväder jag beroende på häst.. där är jag nog lite slarvig tyvärr. Det erkänner jag... Lika så så kan jag vara slarvig att meddela vart jag rider. Mest för jag brukar improvisera och bestämmer mig allt eftersom vart jag tänker rida. Det vet jag alltså oftast inte när jag lämnar stallplanen och tyvärr händer det rätt ofta att jag glömmer mobilen.
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Jag tar alltid en häst i taget, men ponnyn brukar jag slänga ett grimskaft runt nacken, slarigt jag vet, men han är så snäll. Ibland tar jag dock grimma. De två stora tar jag alltid med grimma och grimskaft.
2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Det gör jag aldrig, jag tar av grimman när hästen är inne i hagen, ibland när den är halvvägs inne och smackar sedan på. Hästen går alltid in, då de alltid får hö i hagen när de går ut.
3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Jaaa..det gör jag väl, men inte av säkerhetsskäl, utan av praktiska skäl.
4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Jag brukar iaf inte smyga andra hästen i rumpan, men för det mesta när vi rider två så rider vi i bredd och på ett led endast när bilar kommer.
5.Använd hjälm vid all ridning!
Alltid
6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Jag säger inte alltid när jag rider och vart jag rider säger jag nästan aldrig, om inte någon frågar. Men mobilen är alltid med.
7. Binder upp hästen när den görs iordning i boxen?
Nääh, jag gör i princip aldrig iordning hästen i boxen, alltid på stallgången.
8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Det gör jag om hästen står inne när jag mockar, men det gör de i princip aldrig, lättare att ta ut dem på gången.
9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Det gör jag ofta. Hur ska jag annars kunna fläta svansen tex?
10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Tre högar - tre hästar. De är såpass snälla vid varandra att de inte vaktar två högar samtidigt, dessutom lägger vi dem långt ifrån varandra
 
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

1. Led alltid hästen i grimma och grimskaft, alltid en häst i taget.
Den regeln följer jag inte när jag är ensam. Jag leder Besten med ett grimskaft runt halsen, och Mixen lunkar snällt efter. Vägen mellan uteboxarna är ca tio meter lång, och stallplanen är inhägnad på alla håll och kanter, så de kan inte rymma.

2. Vänd alltid hästen med huvudet mot grinden innan du släpper den i hagen, släpp samtidigt om det är flera hästar som ska ut.
Så gör jag alltid när vi är två som släpper ut

3.Sitt alltid upp med hästen uppställd från stallet, dvs med rumpan mot stallet.
Jag måste av praktiska skäl parkera med nosen mot uteboxarna. Jag sitter upp från en gammal brunn, nämligen

4. Rid alltid på led med en hästlängds avstånd vid uteridning.
Viktigt, speciellt om det är hästar som inte är vana vid varandra

5.Använd hjälm vid all ridning!
Självklart!

6. Meddela alltid ngn vart du tar vägen och ha med dig mobil när du rider ensam.
Också självklart!

8. Ställ aldrig en skottkärra i boxdörren när hästen är lös?
Jag mockar öht inte när hästen står i boxen

9. Stå aldrig mitt bakom hästen?
Jo, det är inte så farligt om man står nära

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
Två högar - två hästar

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säkert hanterar du din häst?

10 Hur gör ni vid fodring i hage med fler än ett par hästar för att undvika olyckor vid bråk om högarna?
När jag fodrar i lösdriften slänger jag åt en tuss till alla innan jag går in i hagen så jag slipper bli nersprungen av hungriga hästar.
Sedan sprider jag ut resten av dagsransonen i hagen.

11. Börja knäppa framifrån när du lägger på ett täcke, och börja knäppa upp bakifrån när du ska ta av täcket.

Gör alltid så.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp