Hur säger man lättast ifrån utan att det skall bli bråk?

QueenLilith

Trådstartare
Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande stall men förre). Nu blev det så att en häst fick tas bort och då fick jag detta sms igår med att dom räknat på resterande hö och vill att vi köper den del av höet för den hästen dom tog bort och att "Det gäller ju samma om någon skulle flytta att resterande köper dess andel, Tacksam om ni swishar det till mig.". Jag har dock varit transparent med dom andra om att vi tittar om efter nytt, vi har köpt in hö gemensamt (vilket vi redan betalat för). Eftersom jag snackade om flytt innan så var det inte alls aktuellt att dom "skulle köpa min del" bara sådär, utan att dom då fick "kika på det". Jag har skrivit mig på vänt lista på ett ställe som inte har plats just nu, vilket jag har berättat.
Jag är inte alls sugen på att köpa ännu mer hö som jag då kommer stå med när jag flyttar. Vi har inte haft något avtal om att "köpa" ut hö och vi avtalade att köpa hö, men det kom i 2 leveranser och då undrade jag lite i mitt stilla sinne varför det inte bara blev 1 leverans först och sen vänta med andra leveransen tills det behövdes... 🤔 (men att boka hos bonden, så man kunna avboka det man inte behövde då) men jag betalade då som avtalat oavsett. Kände nu lite i efterhand att jag gärna hade varit mer involverat i själva den processen, men det är ju som det är.

Hur som helst, har detta defintivt varit något i mitt huved med höet som jag redan betalat för och hur jag skall göra med resterande mängd OM jag hade behövt flytta i förtid. Som det ser ut nu, så kan vi stå kvar tills det mesta av höet jag redan betalat för gått åt. Men jag vill inte alls betala för mer hö i förtid. Så hur säger man det på bästa sätt? Jag är inte intresserad av dålig stämning i stallet, då det är ett lilla stall, men vill också säga på att bra sätt att jag inte kommer betala för mer hö i förtid eftersom jag varit väldigt transparent med vi tittat på annat stall och att dom vet jag skrivit upp mig. Jag försöker mitt bästa på att vara så trevlig som möjligt, men känner lite att här kommer jag sätta ner foten, vänligt men bestämd.

Jag tycker inte det är helt rimligt heller att skicka ett sånt sms när det inte är något vi ens pratat om heller och när jag frågade gällande mitt hö var det inte alls svar som "självklart kommer vi köpa din del av höet" utan det var "vi får kika på det", så har faktiskt själv gått och klurat på hur man gör när man har över balar, köper folk ens hö om dom skall hämta det själv eller hur gör man?

Annat alternativ är väl att du skriver att du kan köpa en del av detta hö om de andra garanterar att de köper din kvarvarande andel den dag du flyttar till annat stall.
Ja är väl lite ärrad så litar inte på att folk faktiskt skulle göra det. :crazy: Så står jag där med håret i brevlådan då.

Jag skulle bara skriva typ ”Som ni vet så står jag i kö för plats i annat stall. Även om jag just nu inte vet när det kan bli aktuellt med flytt så är det i dagsläget inte möjligt för mig att köpa på mig ännu mer hö än det jag redan har.”
Det verkar som ett bra svar, desutssom var det inte "akut" avlivning, utan hästen har varit "dålig" väldigt länge och dom har sett an tiden. Så känner väl lite spontant att man borde ha sånt i åtanke när man köper hö.

Funderade på detta:

"Som ni vet så står jag i kö för plats i annat stall. Även om jag just nu inte vet när det kan bli aktuellt med flytt så är det i dagsläget inte möjligt för mig att köpa på mig ännu mer hö än det jag redan har. Om höet vi köpt in tar slut innan beräknat, så betalar jag såklart gärna för hö då."

Fick svar tillbaka: "
Principen är att alla delar på höet som finns kvar när en häst lämnar stallet. Antingen flyttar eller avlider. Den höstens hö köps då upp av de kvarvarande hästarna. När/om du flyttar köper vi ut din andel av höet som finns kvar vid det tillfället.
"

Tycker det är lite magstarkt att komma med sånt uttalande när det inte varit avtalat innan? bara öhhh. (dom har 3 hästar dom som köpt in hö, jag och annan person har 1 häst varje). Det är inte något vi diskuterat innan alls. Mitt princip är lite att man inte kan bestämma sånt utan att tala om det för alla. Vi köpt in hö gemensamt, det har inte varit något som helst avtal om vad som händer när man flyttar eller annat.

Principen är att alla delar på höet som finns kvar när en häst lämnar stallet. Antingen flyttar eller avlider. Den höstens hö köps då upp av de kvarvarande hästarna. När/om du flyttar köper vi ut din andel av höet som finns kvar vid det tillfället.
"

Tycker det är lite magstarkt att komma med sånt uttalande när det inte varit avtalat innan? bara öhhh. (dom har 3 hästar dom som köpt in hö, jag och annan person har 1 häst varje). Det är inte något vi diskuterat innan alls. Mitt princip är lite att man inte kan bestämma sånt utan att tala om det för alla. Vi köpt in hö gemensamt, det har inte varit något som helst avtal om vad som händer när man flyttar eller annat.
Har du konversationen kvar från när du frågade om dom kunde köpa ditt hö om du flyttade?

Har du konversationen kvar från när du frågade om dom kunde köpa ditt hö om du flyttade?
Nej det var muntligt vi pratade om det. Men just detta "avtal" gällande med att köpa ut hö från varandra har varken tagits muntligt eller i skrift någonstans. Jag hade ju inte heller gjort mig massa tanker om hur jag skulle göra med mitt resterande hö om jag visste att sånt avtal fanns. Frågade den med andra ensam-hästen om hon hade hört om detta. För jag känner ju spontant att så hade vi behövt prata lite mer om själva inköpet av hö. Saker kan hända. Så om alla hästar skulle flytta eller annat så skulle då plösligt vara den som har kvar sista hästen som får stå med allt hö?

Nej det var muntligt vi pratade om det. Men just detta "avtal" gällande med att köpa ut hö från varandra har varken tagits muntligt eller i skrift någonstans. Jag hade ju inte heller gjort mig massa tanker om hur jag skulle göra med mitt resterande hö om jag visste att sånt avtal fanns. Frågade den med andra ensam-hästen om hon hade hört om detta. För jag känner ju spontant att så hade vi behövt prata lite mer om själva inköpet av hö. Saker kan hända. Så om alla hästar skulle flytta eller annat så skulle då plösligt vara den som har kvar sista hästen som får stå med allt hö?
Våre det så så låter det väldigt märkligt. Enda gången jag vet folk har köpt hö så har dom tagit med sig sitt hö alternativt någon har velat köpa.

Våre det så så låter det väldigt märkligt. Enda gången jag vet folk har köpt hö så har dom tagit med sig sitt hö alternativt någon har velat köpa.
Jag tror spontant inte den andra ensam hästägaren är så sugen på att köpa mer hö heller. Hennes häst är pensionerat och har haft skada. Har nu i hösten haft problem med hovbölder och hålväggar, och hon har gått i tankerna om det inte blev bättre att hon kanske måste ta bort hästen. Så då skulle jag behöva köpa hennes hö med då? (enligt dom tankerna dom kom med i svar). Det låter ju helt befängt eftersom att dom vet att vi kommer flytta (mig o min häst). Så då får jag hoppas på att dom står vid sitt ord och köper ut mitt hö då. Fast dom i den scenario bara har 2 hästar kvar. Är ju inte direkt så man inte hört om folk innan som skiter i sina "avtal". Så även om jag har i skrift att dom sagt dom skall köpa ut det hö då, så har jag ju ingen garanti för det.

Jag har personligt lite svårt att se problemet att dom har kvar sitt hö tills det tar slut. Med största sannolikhet kommer vi flytta innan dess att den delen vi har köpt nu ens käkat. Vi har 24 balar kvar, på 4 hästar. Stället jag har skrivit upp mig på kommer troligen ha en plats till våren. Ungefär 1 bal per vecka går åt.

Jag tror spontant inte den andra ensam hästägaren är så sugen på att köpa mer hö heller. Hennes häst är pensionerat och har haft skada. Har nu i hösten haft problem med hovbölder och hålväggar, och hon har gått i tankerna om det inte blev bättre att hon kanske måste ta bort hästen. Så då skulle jag behöva köpa hennes hö med då? (enligt dom tankerna dom kom med i svar). Det låter ju helt befängt eftersom att dom vet att vi kommer flytta (mig o min häst). Så då får jag hoppas på att dom står vid sitt ord och köper ut mitt hö då. Fast dom i den scenario bara har 2 hästar kvar. Är ju inte direkt så man inte hört om folk innan som skiter i sina "avtal". Så även om jag har i skrift att dom sagt dom skall köpa ut det hö då, så har jag ju ingen garanti för det.

Jag har personligt lite svårt att se problemet att dom har kvar sitt hö tills det tar slut. Med största sannolikhet kommer vi flytta innan dess att den delen vi har köpt nu ens käkat. Vi har 24 balar kvar, på 4 hästar. Stället jag har skrivit upp mig på kommer troligen ha en plats till våren. Ungefär 1 bal per vecka går åt.
Begär skriftligt på att dom köper ditt hö om du flyttar innan det tar slut? Eftersom det är det dom kräver av dig nu så bör dom inte ha några problem att skriva under ett sådant avtal kan man ju tycka.

Kommer mest troligast med sura miner tyvärr. Mest att du kan argumentera för det å dom inte har något att sätta emot eftersom det är det dom begär av dig.

Låter väldigt skumt med att man måste köpa ut. Aldrig hört något liknande. Bara att folk har frågat om någon är intresserad.

Jag hade vägrat och ärligt talat struntat i dålig stämning om du nu ändå ska flytta

"

Tycker det låter konstigt överhuvudtaget. Är helt med på att man gör en gemensam beställning och delar på antal hästar - och att andelen kanske förändras till nästa inköp beroende på hur många hästar det är i stallet, men låter jättekonstigt att andra ska tvingas köpa loss min andel om jag flyttar/hästen dör under en beställningsperiod... Däremot skulle ju jag kunna ERBJUDA resterande att få ta över min del....

Tycker det låter konstigt överhuvudtaget. Är helt med på att man gör en gemensam beställning och delar på antal hästar - och att andelen kanske förändras till nästa inköp beroende på hur många hästar det är i stallet, men låter jättekonstigt att andra ska tvingas köpa loss min andel om jag flyttar/hästen dör under en beställningsperiod... Däremot skulle ju jag kunna ERBJUDA resterande att få ta över min del....
Skönt att veta man inte är själv i den inställningen.:confused: Min sambo tycker också dom är helt på månen. Man kan inte bestämma såna saker utan att involvera andra i sånt besluttagande.
Har nämligen inte alls hört om liknande innan, verkar för mig som dom har ont om pengar nu eller något. För väldigt märkligt att plöstligt ha så bråttom om att få in pengar för den hästen men tagits bort hö. Det hö är ju redan betalat för och "deres hö".

Nu svarade den andra personen i förhållande "Alla delar på allt hö eller hur. Annars kan ju vi inte heller köpa ut domnas del när du flyttar" - väldigt konstigt svar och lite sådär "hot" aktigt i tonen. Så svarade såhär:

"Sista jag frågade om den biten fick jag ju svar från er att vi fick titta på det och inte ett entydigt svar gällande min del av höet.
🙂
men då vet jag att ni kommer köpa ut min del av höet vid flytt."

Nu svarade den andra personen i förhållande "Alla delar på allt hö eller hur. Annars kan ju vi inte heller köpa ut domnas del när du flyttar" - väldigt konstigt svar och lite sådär "hot" aktigt i tonen. Så svarade såhär:

"Sista jag frågade om den biten fick jag ju svar från er att vi fick titta på det och inte ett entydigt svar gällande min del av höet.
🙂
men då vet jag att ni kommer köpa ut min del av höet vid flytt."
Vad är det för summor det rör sig om om jag får fråga?

Det verkar som ett bra svar, desutssom var det inte "akut" avlivning, utan hästen har varit "dålig" väldigt länge och dom har sett an tiden. Så känner väl lite spontant att man borde ha sånt i åtanke när man köper hö.

Funderade på detta:

"Som ni vet så står jag i kö för plats i annat stall. Även om jag just nu inte vet när det kan bli aktuellt med flytt så är det i dagsläget inte möjligt för mig att köpa på mig ännu mer hö än det jag redan har. Om höet vi köpt in tar slut innan beräknat, så betalar jag såklart gärna för hö då."
Har du hö så det räcker åt din häst tills eventuell flytt hade jag helt enkelt låtit det vara, skriv bara att du sköter hö själv tills flytt.

Vad är det för summor det rör sig om om jag får fråga?
36000 delat på 5 hästar. Så det jag lagt ut är 7000 nånting. Exakt vad min del som är kvar i det nu har jag inte 100 % koll på. Men är inte så jag bara har pengar att slänga runt höger och vänster för skojs skull. Så är ju mer tanken på att skulle behöva stå ute med ännu fler pengar i budget "hö" som jag inte är sugen på.

36000 delat på 5 hästar. Så det jag lagt ut är 7000 nånting. Exakt vad min del som är kvar i det nu har jag inte 100 % koll på. Men är inte så jag bara har pengar att slänga runt höger och vänster för skojs skull. Så är ju mer tanken på att skulle behöva stå ute med ännu fler pengar i budget "hö" som jag inte är sugen på.
Säg bara nej då det är en stor summa för något du tror du inte kommer ha användning av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 406
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 961
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 813
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka