Hur såg eran beäcknings säsong ut???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare U-Two
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 796
Sv: Hur såg eran beäcknings säsong ut???

Hej!!
Tänkte höra hur det såg ut med dräktighets resultat i år, och hur det sett ut för er övriga år..
Har era ston tagit sig, har det varit några komplikationer mm??

Hej!!
Här har det inte gått nått vidare. Skulle betäcka tre i år. Alla brunsta bra i början av sommaren, men sen avtog det och ingen av dem har brunstat något vidare. En av dem har inte brunstat en enda gång (ordentligt) Fast att vi testat henne minst två tre gånger i veckan med hingsten på gården.
En av dem andra skickade vi till stuteriet den 2 juli och hämtade hem henne den 7 augusti. Inseminerad i två brinster ska kollas nu i veckan. Får väll se hur det går.
Den tredje blev tok skadad starx innan sista chansen. och står nu med box- 0ch hagvila. Trodde först det var en eventuell spricka i knä regionen höger bak. Men det var troligtviss bara en rejäl spark med muskel skador. Tiden får ut visa hur det går.

Så med tre ston hemma är jag glad om jag får nått föl överhuvudtaget!!!

Jag vet precis hur det är börjar det djävlas så håller det på, ett år åkte vi hela sommaren innan stoet blev dräktigt, det kändes i allafall så. I år har det gått bra stoet tog sig på första försöket och nästa år tittar förhoppningsvis en liten Herzensdieb unge ut men mycket kan ju hända på vägen men det är bara till att hålla tummarna på att allt ska gå vägen.

Jag skickade mitt fjordsto till fjordhigsten Cristall i början av sommaren (3:e juni för att vara exakt) efter 2 veckor så kom hennes brunst som planerat, naturlig betäckning varannan dag, ultraljud 16:e dygnet, ej dräktig, brunsten började igen (sent) på 31 dygnet. betäcks igen varannan dag. ultraljud på 18:e dygnet, dom ser ingenting alls :confused::confused: nu är det 25:e dygnet idag å ingen brunst. men vad ska man tro om ultraljudet? i vanliga fall så brunstar min häst väldigt punktligt med ganska exakt 21 dagars intervaller.

Kollade mitt sista sto i går och även hon var dräktig.
Ett ungsto som jag köpt in lite sent på sässongen!
Ville inte riktigt komma i brunst när hon flyttat men så plötsligt och ja dräktig blev hon!
5 betäckta ston 2007 och alla dräktiga.
Nu får man bara hålla sina tummar
//Tina

Det har varit en bra säsong.
Stoet med cystor chansade vi och betäckte trots att vi inte skulle. Hon tog sig på första dosen, släppte dock mellan dygn 35-43. Då brunstade hon om, seminerades igen, tog sig och det sitter och ser riktigt bra ut.
Fullblodet tog sig enkelt, nyköpta stoet tog sig också direkt och enkelt. Sista stoet som också fölat i år, tog sig inte på den stationen hon stod, hon behandlades och sköljdes inte som jag ville (så resultatet :tom var väntat). Bytte då till min favoritstation som behandlade och sköljde och då tog hon sig bums.

Hoppas på fyra fina föl till våren!

För min del har det gått långt över förväntan!

Lämnade stoet till hingsthållaren redan i mitten på maj. Ifall det skulle krångla (var övertygad om att det skulle det). Hon har tidigare varit hos denna hingsten, men inte gillat honom alls, och har inte låtit honom komma nära. Men jag ville så gärna ha ett föl efter honom, de kompletterar varandra så himla bra!

Men hon blev betäckt rättså direkt, det gick hur bra som helst, och blev dräktig redan på första försöket!

Nu håller jag tummarna för att allting går bra och att det kommer ett litet föl till våren!

Jag vet precis hur det är börjar det djävlas så håller det på, ett år åkte vi hela sommaren innan stoet blev dräktigt, det kändes i allafall så. I år har det gått bra stoet tog sig på första försöket och nästa år tittar förhoppningsvis en liten Herzensdieb unge ut men mycket kan ju hända på vägen men det är bara till att hålla tummarna på att allt ska gå vägen.

Första gången jag betäckte dem (för några år sen) gick allt bra. Önskade ju att det skulla gå så i år igen. Och det börjar ju bli lite på upphällningen med två av dem tre stona. Dem är 19 resp 20! Så det börjar ju luta åt att det är sista chansen.

Ska ringa vet. imorrn så den kan komma å kolla den som varit på betäckning. Sen när allt lugnat ner sig. ska vi se hur vi gör med dem andra. Ska väll kolla ifall dem har några inflamationer å så. och se till att allt är schyst tills nästa år. och då skickar jag dem troligtvis tidigt. Så vi har lite mer tid på oss.

Det gick bra för oss (nybörjare som man är!). Vi fick åka till hingst för att riktigt få igång brunsten men sedan brunstade hon åt en valack som står i stallet. Däremot fick jag byta hingst 3ggr (dödsfall, SAS-strejk) så det blev 3:e-valet då jag ville få ett så tidigt föl som möjligt för att kunna seminera igen om hon skulle resorbera. Jag lånar bara magen den här säsongen.
Stoets ägare var en ängel:love: och hjälpte mig med lastningarna för semineringen och kollen på station (det fanns ingen uppstallningsmöjlighet) och hon tog sig direkt på två semineringar i samma brunst. Snart 90-dagarkontroll!!!!

Här har det strulat. Kom i brunst direkt hon släpptes på bete och skickades till station tre dagar in i brunsten, hann semineras tre gånger inom hon släppte ägget och allt såg fint ut. På 18 dygns kontrollen tom :( Men hade ett stort fint ägg, seminerades återigen tre gånger- 18 dygns kontrollen tom, hade då två mindre ägg men dessa var aldrig av tillräcklig storlek för att seminera på. Sprutades sen igång och kom i brunst med två ägg, baktprov togs- negativt och hon sköljdes mellan de tre semineringarna med ny hingst denna gång. På 18 dygn fanns det två foster var av det ena klämdes och på 28 dag var det bara en kvar :bump:

Så nästa år väntas föl efter Tornesch i början av juni.

Sto 1 (welsh mountain betäckt med welsh mountain): Fribetäckning under noggrann kontroll. Konstaterat dräktig efter en brunst, ultraljud.

Sto 2 (shetland betäckt med welsh mountain): Fribetäckning under noggrann kontroll. Konstaterat dräktig efter en brunst, ul.

Sto 3 (welsh mountain betäckt med welsh mountain): Fribetäckning under noggrann kontroll. Ultraljudas inom de närmsta dagarna, ej visat brunst efter senaste betäckningen.

Sto 4 (welsh betäckt med ridponny): Semin under (såklart!) noggrann kontroll. Seminerad med hingst X i två brunster. Nästa brunst behandling med Tribrissenpasta och byte till hingst Y. Konstaterat dräktig, ul.

Mitt sto E:Chapman - Maraton betäckt med Don Primero var dräktig på 93 dagar idag:love: tog sig på första försöket:D

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
26
· Visningar
1 609
Senast: Görel
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 545
Senast: Görel
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka