Hur såg eran beäcknings säsong ut???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare U-Two
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 796
Sv: Hur såg eran beäcknings säsong ut???

Slutade brunsta 29 mars, station öppnade 1 april. Kom inte igång på 40 dar så vi sprutade igång henne, samma dag som sista semineringen fick vi börja behandla henne pga att hon hade massor med bakterier (nu sydd).
Tom första gången men det hade ju sina förklaringar, kom igång själv till nästa brunst.
Släppte ett stort fint ägg och seminerades, dräktig på 65 dygn idag.

Första gången som stoet betäckts, jag är nöjd !

:bump::bump::bump:

Åkte iväg med mitt sto i april (minns ej exakt daum) för att kolla upp henne. Det visade sig då att hon hade ägg på g och fick stanna kvar för seminering. Hon tog sig tyvärr inte. Hade lite flytningar som kollades upp men det var ingen bakterie.

Åkte dit igen på nästa brunst då hon seminerades 2 ggr (7 och 9 maj). Och hon tog sig denna gång :banana: Har ej kollat på 90 dgr än då min vet haft semester men det ska troligtvis bli nästa vecka

*lånar*

Vi tycker att vi haft en riktigt bra säsong...

Fyra ston seminerade....fyra ston dräktiga

sto 1 FAI - dräktig på första försöket (seminerad dygn 24 efter fölning)
sto 2 TAI -dräktig på fölbrunsten..en dos (seminerad dygn 6 efter fölning)
sto 3 TAI (importsemin) dräktig på andra försöket...en dos
sto 4 TAI - dräktig på första försöket ...en dos (seminerad dygn 21 efter fölning)

Vi har verkligen försökt hålla koll på stona i år...och det var tur det för alla har kommit igång tidigare än vanligt....

Hade vi räknat efter normala brunstintervaller hade vi missat tre av dem..

mitt sto betäcktes första gången 04 naturligt, blev dräktig direkt och fölning och allt gick mycket bra.
är nu betäckt i år igen och dräktig, hoppas det går lika bra denna gång

Veterinaren var har idag och scannade de tva ston vi betackt.

Woodbriar konstaterades draktig (6 veckor) men tyvarr var Maggie tom. Vet sprutade igang henne sa imorgon flyttar vi over henne till hingsten igen (fribetackning) Blir lite sent men hon skall inte betacks om nasta ar sa det ar inte sa illa anda.

Hoppas pa tva part-bred Morgans nasta sommar. :)

Åkte iväg med mitt sto i april (minns ej exakt daum) för att kolla upp henne. Det visade sig då att hon hade ägg på g och fick stanna kvar för seminering. Hon tog sig tyvärr inte. Hade lite flytningar som kollades upp men det var ingen bakterie.

Åkte dit igen på nästa brunst då hon seminerades 2 ggr (7 och 9 maj). Och hon tog sig denna gång :banana: Har ej kollat på 90 dgr än då min vet haft semester men det ska troligtvis bli nästa vecka

Glömde av att skriva att det är ett fullblodssto jag har och att hingsten är Caressini L

Första stoet fick "panikbetäckas" i april på en pågående brunst när vi fick veta att hingsten var på väg att exporteras. Hade tur och hon tog sig på första försöket. :)
Hingsten var Bayron 885 och det blir ett marsföl.

Andra stoet hade jag oturen att välja en hingst som senare visade sig inte vara fertil (Impuls 1139), så två brunster gick förlorade på försök med honom. Bytte hingst och då tog det sig direkt och hon är nu dräktig med Nobel 994. Så det fölet kommer i juni nästa år.

Hej!
Min ponny tog sig på andra brunsten, hon kollades igår på 30de dygnet. Jag undrar nu om stona är väldigt känsliga vid denna tiden? Min ponny smet nämligen ut ur hagen igår och käka en del gräs (blev dålig i magen naturligtvis) hon är en f.d fånghäst. Hon trampade även av sig en sko, så nu står hon i box tills hovis kommer.
Min farhåga är naturligtvis att det händer nåt med fostret?
Snälla skriv en rad och dela med er av era funderingar. :bow:

sto nr:1 seminerades första gången med rosevelt men tog sig inte, bytte hingst till Highlander och hon tog sig på första! sen har allt gått finfint med henne.

sto nr: 2 har blivit seminerad på 3 brunster utan att ta sig, seminerades på en 4:e med ny hingst. får se på måndag om hon är dräktig eller ej...

bägge två har haft fina brunster som kommit igång av sig själva.

Jag har betäckt min Trakehnare med Cortus 920.

Hon kom inte in i brunst själv utan sprutades igång. Lämnades på station 10 dagar och blev seminerad endast en gång den 5/6. Riktigt bra sperma och fin brunst så det behövdes bara ett skick!

Jag är såklart supernojjig men hon har skött allt superbra och är nu dräktig på omkring 75-80 dagar! :banana:

Jag är förstagångare, men enligt vet så är inte stoet det.

För mig och mitt sto har det varit struligt...
Efter första insemineringen blev hon sjuk (förmodligen Ehrlichia) och var tom på 16 dagars kollen. Hon tog sig inte heller andra gången med samma hingst. Nu är hon seminerad för tredje gången med ny hingst och det återstår att se på lördag om det blir tredje gången gillt... :smirk:

sto 1. tog sig på första försöket, ett språng.
sto 2. ej dräktig , betäckt tre somrar men ej tagit sig, så nu blir det inga fler försök på henne.

Har haft tur och otur..

Två ston tog sig på första semineringen, den tredje som är på betäckning i Danmark sedan maj, har ej tagit sig på 2 brunster, den tredje är nu. Så det är bara hålla tummarna.. Det blir i senaste laget men vad gör man.. Känns mkt tråkigt att ta hem henne tomm, men jag räknar nog med det:cry: Hon står dessutom hos sin hingst. Har haft 2 avkommor sedan tidigare där hon tog sig på fryst direkt från tävlingsbanan.

Mitt sto tog sig på första försöket på endast ett skick. Strax efter 30 dygns kontrollen blev hon ordentligt halt, veterinären hittade inget gav henne smärtlindrande och sa till mig att avvakta. Efter 5 dygn fick hon extremt hög feber. Besökte ATG klinik som öppnade upp en enormt stor hovböld. Nojig som man är så ser man alla möjliga konstiga flytningar och brunstliknande symptom.

Nu är hon konstaterat dräktig på 65dygn:banana::banana:
Dom klarar mer än vad man tror och skönt är väl det.

Mitt fullblodsto tog sig på första brunsten. Även om hon var infekterad och fick behandlas samtidigt som vi seminerade henne. Hon sköldes också. Hon är kollad på 17 och 45 dygn, Är beräknad till och föla den 4mars. Är betäckt med Biggles 1015..

Jag har betäckt mitt sto och hon har inte brunstat om och hon har blivit lite mer kelig än vanligt så nog har hon tagit sig.
Och det på första försöket och både hon och jag är nybörjare så det blir vårat första föl.. Hihii :P

Är på dyng 21 idag =) och UL ska jag ringa om imorron samt besiktning.
Hingst är en knabstrupper vid namn Luzifer.

Mina två ston är båda dräktiga.
Minnea e. Maraton-Lansiär fölar runt 12 maj, betäckt med Jaguar Mail.
Hon tog sig på 1:a brunsten (två skick behövdes)

Myrra e. Master-Vagabond tog sig också på 1:a brunsten med Don Romantic men resorberade innan dag 30. Igångsprutad och tog sig igen på nästa brunst (två skick) och är nu dräktig med levande foster med samma hingst. Beräknas föla runt 21 juni.

Första betäckningen 27 Juni..

Första ul: Tom

Andra ul: Tom

Tredje ul: Tom (ett tredje togs en vecka efter det andra, dvs nu i onsdags då de misstänkte att fostret ej syntes för att det var på dagen 16 dygn)

Nu är hon igång sprutad (utan att ha pratat med mig om det först) för ett sista försök, tar hon sig inte nu vet jag inte vad jag skall göra. Hela betäckningen är ett stort moln över mig, tror inte jag kommer göra om detta igen.

Första gång sto och matte..
Arabsto med en PRE hingst

1.a försöket fribetäckning ul dag 18 tom

2.a försöket ul dag 29 tom (ingenbrunst emellan)

3:e försöket ul dag 19 DRÄKTIG :bump::banana:

Fick spruta igång henne inför tredje besöket för hon hade slutat brunsta.
Ska ultraljudas igen på dag 45 som är på fredag nästa vecka...

Så smidigt som det gick i år har det aldrig gått förut... :bow:
Dag 1, till station, för att kolla läget.... stort ägg, seminering dag 2, ägg ej släppt på dag 3, blev seminerad igen dag 4, ägg släppt dag 5, så hon fick åka hem, dräktighetskontroll på dygn 16, där fanns en fin fosterblåsa! Nu är hon snart på dygn 90.... :banana: :bump: :banana: :bump:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
26
· Visningar
1 608
Senast: Görel
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 545
Senast: Görel
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka