Hur ridtränar ni era travare?

Sv: Hur ridtränar ni era travare?

Ok lycka till:D

Så blir det bara om man åker häst och inte kör eller rider. Varför skulle en dressyrhäst helt plötsligt bryta av från galopp till trav? (det sker ju bara om ryttaren inte rider hästen ordentligt)
gulan

Det kan jag inte hålla med om. Jag som vanligtvis håller på med femgångahästar vet hur lätt det är att en häst tex snubblar till och får in "fel" gångart. Lär man den att aldrig ta den gångarten så snubblar den och hamnar i samma gångart man red i exempelvis.

Eller hur många har jag inte sätt på dressyrtävlingar i körning där det är tillåtet att galoppera i andra moment av tävlingarna men inte i dressyren, ta till galopp där det istället ska va ökad trav. Ja dom gör det antingen pga bristande ork eller missförstånd.
Eller varför inte bara det att hästen blir lite nervös på en tävlingsplats och lite mer okoncentrerad än vad den vanligtvis är hemma i skogen eller på bana. Då är det väldigt lätt att hästen byter gångart några steg även om man "rider" och inte bara "åker häst"

Säg inte att du aldrig fått galopp på din häst så du inte velat. Eller att den blivit rädd för något helt plötsligt? Då åker du lika mycket häst du isåfall eftersom hästen ska vara tränad att lita på dig som ledare och inte reagera och bli rädd för saker om inte du blir det. Där kan man snacka om "rida" en häst.! Får du hästen att utan tvekan gå vart än du ber den? Oavsätt i vilken gångart, bara ni tar er över presseningen, över vippbrädan, över bron, mellan lastbilarna, under tacket och in i transporten mm?

är det ettåringar då eftersom de inte är inkörda??

Tycker du och din kompis ska kontakta någon tränare och fråga om ni får vara där ett par dagar och titta omkring, inte för att låta dum men du låter helt okunnig gällande trav.

Jag ÄR helt okunnig vad det gäller trav! Det skrev jag redan som första inlägg i tråden. Det är just därför jag frågar;)
Alla är ju nybörjare i början.
Jag känner en tjej som håller på med monte och vi flyttar snart hästarna till ett travstall med bana och folk som tävlar och vi ska gå kurser mm.

Hästarna är rätt gamla i travfolkets mått men vad sjutton vi vill bara testa på hobbynivå. Jag ska ju tävla i vanlig körning, inte trav. Noll intresse för det förutom monte då men den andra ägaren vill att dom i framtiden ska kunna gå sulkylopp.

Jag är nöjd att bara testa några gånger och sen sluta och bara ha en vanlig rida-ut-i-skogen-häst:)

Jag ÄR helt okunnig vad det gäller trav! Det skrev jag redan som första inlägg i tråden. Det är just därför jag frågar;)
Alla är ju nybörjare i början.
Jag känner en tjej som håller på med monte och vi flyttar snart hästarna till ett travstall med bana och folk som tävlar och vi ska gå kurser mm.

Hästarna är rätt gamla i travfolkets mått men vad sjutton vi vill bara testa på hobbynivå. Jag ska ju tävla i vanlig körning, inte trav. Noll intresse för det förutom monte då men den andra ägaren vill att dom i framtiden ska kunna gå sulkylopp.

Jag är nöjd att bara testa några gånger och sen sluta och bara ha en vanlig rida-ut-i-skogen-häst
:)

Men hur som haver, hur mycket hobby du än vill ha så är montén också på riktigt. Hästen måste vara lika förberedd som alla sina medtävlare oavsett om DU bara ser det som hobby eller inte. Något annat finns inte och det är absolut inte rätt emot hästen!

Personligen skulle jag nog hellre råda er till att lägga pengar på hästar som gjort en del starter, är inkörda och som, även om de kanske är halvslut, skulle kunna tjäna i alla fall lite pengar på ett miljöombyte, en sådan kan man idag få för 5.000. Nu är ju dessa hästar redan inköpta och det låter på dig som att de är äldre - så därför önskar jag lycka till, hoppas ni orkar hålla i och välkommen in i travsporten :)

Tack för tipsen men jag vill inte ha en halvsluthäst. Vill ha en som håller i många många år.!
Min granne red sin travare till över 30!
En sån vill jag ha:) inte massa skador:(

Tack för tipsen men jag vill inte ha en halvsluthäst. Vill ha en som håller i många många år.!
Min granne red sin travare till över 30!
En sån vill jag ha:) inte massa skador:(

Vilket din inte kommer göra då den inte är förberedd för det du vill ha den till..
men ska du ha den som enbart ridhäst from nu så kan den hålla men det är ingen garanti.
Min mammas är grov modell, tränat & tävlat för trav sen 1 års ålder och är 28 år.

Det finns en anledning till att travhästar börjar att tränas vid ett års ålder. Det är för att ge hästens kropp en möjlighet att utvecklas så att den klarar att prestera på topp. Att göra det senare i hästens liv är mycket svårt.
Till detta kommer att ALLA travlopp är tuffa. Det är inte möjligt att tävla med en dåligt förberedd häst. Den måste vara väl grundtränad för att ens kunna kvala. Oavsett nivå på tävlandet så är det TUFFT. Alla hästar tävlar på sin nivå, ju mer pengar hästen har tjänat, desto tuffare motstånd möter den. Du kan inte välja vilken klass du ska starta i, utan det kommer att vara hårt motstånd och hela lopp från början. Det finns inte något sätt att göra det enkelt. Du kan ju liksom inte starta ett halvt lopp på idealtid. :)

Med andra ord: Vill du kunna tävla monte eller sulkylopp med den här hästen, oavsett om du bara vill starta en enda gång, så har du åtminstone ett par års uppträning innan. Med en häst som då egentligen är för gammal för att börja med den typen av träning, är risken mycket stor att den dels inte håller, och dels om den håller, att du ändå inte får den till start.

Mitt råd, om det nu är så att det är körning du egentligen vill ha hästen till, att du istället fokuserar på det och glömmer travtävlandet med den här individen. Är du sugen på att rida monte är det nog bättre att du antingen skaffar en färdig starthäst, eller hjälper till att rida starthästar för att så småningom om du rider bra få chansen att rida provlopp och till slut riktiga lopp på andras hästar. En variant är ju också att leasa en färdig häst och slippa köpa. Det kan dock vara svårt att hitta någon som vill leasa ut till dig efetrsom du tyvärr inte har någon erfarenhet av trav.

Jag trodde du var seriös att börja med trav och ville ha seriösa råd, vilket du också fick?

Jag skulle lägga ner hela idén om jag vore du, att starta trav är tyvärr inte så enkelt som att rida dressyr, hoppning, körning... Det vill säga att man tränar lite och sedan kan gå ut i lägsta klassen och så blir det vad det blir... Du har ett kvallopp i trav och monté, klarar du inte det med hästen är du inte välkommen att starta. Är hästen dåligt tränad finns det en veterinär som kommer att ge startförbud med en massa kostnader till följd. Du som tränare kan få rätt saftiga böter om domaren anser att din häst inte är tränad för uppgiften (det har jag aldrig sett någon som startar i LC dressyr få även om reglementet borde vara samma). Detta gäller även monté eftersom det rids efter samma reglemente.

Med andra ord... DINA hästar måste vara LIKA mycket tränade och FÖRBEREDDA som de V75 hästar som springer i 100.000 kronors lopp på lördagarna. Detta OAVSETT om ni bara ämnar gå ut i lägsta klasserna (och de hästar som är bra flyttar ju snabbt upp genom klasserna). För detta måste man ha det vältränat, även om man bara ser det som hobby och skiter i hur det egentligen går i loppen.
För att en häst ska klara de påfrestningar som behövs, börjar man träna tidigt, du utvecklar då lungor och övrig fysik som 1-2 åringar och du ger då hästens ben redan som ung chansen att klara belastningen på ett bättre sätt än om du börjar med dem som äldre. Därmed inte sagt att det INTE skulle gå, men att lulla lite i skogen, köra dressyr och så vidare är INGEN träning som din häst kommer att HA NÅGON SOM HELST NYTTA AV på travbanan. För att klara dig på travbanan, slippa onödiga böter och veterinärräkningar, så måste du träna HÅRT hemma, mycket kondition - mycket intervaller för att höja mjölksyrenivån. En häst blir inte på något sätt hållbarare om man sätter igång den när den är gammal, utan snarare tvärtom.

Och en lite äldre häst som har gjort 50-60 starter, hur kan du säga att en sådan är helt slut i ben? Det visar väl tydligt på att hästen faktiskt är den hållbara häst du letar efter, eller?

*KL*

min häst har gjort över 70 starter, är nio år, och inte ett dugg slut i benen. köpte han för snart ett år sen, startade första gången för mig i januari - februari, och gjort en 7-8 starter, varav han vilat två månader två gånger mellan loppen, pga lite lopp, och sen vill jag inte köra sönder han.

Han är kanonfin, såpass fin så han gick ut på valla i april och vann till 217 gånger pengarna. Hade nog aldrig skett om han inte tränats ordentligt från grunden.

Hör väl itne till tråden, men ett bevis på att de inte alls behöver vara förstörda i benen.

Bra att ni flyttar till travstall, men räkna inte med att de hjälper er hela tiden, vilket de nog får göra ett tag eftersom du (ni?) inte kan ett enda dugg, de har nog fullt upp med egna hästar. Inte skulle jag hjälpa någon med allt från början, inte utan at isf ha en viss procent i hästen. såvida det inte vore en väldigt närstående person.

Och du, du får nog räkna med något år eller två innan ni kan börja tävla, om ni ens kommer dit, det är ingen garanti att man kan tävla bara för att man har en travare..

Du som tränare kan få rätt saftiga böter om domaren anser att din häst inte är tränad för uppgiften (det har jag aldrig sett någon som startar i LC dressyr få även om reglementet borde vara samma). Detta gäller även monté eftersom det rids efter samma reglemente.

Hur rubriceras förseelsen som ger böter för att hästen inte är tränad för uppgiften?

Hur rubriceras förseelsen som ger böter för att hästen inte är tränad för uppgiften?

Distanserad?
Jag vet inte, jag undrar oxå?
Men med tanke på ts planer, så lär ju hästen inte ens klara kval och där får man väl inga böter om hästen inte är tränad nog?
Däremot får du väl kvala om ifall hästen inte presterat godkänt (fått en tid?) på ex antal starter?

Enligt reglementet är tränaren ansvarig för att hästen ska vara i tävlingsmässigt skick, jag har sett en tränare, utan att vilja namnge vilken, som har startat hästar ett flertal gånger som inte varit förberedda, och därmed fått böter.

Enligt reglementet är tränaren ansvarig för att hästen ska vara i tävlingsmässigt skick, jag har sett en tränare, utan att vilja namnge vilken, som har startat hästar ett flertal gånger som inte varit förberedda, och därmed fått böter.

Jag är fortfarande nyfiken på hur den rubiceras och vilken bestraffningskod som används. T ex finns koderna 401(felaktigt bruk av körspö) och 402(övrig felaktig drivning). Koden står inte men rubricering finns ju med på resultatet på travsport.se så kolla där, eller skicka pm med namnet på hästen och när det hänt.

Det brukar stå t ex NN 900 kr, för felaktig nedtagning av galopperande häst.

Brukar det inte stå...Ej tävlingsmässigt skick på hästar som utgår felfria eller är distanserade utan galopp.

ts får väl försöka med trav på "hobby" nivå
Fast hon kanske ser det som hobby nivå att åka på kval en gång i månaden då man kan inte hålla på med trav på " hobby" nivå..
Man måste satsa till 200% av sin tid och sina pengar träna och köra oavsätt väder och vind.
Det går inte att rida och träna när man känner för det har ork tid och lust då kommer man ingenstans speciellt om man ska bygga upp en häst från grunden få ett bra flås på den samtidigt som man inte sliter ut den..
Det är inte lätt att va helt grön när de gäller trav..
Jag har hållit på med häst och ridsport i 22 år och har nu de senaste åren börjat med trav och jag tror jag aldrig har stått och kliat mig så mycket i huvudet och kännt mig så dum som jag gjorde i början..
All utrsusning som finns vad har man de till? Alla dessa skor, skydd, vikt boots.. Tungband? slag hjord? check ? helstängt, norsk??
Allt va verkligen helt nytt för mig och pinsamt ,utan alla dumma frågor jag har varit tvungen att ställs till diverse andra tränare och vänner som jag haft kontakt med hade jag inte lärt mig nått..
Så det e inte bara att köpa en trav häst och bestämam sig att man ska hålla på med monte och tro att det är som när man anmäler till en hopptävling eller en dressyr tävling..
Bara allla regler du måste kunna och sedan måste man ju ha en träna/ rida licens oxå innan man ens får komma in till banan och köra ett snabb jobb..
Så räkna med att hästen kan gå sitt första monte lopp om nått år tidigast om den inte ens är inriden idag och du saknar licens..

Jo, men det ger väl inga böter? Denna tränaren har haft ute ett flertal hästar som alla blivit distansierade under samma period. Han blev ålagd flera kval och friskintyg, till sist var banans licenskommitée hemma hos honom och tog hans licens och han fick dessutom böter för att de tyckte att han startade utan att hästarna så att säga var förberedda. Men nä, jag tänker inte hänga ut honom, tror de flesta, om de tänker lite, har läst historian och det är väl just vad det är nu - historia (och jag kan inte hela historian helt heller mer än att sambon känner personen väl och därför vet jag inte riktigt vem som gav böterna, om det var travsällskapet eller om det var någon annan instans som det drevs vidare på)...

Men eftersom reglementet säger att man måste ha sin häst i tävlingsmässigt skick - vore det ju konstigt om man inte skulle kunna få grava straff därefter om man inte följer det...

ts får väl försöka med trav på "hobby" nivå
Fast hon kanske ser det som hobby nivå att åka på kval en gång i månaden då man kan inte hålla på med trav på " hobby" nivå..
Man måste satsa till 200% av sin tid och sina pengar träna och köra oavsätt väder och vind.
Det går inte att rida och träna när man känner för det har ork tid och lust då kommer man ingenstans speciellt om man ska bygga upp en häst från grunden få ett bra flås på den samtidigt som man inte sliter ut den..
Det är inte lätt att va helt grön när de gäller trav..
Jag har hållit på med häst och ridsport i 22 år och har nu de senaste åren börjat med trav och jag tror jag aldrig har stått och kliat mig så mycket i huvudet och kännt mig så dum som jag gjorde i början..
All utrsusning som finns vad har man de till? Alla dessa skor, skydd, vikt boots.. Tungband? slag hjord? check ? helstängt, norsk??
Allt va verkligen helt nytt för mig och pinsamt ,utan alla dumma frågor jag har varit tvungen att ställs till diverse andra tränare och vänner som jag haft kontakt med hade jag inte lärt mig nått..
Så det e inte bara att köpa en trav häst och bestämam sig att man ska hålla på med monte och tro att det är som när man anmäler till en hopptävling eller en dressyr tävling..
Bara allla regler du måste kunna och sedan måste man ju ha en träna/ rida licens oxå innan man ens får komma in till banan och köra ett snabb jobb..
Så räkna med att hästen kan gå sitt första monte lopp om nått år tidigast om den inte ens är inriden idag och du saknar licens..

Du läste att hästen var helt otränad va???

*KL* Det är jättekul att vi får fler folk till travet, men jag tycker också det är viktigt att visa upp fina hästar som är väl redo för sin uppgift på banan, vilket kan vara svårt om tränaren/ägaren är totalt okunnig, därför kan man hoppas att TS har någon i sin omgivning som vill ägna massa tid åt henne och hennes häst(ar)

hon sktrev ju -Hästarna är i noll kondition och ej inkörda eller inridna
Så ja de lär va rätt otränade då :confused:

Jag är av den åsikten att en äldre häst behöver förberedas en aning längre än ett år på grund av att den inte vant in senor och ligament som unghäst.
Har man för bråttom med en äldre häst så smäller de nästan alltid sönder efter relativt kort tid även om det inte verkar vara nåt större fel på dem från början. Baserat på de 10-tal hästar jag sett som börjat sent OCH kommit till start. Karriären brukar bara vara kort och sen over and out.

Och så kan jag tycka att när TS inte kan något om trav så är det konstiggt att säga - om ett år är hästen startklar, hälften av hästarna kommer ju inte ens till kval av olika orsaker. Bara för att man börjar träna en häst är det ju inte säkert att den är tillräckligt bra för att tävla.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 058
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka