Hur ridtränar ni era travare?

Sv: Hur ridtränar ni era travare?

Det jag menar med att jag vill hålla på med trav eller testa på trav på hobby nivå är ju att göra det på fritiden. Inte ha det som jobb och att jag måste dra in "lön" på hästarna. Det har inget med deras kondition och träning att göra. Jag vet att man inte bara kan träna när det är fint väder eller när man känner för det som någon skrev. Jag tränar själv, vet hur snabbt man tappar flås o muskler på bara att va borta en vecka!

Hästarna kommer att vara VÄL förberädda! Jag ingen som hellst tidspress. Dom går ju att starta till 10 år så dom har många år kvar om jag känner att dom någonsin är redo.

Både jag och den andra ägaren är lediga om dagarna så tid finns det att träna dom iallafall:)

Och att hästen skulle vara slut efter si och så många lopp var det inte jag som sa. Det var någon som tyckte att jag och min vän skulle köpa en "slut" häst att börja med.

Jag skrev halvslut :grin:, vi hade en häst för några år sedan som betäcknades som halvslut och hade gjort 70 starter (hade 20 poäng på sig när han kom från Danmark och ett antal nollor i raden innan dess), den vann några starter och tjänade vill jag minnas 55.000 på några starter med ett miljöombyte, bland annat i v65. Finns nog en hel del här som har liknande historier att berätta och jo, personligen tror jag ni skulle få bra mycket roligare med en sådan än att börja grundträna från början med två hästar eftersom det krävs så enormt mycket. En sådan hade du kunnat körutbilda eller rida hopp och dressyr med direkt istället för som nu, behöva köra in och sitta och köra flera mil flera dagar i veckan och skita i ridträningen...

Men, det är som sagt ert val och i alla fall jag önskar lycka till... Bara ni inte börjar sitta och rida dressyr/körutbilda och annat flum, för det har de i praktiken ingen användning av om ni ska få dem till start. Är målet att starta dem är det hård träning som gäller, först en massa konditionsträning (som jag skrev ska de kunna gå minst en mil i slängtrav utan att bli det minsta trötta) och sedan mjölksyreträning, en del tränare kör heat på banan, de flesta tränar intervaller. Det är den enda träningen som gäller om hästarna ska komma till start... Visst kan man hålla på och träna dressyr och så med dem också, men det ger ingenting rent travmässigt, snarare att de själper istället för att hjälpa, då hästarna tränas så hårt under de pass de går att återhämtningen och vilan är jätteviktig mellan träningspassen (och då säger det sig väl själv att det kanske inte är jättebra att anstränga dem på andra sätt).
Dressyr och såna grejer är nog bäst för äldre tävlingshästar som behöver hitta på nåt annat och startar regelbundet...

Ta det försiktigt med hästarna, det finns som sagt en anledning till att man bör börja tidigt med travhästar.. Lycka till.

Vi galopptränar alla våra travare under sadel. och de flesta håller sig i galopp på banan och går 1.56 tider (1.12 svensk tid). Dom älskar det.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 058
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka