Hur rider ni era 3:årigar?

Sv: Hur rider ni era 3:årigar?

Det har du kanske hört av en unghästutbildare? Iaf så tror jag nog det refererar till arbete som jobb på bana eller "hårdare" utepass. Jag vill arbeta min så mkt som möjligt, men de flesta passen är betydligt lugnare.

Det är i och för sig en unghästutbildare som sa det men det beror ju även på vad man klassar som arbete.

För mig är det max 30 min inklusive longering om det behövs innan man kan sitta, kan även bli ett pass på fem minuter om det är den tiden som krävs för att få genomfört det man tänkt sig. Men vill man göra andra småsaker som tex gå ute och gå med dom som finns det inget som hindrar det. Fast tycker dom brukar kännas så trötta i huvudet av dom här tre passen att dom brukar bara få gå i hagen i övrigt.

/Camilla

Det är i och för sig en unghästutbildare som sa det men det beror ju även på vad man klassar som arbete.

För mig är det max 30 min inklusive longering om det behövs innan man kan sitta, kan även bli ett pass på fem minuter om det är den tiden som krävs för att få genomfört det man tänkt sig. Men vill man göra andra småsaker som tex gå ute och gå med dom som finns det inget som hindrar det. Fast tycker dom brukar kännas så trötta i huvudet av dom här tre passen att dom brukar bara få gå i hagen i övrigt.

/Camilla

Klart det gör det. Men jag vill ha en häst som inte är slut i huvudet att 3 pass i veckan. Jag vill vänja in både hästan o kroppen vid lite arbete ofta. Så att de inte får härdsmälta av en ny träning borta eller en liten tävling osv.

Precis påbörjat inridning med en tur på ryggen. Brukar vänta till 4 år annars, men var lite tidigare med denna för han behövde det. Skyndar sedan framåt långsamt nu.

Vi red in honom i början på 2007 så han kunde gå i alla gångarter. o red honom i ca 1-3 dagar i veckan mest ute med en annan häst.
han är bara longerad 1-3 gånger mer behövdes inte istället så tömkörde vi honom lite o tränade mer på att åka transbort och massa andra småsaker sen åkte vi på 3-årskvalite.

efter det fick han sin 3 mån vila i sommarhagen.

Sen satte vi i gång honom lite smått o nu rids han ca 3-4 dagar i veckan. Och så brukar han få följa med på vissa dressyr träningar osv. Han går i hyffsad form självmant utan att bli för tung..
Och sen har han alltid vare ett steg längre i sin utvekling än andra 3-åringar han har lixom alltid vare ett muskelberg :)

Min 3-åring arbetar 4 dagar i veckan, 1 dag lugnt i skogen dvs bara skritt, 1 dag varierat i skogen kanske med lite klättring, utforskning etc, 1 dag i ridhuset där vi skrittar, travar och galopperar (max ett varv i varje) och en dag med markarbete (löshoppning, bus i ridhuset, bommar, koner etc)...

Alldeles lagom för oss!

Vi försöker köra varannan dag vila, varannan aktivering men ibland så blir det träning 2 dagar i rad och så vila i 2 dagar osv... Jag har en dotter på 3 år så ibland tar vi ut honom i ridhuset och hon får skritta några steg med honom och det räknar jag inte in i hans "aktiviteter".. Han ska givetvis få längre vila nu över jul tänkte jag, hur mycket får era vila i vinter?

Min har vilat/bara aktiverats avsuttet 1-2 ggr/vecka sedan slutet på september, det är hans vila. Tänkte rida lite till helgen, barbacka o börja lite så. Ska prova ut sadel i december o rida mer över jul när jag är hemma o har lov. Då kommer han gå intensivare 2-3 veckor med mest ridning. Sedan blir det lugnare igen när skolan börjar (pluggar 20 mil bort o är hemma på helgerna) för att trappat upp framåt våren med konditionsträning på veckorna med mamma (som handhäst eller framför vagn) och ridning på helgerna. Kommer sikta på kvaliten nästa år som 4-åring :)

Inser att jag ligger efter. Rider inte alls på min som är 3 år och snart 3 månader. Jobbar nu lite med tömkörning då jag vill köra in henne innan jag rider in henne. Har ett kallblod som växer långsamt.. Så jag det lungt med henne. Min tränare säger oxå att hon måste muskla ryggen inna jag börjar rida då hon har lite klen rygg, dvs lång o lite sänkt. Låter ju vettigt att stärka den innan man tynger ner den..

Alla ni som rider ut, rider ni ut helt ensamma med era treåringar? jag vill ju gärna men har ingensadel som passar då hon är för bred för nästan allt... 125-130 grader som omusklad. Jag vågar inte riktigt ge mig ut barbacka på henne ensam i skogen..

Har inte haft min lilla kille så länge och han var redan inriden när jag fick hem honom, det är anledningen varför jag håller igång honom lite. Om jag hade haft honom sen föl så hade han INTE varit inriden ännu.. (Han är en Tinker.)

Jag kräver dock inte så mycket på våra pass (läs ingenting:P).

Jag rider ut ensam med honom i skogen, innan har jag haft sadel men den sitter inte så bra på honom så nu blir det mest barbacka. Funkar jättebra, lika bra som när någon annan är med... Men sen beror det nog på vad det är för typ av häst. Min kille är lugn som en filbunke och stencool i allt man gör, så då är det inga problem.

Inser att jag ligger efter. Rider inte alls på min som är 3 år och snart 3 månader. Jobbar nu lite med tömkörning då jag vill köra in henne innan jag rider in henne. Har ett kallblod som växer långsamt.. Så jag det lungt med henne. Min tränare säger oxå att hon måste muskla ryggen inna jag börjar rida då hon har lite klen rygg, dvs lång o lite sänkt. Låter ju vettigt att stärka den innan man tynger ner den..

Alla ni som rider ut, rider ni ut helt ensamma med era treåringar? jag vill ju gärna men har ingensadel som passar då hon är för bred för nästan allt... 125-130 grader som omusklad. Jag vågar inte riktigt ge mig ut barbacka på henne ensam i skogen..

Det viktigaste är att man tar det i hästens och även sin egen takt :)

Körde in Tiger under iden som jag red in. Mkt nyttig, speciellt den mer sociala/miljötränande sorten. Han lärde sig stå still ordentligt o lyssna direkt i alla lägen, annars blir körning grymt farligt! Något jag tycker alla borde gära med sina ungisar om man har tillgång till bra hjälp :)

Jag red ut helt ensam 3: dje gången jag satt på häststackarn. Barbacka o bettlöst som hela den första tiden. Alltid nu när jag rider första gången efter en vila från ridningen så rider jag barbacka o bettlöst. Det känns helt klart säkrast! Vet att det låter konstigt men:
1. Ingen risk att jag spär på ev spändhet men ett okänsligt tag i munnen, min häst kan få spel av spänd hand på väl luddat mjukt bettlöst oxå.
2. Jag följer lätt med med en mjuk sits om han gör ngt, i sadeln blir man lättare avskjuten vid bocksprång och spänner sig MYCKET lättare eftersom man kan det utan att åka av (iaf i första taget) och för att man har stigbyglar att spänna sig emot. Spänner jag mig blir det direkt mkt mer spänd häst. Jag har helt enkelt lättare får att bara "åka med" barbacka även när han är laddad o jättejätteskuttglad och då blir han lugnare.
3. Rider jag barbacka så MÅSTE han ta hand om mig o vara snäll mot mig annars åker jag i backen. Således är jag precis tillräckligt hård vad gäller glädjeskutt o hejdar honom i lagom stund innan glädjen tar över. Han har dessutom lärt sig det redan fårn början att han ska ta hand om mig där uppe. Rider jag i sadel tillåter jag mkt mer skutt sålänge de främjar ryggverksamheten o bjudningen till bettet - dvs han får gärna göra galoppfattnignarna med en del bock/luftsprång inblandat så länge det inte är skjutande o sådant med i bilden. Hittills har han haft extremt koll på det.

Min treåring arbetas ca varannan dag.
En dag i veckan åker vi till ridhus och min "beridare" rider honom i ca 20-25 min i alla gångarter ev tar nåt skutt, eller så löshoppas han.

Hemma tömkör jag eller rider på åkrarna eller i skogen mellan 20-30 min.
Tar jag promenader med honom blir det mellan 30- 50 min.

Vissa veckor arbetas han dagar i rad sen vila två dagar. Dock högst 4 dagars arbete i veckan.

Min nyfyllda 3-åring har jag just börjat rida så hon går max 2 ridpass i veckan, går i vagn 2 dagar i veckan och arbetas vid hand 2 dagar också. :)
Hon rids väldigt lugnt, 10 min skritt, och det tycker jag är alldeles lagomt.
Men hon körs i ca en 1 varje gång, 40-45 min skritt och ca 15 min trav och galopp om hon får välja, så då bränner hon lite energi :angel:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
877
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka