Hur rider ni era 3:årigar?

Sv: Hur rider ni era 3:årigar?

har honom som handhäst i allt från skritt 30 min till trav i backar eller ren klättring och ute på olika rundor ibland med galopp (när ridhästen är på humör ;)

Jo jag, massor ;) Fast mest är det mamma som sköter den biten på veckorna när jag går i skolan 20 mil bort. Kanonbra! Är väldigt nyttig att kunna ha dem så, de blir följsamma o lyhörda på ett annat vis än när man bara tar en häst i taget.

Låter inte kul att du inte kan rida ut!:( När min häst var tre red jag max 3-4 gånger i veckan och nästan alltid bara i skogen. Bara lättridning i trav samt stod upp i galoppen. Ofta bytte jag ut ett av passen till att gå ut en promenad med henne. Tror att jag bara la 1 max 2 pass i veckan på banan.
Hon fick också kortare vilor då och då (ca 1 vecka) samt en längre under vintern (1 månad)

Red för tränare ca 1 gång i månaden.

Hoppas att du hittar bättre stallplats snart!

Jag arbetar min donna max varannan dag.
Förra veckan såg ut såhär:
M åkte iväg och red på stora hoppbanan på klubben, skrittade och travade över 1 bom. red ca 10 min. Gick en stund före och efter.
Ti i hagen
O longerades inspänd. ca 10 minuter i alla gångarter
To i hagen
F i hagen
L red ut själv. på gärdet i alla gångarter. ca 30 min sammanlagt
S i hagen

Denna vecka ser ut såhär:
M Tömköra längs väg. skritt och trav
T i hagen
O longeras, ev över bommar
T i hagen
F ridas ut
L i hagen
S åka iväg och löshoppas
Var tredje vecka vilar hon 5 dagar.

Så kan det se ut hos oss. :)

just nu rider jag min treåring 3 dagar i veckan, oftast två ute och helst en gång i ridhus men det beror på om jag har tid att åka iväg till det.
promenad kanske 1-2 gånger i veckan.
löshoppar varannan månad.

jag har också en 3 åring.
:idea:
Mitt tips är att t.ex börja med ca 4 varv skritt då du inte bara skrittar utan också hittar på roliga ridvägar.
T.ex kan du ju vända snett igenom och göra volt tillbaka m.m

Efter 4 varv skritt kan du gå fram i trav.
Trava ett varv i Arbetstrav och sedan ökar du på lång siderna och kortar traven på kort sidorna.
Efter det byter du då kort på långsidan o.s.v.
-hitta på egna saker som skritt sedan trav o.s.v-
När du skrittar av så kan du 2 varv göra ridvägar och 3 varv skritta runt och runt.

Nu efter ca 2 veckor kan du galoppera med henne/han när du longerar.

Efter ca 3-5 veckor kan du börja med 3 steg galopp och berömma sedan göra lite mer (så mkt det går. det kan vara svårt)
snart kan du galoppera runt ett halvt var och efter det när hon/han kan galoppera ett tag så kan du börja med snätt igenom i galopp och andra ridvägar.
Det sista kan t.ex vara serpentiner.

om det är din dressyr häst så får du jobba mer med det annars så föreslår jag lös hoppning (om det är en unhäst).

Stå med lite godis i andra änden eller använd spöet.

Det var allt för mig! :rofl:

Hoppas det var till användning.

(jag är bara 12 men är en av de bästa ryttare mina ridlärare och vänner sätt genom tiderna)

P.S Om du är på ute ritt tänk dig för innan du galopperar! D.S :d

"Efter ca 3-5 veckor kan du börja med 3 steg galopp och berömma sedan göra lite mer" :confused:

Att bara galoppera 3 steg är ju alldeles för lite tycker jag, den måste ju hinna komma in i galoppen och förstå att den har fattat rätt. Att bryta av efter tre steg tycker jag man gör när man korrigerar en unghäst. Skillnad om man red en stor kanske...

Vet heller inte hur du menade med serpentinerna (Granbackens) för att göra dem i galopp är verkligen inte något för en unghäst.

Efter 4 varv skritt kan du gå fram i trav.
Trava ett varv i Arbetstrav och sedan ökar du på lång siderna och kortar traven på kort sidorna.
Efter det byter du då kort på långsidan o.s.v.
-hitta på egna saker som skritt sedan trav o.s.v-
När du skrittar av så kan du 2 varv göra ridvägar och 3 varv skritta runt och runt.
:smirk:

Nu efter ca 2 veckor kan du galoppera med henne/han när du longerar.

Du kan ju inte ange i veckor när hon kan göra vissa saker, det är väldigt individuellt när olika hästar är färdiga för "nästa steg". Och varför longera? Jag tycker folk ofta longerar för mycket.

Efter ca 3-5 veckor kan du börja med 3 steg galopp och berömma sedan göra lite mer (så mkt det går. det kan vara svårt)
snart kan du galoppera runt ett halvt var och efter det när hon/han kan galoppera ett tag så kan du börja med snätt igenom i galopp och andra ridvägar.
Det sista kan t.ex vara serpentiner.

Tre steg galopp på en treåring?! (antar att du menar tre galoppsprång) Hästen kommer inte ens förstå att det var bra att den fattade rätt galopp om man genast saktar av.
Snett igenom i galopp? Isåfall måste du mena att hon ska antingen rida förvänd eller också byten, och från att lära dom galoppfattning till byten eller förvänd tycker jag det är ganska lång väg.
Serpentiner tycker jag är alldeles för svårt för en treåring, dom har så mycket att hålla reda på ändå.

Det var allt för mig! :rofl:

Hoppas det var till användning.

(jag är bara 12 men är en av de bästa ryttare mina ridlärare och vänner sätt genom tiderna)

Med tanke på den skrattande smileyn undrar jag om du bara driver med oss? Är detta ett skämt eller inte?

Har inte lästa alla inlägg...Men min 3-åring går just nu på sommarbete och har gjort de snart i 3-4 mån.

Men när hon rids så rids hon i form ca varanan till var tredje dag. Och resten helt vila.

Sen beror det på hur fin hon är hur länge jag rider...De orkar ju inte så himla länge...Oftast är hon jätte fin och går i form i skritt trav och galopp, kan säga att jag är förvånad själv att hon redan gör de men kan beror på att hon verkligen rör sig i hela kroppen...Men sen för att inte skryta så har hon ju en fin stam.
Hur mycket det nu påverkar...

Att hon gått på bete länge är för att det är tänkt att hon ska visas på 4-års chapionatet (jag ska inte rida själv!!)

Och det är på hösten så nästa sommar blir det ingen vila utan de får de bli i vinter också...

Innan min 3 åring gick på bete så reds hon några dagar i rad (lite intensivt inför 3 års testet) sedan fick hon vila några dagar, osv. Efter 3 års testet fram tills nu har hon bara vilat (gått på bete).

Nu ska hon sättas i gång igen och då blir det aktivitet ungefär varranan dag, antingen ridning eller tömkörning. Självklart ska hon jobba korrekt och vila på steget.
Den långa vilan har gett precis den effekt jag får på mina unga hästar, de är en helt annan häst efter vilan (smält alla nya intryck osv.), polleten har så att säga trillat ner hos dem.

Så jag tycker att vila är något som är viktigt för unga hästar, som man kan slänga in lite spontant efter väder eller dåligt med tid.

*kl*
jag har precis "ridit in" mina 3-åringar, d v s sadla, sitta upp och ut och rid i skogen :angel: :D

2 av dom har jag ridit 1 gång och den tredje har jag ridit kanske 4-5 ggr

rider lite i skogen när dom ska gå motion så dom får hitta på nåt annat än att gå framför vagnen jämt (det är travhästar ;) )

okej, hanska stå nu fram till januari, sedan blir det träning inför 4 års
championatet.
Tack alla för era svar!

*kl*

Fick för lära mig att unghästar får max jobba lika många dagar i veckan som dom är gamla och tycker det ofta känns ganska lagom att hålla sig till.

/Camilla

*kl*

Fick för lära mig att unghästar får max jobba lika många dagar i veckan som dom är gamla och tycker det ofta känns ganska lagom att hålla sig till.

/Camilla

Det har du kanske hört av en unghästutbildare? Iaf så tror jag nog det refererar till arbete som jobb på bana eller "hårdare" utepass. Jag vill arbeta min så mkt som möjligt, men de flesta passen är betydligt lugnare.

Jag har en 3-åring hemma, han aktiveras varannan dag med viloperioder vissa veckor.
Jag har valt att i hans fall skynda långsamt.

Han rids i skritt och trav än så länge, blir ca 30-45 minuter vi är ute, men är jag ute i 45 minuter så sitter jag av och leder under turen.

Har löshoppat honom för första gången igår och ska snart be honom om galopp. Han är med som handhäst ibland då jag rider de andra hästarna, mest för att bygga upp hans kondition.

På denna häst fungerar detta jättebra, han tycker om när vi ska ut och göra något och han hinner smälta det han lär sig mellan gångerna.

/M

dream on, vilken fin o musklad unghäst, jättefin:)

Innan min 3 åring gick på bete så reds hon några dagar i rad (lite intensivt inför 3 års testet) sedan fick hon vila några dagar, osv. Efter 3 års testet fram tills nu har hon bara vilat (gått på bete).

Nu ska hon sättas i gång igen och då blir det aktivitet ungefär varranan dag, antingen ridning eller tömkörning. Självklart ska hon jobba korrekt och vila på steget.
Den långa vilan har gett precis den effekt jag får på mina unga hästar, de är en helt annan häst efter vilan (smält alla nya intryck osv.), polleten har så att säga trillat ner hos dem.

Så jag tycker att vila är något som är viktigt för unga hästar, som man kan slänga in lite spontant efter väder eller dåligt med tid.

håller fullständigt med det är superviktigt att polletten ramlar ner innan man går vidare i träningen:idea:

går den på ridbana 5 dagar i veckan? Du skulle nog ha mindre problem att hitta bjudningen om du varierar arbetet mera. Ut i skogen - till fots vid hand eller i sällskap med annan ryttare. tex.

sällar mig till skaran som anser att 5 dagar/vecka på ridbana och longerad är för mycket för en 3 åring.

håller med föregående talare:bow::bow::bow:

Hej,
jag har en 3 åring, jag undrar hur ni rider era 3 åringar? hur långt har ni kommit i eran utbildning?
Jag vill inte pressa honom för hårt, så vill gärna ha lite tips om hur man ska lägga upp sin träning.
Just nu rider jag 5 dagar i veckan. ( 10 min skritt. en kvart trav, o 4 varv galopp i vardera varv.)
+ 1 dag longering och en dag vila.
Jobbar ni dom i form?
Väldigt tacksam för svar.

// Mlii :)
När min treåring skadade sig reds hon 3 ggr i veckan ute och 1 gång i månaden för instruktör i ridhus. Nu är hon under igångsättning och rids/tömkörs i skritt 3-4 ggr i veckan. Ska skrittas i ca 1 månad nu...vilket är ett slit för hon är inte riktigt enig med mig om den saken...:angel:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
877
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka