Hur rider ni en häst som vill gå djup&rund?

Sv: Hur rider ni en häst som vill gå djup&rund?

Det är lite svårt att veta hur det är när man inte sett. Men jag tycker att en del hästar som är svåra att rakrikta och få att arbeta bakifrån kan tendera att gå ner djupt i ett försök att komma undan när man kommer åt dem. :confused: De släpper då ryggen och bakbenen, för att det blir för jobbigt.

Vet inte om det är så eller om du kanske menar ngt helt annat:confused:

ja är ju typ så jag gör. men det behövs endel uppvärmning innan jag kan samla utan spänning så det blir fortfarande största delen lågt.

(kan ju tillägga att han haft en virusinfektion som satte sig på en nerv i korset=gjorde ont, och blev väldigt stel i musklerna som följd. han är friskförklarad, men stelheten har hängt kvar länge. nästan borta nu men inte helt, så jag får värma lite extra!)

nej om han inte vill så har han mer tendens att spänna halsen och ta upp huvudet och släppa bettet.. så är nog inte det jag menar. :)

Aj då, det har vi haft en häst som drabbades av. Hon blev väldigt dålig och hade svårt att t o m äta från boxgolvet när hon var som sämst. Gick även ner i hull rejält:crazy:

Då kan det ju vara att han avlastar ryggen så i alla fall, jag vet att det tog tid för vår ponny att komma tillbaka när hon haft detta virus.

det är visst någon mystisk variant av herpesvirus som plötsligt kan blossa upp om hästen utsätts för stress (i vårt fall en flytt). väldigt många hästar bär på det utan att vara sjuka. var ett jätteutbrott i jordanien i somras där många hästar dog, så jag får vara glad att min "bara" blev stel. riktigt dålig var han bara en dag, så vi trodde först att det var korsförlamning men blodproven visade annat.

han har alltid haft tendens att bli djup men det blev ju inte bättre efter att han var sjuk. sen har han ju vilats och ridits väldigt lugnt efter det också.

Jag tycker du verkar vara på rätt spår.
Det är en fin balansgång att sakta bygga upp styrka genom att samla korta stunder utan att hästen skall finna det "för" jobbigt och att det inte sliter.

När det gäller bettfrågan kan jag tycka att det inte finns så många generella råd med bett utan mycket individuellt och var i uppbyggnadskedet hästen finner sig men jag brukar försöka rida på ett vanligt smalt tredelat så mycket som möjligt.
Kanske du ska prova ett tredelat med fasta ringar...eggbett ?

tycker ofta de raka, oledade inbjuder till mera stöd/lägre form, så jag skulle också testa ett delat.

det ar valla ingen som vill rida sin hast med hastens huvud i luften och ryggen i backen, och jag menar varkligen inte att det ar bra, var fick du det ifran?

Jga har en forkarlek att diskutera och jag vet arr det ar ett valldigt kart uttryck for manga, men jag undrar hur mycket tanke folk har bakom uttrycket sa da mste jag ju fraga.

Manga ganger sa maste manju anpassa formen efter hastens utbildning och konfirmation och att rida runt med malet att ha hasten gaendes i den form han inte vill ga for att det ar jobbigt leder ju ingenstans (fast jag ar valldigt sakert att det inte ar sa du menar)

Just nu sa ar en av hastarna jag tranar en mongolisk pony utan nagra vidare exteriora kvaliteter, sa i min ridning utav den hasten bryr jag mig inte ens om formen, det viktiga ar att han gar rytmiskt framat och da och da faktiskt far en smutta av kadens. vad jag tanker nar jga rider honom ar lungn, framat rak.

Tycker att det finns en poang med din tumregel men inte att det ar en tumregel. Utan nagonting som kommer efter det finns sa mycket viktigare tummregler, formulas och principer att uppfylla fore denna.

Manga ganger sa maste manju anpassa formen efter hastens utbildning och konfirmation och att rida runt med malet att ha hasten gaendes i den form han inte vill ga for att det ar jobbigt leder ju ingenstans (fast jag ar valldigt sakert att det inte ar sa du menar)

Tycker att det finns en poang med din tumregel men inte att det ar en tumregel. Utan nagonting som kommer efter det finns sa mycket viktigare tummregler, formulas och principer att uppfylla fore denna.

Du har rätt i ditt antagande att det inte är så jag menar :D

det var heller inte jag som skrev att det var min tumregel, utan jag frågade vad du menade med ditt svar på Zanzans tumregel.
det är en självklarhet att man måste bedöma hur man prioriterar träningen utifrån vart man börjar och vart individen befinner sig. men pratar vi en häst som är grundriden så måste ju målet vara att stärka den successivt, och då ingår att lägga den i former den inte nödvändigtvis skulle ha valt själv, spontant. Det måste väl till viss del gälla din mongoliska ponny också såmåningom?

det är det jag har. :) han går inte att rida på tredelat med lösa ringar (eller går gör det ju men det går inte bra :p).

JO det har ju det,, min mongoliska pony ar lat,, hans favoritform ar att sta och sova,, :rofl: Sa jag kommer att strava efter att andra formen, men det kommer att ta lang tid och jag kommer att behova passera valldigt mycket pa vagen innan jag hittar dit. Men for att vara arligt tror jag att vi aldrig hittar ditt han ar en lung nyborjarpony jag vill egentligen bara skola honom sa han gar framat bojer sig och tar galoppen utan store problem..
Mera kommer jag nog inte be honom om och han behover inte mera. Men du kanner sakert till sagan om den fula ankungen... ;)

okej sorry for att jag trasslade ihopp vems tumregel det var,, ;)

det är det jag har. :) han går inte att rida på tredelat med lösa ringar (eller går gör det ju men det går inte bra :p).

Prova ett med fasta ringar då.

kanske även detta har lite att göra med att ni trillar in i en "komfort zon". jag talar av egen erf., jag varvade tredelat och rakt på min i dressyren de första 2 åren, för att inte köra fast mig på ett och samma bett (det raka). det var alltid lite trist när man skulle ha det delade, men eftersom jag inte kan tävla på det raka så hade jag en sporre att fortsätta fasa in det delade. de senaste 2 åren har jag ridit på delat i dressyren undantagslöst, har numera det raka bara i skogen eller ngn enstaka gång på ridbanan.

du får nog ta dig i kragen lite och akta din egen komfort zon också kanske lite? :idea:

Ja ni ser frågan.. :)

Min häst älskar att gå i rund och djup form. Får han välja själv hur han vill gå samt är avspänd och lösgjord så hamnar han där. Han varken hänger i handen eller går bakom hand, och jobbar bra med båda rygg och bakben när han går så.
Men ibland vill man ju ha upp dom lite!:p

Hur brukar DU rida en häst som gärna vill gå lågt med huvudet?

Dels handlar det ju om styrka, han har inte arbetats ordentligt på ett tag pga han har varit sjuk. Men se bort från det och beskriv hur ni rider. Visst får jag upp honom om jag fokuserar på just det, men det finns kanske andra metoder också. Placerar ni hästen i den form ni vill ha eller ska den hamna där naturligt?

En häst som vill gå i en djup "rätt" form är ju tycker jag väldigt optimalt - jag skulle få den att sätta sig mer för att få upp formen.. alltså hamna i en högra form genom samling.

Min häst "placerar" jag mer.. om man med placerar menar att använda sig av ledande tygeltag. Jag får jobba för att få den riktigt låga formen, men det är inte alltid så lätt med en häst som är lättspänd, lättstörd och byggd som en giraff. Han går helst i en "LA form" - mest naturligt för honom

En häst som vill gå i en djup "rätt" form är ju tycker jag väldigt optimalt - jag skulle få den att sätta sig mer för att få upp formen.. alltså hamna i en högra form genom samling.

Men titta här :) :bow::)

Lägger man ihop ditt och fios svar så kan man ju få en häst upp i formen korrekt också :bow:

Dvs genom "relative elevation" dvs framdelen kommer upp genom att den sätter sig bak.

Till skillnad mot "asolute elevation" - där handen lyfter hästens hals och den blir ändå sämre genom ryggen, och får därmed svårt att samla sig korrekt.

Det finns en massa skrivet om det

Men du även ponnyn kanske kan med lite mer krav komma längre än du tror:p Det handlar ju om att få hästen att må så bra som möjligt i sin kropp, bli spänstigare och då kanske också mer villig att arbeta:idea:

Ja ni ser frågan.. :)

Min häst älskar att gå i rund och djup form. Får han välja själv hur han vill gå samt är avspänd och lösgjord så hamnar han där. Han varken hänger i handen eller går bakom hand, och jobbar bra med båda rygg och bakben när han går så.
Men ibland vill man ju ha upp dom lite!:p

Hur brukar DU rida en häst som gärna vill gå lågt med huvudet?

Dels handlar det ju om styrka, han har inte arbetats ordentligt på ett tag pga han har varit sjuk. Men se bort från det och beskriv hur ni rider. Visst får jag upp honom om jag fokuserar på just det, men det finns kanske andra metoder också. Placerar ni hästen i den form ni vill ha eller ska den hamna där naturligt?

Men det där är ju en slappform, som fio skrev så arbetar den ju inte med ryggen, utan är bara avpänd och igång med ryggrörelsen - om denna form rids korrekt då.

Att komma upp i formen handlar ju om att få den att sätta sig bak och börja lyfta framdelen.

Alltså - få den att börja sätta sig bak - på det klassiska viset med halvhalter och skolor - då kommer framdelen upp som ett kvitto.

Du får ju göra så mycket som hästen orkar och sedan helst sträcka ut _framåt_ nedåt så alla ryggmuskler kan stretchas. Slaggprodukterna spolas bort och musklerna kan syresättar igen.

Detta framåt (med näsan OBS) - nedåt är ju också en check också att du rider korrekt, att arbetet är riktigt.

Om du Placerar halsen aktivt med handen är ju risken att du får en massa biverkningar , som tex att tappar ryggverksamheten (bakbenen hamnar bakom), får svårare att samla ( av förra orsaken), tappar hästens sök mot handen så det inte blir _framåt- nedåt ( av samma orsak) utan hästen kommer hålla halsen onaturligt böjd med invikt näsa även på lång tygel.

Det är ju inte näsan egentligen som tänker framåt - utan bakbenens aktivitet som puttar ut näsan.

Jag har för mig det syns på fios djup och rund video - att hon får fram näsan med aktivitet bakifrån

Senast ändrad av en moderator:

Men titta här :) :bow::)

Lägger man ihop ditt och fios svar så kan man ju få en häst upp i formen korrekt också :bow:

Dvs genom "relative elevation" dvs framdelen kommer upp genom att den sätter sig bak.

Till skillnad mot "asolute elevation" - där handen lyfter hästens hals och den blir ändå sämre genom ryggen, och får därmed svårt att samla sig korrekt.

Det finns en massa skrivet om det

haha, jag skriver ju bara vad jag tror och vad "magen" säger att jag skulle göra.. jag har ju omvänt "problem" med min. Önskar min häst var lite mer som TS.. en kombination ;)

Visserligen handlar det om exteriör, - men också att ta sig vidare ur olika stadier.

Hästen försöker ju hantera på olika sätt, varefter vi lyckas bemästra det ena så uppstår det andra....

jobbigt :(

Fortsätt att jobba så att du rider honom lite "högre form" korta stunder i passen, så kommer det komma mer och mer ju starkare han blir. När man kan sätta mer tryck i dem kommer de ofta upp automatiskt.

Jag tycker det låter som ett idealiskt sätt att bygga upp sin hästs styrka och bärighet. Att man i början av uppbyggnadsfasen (kan ju vara rätt länge om den haft en längre, komplicerad konvalecens) låter det sträcka ut och slappna av i musklerna för att ur den formen, korta stunder, hitta en högre form och bärighet. Precis som flera har skrivit är det viktigt att man stundtals spänner bågen lite mer och kräver mer arbete för att komma vidare. Kan man sedan efter det arbetet återgå till att rida avslappnat djup och rund tycker jag nog att det är ett gott kvitto på att man är på rätt spår.

Det finns väl ingen som tror det är bra att rida hästen i hög form från första till sista steget under ett ridpass? Se till dig själv, om du gympar, springer eller idrottar på annat vis måste ju musklerna få en chans att bli varma och mjuka, är man lite otränad och stel kan det ta lång tid. Om man är helt otränad är man helt slut efter uppvärmningen och måste kanske avbryta där (talar av lång och gedigen erfarenhet av det sistnämnda :angel:). Om din häst efter ett tag villigt bjuder på en högre form kan du nog utgå ifrån att det är först då den är redo för det. Annat är det med min, hon bjuder aldrig på något gratis och då blir det svårare, att avgöra när man ska kräva. Kräver man inget står hon still...

Som andra också skrivit tycker jag skolorna är idealiska för att få upp formen, då slipper man ofta de omdiskuterade uppresande tygeltagen. Får man in de där bakbenen, om så ett i taget, blir det naturligt att hästen kommer upp i fram.

Sedan är det alltid en fråga om hur mycket man låter rinna mellan fingrarna och accepterar av komfortzon (bra ord!). Därför är ju faktiskt en tränare, eller kanske i början bara en stallkompis, på backen ovärderligt. Någon som ser när man maskar... :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård