Hur rider ni en häst som vill gå djup&rund?

Centaur

Trådstartare
Ja ni ser frågan.. :)

Min häst älskar att gå i rund och djup form. Får han välja själv hur han vill gå samt är avspänd och lösgjord så hamnar han där. Han varken hänger i handen eller går bakom hand, och jobbar bra med båda rygg och bakben när han går så.
Men ibland vill man ju ha upp dom lite!:p

Hur brukar DU rida en häst som gärna vill gå lågt med huvudet?

Dels handlar det ju om styrka, han har inte arbetats ordentligt på ett tag pga han har varit sjuk. Men se bort från det och beskriv hur ni rider. Visst får jag upp honom om jag fokuserar på just det, men det finns kanske andra metoder också. Placerar ni hästen i den form ni vill ha eller ska den hamna där naturligt?

Senast ändrad:
Sv: Hur rider ni en häst som vill gå djup&rund?

Djup & rund är den form jag i huvudsak strävar efter eftersom dom nästan automatiskt hamnar där när dom är tillräckligt avspända och lösgjorda som du skriver men....
De får jö inte vara så pass avspända så man tappar spänst, schwunget som jag oxå letar efter och som jag bygger upp med tempoväxlingar och i en variation av samling där hästen själv kommer upp i form beroende på samlingen och absolut inte genom uppresande tygeltag.

Brukar få formen genom den övning, rörelse jag rider....mil av öppna i med olika samlingsgrad.

Senast ändrad:

Djup & rund är den form jag i huvudsak strävar efter eftersom dom nästan automatiskt hamnar där när dom är tillräckligt avspända och lösgjorda som du skriver men....
De får jö inte vara så pass avspända så man tappar spänst, schwunget som jag oxå letar efter och som jag bygger upp med tempoväxlingar och i en variation av samling där hästen själv kommer upp i form beroende på samlingen och absolut inte genom uppresande tygeltag.
Precis vad jag tänkte försöka skriva. :bow:

Min häst är tvärtom, han gillar en högre form bättre då han är byggd mer åt det hållet.

Det jag eftersträvar när jag rider är att jag precis när jag vill kan forma om honom, att jag mitt i ett dressyrpass kan lägga honom låg och rund för att sedan ta upp honom i en högre form. Jag tror att variationen är mycket viktigt vare sig man har en häst som gärna går låg i formen eller en häst som gärna går hög i formen.

nej det gör han inte, ju mer avspänd han blir ju piggare och mer energisk blir han också. hur stor del av en hästs träning anser du ska bestå av djup och rund? lär variera med utbildningsgrad kanske, men säg en häst på LA nivå tex.

tror förresten jag hittade en stor del av svaret i dag. :o
spöregnar här så tog ett träns med gummi på insidan av tyglarna. på det hängde det ett tredelat bett, för det mesta rids han på rakt syntet. jag red som vanligt men halsen kom upp mkt mer? kändes bärig och fin. så bettet kanske spelar en ganska stor roll..... hmm..

feel; det är just det jag funderar över - hur lägger du ner resp. tar upp? folk säger så himla olika, vissa säger att hästen ska följa handen, andra att man absolut inte får regulera formen med handen....

min vbl travare älskar att gå i "lägre form" jag tvingar honom därför sällan o gå högre. (arbetar lite med då o då bara) Märks så tydligt på honom att han finner det jobbigt. Huvudsaken är att han känns mjuk o fin. Han är ändå ingen "dressyrhäst" på det sättet. Han är en häst som väldigt lätt blockerar sig, blir stressad. I början tog han bara bettet o slängtravade och löddra av svett av stress o rusade in i väggarna. Därför tycker jag det är viktigast att han trivs och då får han jobba där han finner ett inre lugn.

feel; det är just det jag funderar över - hur lägger du ner resp. tar upp? folk säger så himla olika, vissa säger att hästen ska följa handen, andra att man absolut inte får regulera formen med handen....

Man brukar ju säga som en liten tumregel att man ska rida hästen ska ridas i den formen den själv inte vill gå i - alltså häst som krullar ihop sig ska upp och fram och spänd häst rids rund och djup.

Men självklart får man reglera formen med handen så länge handen understödjs av sitts och skänkel!

Ett ledande tygeltag visar ner hästens huvud medans ett uppresande tygeltag visar hästen att jag vill ha den framförallt längre fram med näsan!

Dom som säger att man inte får rida med handen skulle jag vilja se rida:angel: Det är ju lite så att det inte beror på VAD man gör utan HUR man gör det:D

Tycker iallafall att du verkar ha ett fint utgångsläge på din häst! Men det är klart att det är viktigt att den får komma upp ibland - jag skulle nog rida den i högre form korta stunder utan att sätta för mkt press på den där uppe - så att det är lite behagligt att komma upp i form!

Det varierar från varje pass.

Då min häst tycker att det är betydligt jobbigare att gå i låg form så rider vi så i lite kortare stunder, men ofta, för att han behöver stärkas i den formen.

Jag vet inte riktigt varför man inte får rida med handen? Handen är en hjälp precis som säte, skänkel, röst osv.

Man brukar ju säga som en liten tumregel att man ska rida hästen ska ridas i den formen den själv inte vill gå i - alltså häst som krullar ihop sig ska upp och fram och spänd häst rids rund och djup.

Men självklart får man reglera formen med handen så länge handen understödjs av sitts och skänkel!

Ett ledande tygeltag visar ner hästens huvud medans ett uppresande tygeltag visar hästen att jag vill ha den framförallt längre fram med näsan!

Dom som säger att man inte får rida med handen skulle jag vilja se rida:angel: Det är ju lite så att det inte beror på VAD man gör utan HUR man gör det:D

Tycker iallafall att du verkar ha ett fint utgångsläge på din häst! Men det är klart att det är viktigt att den får komma upp ibland - jag skulle nog rida den i högre form korta stunder utan att sätta för mkt press på den där uppe - så att det är lite behagligt att komma upp i form!

håller med helt och hållet!

Tänkte ta ut citat, men kom på att hela inlägget var bra:bow:
Själv har jag en av varje- en som vara hög o en låg- gyllene medelvägen strävar vi efter där.

jo jag har också hört den logiken flera ggr.. och det funkar ju helt klart på en häst som är spänd och går med huvudet högt, då blir dom oftast bättre om man rider dom i en lägre och rundare form. frågan är om det är lika bra andra vägen?

om jag nekar honom att gå låg när han vill det och istället ber om en högre form större delen av passet så blir han oftast spänd och kommer inte alls igenom i ryggen på samma sätt.
det kan ju inte vara bra? :confused:

tycker det ärn intressant det här med form, och i dagsläget gör jag som zanzan föreslår - högre form en liten del av passet, och då jobbar jag bara med enkla saker såsom tempoväxlingar i trav eller övergånger mellan skritt/trav.

vissa tycker att hästen "av sig själv" justerar formen när den blir tillräckligt stark men jag är lite tveksam. det är ju mer bekvämt för min häst att fortsätta vara rund och låg, så om jag inte ber honom ändra på det så låter det ju logisk att han vill stanna kvar där, i sin lilla komfortzon? :angel:

jo jag har också hört den logiken flera ggr.. och det funkar ju helt klart på en häst som är spänd och går med huvudet högt, då blir dom oftast bättre om man rider dom i en lägre och rundare form. frågan är om det är lika bra andra vägen?

om jag nekar honom att gå låg när han vill det och istället ber om en högre form större delen av passet så blir han oftast spänd och kommer inte alls igenom i ryggen på samma sätt.
det kan ju inte vara bra? :confused:

Det är ju för att han inte är igenom ryggen, i djup och rund form så arbetar hästen med en avslappnad rygg men inte med en arbetande rygg som hästen gör/skall göra i den korrekta formen, det kommer en dag då man får ta igenom hästen i den högre formen det där kommer inte av sig självt särskilt inte om hästen har gått i komfort zonen för länge det är ju därför man måste variera formen hela tiden.

Min blir gärna lite väl djup i sin form om han får gå som han vill.
Då flyttar jag honom i en öppna/sluta eller skänkelvikning och samlar ihop honom en aning. Rider även mycket övergångar och tempoväxlingar. Jag rider honom inte i högre form tills han tröttnar och tycker det blir för jobbigt utan tills jag tycker att det känns bra, att jag fått ut det jag vill och sedan får han "vila" i en lite lägre form igen, och så plockar jag upp honom en kort stund igen.

Tror det är viktigt att börja lugnt och ta en liten bit i taget spec om eftersom din häst blir spänd.

Min häst kan ibland bli lite väl rund och låg i spec galoppen. Då brukar jag gå in i en svag öppna längs långsidan. Det funkar bra på min! :idea:

Jag har en liten fraga om din tummregel,, varfor ska vi trana hasten att ga i den formen den inte vill ga i, hur gynnar det skolningen av hasten,

centaur - det ar ju bra om din hast vill ga lagt och djupt avslapnat om det inte betyder att ni stannar pa samma stalle hela tiden, utvacklas det muskler och hasten blir starkare och starkare for att klara av att bara upp sig i en hogre form sa ar ni pa ratt spar.

Men om det alltid ar samma form utan skillnader och ingen utvackling sa ar det antagligen trevligt att rida dara men inte helt ratt... Fast det beror ju pa vilka mal du har med din hast.

Jag har en liten fraga om din tummregel,, varfor ska vi trana hasten att ga i den formen den inte vill ga i, hur gynnar det skolningen av hasten,

fast hur menar du nu?
att hästen tycker vissa moment är jobbiga innan den byggt och stärkt sig, kommer du ju aldrig ifrån. Samma sak med en häst som vill springa med sänkt rygg och huvudet i vädret för att den lärt sig det och det är det "bekvämaste" för den - ska man bara låta det bero då menar du?

skolningen av hästen gynnas väl när man hjälper den att bli starkare och arbeta mer ändamålsenligt för att bära ryttaren?

Jag håller med Fio ang. att kan man inte variera formen utan att hästen slår sig ur och blir spänd/stressad så ÄR den inte igenom ordentligt i arbetet.

Min blir gärna lite högre i formen snarare än låg,tycker det är lättare att lägga ner en sån häst, än att höja en låg häst....men det är jag : )

Senast ändrad:

Hur brukar DU rida en häst som gärna vill gå lågt med huvudet?

Placerar ni hästen i den form ni vill ha eller ska den hamna där naturligt?

Jag säger också att hästen oftast ska gå i den form den inte vill gå i själv. Tillexempel ska en häst som gärna går högt läggas ned och den som gärna går lågt resas upp lite.

Jag brukar för att få upp en häst rida mycket sluta, men framförallt förvänd öppna - en lite "ny favorit" hos mig.

För det första är det inte min tumregel, jag har inte kommit på det! Tror att det är ett allmänt kännt uttryck.

Annars förstår jag inte riktigt din fråga, det faller sig ju naturligt att en häst som vill krulla ihop sig behöver ridas fram med näsan? Och om den vill vara hög, spänd och kort så får man försöka rida ner den i en rund, låg ngt längre form!

Precis som flera påpekat så ska en välgymnastiserad häst kunna varieras i form under ett ridpass! Men alla hästar har ju sina svagapunkter!

fast jag KAN ju variera formen när han är varm, då blir han inte spänd. :idea:
om jag däremot går efter regeln "han vill gå lågt så då ska han upp" från början och kör på det hela passet så får jag lätt en häst som tillsynes går riktigt snygg för åskådaren men han känns spänd som en fiolsträng och som att han inte "hänger ihop". att vara så strikt med det känns som att förstör mer än gynnar?

är det inte bättre att bara rida så när han faktisk kan gå avslappnat och bra i den högre formen, istället för att kräva den hela tiden?

hör gärna era tanker om rakt vs delat bett också, märkte som sagt oerhört stor skillnad! tränsbett sägs ju ha uppresande effekt, gäller det bara delade tro? kanske raka får dom att sänka sig mer?

Värm upp/ varva ner lågt.
Sen om du samlar honom kommer han upp automatiskt- med hela framkärran- såvida den inte hänger där:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård