Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)

Sv: Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)

Det är underbart att galoppera i nysnö :love:
Nu har vi fått snö igen, varit mest milt och barmark nu ett bra tag.
(vilket har sina fördelar med. Brodda, phu)
Bra träning & rida i snön, men man får ta det lite lungt, är ju ganska tungt.
Alla ängar känns så inbjudande med snö på :) men alla är ju inte bra underlag, och vi har inga ängar som är tillåtna att rida på, fast det finns en hel del, hm.... Tycker att man borde få rida på alla ängar när det är mkt snö? Men man vet ju inte.

Jag funderar lite på detta, då snön även existerar i hagen ;) Det borde ju bidra till att hästen på egen hand ökar sitt flås. Våra blir glada och ystra nu när snön finns, annars är det ju bara is eller hal lera, så de leker och galopperar. Men kanske betyder det också att hästen inte riktigt kan vila heller? Visst vilar den i boxen på natten men då stillastående. Alltså i rörelse möter alltid hästen ett motstånd, förutom om man håller sig till plogade vägar vid ridning då :)

Hur tänker ni?

Själv har jag en häst med lååånga ben som ännu inte riktigt tycks bekymras av snön :p Återkommer den dag det ser ut som på Zuzzis bilder :love: Det var några år sen nu!

Trist att ni har det så! Vi har en äng ca 700 m bort som vi alltid får rida på, utom precis när de slagit/ska slå sitt hö/hösilage. Underbart! Annars får man hålla koll på åkrarna. Ligger de i träda är det okej, likaså t.ex. en havreåker som inte blivit plöjd utan ska fixas till våren. Med fruset och snö så får man rida där med :) Schyssta bönder är alltid ett plus när snön ser så härlig ut överallt :D

*kl*

Jag väcker liv i den här tråden igen, då jag har en liten fråga:

Alla ni som rider i djupsnö, hur gör ni med benskydd? Jag har själv aldrig lyckats tappa nåt benskydd, men min förra medryttare har det. Och jag är inte så sugen på att tappa de jag har nu (dyra, tycker jag). Och linda känns kanske inte heller så säkert....så hur gör ni?

jag kör på ett par billiga skydd, endast fram! men det är bra kardborre så då sitter de på plats. eller utan skydd helt.

för mina hästars del blir det ganska mycket snöträning. Men det som är såå bra är att all snö som finns är som nysnö.den har inte sjunkit ihop alls och blivit packad, som den gör vid varmare grader! :) det jag fått för mig är att snöträning sätter rätt bra med ryggmuskler också, eftersom de lyfter så på benen!

men jag rider absolut inte i snö om det blivit skare,skoterspår, eller packad snö för då tror jag du förstör senorna.

Jag använder ett par vanliga, ganska tighta neoprenedamasker på frambenen och vanliga kotskydd med bra kardborre bak.

"Luddamaskerna" funkar inte så bra, det är för mycket plats för snö mellan det hårda skalet och benet.

Hade gärna haft boots på, men det finns nog inga som inte samlar på sig isklumpar eller vänder sig uppåt i snön... Tar risken att rida utan när jag snöpulsar.

Man får använda sitt förstånd ,pulsa i djup snö är jätte jobbigt men dom får grymt fin bukmuskulatur.Jag rider min lagom flåsig men aldrig svettig när det är minus....Jag har lärt mig att man bygger upp kondis med intervall jobb så att det inte sliter.....

*kl*
Lagom är bäst, helt klart, men glöm inte bort att ha roligt i snön oxå! Det hade vi idag!

30373377.jpg

KL
Vid jultid hade vi lagom mycket snö, då hade döttrarna kul

30068455.jpg

Men nu börjar det bli för mycket...

30347208.jpg

idag är det jätte mycket snö här i skåne (ca 40-50cm på sina ställen)^^ ska ut och rida i snön nu men undrar om jag ska ha ben skydd eller lindor, vad är bäst då man vill ge stöd för benen?
ska jag ha bots? har ett par men använder aldrig, (mjuka läder boots) ska jag ha dem fram eller bak?

Senast ändrad:

Undrar också. Men på både skydd och lindor med kardborre kommer det in snö som gör att kardborren släpper. Hellre ett tappat benskydd än en upplindad benlinda! :eek:

Jag ska nog köra utan skydd idag.

idag är det jätte mycket snö här i skåne (ca 40-50cm på sina ställen)^^ ska ut och rida i snön nu men undrar om jag ska ha ben skydd eller lindor, vad är bäst då man vill ge stöd för benen?
ska jag ha bots? har ett par men använder aldrig, (mjuka läder boots) ska jag ha dem fram eller bak?

Sedan när undrar jag att benskydd ger stöd? :p Boots ger inte stöd alls utan är ett skydd för hästar som brukar trampa på sig men de är helt värdelöst att ha i djupsnö då de viker sig uppåt. Benlindor ger stöd men det tycker jag mest är farligt då de förmodligen lostnar lätt när kardborren blir blöt.

Jag kör alltid utan benskydd när jag rider i djupsnö, fast överlag har jag aldrig skydd på hästarna. Farbrorn har varit en drummelpelle förut när han inte hade koll på sina långa bakben men han har lärt sig. Som jag skrivit tidigare i tråden är det viktigt att man låter hästen gå på ett fast underlag efteråt, man känner själv vad bra det är för muskler/senor om man gått på tungt underlag och avslutar på fast.

årets underbara snö! men nu har vi nog en halvmeter till lugnt!
30188750.jpg

30121235.jpg

javiist jättemysigt och fint med snö, men jag tycker lite synd om min minishettis...idag såg han ut som ett rådjur som hoppade fram i snön för att komma in i hagen, och när han väl kommit in i hagen står han bara där med snö upp till bogarna och äter sitt hö-han kan inte springa ju....:cry:

och jag rider inte nu under den mörka tiden heller, dels är jag mörkrädd och skitskraj för älgar(har gott om dem här nere samt varg!!!) :eek: -vad göra-

Jag hatar snön.. okej om det är bara lite..
Jag försöker rida på skottade vägar så mkt det bara går. Skoterspår är värdelösa för man sjunker ner ungefrä vartannant steg = livsfarligt :S

Skoterspår går faktiskt att rida på, annars skulle det vara kört för oss, som bara har en skoterled ut från gården till travslingorna. När skotrarna kört några varv så brukar det gå alldeles utmärkt, och ibland sjunker man ner en bit, men aldrig så mycke att det blir skadligt.
Sen så säger jag som dom flesta, att har man som vi har till exempel, en meter snö så kanske det inte är optimalt att träna hästar i, för lagom är bäst ;)

Det beror ju alldeles på hur mycket snö det är under det packade skoterspåret!

Är det såpass lite snö att skotrarna packat snön ända ner till fast mark så är det kanon att rida i, men så fort spåret "hänger i luften" ovanpå ett lager av lössnö så är det väldigt otäckt att rida i. Hästarna trampar igenom då och då, det blir obalanserat och risk för vrickningar och sårskador om spåret är väldigt hårt packat.

Det kanske även iofs beror på hur tung häst man har, men JAG (med 600 kg vbl) rider inte i några skoterspår just nu! :crazy:

Det beror ju alldeles på hur mycket snö det är under det packade skoterspåret!

Är det såpass lite snö att skotrarna packat snön ända ner till fast mark så är det kanon att rida i, men så fort spåret "hänger i luften" ovanpå ett lager av lössnö så är det väldigt otäckt att rida i. Hästarna trampar igenom då och då, det blir obalanserat och risk för vrickningar och sårskador om spåret är väldigt hårt packat.

Det kanske även iofs beror på hur tung häst man har, men JAG (med 600 kg vbl) rider inte i några skoterspår just nu! :crazy:

Rider inte heller på några skoterspår förutom dom som är körda på hela tiden där vi har ridvägar. Tycker inte någon alls ska rida på lagda skoterspår där de lägger ner tid och pengar på att få bra leder och vet själv som skoterförare att det är INTE roligt om någon har ridigt på spåret om de går genom. Det kan vara riktigt påfrestande för kroppen med knaggliga leder.

Precis, det är ju också en poäng om man rider i markerade skoterleder.

Där tycker jag nog att skotrarna kan få vara ifred och köra som de vill utan att behöva ta hänsyn till hästar, och även få ha ett bra underlag.

Däremot ligger ju ibland lederna så att man måste samsas, men där det inte är nödvändigt alls tycker jag nog att vi kan låta dem vara. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama