Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)

Sv: Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)

javiist jättemysigt och fint med snö, men jag tycker lite synd om min minishettis...idag såg han ut som ett rådjur som hoppade fram i snön för att komma in i hagen, och när han väl kommit in i hagen står han bara där med snö upp till bogarna och äter sitt hö-han kan inte springa ju....:cry:

och jag rider inte nu under den mörka tiden heller, dels är jag mörkrädd och skitskraj för älgar(har gott om dem här nere samt varg!!!) :eek: -vad göra-

Åh, söta lilla shettis, jag verkligen ser den skuttandes framför mig, stackarn.
Jag har oxå varit rädd att rida då det är mörkt, men har tagit mig i kragen, tack vare min underbara ponny som visade mig att han ser hur bra som helst! Jag red utan pannlampa tom innan snön kom och det gick jätte bra och var en häftig upplevelse. Nu lyser ju snön upp mkt så det är inte så mörkt-prova om så bara en liten bit o sen längre för varje gång du känner att du fixar det.

Älgarna gillar jag inte heller, men de brukar inte störas av hästarna, varg däremot vet jag inte mkt om, men de borde väl hålla sig undan då man kommer på häst?

det är just det stora frågetecknet bakom varg som gör mig illa till mods OM jag stöter på den i mörkret!
När jag rider i dagsljus har man ju ett annat siktfält och kan se mellan granarna....om inte annat spåren....får la hoppas på att hästepållen känner doften av den och vill gå hemåt så jag fattar piken....
folk här i byggden pratar mycket om vargen här sedan i höstas, en annan stallägare berättade att den vargen som var här förra året cirkulerade kring hennes gård och hästar-hon hittade hans/hennes liggställe.....:(

En annan minishettis ägare fick sin häst riven bak på rumpan av något.

I helgen stötte jag på ett par som var ute och gick, de letade spår efter vargen- då hade jag precis ridit genom storskogen ensam....:o
Kalla mig mesig men jag får väl va en fjant då.....
(nej jag rider inte minishettisen, utan C-ponnyn....):laugh:

Jo vi försöker undvika skoterspåren, men eftersom leden går på stallets mark så brukar vi alla kunna samsas (oftast) =) Här så blir det aldrig "luft" under spåret, det körs från första snödagen av stallägarna, så jag har nog inte tänkt på det, då förstår jag att de kan bli lite väl farligt ;)

Jo vi försöker undvika skoterspåren, men eftersom leden går på stallets mark så brukar vi alla kunna samsas (oftast) =) Här så blir det aldrig "luft" under spåret, det körs från första snödagen av stallägarna, så jag har nog inte tänkt på det, då förstår jag att de kan bli lite väl farligt ;)

Hej!
Jag som inte bor i norr där det är mer vanligt att ta skotern...
märkte att det pratas en hel del om dessa skoterspår och ridning, jag har inte riktigt fattat :confused:
vad är problemet, skapar ryttare/häst problem för skotrarna om man rider där???
eller kan någon förklara?
luft under???
känner mig som en stadsbo för sjutton!:rofl:

vad är problemet, skapar ryttare/häst problem för skotrarna om man rider där???
eller kan någon förklara?
luft under???
känner mig som en stadsbo för sjutton!:rofl:

Gör hästen spår i skoterspåret antar jag att det blir det guppigt att åka där. Stannar dessutom hästen och gör en hög som sedan fryser blir det inte heller roligt (gäller för övrigt även på vägar där de kör hästarna i höga tempon, kusken kan slungas av). Vi rider alltid tillbaka och går igenom högen så den sprids ut samt försöker hålla oss i mitten av vägar (där inte hjulen går) där det körs mkt travhästar. På markerade skoterleder ska ju också skotrarna få dra på och det gör förhoppningsvis att de kan visa hänsyn när de möter ryttare på vägar som inte är markerade skoterleder....

Jag vet faktiskt ridskolor i inlandet som har samarbete med den lokala skoterklubben som kör upp spår som får frysa på och sedan rider de (lovligt)på spåren.

*kl*

Jag är en norrlänning som har stor respekt för snön, jag har sett alltför många knäldesinflammationer på hästar vars ryttare pulsat för länge.
Lössnö på väg upp till 10 cm bryr jag mig inte om utan rider som vanligt. Vid djupare underlag iakttar jag största försiktighet! Både ifråga om både tid och tempo.

Gör hästen spår i skoterspåret antar jag att det blir det guppigt att åka där. Stannar dessutom hästen och gör en hög som sedan fryser blir det inte heller roligt (gäller för övrigt även på vägar där de kör hästarna i höga tempon, kusken kan slungas av). Vi rider alltid tillbaka och går igenom högen så den sprids ut samt försöker hålla oss i mitten av vägar (där inte hjulen går) där det körs mkt travhästar. På markerade skoterleder ska ju också skotrarna få dra på och det gör förhoppningsvis att de kan visa hänsyn när de möter ryttare på vägar som inte är markerade skoterleder....

Jag vet faktiskt ridskolor i inlandet som har samarbete med den lokala skoterklubben som kör upp spår som får frysa på och sedan rider de (lovligt)på spåren.

*kl*

Jag är en norrlänning som har stor respekt för snön, jag har sett alltför många knäldesinflammationer på hästar vars ryttare pulsat för länge.
Lössnö på väg upp till 10 cm bryr jag mig inte om utan rider som vanligt. Vid djupare underlag iakttar jag största försiktighet! Både ifråga om både tid och tempo.

:idea: JAHA!! :idea:

då fattar jag.... hi hi hi hi....
(inte för att det har med skotrar att göra men) min underbara sambo ska ta traktorn bakom stallet och ploga upp en rejäl paddock av snö....jag ritade skissen på pizzakartongen under kvällsmaten för att han skulle fatta....!han är ju fantastisk :banana:
bad honom att ploga en 8:a (så jag kan byta varv och så ....)

här har vi minst 60-70 cm snö :crazy: som tur är finns det gott om plogade grusvägar. Jag går ibland upp till ängen nån km från stallet med hästen i en longerlina och låter honom springa lite som han vill :). Bra träning även för mej ;).

:O gå nån km i snön för att longera? skulle aldrig falla mig in^^ hästen får plumsa omkring i hagen istället och jaga shettisarna:P
hihi! pollan är galen i snön^^ skrittade på en plogad väg i helgen med det gick inte, pollan ville ut på åkern hela tiden och trava runder:) konstig häst jag vet. efter man ridit så brukar hon klia sig på mig men nu så är det närmsta snödriva som får agera kliare istället^^ bra för mig:)

Hej! jag är infödd norrbottning, har alltid haft snö ;D Just nu står vi här med världen plogvallar & 70cm snö på ängarna :D det är gode mysigt!
Lite svar på några fråger lär jag ha.

Skoterförarna brukar inte bry sig särkillt mycket om att hästarna gör hål i snön, det är vi hästägare/ryttare som får bry sig
då dom kör som galningar & ibland inte har så stor koll på sitt fordon & hästarna blir livrädda. Så det rekomenderas inte att rida på skoterleder, även skaderisken är väldigt hög där då inte snön alltid är bärrande för en häst & dom går igenom snön & skadar sig. inte roligt!

När jag är ute & rider har vi uppskottade ridstigar med ängar & skog omvartanat så man kan gå ut på ängen & skritta så hästen får jobba en stund & sedan utpå den skottade stigen igen. Det är super, så har mna möjligthet att göra så är det att rekomendera.
Skritt är nästan jobbigast för hästen att pulsa i, för när dom väl fått upp farten i trav & galopp så går det betydligt
lättare för dom. Skritt är konstant muskel träning, även trav & glp men det är inte lika jobbigt mer kondis träning :D

Ser även att ni är lite små rädda för djuren ute i naturen, vi har älg, ren & björn här. hästarna brukar inte reagera så mycket på ren & älg ifall dom inte bara dundrar ut framför en. då kan det bli lite liv i luckan ;D
Björn är värre, men dom håller oftast sig borta, prata på & sjung gärna då hör dom en & knatar iväg innan man ens sett dom.
Vargar har vi inte här vad jag vet, men dom lär nog c-ponnyn där kunna springa ifrån ;D
Vi har även rådjur men dom är ju så skygga så dom springer bara iväg när man kommer ;D

hihi vi har rådjur och kråkor här^^ ett och ett annat vildsvin ibland men ingat annat. rådjuren här är nästan helt orädda för pollan, man kan komma jätte nära och de bryr sig inte. skulle inte vilja bo där det finns björn varg och älg, farligt! skulle inte våga gå ut^^

Försökte föra detta på tal i stallet, att man ska vara försiktig med snön. Men fick då höra att en tränare sagt att det är inga problem alls att rida i snön, bara rid! :grin: Försökte förklara det med motstånd och inflammationer i kotorna som svar på överansträngning, men eftersom tränaren sagt att det bara är bra träning så fick jag inte så mycket gehör...

Kan bara tänka mig hur det känns för hästar som mest rids i ridhus att få pulsa en lång stund :o

Älgarna är helt ofarliga & renarna är bara dumma! :D
Björnarna ser man aldrig nästan med dom finns, & antalet
ökar då det är ganska stor risk med att jaga björn då dom kan bli
väldigt agresiva ifall man skule skade skjuta dom. Vi hade förra hösten en hund
som blev riven av björn då den drev den så pass att björnen vände sig om & helt enkelt
lappa till hunden :(

Uti inflamationer & så är det nog värre att rida i ridhus året om än att pulsa i snö ;)
kan förstå hur ni tänker men från början är det ju vilda djur vi sitter på & det är
väldigt naturligt att pulsa i snö & ta sig fram bland stockar & sten. Fast man inte tror det.
jag läste om det när jag gick på gymn & det visade sig att 30 min i ett ridhus (dressyr/hopp) vart det inte
är perfekt underlag är mer skadligt än 30 min skritt i 40cm pudersnö ;D
Kan ju bli väldig tungt för dom om det är tungsnö/blötsnö.
& då det inte är så många ridhus runt om i sverige som har så pass bra underlag så rekomenderar jag
skritt i snö :D Mycket mysigar & mindre skadligt.

Men hästar som är vana vid att gå ute på lösdrift i 5-10 ha stora hagar dygnet om. Rids väldigt varierat, men mest ute i skogen, har inget eget ridhus utan åker dit ibland. Snöpuls i riktigt djup snö 15-20 minuter på en sån häst, något som skulle avskräcka er, eller bra träning?

Jag är bara nyfiken, eftersom jag har en runda som är "kort" och tar ca 30-35 minuter att rida nu i snön. Runt 2,5 km är den. Kanske 10-15 minuter av detta är riktigt djup snö ute på en åker, ca 600 meter är på plogad bilväg, resten är i skogen där snön går upp till kotorna/framknäna typ. Vi tar den rundan iaf en gång i veckan, skrittar 98% av den. De verkar inte så ansträngda av detta.

Senast ändrad:

Jag tror verkligen inte din häst mår dåligt av det. Bara bra! & eftersom dom även går på lösdrift så är dom säkert vana att pulsa själv?
Jag tror helt enkelt att man nog känner sin häst så väl att man veet hur pass tränad dom är & hur mycket dom orkar. För hästar orkar mer ä n man tror dock inte på skadligt underlag så som det är i dom flesta ridhus :(

Jag lärde mig i unga år VAD som kan hända om man överanstränger hästen.

min ridlärare hade en unghäst som skickade av henne- den stog i box o var inne hela dagarna.
Hon travade den trött i djup snö o den fick en senvarning. hon linimentade o den blev blistrad:crazy:

Man måste rida med avvägning- vad hästen är van vid o lyssna på den.
Sen är det skillnad på snö.
Kall pudersnö är sällan ngn fara med, men blötsnö eller snö i olika skikt o allra värst då med skare på eller i snölagret.

Halvupptrampade knöliga vägar är inte heller ngn hit.

*KL* Var ute i snön, 35 cm(?) igår. Red på en plogad stig, (halva var plogad och resten djupsnö med grusväg undertill) och red i alla gångarterna. Efter ett tag blir pollen hysteriskt envist och drar sig i djupsnön och började plumsa. Har sällan sätt min polle så lycklig.
In 40 min efteråt kom han med vitt skägg och vit, kall blöt mage. (sparkat upp snön som sedan smält)
Trött och glad!

Våra lösdriftshästar har trampat upp stigar i hela området där de spenderar mest tid och beger sig inte utanför detta. Så de kan knappast räknas som ännu mer pulsvana än boxhästarna.

Våra lösdrift hästar är likadana men de förstår jag det att de använder en och samma stig för de är väl lika lata till naturen ändå att gå där det är som lättsammast och ödsla minst energi :D Dock går våra gärna utanför stigarna om de ska gå och nagga på några slyträn.

Jag tycker det här med skoterlederna låter konstigt. Tog körkort för en månad sedan och det som stod i teorin var att utmärkta skoterleder endast är till för terrängmotorfordon, terrängsläp, skidåkare och fotgängare. Dit räknas väl inte hästar?

Har inga skoterleder här nere men är det någon som känner igen detta?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama