Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)

Sv: Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)

Knäpp dator....

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en liten islänning och vi rider på som vanligt ca 1,5-2h/ridtur 4-5 dagar i veckan.
Vi bor ute i skogen med massor av snö, oftast så har jag snö upp till mina knän när jag sitter på honom. Det blir nästan bara skritt men han är som en riktigt bra terränggående skogsmaskin han kravlar sig över stora plogvallar med mig på och tar sig fram överallt.
Nu är han visserligen ordentlgit vältränad och i början får man ju ta det lugnt men enligt mig är det bästa att ta hjälp av naturen och det är ju naturligt att gå i djupsnö ibland och träningsvärk är inte farligt, det måste dem få precis som oss för att kunna bygga upp musklerna, om du aldrig pressar henne kommer hon inte att bli bättre heller.
Hade jag varit du hade jag lagt upp det ungefär såhär som jag gjorde med min lillkille förra året:
Börja med att pulsa i snön i skritt 30-40 min först uppsuttet och sen kan du ju hoppa av om du märker att det blir tungt och gå med henne då får både du och hästen träning och det stärker faktiskt muskler och leder och sen succesivt öka träningen med ett par minuter/vecka om du gör det ca 4 dagar i veckan. Det är en häst och om hon är normal och frisk i övrigt så är det inga problem att pulsa i snön den korta stunden.
Det är en häst och ingen porslinsdocka och hästar ska precis som människor arbeta för att hålla sig i form och vara friska.

Sen ska man självklart inte överanstränga hästen men börja i små portioner för att sedan öka, och använd sunt förnuft! Så himla svårt är det inte...

Senast ändrad:

Nej man ska inte rida med hästar på märkta skoterleder. Folk lägger ner tid och pengar på att få lederna bra och kördugliga och det sista man vill ha är en häst som eventuellt trampar sönder dom helt och lägger stora skithögar mitt på lederna. Tyvärr är det inte många ryttare som bryr sig och tror de har rätt att rida överallt och förstör så fruktansvärt och en stenfrusen stor skithög är svår att få bort och inget man vill köra på med skotern, de kan ge skador på både skidor, bukplast och matta. OM man nu rider på leder för att man måste så ska man visa varandra stor respekt och har man inte hästar som klarar av att möta en skoter då ska man hålla sig från lederna! Som skoterförare är man väldigt utsatt i en trång situation om hästen börjar fara omkring som ett yrväder, höjden där man sitter är i klockren sparkhöjd om det skulle bli så. Det är nog ingen rolig upplevelse för en eventuell hästrädd människa med ett djur på 500 kg som yr omkring.

Vi delar skoterväg på två ställen, en bit är faktiskt en ren skoterled men den vägen är även utmärkt med skylt att det är hästtrafik också. Sedan har vi en väg som skottas av travtränare som nyttjas flitigt av både häst och skoterförare och sedan har vi en annan väg som egentligen inte är någon led men skoterförarna nyttjar den att ta sig mellan två alternativ och jag är supernöjd med hur de bemöter oss ryttare :bow: det märks så väl att man bor i häst och skoterland här för har aldrig någonsin haft bekymmer, vare sig om förarna är i 16/17 års åldern, de visar stor respekt och mogenhet genom att stanna sina skotrar men låta dom vara igång och vänta tills vi gått förbi och vi visar samma respekt genom att stanna våra hästar och visa tålamod tills förarna har flyttat på sig och stannat samt att sparka undan skiten från spåren som vi lämnar efter oss.

Kan man undvika skoterförarnas märkta leder - gör det! Kan ofta bli svårt att komma ur vägen också om det är en normalbred led (där två skotrar kan mötas om de ger sig ut i kanterna), där är det svårt med häst att kunna flytta sig om det är djup snö på sidorna.

Jag tycker att man absolut inte ska rida på skoterleder då vissa kör ruskigt fort & det är inte lät för en skoterförare & stanna om det kommer en häst runt krönet & då kan det gå riktigt illa. Hästryttare vill ju inte ha skotrar på våra ridvägar så inte vill ju skoterförarna ha ngr hästar på deras leder!
helst inte jag som har en häst som får panik om skotern kör förbi fortare än 10km/h

Skoter lederna är ju häller inte gjorda för att hålla en häst så kommer det ett ställe där hästen sjunker igenom & fastnar så kan man ha ett ben mindre på sin häst. Så ryttare håll er borta från skoterlederna!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama