Sv: Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)
Jag har en liten islänning och vi rider på som vanligt ca 1,5-2h/ridtur 4-5 dagar i veckan.
Vi bor ute i skogen med massor av snö, oftast så har jag snö upp till mina knän när jag sitter på honom. Det blir nästan bara skritt men han är som en riktigt bra terränggående skogsmaskin han kravlar sig över stora plogvallar med mig på och tar sig fram överallt.
Nu är han visserligen ordentlgit vältränad och i början får man ju ta det lugnt men enligt mig är det bästa att ta hjälp av naturen och det är ju naturligt att gå i djupsnö ibland och träningsvärk är inte farligt, det måste dem få precis som oss för att kunna bygga upp musklerna, om du aldrig pressar henne kommer hon inte att bli bättre heller.
Hade jag varit du hade jag lagt upp det ungefär såhär som jag gjorde med min lillkille förra året:
Börja med att pulsa i snön i skritt 30-40 min först uppsuttet och sen kan du ju hoppa av om du märker att det blir tungt och gå med henne då får både du och hästen träning och det stärker faktiskt muskler och leder och sen succesivt öka träningen med ett par minuter/vecka om du gör det ca 4 dagar i veckan. Det är en häst och om hon är normal och frisk i övrigt så är det inga problem att pulsa i snön den korta stunden.
Det är en häst och ingen porslinsdocka och hästar ska precis som människor arbeta för att hålla sig i form och vara friska.
Sen ska man självklart inte överanstränga hästen men börja i små portioner för att sedan öka, och använd sunt förnuft! Så himla svårt är det inte...