Hur resonera? Om morförälder och bruten kontakt

Sv: Hur resonera? Om morförälder och bruten kontakt

Jag tror att det isåfall är bättre att säga sanningen. Du och den personen har valt att inte träffas av andledningar som är svåra att förstå och som du får förklara lite pö om pö.

Tack för ditt inlägg, du formulerar det så bra :bow:. Någon sådan formulering känns väldigt lagom att använda, när det blir aktuellt!

Jag tycker inte att det är en särskilt bra idé att prata om er dåliga relation och att morfar har varit dum. Sånt skulle sätta igång en massa tankar hos min 6-åring som vore svåra för henne att hantera (som att föräldrar tydligen bara så där kan släppa kontakten med sina barn), man behöver mer livserfarenhet för att kunna förstå en sån sak på ett bra sätt. En annan tanke jag får är att du "äger" ju inte ditt barn, vill barnet träffa sin morfar så kan jag på sikt inte se att du har rätt att förhindra det.

Jag håller med dig om att man behöver säga nånting men jag vet att min dotter hade funderat väldigt mycket om jag hade sagt att morfar var dum och elak mot mig och jag vill inte träffa honom. Jag tycker också att det rimmar rätt illa med det man försöker lära barn när de är små, att alla får vara med och man ska försöka att vara bussig även om andra är lite dumma och sånt. Det blir liksom inte förståeligt för ett mindre barn att en relation kan gå så snett, det skapar mer oro än begriplighet. Jag skulle hitta på något annat mer neutralt att säga än hela sanningen i just det här fallet.

Även om man kankse inte inledningsvis vill trycka på aspekten att inga relationer är heliga, så har jag inte heller någon intention att förespegla mina barn att man behöver umgås med personer som inte behandlar en väl. Bete sig väl mot - absolut, men inte anstränga sig för att upprätthålla en relation därutöver.

Jag hoppas förstås att önskemålet om att träffa morföräldern aldrig kommer att uppstå - på tal om att "äga" sina barn - men skulle det göra det så kommer jag faktiskt att säga nej, så långt upp i åldrarna som den typen av auktoritet kan sträcka sig eftersom jag bedömer morföräldern som potentiellt farlig att umgås med.

Mamma och pappa förklarade för mig och min bror att "X är egentligen inte pappas farmor, det är Y, men på alla sätt som räknas är det X", och det köpte vi, speciellt eftersom det var X pappa kallade för farmor, och vår farfar nämnde aldrig någon av sina så kallade mammor.

Det var fint uttryckt, tycker jag :)

Det gäller ju att se till att förklara ordentligt och kolla att det har gått in på rätt sätt, vi har haft ett pågående nu under hela våren, båda barnen är medvetna om att farfar dog av cancer, och att barn kan dö av cancer, alltså blev det otroligt jobbigt när även jag fick en cancerdiagnos i vintras. Men min diagnos var inte att likställa med döden eftersom den var fullt behandlingsbar och det skulle rätt mycket till för att jag skulle dö. Nu är jag "friskförklarad", dvs jag har inga tecken på aktiv sjukdom, men vi har hela tiden haft dialogen med barnen, förklarat skillnader på olika cancer sjukdomar osv. Men vi har ju inte heller kunnat säga att jag inte kommer att dö till 100%. Det är jobbiga och svåra samtal man måste ha med sina barn och det gäller att vara tydlig och kolla att de verkligen förstår, men att undanhålla saningen brukar bara bli värre i slutändan.

Oj, det låter verkligen inte som samtal som jag är avundsjuk på att behöva hålla - det låter som att ni klarat det väldigt bra!

Jag vill bara förtydliga att jag absolut hade diskuterat med mina barn om en släkting hade dött och de har redan varit på en begravning av en äldre släkting. Det är ovänskapen mellan pappa och dotter som jag menar måste presenteras finkänsligt. Men du har fått en del bra förslag och det kan gott räcka med att man bara säger att man inte trivs så bra ihop.

Jag hade nog förklarat som så att vi inte har någon kontakt för att vi helt enkelt inte trivs ihop.

Jag tror mino syftade mer till att alla kan bråka och för ett yngre barn kan det vara svårt att skilja på felbehandling och felbehandling sas.

Det här med förklaringar är svårt, tycker jag - framför allt för att undvika missförstånd från barnets sida. Jag upplever att barns funderingar utifrån den förklaring man gett lätt kan komma lite på snedden mot vad man avsåg - jag tänker att om man till exempel förklarar morförälderns frånvaro med elakhet (i mitt fall är det jag som brutit, inte föräldern), kan barnet då komma till slutsatsen att jag skulle bryta kontakten med det om det var elakt?
Skilj på vara och göra!
Dvs tala om att morföräldern gjorde så dumma saker att jag inte längre ville umgås med honom. Och var sedan tydlig mot ditt barn att de dumheter barnet hittar på inte spelar någon roll utan du älskar barnet ändå!
Men säg inte att morföräldern är/var elak, för hur definierar barnet "elak"?

Min 3 åring frågar nu efter morfar (min morfar) och han gick bort i cancer i juli månad. Han frågar mycket efter honom och undrar var hans morfar är. Vi umgås inte längre pga händelser som hänt under min barndom (övergrepp) och lögner och dylikt.
Jag har valt att säga att morfar är sjuk och jag vill inte träffa honom. Jag kommer förklara det för honom när vi tar upp den dagen om vad som är okej att göra och inte och med vem. Eller den dagen barnen undrar vad det är för sjukdom morfar har.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka