Hur reagerar ni på "du får inte"?

Angel

Trådstartare
Jag ser mig själv som relativt vuxen i alla fall men så fort någon (som inte är min chef) säger åt mig att "du får inte göra si eller så" så nedgraderas min hjärnkapacitet till den hos en femåring och jag bara måste ifrågasätta varför någon försöker bestämma vad jag får eller inte får göra. :o

Nu pratar jag om situationer som rör mig själv och inte andra eller deras egendom.

Är det fler som reagerar så?
Till exempel så sa min pojkvän för någon dag sen att "du får inte färga håret i färgen X". Ni kan gissa vilken färg mitt hår fick dagen efter? :angel:

Jag kan inte dra mig till minnes att någon sagt det till mig i vuxen ålder. Inte som i ditt exempel. Däremot "du får inte glömma att kolls oljan" till exempel, men det är inte något att ifrågasätta direkt.

Jag ser mig själv som relativt vuxen i alla fall men så fort någon (som inte är min chef) säger åt mig att "du får inte göra si eller så" så nedgraderas min hjärnkapacitet till den hos en femåring och jag bara måste ifrågasätta varför någon försöker bestämma vad jag får eller inte får göra. :o

Nu pratar jag om situationer som rör mig själv och inte andra eller deras egendom.

Till exempel så sa min pojkvän för någon dag sen att "du får inte färga håret i färgen X". Ni kan gissa vilken färg mitt hår fick dagen efter? :angel:
Menar du med andra ord, att det bästa sättet att få dig att göra något är att säga, att du inte får göra det?

En gång i tiden hade jag gjort tvärtom bara för att. Men nu när man ska vara lite vuxen så försöker jag förstå vad människan som säger det till mig vill ha ut av det.

För att skydda mig, hjälpa mig, dumförklara mig?

Nu för tiden hör jag det mest för att folk bryr sig om mig.

Jag kan inte dra mig till minnes att någon sagt det till mig i vuxen ålder. Inte som i ditt exempel. Däremot "du får inte glömma att kolls oljan" till exempel, men det är inte något att ifrågasätta direkt.
Något jag ogillar med den typen av uppmaningar är att de är negativt formulerade. Hjärnan har en viss förmåga att bortse från negationer. Det är mycket bättre att säga: "Kom ihåg att kolla oljan!" Ännu hellre skulle jag säga: "Var snäll att kolla oljan!"

Menar du med andra ord, att det bästa sättet att få dig att göra något är att säga, att du inte får göra det?
Som tur är är det inte riktigt så enkelt :p Utan det är just i situationer när jag funderar på att göra nåt och någon säger "får inte" eller "borde inte". En helt annan sak om man lägger fram det som att "är du säker på att du vill det" "eller för min skull så helst inte".

Jag tror inte att någon skulle säga att jag inte får göra något. Däremot om någon har åsikter om vad jag borde göra, brukar jag bli rätt angelägen om att välja en annan väg...

Som tur är är det inte riktigt så enkelt :p Utan det är just i situationer när jag funderar på att göra nåt och någon säger "får inte" eller "borde inte". En helt annan sak om man lägger fram det som att "är du säker på att du vill det" "eller för min skull så helst inte".
Där skulle jag kunna reagera som du, men inte särskilt ofta. Om jag berättar att jag funderar att göra något, är det som regel för att höra vad personen tycker. Då finns det ingen anledning att hänga upp sig på ordval. I stället skulle jag tolka "du får inte" som en stark avrådan.

Något jag ogillar med den typen av uppmaningar är att de är negativt formulerade. Hjärnan har en viss förmåga att bortse från negationer. Det är mycket bättre att säga: "Kom ihåg att kolla oljan!" Ännu hellre skulle jag säga: "Var snäll att kolla oljan!"

Jag är väl medveten om det.

Jag är nog mer vuxen nu för tiden och kan strunta i sådana fånigheter men förr hade jag också gjort tvärtom bara för att. Så det så :p

Curiosity killed the cat?
Klassikern är ju "du får inte trycka på den röda knappen". Hur många skulle stå emot, och släppa tanken utan att fundera djupt över vad som händer då? Att inte FÅ göra nåt kan jag ändå acceptera.

Men om nån säger att "du KAN INTE" så går hjärnan över till "det kan jag VISST det"-läge direkt.

Jag plockar inte så många vuxenpoäng till vardags inte...

:angel:

Ibland reagera jag som du, ibland inte. Beror på vem det är som talar om för mig vad jag inte får göra...

Däremot blir jag totalt rabiat när någon talar om för mig vad jag MÅSTE göra... Jag måste fan ingenting :devil: :angel:

/Lizzie

Jag funkar sämre på att ta order och måsten. "Du får inte" är inte så illa. "Du kan inte" är värre, då måste jag bevisa att jag kan. Men order är värst, då blir jag tjurig. Vill man att jag ska göra något så ber man mig göra det, man spyr inte ur sig order.

Har problem med folk som pekar åt mig och säger "Gör det här - gör inte det där - Gör så!" Eller, om det gäller en situation där jag definitivt är kompetent nog att bestämma/veta själv då såklart. Skulle inte direkt hoppa framför en elefant om någon säger åt mig att det är en rätt dålig idé även om jag inte testat. :D

Men på jobbet, där bestämmer ju jag. Där blir jag irriterad om någon säger åt mig vad jag ska göra. Då tycker jag lika gärna att den andra kan göra det själv :o Be eller fråga om något är en sak, jag hjälper gärna till med allt jag kan, men jag gillar inte när någon kommenderar runt mig. Ska någon göra det så ska dom definitivt veta bättre än mig.

Bonus på att jag har jävligt svårt för det där med "rör inte, tryck inte på.." Även mot mig själv. "Nu har jag målat här, det ska vara torrt om tolv timmar. INTE röra." Men tio timmar senare.. Är den torr? Nu ? *petar* Nudå?

Beror helt på situationen för mig. Skulle min sambo säga du får inte göra si eller så ang mitt utseende så skulle jag säga "fuck you" och ifrågasätta vårat förhållande.

Skulle chefen säga "du får inte använda mulen idag när du sladdar ridhuset" så är det helt fine.

Man får inte koppla el utan behörighet, inte installera vatten och värme mm. utan behörighet, bör inte dyka utan certifikat och absolut inte ensam, inte köra lastmaskin eller spaka grävmaskin utan bevis mm. men varför bry sig alls när man behärskar det? Personligen skiter jag fullständigt i "får inte", har liksom svårt att höra just den meningen. ;)

Jag passerade trotsåldern för ett tag sig och i kombination med att jag är rätt laglydig av mig så kan kan inte säga att jag reagerar nämnvärt på "du får inte". Därmed inte sagt att jag gör exakt som alla säger. Om någon skulle säga "du får inte" eller "du måste" skulle jag fundera på hur viktigt det var, men jag skulle aldrig göra tvärtom enbart för sakens skull. Var som sagt ett tag sen jag var tre år :p

Om min man skulle säga till mig att jag inte fick färga håret i en viss färg skulle jag nig definitivt låta bli. Han har aldrig varit i närheten av att säga det eller något liknande till mig. Så då måste det nog vara extremt viktigt för honom så jag skulle nog göra som han ville just därför. (Även om jag skulle fundera på vad som tagit åt honom..)

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 464
Senast: Palermo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 623
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 480
Senast: Klara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10