Hur räknar jag ut fölningsdatum?

EmblaAsk

Trådstartare
Ja, hur gör jag? :confused:

Mitt sto är betäckt första gången den 25/6 - 04 och sedan är hon betäckt varannan dag fram till 8/7. Det blir hennes första föl, så jag har inget att gå på.
Hon tog alltså glatt emot hingsten i 2 veckor..... Naturlig betäckning..
Hon tyckte nog det var.... :banana: :banana: trevlig eftersom hon aldrig slog i från...

Hon är inte ultraljudad, så där har jag heller inget att gå på.

Tacksam för hjälp!

Häls. Embla

Sv: Hur räknar jag ut fölningsdatum?

Man räknar från den dagen hon inte tar i mot hingsten. Men du skriver att hon inte slog ifrån så kan man ju undra om hon verkligen är dräcktig???
Är hon men föl så bör hon få i slutet på maj och är hon dräktig så bör du ser rörelser och sparkar även fått mer mage.

Du räknar 330 dygn från sista betäckningsdatumet, den 8/7.
Så beräknat datum borde väl bli 2/6, om jag räknat rätt. :)

Jag räknar 11 månader från sista bet.datum, alltså 11 mån. från 8/7 så enligt min erfarenhet bör hon föla den 8/6.

Men brunst i 14 dagar :confused: och bet. under hela denna tiden :confused: och sedan inte UL:ad :confused: Det låter inte alls bra med en så lång brunst och så många språng!
Är hon dr. kollad på annat sätt???

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hon slog ifrån när dom försökte betäcka den sista gången, och då räknade dom att brunsten var över....
Jag har haft väldigt svårt att se brunst på henne, hon har inte visat mycket. Gick själv förra försommaren, oxå, vet inte riktigt om det gjorde saken värre.
Hon har visat tydlig brunst här hemma, speciellt fram i slutet på Augusti... :angel: Men då tycker jag det är lite sent att betäcka.

Hon är inte dräktighetsundersökt, eftersom jag inte tänkte betäcka om henne om hon inte hade tagit sig. Ville att hon skulle föla månadsskiftet maj/juni, och tog hon sig inte där, så fick det vara.

Hon ska dock dräktighetsundersökas nu i mars, i samband med vaccination, så att jag vet hur jag ska lägga foderstaten, och om jag ska börja jobba henne, nu när det blir säsong för det.
Hon stod hela 2004, i princip pga husrenovering och sjukdom hos mig. Och därför var jag inte så noga med att undersöka henne direkt.

Det där med mage osv är jättesvårt. Uppfödaren var och tittade på henne häromdagen, men han kunde inte säga varken bu eller bä... :crazy: Hon är lång och djup i kroppen och han menade på att hon kan dölja ett föl väldigt bra, pga sin kroppsform.
Jag tycker att hon har mer mage än normalt, och att den ligger längre ner, så jag hoppas ju.... :angel: Hon ligger ner och sover ganska mycket oxå.

Tack för hjälpen i allafall, jag har ju fått svar på frågan, hur man räknar, iallafall, oavsett om hon är dräktig eller inte...

Häls. Embla

Vansinnigt att inte dräktighetsundersöka! En bekant betäckte sitt sto i somras, och tänkte likadant som du: det blir försent att betäcka om, är hon dräktig så är hon...
För ett par veckor sen ringde hon, då hade stoet kastat tvillingar.
En klassiker. :smirk:

ta blodprov. enkelt och bekvämt. har också ett - förhoppningsvis - dräktigt sto som inte kan undersökas rektalt pga ohantering. Vi tog blodprov för 3 (!) veckor sedan och vi hoppas ju självklart på en dräktighet. Men är lite tveksamma för det är ju det där med magomfånget....

har du fprtfarande inte fått svar?? Du borde ringa den som skickade in det på remiss...

Ja, det var just med tanke på tvillingdräktighet jag också reagerade att ingen form av dr.us. skett.... :crazy: Bland annat.....
huvva.... :crazy: :crazy:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Är det 330 dygn man skall räkna på??? Enligt min bok är genomsnittsdräktigheten 336 dygn. Är det någon gammal erfaren uppfödare som kan hjälpa en förvirrad förstgångsavlare?

Nej fortfarande inte!!!!
Jag har tät kontakt med min vet men det är hon som inte får något besked. Ringde själv till SVA för att få det muntligt om det skall vara så förbaskat svårt att skicka brev till folk, men där blev man avsnoppad med att ingen information lämnas ut till djurägare (bra iofs när det gäller fuskande), allt går till behandlande veterinär, men hennes brevlåda ekar tom...

*Vansinnig*

Jag är inte gammal, men känner mig tillräckligt erfaren för att svara ändå. ;)
Ser ingen anledning att överhuvud taget räkna exakt på dagar, för det finns väl inget djurslag har så varierande dräktighetslängd som ston?
Jag brukar ha 11 månader som riktlinje, med variation nån vecka tidigare och tre veckor senare än dessa 11 måndader.
Viktigare är att kolla stoets egna tecken än att sitta med näsan i almanackan. :idea:

Jag är också jätteung!! ;)
Några dagar över 22... :D

Vi gör likadant.

Är märren seminerad sista gången den 23 maj så bör hon föla 23 april året efter plus /minus någon vecka.

Eftersom fölston inte är intelligenta nog att räkna till 330 så får vi hästägare hjälpa dom på traven...genom att hålla ett smygande falköga över dom när tiden närmar sig.

AM

Precis!!! :bump: :banana: Så har jag gjort under mina uppfödarår - se på HÄSTEN och vilka indivduella tecken just detta sto har..."skit i" kalendern....

mvh
Carina

Självklart förstår jag att det inte är exakt 330 eller 336 dygn, jag har själv fött barn!, men ett riktmärke är ju ändå bra att ha. Dessutom är det ju väldigt olika hur mycket och hur långt i förväg som stoet visar tecken. I vilket fall så längtar jag såååå tills det blir dags!

*lånar knapp*

Nu är hon kollad, och hon var inte dräktig så nu blir det körning för hela slanten till våren. Och så får jag ta mig en funderare på om jag ska betäcka henne till sommaren, eller om jag ska ha henne som körhäst i stället.

Tack för alla svar! :bow: :bow:

Häls. Embla

Hur räkna fram fölningsdatum?

Jag är lite fundersam på från vilket datum man räknar fram fölningsdatum? Hon inseminerades 040727 och hade släppt ägget 040728. Vilket är första dagen 27 eller 28?

Jag har räknat den 28 som första och sen 330 dagar frammåt och då fått ett beräknat földatum 050622, har jag tänkt rätt?

Sv: Hur räkna fram fölningsdatum?

Jag hade sagt den 27:e, eftersom du inte vet om hon släppte ägget den 27:e eller 28:e.
Mitt sto seminerades på fredagen och hade släppt ägget på måndagen. Så där räknar jag från sista semindag, alltså fredagen.
Fast jag vet inte hur ni andra gör?

Sv: Hur räkna fram fölningsdatum?

Tora skrev:
Jag är lite fundersam på från vilket datum man räknar fram fölningsdatum? Hon inseminerades 040727 och hade släppt ägget 040728. Vilket är första dagen 27 eller 28?

Jag har räknat den 28 som första och sen 330 dagar frammåt och då fått ett beräknat földatum 050622, har jag tänkt rätt?

11 månader från sista bet.dag/insem.dag.
Erfarenhetsmässigt stämmer detta bäst tycker jag....

mvh
Carina

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023