Hur räknar jag ut fölningsdatum?

Sv: Hur räkna fram fölningsdatum?

Hmmm... kollar i min hästpärm på papprena från hingsthållaren... Hon betäcktes den 10 o 12 juni -96 och fölungen kom den 11 maj 1997. Ganska exakt 11 månader!

Hur räknar du med 11 månader då det är olika dagar i varje månad? Eller räknar du bara helt enkelt att hon då skulle föla 26-28 juni?

Enklast att räkna lite grovt..
Hästarna har ändå noll koll på almanackor. ;)
Och är ännu mindre vetandes att vissa månader har 30 och andra har 31 dagar... :D

AM

Jag har faktiskt hängt in en kalender i hennes box och ringat in den 22:a juni så hon har faktiskt ingen ursäkt att missa denna dag :D .

Nej skämt åsido det är mer för min egen skull så att man vet när man kan börja bli riktigt nervös. Men om jag räknar att fölningen troligtvis hamnar mellan 21-28 juni så är jag inte ute och cyklar. Måste ju planera min och sambons semester så att vi kan vara hemma med den lille så länge som möjligt. Finns ju tyvärr inga föräldradagar att ta ut till detta. Ett fall av klar diskriminering!!!! :D

Hon ska ju enligt almanackan föla kring midsommar.
Är det mycket varmt då kan hon slarva bort ett par veckor...så du vet.. :angel:

AM

Menar du att hon kan gå några veckor över tiden eller föla några veckor för tidigt? Sitter på jobbet nu och är lite trögfattad.

Vi lägger semestern så att jag har 5 veckor och sedan har han 5 veckor ( ingen gemensam alltså) vilket ger ett spann på 10 veckor så jag räknar kallt att hon behagar föla någonstans inom det ganska stora intervallet.

Tora skrev:
Hur räknar du med 11 månader då det är olika dagar i varje månad? Eller räknar du bara helt enkelt att hon då skulle föla 26-28 juni?

Exakt. För som Nafayette sa....hästar kan inte almenackan :rofl: :rofl:

mvh
Carina

Men även om inte hästarna kan kallendern så är ju dräktigheten en viss tid och man kan få fram beräknat fölningsdatum och utifrån det lägga till två veckor plus/minus, vilket verkar vara den normala fölnings intervallet. Sen finns det ju alltid extrema situationer men jag ville bara ha ett ungefär så att jag kan planera semestern så att det täcker två veckor i före och åtta veckor efter planerad fölning.

Tora skrev:
Men även om inte hästarna kan kallendern så är ju dräktigheten en viss tid och man kan få fram beräknat fölningsdatum och utifrån det lägga till två veckor plus/minus, vilket verkar vara den normala fölnings intervallet. Sen finns det ju alltid extrema situationer men jag ville bara ha ett ungefär så att jag kan planera semestern så att det täcker två veckor i före och åtta veckor efter planerad fölning.

Man kan ju försöka planera så gott det går...grovt...
Men det kan bli fel ändå....I år skulle mitt sto föla den 13/3....hon har nu gått över 8 dagar.....(342 dgr totalt)....Tidigare har hon fölat som en klocka precis på dagen 11 mån. efter sista bet. datum.
Lade min sem. så att jag skulle vara med...Nu sitter jag på jobb (arb. natt) och mina kära föräldrar får fölvaka.... :crazy:

Så grovplanering kan man ju alltid göra, men märra fölar när hon ska....
mvh
Carina

Det är just därför som jag vill veta när hon teoretiskt skall föla så att jag kan ha stor marginal åt båda hållen. Detta för att slippa hamna i din sitts och behöva be tex mamma eller stallägaren att de skall fölvaka. Nu vill säkert båda vara med ändå men ingen utav dem har någon direkt vana av att fölvaka. Dessutom känns det bättre om huvudansvaret ligger på mig eller min sambo.

Men vad tror ni två veckor före och åtta veckor efter beräknad földatum, är det en okej marginal?

Jag skulle nog ta tre veckor före och tre och en halv vecka efter.

Att jag säger tre veckor före och inte två som du skrev är att om stoet fölar tre veckor före så behövs det en del insatser från "fölbevakarna".

AM

något som har stämt bra in på mina beräkningar jämt är att ta sista semineringsdagen betäckningen och räkna baklänges 35 dagar så har du fölningsdatumet.

Sv: Hur räknar jag ut fölningsdatum?

Det här svaret är menat till alla.

Skulle bara tacka alla för hjälpen och att ni delade med av er erfarenhet.

Har frågat chefen om det är okej att börja semestern två veckor tidigare med mycket kort varsel. Det var inga problem eftersom början av juni inte direkt är någon atraktiv semesterperiod. Det borde ju räcka med 4 veckor före och 8 veckor efter planerad földatum. Så nu är det bara att vänta och vänta och vänta....... och hoppas att allt går bra.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023