Hur räkna fram mankhöjden???

A

anna_annas

Hej, nu vet jag faktiskt inte om denna har hamnat rätt, det får rättas till senare isf.

Jag hörde att man kan mäta mellan olika punkter på hästen (ben??) hur stor den kommer att bli som "färdig". Men nu minns jag inte vad man skulle räkna på och var... Förvirrad hoppas jag nu att någon av er alla hästkunniga kanske vet. Tacksam för svar. / Anna
:confused:

Sv: Hur räkna fram mankhöjden???

Glömt hur men min kommer bli ca 190 fullvuxen...mätte väl från kotan till spetsen vid sadelgjordsläget och vände väl sedan snöret...eller hur det nu var...eller tvärtom.....nu blev jag också nyfiken..:confused:

Detta hade tydligen stämt på min hästs uppfödares alla hästar. Jag har för mig att det hade felat 1 cm. Fast de blev lite tveksamma på metoden när de mätte min häst till 176 cm (eller om det var 174).

Tyvärr minns inte jag heller hur man mätte...

Jo....det är en shire, så klart... så enl stammen så stämmer det.

När hästen är färdigvuxen i benen kan man mäta (lättast att ta ett grimskaft) mellan kotspetsen och armbågspetsen. Sen vänder man på det så "kot-sidan" hamnar ovanför mankens högsta punkt. Voila! Brukar stämma sånär på nån cm.

Tack för hjälpen. Tänk vad mycket klokare man kan bli om man bara vågar fråga... Rysligt mycket tack!! :)

Man mäter det sk tattarmåttet från armbågsspetsen till kotans nedre del och från armbågsspetsen ner till marken, sen lägger man ihop dom två måtten, eller oxå gör man som föregående skrev..

Man kan oxå räkna med att hästen vid 1½ år uppnått ca 90% av fullvuxen stl. Alltså min häst är nu 152 cm / 9 * 10 =168.8

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar