Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl.
Att inte vara oroade över dagens händelseutveckling i Ukraina för Svensk del - för egen del, är att vara väldigt naiv och politiskt tunnelseende.
De senaste åren har Ryssland under Putin bedrivit en aggresiv och expansiv politik, där man 'beskyddar' ryska minoriter (eller kanske hellre majoriteter) i närområdet utanför Rysslands gränser.
2008 prövade man hur omvärlden skulle reagera, genom att gå in i (från europeisisk horisont) Långtbortistan-landet Georgien. Delrepublikerna Abchasien och Sydossetien rensades på Georgiska styrkor, och har nu i realiteten blivit självständiga ryssvänliga republiker.
Övriga världen hytte på lite fingrar, men glömde snart bort det hela.
Och Ryssland med Putin i spetsen lärde sig att den politiska cred man förlorade var inte så kostsam jämfört med det man tyckte man vann genom att att styra upp efter den här gränsen.
2014 gör man samma sak i Krim, och möjligtvis också i oklara delar av östra Ukraina, med stor andel rysk befolkning. (återkommer till Krim senare)
Samma typ av muskelexpansion som 2008, förutom att nu är det annektering, inte att skapa en illusion av ryssvänliga satellitländer.
Och övriga världen kommer hytta med lite fingrar, och kommer efter att normalisering inträffat gömma bort det hela. Det kommer ta lite längre tid, men det kommer glömmas bort.
Och samma sak med den förlorade politiska credden man förlorat - man vinner mer på karusellerna, så att säga.
Nu kommer det som är lite annoying, för att prata utrikiska.
Det finns en stor rysk minoritet i de tre baltiska staterna. I den tredjedel av länderna som vetter mot den ryska gränsen är de rent av i majoritet.
Detta vet de baltiska staterna mycket väl om, och det är huvudanledningen till att de första man gjorde när man blev självständig var att sträva efter att bli NATO-länder.
Man behöver inte vara raketforskare för att kunna se denna tredje stora grupp ryssar som vid Sovjetunionens fall hamnade utanför Rysslands gränser, som nästa mål för landets expansiva utrikespolitik.
Det ligger då uppskattningsvis 5-10 år i framtiden. Den händer ju i varje fall inte nu, läget i Ukraina måste ju bli stabilt först.
OK.
Om nu Ryssland vill bråka med baltstaterna OCH försvåra för NATO att lägga sig i, vad ska man då göra. Jo, man måste naturligtvis ta kontroll över Östersjön. Och hur gör man det? Jo - mitt i det innanhavet finns en lagom stor landmassa som idag är gratis att ta, räknat med militära kostnader. En sådan operation har också den positiva bieffekten att man tar kommandot över sin egen viktiga gasledning, där ute på havsbottnen.
I Sverige kallar vi denna landmassa för Gotland.
Vad är ett "kort perspektiv"?I det korta perspektivet kommer det inte att hända. Ryssland skulle inte i dagsläget våga anfalla Sverige. Det skulle kosta oerhört mycket för Ryssland helt enkelt.
Är det foliehatt på att flera oroas för vilka verkningar det kan få globalt när stormakter spänner musklerna? Undrar just vem som har foliehatten på och lever i Lalaland.
ja, det tycker jag. eftersom att det är just att spänna musklerna, vilket både Ryssland, Nordkorea, USA och övriga stormakter har gjort och gör regelbundet. det är kanske lite obehagligt och ingen kan veta vad Putin håller på med, men jag tror verkligen inte att det är befogat att oroa sig för ett tredje europeiskt världskrig.
Jag upplever ingen rädsla för att det på något sätt skall påverka mig.Ja, hur rädda är ni för kriget som verkar blossa upp, och vad tror ni händer?
Jag upplever att det finns en risk att t.ex Ryssland attackerar Sverige. Jag upplever att sannolikheten är ungefär lika stor som att Sverige kommer att träffas av en enorm asteroid.
Ja, hur rädda är ni för kriget som verkar blossa upp, och vad tror ni händer?
Alla som svarar i tråden är inte rädda för ett nytt europeiskt världskrig men ändå oroade för konsekvenserna, att benämna dem för foliehattar tycker jag är väldigt lågt, att avfärda vad som håller på att hända känns som du borde peta upp foliehatten ovanför näsroten och lyfta blicken från den egna naveln.ja, det tycker jag. eftersom att det är just att spänna musklerna, vilket både Ryssland, Nordkorea, USA och övriga stormakter har gjort och gör regelbundet. det är kanske lite obehagligt och ingen kan veta vad Putin håller på med, men jag tror verkligen inte att det är befogat att oroa sig för ett tredje europeiskt världskrig.
Vad är ett "kort perspektiv"?
*kl*
Jag är oroad. Mest för att Putin är en fullständig galning med ett storhetsvansinne utan gränser. Den typen av män är rent historiskk farliga jklar som ödelägger både länder och folk.