Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Känns inte helt OK
Dags för Sverige att ta hoten på allvar, det är känt sedan länge för alla utom de som bestämmer att det rustas upp öster om oss och att de testflugit mot Sverige, incidentflyget går ganska ofta upp bor i stråket under där de flyger

Spionaget har ökat, nummerstationerna som varit tysta har ånyo vaknat och aktivitet märkts av nära vår territorialgräns. Jag väntar bara på u-båtskontakt då jag paddlar i känsliga vatten ibland.

Det är inte så länge "Ryssarna" var i Sverige och övade anfall med Två ryska bombplan av modell TU 22 “Backfire” . De simulerade anfall med kryssningsmissiler utrustade med 200-tons kärnvapen. Inte fullt så mysigt kan jag känna särskilt eftersom den ena platsen inte är så långt ifrån mig!

Det Ukrainiska folket vill närma sig resten av Europa (och EU). Presidenten vill närma sig Ryssland istället. Vilda protester och ockupationer på Majdantorget sen i typ november som följd. Presidenten lackar till slut och beordrar in krypskyttar som skjuter en stor mängd människor. Presidenten flyr till Ryssland och blir efterlyst för bla massmord. Folket bryter sig in i presidenbostaden och ser att han levt i lyx när folket levt överlag i fattigdom.

Ryssland har nu sänt pansarvagnar och beväpnade stryrkor till de baser som de har avtal att ha i Ukraina. Alla är rädda att att Putin ska trycka till landet ordentligt vilket kan vara onödigt nu när han lyckades hålla masken så fint under OS....

Du glömde att nämna de högerextrema som till en stor del har tagit makten

Det enda vi är säkra på är att vad som helst kan hända. Dessutom är ju vårat "försvar" designat för att åka till ex. Afghanistan och inte till för att försvara Sverige. Även om det skulle tippas in miljarder här och nu till försvaret så skulle det i bästa fall få effekt om 3-5 år. Sverige står med byxorna nere, tack så inih. mycket för det Reinfeldt och kompani. :rage:
Vi har aldrig haft en chans mot ryssen i modern tid, det var länge sedan Sverige hade något att sätta emot främmande makt, så du kan tacka samtliga partier för att det ser ut som det gör idag. :meh:

För övrigt var det sossarna som satte kniven i ryggen på de svenska bönderna redan på 60-talet för att sedan fortsätta vidare in i EU-valet, så det är knappast moderaternas fel. Persson tycker ju fortfarande att vi ska införa euron och skor sig som alla andra gamla avdankade sossar när det gäller att se om sitt eget. :banghead:

Vill dom ha landet så tar dom det, det behövs inte ens vapenmakt utan det räcker att slå ut den minimala livsmedelsproduktionen vi har och det är ganska enkelt för hur många svinstall och mjölkgårdar har vi kvar i landet? Idag brann ett svinstall med 3000 grisar, stordrift är jättebra för då är det enkelt att slå ut all livsmedelsförsörjning på ett kick och några lager finns inte längre, inte ens nåt att lagra livsmedlen i. :banghead:

Jag har egna höns, och ett gäng tuppar som kan komma i grytan om det kniper... får bara dra ner antalet så att jag kan föda dem på vad som kan produceras hemma på gården...och potatis är lätt att odla. Under förutsättning att det inte kommer radioaktivitet och besmittar marken förstås. ( Eller en massa ryssar som tar mina höns och min potatis).

För egen del är jag inte så rädd. Tror inte att kriget kommer att påverka min egen säkerhet speciellt mycket.

Däremot är det förfärligt att det sker och att världsläget nu äter blir spändare mellan de stora maktblocken. Jag ör politiskt intresserad och samhällsintresserad och följer vad som händer.

Men hemma vid min stuga kommer få saker att ändras.

Håller med.

I detta läget tänker jag mycket lite på vad detta för med sig rent personligt för min del. Jag tänker på folket i Ukraina som måste leva i detta.

KL

Någonting säger mig att Putin är ute efter Krimhalvön och den delen av landet som har rysk majoritetsbefolkning. Dela ett land kan ju vara bättre än krig men då är resten av Ukraina duktigt omringade.

Putin är en hal ål...usch...

Är det foliehatt på att flera oroas för vilka verkningar det kan få globalt när stormakter spänner musklerna? Undrar just vem som har foliehatten på och lever i Lalaland. O_o

Är det foliehatt på att flera oroas för vilka verkningar det kan få globalt när stormakter spänner musklerna? Undrar just vem som har foliehatten på och lever i Lalaland. O_o

*nickar instämmande och rättar till min foliehatt*
Var det någon mer nattuggla som såg Agenda?

Att Moskva går in och tar kontrollen över Krim var ju bara en tidsfråga.
Man hade aldrig släpp området om inte Ryssland varit så försvagat.

Det här kände både NATO och de nu nyblivna östmedlemmarna till, det var ju därför man hade så bråttom att komma in under paraplyet.

Moskva har ju hittills genom sitt inflytande behållit kontrollen över Ukraina. Men nu var ju landet på väg att knytas närmare EU och därmed även NATO.
Det har inte Moskva råd med. NATO kommer med all sannolikhet bara att skramla högljutt. Och Moskva kommer att med våld om så behövs permanenta kontrollen på Krim och ev. hela Ukraina.

KL

Någonting säger mig att Putin är ute efter Krimhalvön och den delen av landet som har rysk majoritetsbefolkning. Dela ett land kan ju vara bättre än krig men då är resten av Ukraina duktigt omringade.

Putin är en hal ål...usch...

Moskva var ute efter Krim redan då man tvingade Kiev att låta dem behålla sina flottbaser där. Allt var bara en fråga om tid o rätt tillfälle.
Baltikum kan skatta sig lyckliga att de hann bli medlemmar i NATO

Jag tycker att man bör ta det hela på allvar. Putin bryr sig inte ett dugg om att väst bara "säger" säger aja baja.

Men samtidigt är det vanskligt att nån tredje part skulle gå in med militärmakt och försöka styra upp vad Ryssland nu håller på med.

Det här är en situation som mycket väl kan leda till en verkligt stor och allvarlig konflikt med många stater inblandade om det vill sig illa.

Och för oss i Sverige så är Ukraina obehagligt nära rent geografiskt.Vi har ju nedrustat vårt försvar och avskaffat allmän värnplikt så vi har inte jättemycket att sätta emot om det plötsligt skulle klampas in här med främmande militärmakt.

Jag är oroad men hoppas att det ska kunna gå att lösa med diplomati utan att tredje världskriget utbryter.

Det är ju andra gången Ukraina blir blåsta.
De trodde ex. att Hitler skulle komma som en befriare, men det dröjde inte länge innan man insåg att det bara var en ockupation bland de andra.
Nu verkar det vara dags igen.

Det här kan mycket väl vara början till ett (i bästa fall) kallt krig där vi hamnar i kläm pga. våran geografiska position. Och hur vet vi att det gått åt h*lvete då? Tja, det är när klockradion väcker oss med nyheter på ryska en morgon.
Tack vare de nya NATO staterna så är den strategiska vinsten med att ockupera Sverige marginell numera...

känner likadant, väldigt vad det foliehattas här i tråden.

Eh, vilken foliehatt?! Det om att vi inte har något försvar att tala om och att antagonisten i konflikten befinner sig JÄVLIGT nära oss?! Den antagonist som också leder antalet kränkningar av vårt luftrum? För att inte tala om kränkningarna av vårt territorialvatten?

Jag tror inte att Sverige längre har en så viktig strategisk position (kan ha fel) MEN att det är så enormt lätt att ta över oss "bara för säkerhets skull" eftersom vi inte har något försvar.

Tja, bor man på sluttningen av Vesuvius har man förmodligen närmare saker att oroa sig för (iofs inte lika illa som om man bor på sluttningen av Etna, ouch).

/Karlsson, geolog och MÖP

Precis;)

Men faktum är att jag tror det stannar vid Ukraina . Såååå himla nära är dte inte och jag kan inte riktigt se vad Putin skulle ha för intresse i Sverige

Jag tror inte att Sverige längre har en så viktig strategisk position (kan ha fel) MEN att det är så enormt lätt att ta över oss "bara för säkerhets skull" eftersom vi inte har något försvar.
Du har fel, har du glömt gasledningen nära oss bla? Att "vår gamle vän" skulle ta över oss är inte SÅ otroligt då dom får dels en framskjuten bas och dels hindrar andra att använda landet så, allt kan hända.

MacG - som följt utvecklingen både i vårat närområde, vårat militära område och i omvärlden sen tidigt 80-tal.

-Jag är orolig för det som händer där på andra sidan Bottenviken nu. Kanske ska jag handla ett litet extra lager av torrvaror, tändstickor, grönsaksfrön, potatis...Och jag redan alla vanliga handredskap. Så mycket mer kan jag inte göra! I bästa fall kan jag försörja mig själv och hönsen. (Hedemorahöns, lantras). Men det här huset har centralvärme och pannan funkar dåligt utan cirkulationspump som drivs av el. Blir det krig så blir det troligen strömlöst ganska snart. De flesta svenskar än ännu hjälplösare än mig. Jag har hört någon gång att Finland har mycket bättre civil krigsberedskap än Sverige. Dom har inte glömt andra världskriget.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 293
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
299
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
226
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 186
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar