Hur råd med häst?

D

dancehall

Hej,

Jag har ett problem; Jag har så länge jag kan minnas velat ha en häst. Jag har såklart inte varit mogen för häst tidigare men nu efter 8 års ridning på ridskola, ridläger, olika medryttarhästar m.m så känner jag mig mogen och vet att jag skulle klara av att ha häst, självklart i närhet av kunniga människor med lång erfarenhet.

Det stora problemet är pengarna :crazy: Mina föräldrar har ganska låga löner som det inte blir något över på efter allt som ska betalas i hushållet m.m. Därför kan de inte bidra med mycket ifall jag ska köpa häst. Kan också berätta att de är skilda, de har alltså inte gemensam ekonomi.

Jag kan börja jobba men tiden räcker inte till för det när man går i gymnasiet och samtidigt har pojkvän osv att hinna med. Tvivlar dock på att pengarna ens kommer att räcka till om man jobbar extra ca 3 dagar i veckan på ett normal lönat jobb :confused:

Hur gör ni andra i min ålder som har egen häst? Delar ni med någon eller betalar föräldrarna allt? ;) Tycker ni helt enkelt att jag ska vänta tills efter gymnasiet när jag kan jobba åtminstonde halvtid?
Jag vill ju så gärna :grin:

Sv: Hur råd med häst?

Jag tycker du ska vänta med egen häst. Det är väldigt dyrt stundtals. Förra månaden hade vi veterinärräkningar för 3000 kr, plus självrisken. Det blir över 5000 kr på ett bräde som måste ut direkt. PLUS försäkring, skor, mat och allt annat som kostar. Och då är det inga stora katastrofer, lymfangit i ett bakben kan uppstå för "vem som helst".

Medryttare eller halvfodervärd kanske kan vara ett alternativ?

Medryttare är jag för tillfället på en jätte underbar fjording :) Dock rider jag bara 2 dagar i veckan på honom och känner att jag vill ha mer liksom. Foderhäst har jag funderat på och det kanske kan bli sanning efter sommaren.

Alla ni som har häst, har ni väldigt högavlönade jobb eller hur klarar ni er?

Jag försörjde 3 hästar på mitt studiebidrag och sommarnjobb under gymnasietiden.

Självklart går det! Frågan är ju hur mycket man är villig att offra i övrigt liksom..

/Nixehen - som somliga gånger kan trolla med knäna

Jag förstår att du så gärna vill, för det är ju underbart att ha häst!

Jag går sista året på gymnasiet nu, naturvetenskaplig linje, och jag kan säga att jag har en otrolig tur som har föräldrar som betalar alla "driftskostnader" (skoning, mat, veterinär etc.) Träningar är dock något som jag får betala själv, och jag jobbar extra varannan helg vilket ger lite bidrag... :grin: Det går mycket pengar när man har häst, och då har jag ytterligare en lindrande faktor då vi har eget stall hemma på gården, så jag slipper en stallhyra på några tusenlappar.

Men förutom ekonomin - är du säker på att du hinner med en häst på heltid när du går i skolan? Jag har faktiskt haft stora problem med det, eftersom man vill ha bra betyg också.. Mina föräldrar har fått rycka in en del, med in- och utsläpp, lite fodringar och mockning när det är som tuffast i skolan.

Förutom pengar går det nämligen mycket TID när man har häst.. Hoppas du förstår vad jag menar, och att du inte tar illa upp :crazy:

Räkna baklänges. Hur mycket pengar har du att lägga på en häst/månad? Hur mycket i inköp? (inkl. besiktning av x antal hästar som inte går igenom samt den du sedan köper) Hur stor buffert har du för inköp av nödvändigheter, extrapengar om veterinrräkningen måste betalas kontant? (själv har jag vid ett par tillfällen fått ligga ute med 20 000 kr för att det tog tid att reglera med försäkringsbolaget).

:eek: Det var inte dåligt!

KL
Vi tog bort min häst idag, och nu och när jag fyllt 18 är de nya regler som gäller för nästa häst. Mamma och pappa komemr köpa den och sen bidra med 3000 i månaden, resten får jag betala själv.
Jag jobbar och går på gymnasiet samtidigt. När mamma och pappa betalat har jag haft hästen på fullservice, men det kommer jag inte ha längre. Det blir upp till mig att mocka och fixa allt. I och med att jag "bara" får 3000 blir jag tvungen att prioritera, hur mycket ska jag ha häåsten försäkrad för, vad kommer jag välja för foder, hur mycket ny utrustning blir det? osv osv. Men man lär sig prioritera, och det är värt allt :love:

När jag hade häst så fick jag ut en lön på allt mellan 11´-16´.. När jag tjänade som minst var det emellanåt knapert, men oftast gick det vägen. Då hade jag iofs bara mig själv och hästen att tänka på..

Mina föräldrar är relativt högavlönade, men nu är det ju som sagt upp till mig att försörja hästen. Men det är ju också en anledning till att dom väljer att köpa mig en ny häst. Vi har råd och dom vet att jag kommer ta ansvaret för att betala hälften av hästen.

Jag går sista året på gymnasiet, jag har pojkvän, jobbar extra och har häst. Med andra ord har jag ingen fritid öht.

Jag jobbar ca 11 timmar/veckan då har jag mellan 90-110 kr timmen. Får oftast ut mellan 3-4000 kr efter skatt. Så nej jag har absolut ingen hög lön, och jag får inte heller någon ekonomisk hjälp av mina föräldrar. Hästen fick jag spara till själv också så det blev ingen häst som var så pass utbildad som jag egentligen ville ha. Utan ett fullblod för 25000 grundriden.
Men nu älskar jag min häst och ser till att pengarna räcker! Jag minns knappt när jag la ner nån större summa på mig själv. Så det är ju lite tråkigt.
Men å andra sidan har jag väldigt tur eftersom vi har stall på gården och jag slipper stallhyran. Men det blir extra jobb i stället så det är både för och nackdelar.
Hade jag gått tillbaka ett år i tiden hade jag väntat med att köpa häst till efter gymnasiet. Mycket blir lidande utav det, både skola och fritid.

Jag fyller 18år i april i år, köpte Honey precis i början av 2008.

Jag försörjer min häst själv. Jag har CSN 1050kr/månaden + lönen från jobbet (1700-3000kr normal månad, upp till 10.000kr/månad under sommaren). Försäkring, stallplats, foder och hö, strö, hovslagare, veterinär, licens och övriga avgifter för tävling (+ ca hälften av bensinkostnaden för bilen & transporten), utrustning o.s.v.
Betalar även mina egna kläder (både stall-, ytter- och övriga kläder), till stor del hygienprodukterna, smink, nöjen, annat jag vill ha...
Mamma kan i värsta fall hoppa in om det uppstår något, men försöker undvika det. Behövs det, så betalar jag tillbaka.
Försöker att inte göra av med för mycket, och de månader det kommer lite extra pengar rusar jag inte och köper ett träns för pengarna (:angel:) utan försöker få dem att vara kvar på kontot för den händelse att någon månad framöver blir hårdare.

Det är hårt, och ska man se ekonomiskt nu när jag haft hästen ett år, hade jag nog väntat iaf tills nästa år (och under tiden jobbat och sparat ihop en stor stor buffert). Men nu är det som det är, och det går ju faktiskt. Men vissa gånger har man ju haft ont i magen :cool: ...

Hade turen att ha föräldrar som prioriterade att jag skulle ha häst när jag var i din ålder annars hade det aldrig gått, iaf. inte för mig. Nu är jag lite äldre (22) bor med sambo och betalar såklart själv!

Jag har betalt mina hästar mer eller mindre sen jag gick i högstadiet. Sommarjobb/extrajobb sen har jag även jobbat av stallplats/foder/skoningar samt träningar. Men då har jag också haft stöd hemifrån dels att min mamma haft häst när hon var ung samt att vid en ev kris så skulle de gå in och hjälpa mig ekonomiskt. Sen betalade de mina första ponnys (även om de också fick pengarna när de såldes) Nu var dessa inga dyra ponnys (c och d) sammanlagt kostade de ca 15000. Men så är det också drygt tio år sedan. ;)

Du skriver att du går i skolan, har pojkvän osv.
Det är mycker mer arbete med en egen häst än vad man skulle kunna tro.
Det upptäcker man inte förrän man har en. Man får helt plötsligt ett totalansvar som man inte haft innan.
Det är ju så klart också fantastiskt roligt att ha egen häst eftersom man själv bestämmer när och var saker och ting skall göras. Dock får man aldrig glömma bort att har man tagit sig an ett djur, vilket det än är, så har man ett jätteansvar.
Du får helt enkelt ta dig en ordentlig funderare till och komma fram till om du vill satsa all den tiden och dom pengarna som krävs.
Kanske kan du få lite mer tid på din "medryttarhäst" ett tag och känna efter om det funkar!?

Att ha "egen" hast ar val allas drom, de som inte har det vill saga.
Men som flera har sagt, det kostar. Och har man inte stodet av foraldrar ekonomiskt och mentalt/physiskt, kan detbli en mardrom. Jag forstar vad du vill men sedan du har en medryttarhast, kanske vanta till efter skolan ar klar och prata med agaren och se om du kan far mer ridpass, even halvfodervard pa ngt satt. Erbjud att betala skoning eller del av stallhyran eller ngt sadant. OK det ar pengar som du kunde spara ocksa, men manga ganger ar agarna glada for mer hjalp.

Sjalv har jag varit lycklig att pappa betalade allt, upp till jag flyttade hemifran. Da var det mitt ansvar helt och har sedan dess varit. Dock var det aldrig svart att valja, festa eller hasten. LOL ja nytt tacke till hasten eller klader till mig, vi vet ju vem som promenerade runt med det "senaste".

Lycka till i ditt hastliv, ga for foderhast for ett tag, det kan ju bli nastan som din egen ....men med agarens hjalp (ekonomiskt kanske). Sen efter skolan, borja tank igen..

kat

Jag är 18 år och går sista året på gymnasiet och jag har just nu 2 hästar som jag försörjer till största del själv. Det jag har till förfogande är studebidraget på 1050 ;- + att jag jobbar en del helger, minimum lön för att klara mig en månad är 3000 ;- , vilket motsvarar ca. 2 hela helger(7-17), annars går det inte.

Det som gäller i första hand är att hitta ett stall med billig stallhyra, jag betalar 850;- /häst och då ingår allt utom kraftfoder(jag måste även mocka och kvällssfodra själv), dock ligger de billigare stallen en bra bit utanför stan, så jag måste köpa busskort varje månad(400;-) och resvägen är drygt ½ timme. Men jag måste prioritera.

Mamma står för försäkringen, 300 ;- + mobilräkningen, 500;- och pappa bidrar med två balar hackat strå, 500;-.

Ang, tiden; Jag är i regel i stallet från fyra, då skolan slutar, till sju, är då hemma 19.30. När jag kommer hem ska jag äta och duscha och är hos pojkvännen lagom till 21, då kan vi ses sådär 2 timmar innan det är dags att sova..tur att jag har en så förstående pojkvän iaf:crazy:

Ev. läxor gör jag på rasterna i skolan.

Går sista året på gymnasiet och har häst.
Köpte honom själv för 35000, betalar skoning, vetrinär, foder, träningar, utrustning själv.
Stallhyran o försäkring betalar mina föräldrar så länge jag går i skolan. Jobbar extra på helger och tok jobbar på sommaren så funkar det men man får prioritera både tid och pengar.

:eek: Det var inte dåligt!

Nej, man får som sagt prioritera.
Jag jobbade inom vården, natt, på somrarna - fick ut ungefär 1200kr/natt så på en månad med i snitt 9 pass så blev det en skvätt. För dessa köptes sen hö och halm in för hela vintern. Valt att betala försäkringar per halvår istället för per månad. Då kan man jobba ihop summan och betala den i en klump och ha det klart istället för en löpande utgift varje månad. Tycker det är smidigare och tryggare.
Billig kallhyra, 400kr/box. Men då gjorde jag ALLT själv. Ut & In, fodringar, mockning, ridning etc 7 dagar i veckan året runt. Snäll mamma tog ut dem ibland, men då hon på den tiden var hästrädd så var det också allt.
Pengar man fick i födelsedagspresent och julklapp gick oavkortat till hästarna. Osv, osv.

Såhär efteråt undrar jag hur det gick till, men jag hade faktiskt alltid lite pengar över varje månad.. :eek:
Och med all skötsel och ridning av 3 hästar, skola med 45min resväg enkel och pojkvän så måste mitt dygn ha haft minst 34 timmar och jag trollat fram pengar med knäna.. :rofl:

Klart att det går, men är det värt det? För mig var det det - mina pojkar är guld värda!

Tack så jätte mycket för alla värdefulla svar! Det har fått mig att tänka om. Jag har bestämt mig för att fortsätta på medryttarhästen som jag även ska få tävla på tills jag har råd med egen häst, alltså någon gång efter gymnasiet slutar. Då har jag alltså 1 ½ år på mig att hitta ett jobb, samla ihop pengar osv. Dessutom får jag ju 1½ års mer kunskap än vad jag har nu ;) Jag kom på att det aldrig skulle funka med häst samtidigt som gymnasiet eftersom det tar 1 timmes resväg hem från skolan och jag ofta slutar klockan 4 på dagen.

Tycker ni att jag efter gymnasiet ska satsa på egen häst på en gång eller ta en häst på foder? Jag tänker att om jag tar en häst på foder så försvinner alla pengar jag samlat ihop till egen häst och då kommer det dröja ytterligare innnan jag kan få min egna.
Är kanske foder för ev. senare köp en smart lösning då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 389
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 197
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 622
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 939
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka