HUR pigg ska en fölunge vara?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
H

Helan

Fick ett föl kl 7.00 i morse. Stod upp efter 45 min, åt efter 1 tim, och gick inte och la sig förrän efter 2 (!) timmar. Det är benen som är för långa, hon vet nog inte hur man ska göra, för det är fortfarande lite problem att komma ner. Har bajsat 4 gånger och nu är hon 8 timmar gammal. Hon knallar runt lite sakta, har försökt skutta något lite men är inte alls så rörlig som mina andra fölungar. Hon går nu upp, äter, går några varv och sen lägger sig och sover en stund. Mamman är förstagångssto, och måste hållas i för att inte snurra runt när fölis ska dia.
Hur ofta ska fölungen äta? (Jag har försökt en gång i halvtimmen)
Hur mycket sover en sån här gammal fölunge?
Hur mycket brukar de skutta runt?

Det är ett halvblodssto e.Aerline H. Lååånga ben, kort hals och lååååånga ögonfransar.

Sv: HUR pigg ska en fölunge vara?

Ja, vad SKA de göra? När vårt föl väl kom upp på benen la han inte sig på flera timmar. 8 timmar gammal hade han intagit mammans position - stå och sova och samtidigt vila ett bakben! Han var uppe flera timmar och var till sist så trött att han föll ihop i en hög. Nu två veckor gammal, har han mer koll och lägger sig oftare.

Ja, vad SKA de göra? När vårt föl väl kom upp på benen la han inte sig på flera timmar. 8 timmar gammal hade han intagit mammans position - stå och sova och samtidigt vila ett bakben! Han var uppe flera timmar och var till sist så trött att han föll ihop i en hög. Nu två veckor gammal, har han mer koll och lägger sig oftare.

De är riktiga kämpar. Man kan ju inte direkt sätta snarskank för dem så att de trillar:angel:

Jag har aldrig varit med om en sånt matvrak dessutom. Men leka och skutta, nja, det är inte av intresse. Mat, sova, mat, sova, mat, sova...:grin:

Jag har aldrig varit med om en sånt matvrak dessutom. Men leka och skutta, nja, det är inte av intresse. Mat, sova, mat, sova, mat, sova...:grin:
Fast sådär är de i början. Det är inte förren de blir lite äldre som de skuttar och leker. I början är det mest äta, sova, gå omkring, äta sova, gå omkring som gäller.

Sådär är min tredagars fölis också, lite mat, sova, lite mat, sova, hela tiden. Nu idag har hon börjat springa runt lite, men de är ju fortfarande så små. Det kommer nog allt efter som skulle jag tro. Jämför med bebisar, första tiden är det äta, bajsa, sova som gäller! ;)

Det låter som ni allihopa har fullkomligt normala fölisar! Första veckan består av sova, äta och bajsa. Vänta ni bara, ni kommer att få små busungar som aldrig vill vara stilla. Lycka till med dom!

Det låter som ni allihopa har fullkomligt normala fölisar! Första veckan består av sova, äta och bajsa. Vänta ni bara, ni kommer att få små busungar som aldrig vill vara stilla. Lycka till med dom!

Tack det var ju lugnande:p
Jag var mest undrande över att hon stod upp 2 timmar utan att lägga sig, som nyfödd. Det är starkt gjort. Inte undra på att man blir lite trött sen...

Tack det var ju lugnande:p
Jag var mest undrande över att hon stod upp 2 timmar utan att lägga sig, som nyfödd. Det är starkt gjort. Inte undra på att man blir lite trött sen...

Tror faktiskt inte att det var vad hon egentligen ville, men att komma ner är inte det lättaste, finns faktiskt föl man måste lägga ner i början för att de skall få den nödvändiga vilan för benen, de tycker helt enkelt det är för läskigt att lägga sig (eller förstår helt enkelt inte hur de skall göra) och när man ser deras störtdykningar i början så förstår man ju dem.

Oftast när den lilla ska lägga sig första gången så ramlar dom ner. Tekniken är inte den bästa. Att din lilla stod så länge var inte med flit.

Jag har en fölunge som föddes 24/2 i år, jag stod och tittade på honom och huvudet blev tyngre och tyngre. När han somnade ramlade han ihop som en korthus. Urgulligt!

Vi behöver inte passa fölungen så att dom får hjälp med att lägga sig. Det ända sättet att lära sig på är att ramla några gånger tills dom får kläm på det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 001
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 401
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 950
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka