Hur påverkas ni av nya reseavdraget?

1) Det är inte meningen att man ska få allt betalt.
2) Det finns säkert bilar som drar en liter diesel per mil, men det finns många som drar hälften, dvs 13,50 per mil. Och då är 8 kronor mer än hälften av bränslekostnaden.
Att ta sig till och från jobbet är väl faktiskt en av de saker som bör subventioneras kraftigt. Jag har tex folk idag på min arbetsplats som tjänar på att vara sjuka eftersom mer än 20% av en dagslön går åt till transport till och från jobbet. Ett rätt vanligt skämt går ut på att ”går priserna upp så måste jag bränna ut mig så jag får mer i plånboken”.

Att ta sig till och från jobbet är väl faktiskt en av de saker som bör subventioneras kraftigt. Jag har tex folk idag på min arbetsplats som tjänar på att vara sjuka eftersom mer än 20% av en dagslön går åt till transport till och från jobbet. Ett rätt vanligt skämt går ut på att ”går priserna upp så måste jag bränna ut mig så jag får mer i plånboken”.
Kollektivtrafik går jag med på att den subventioneras. Och som svar på gnället om att "det finns ingen kollektivtrafik här", så bör vi även ha fungerande kollektivtrafik även på landsbygden.

Och även kanske fundera på om lönen är för låg.

Men sponsra folks bilkörning? Nej tack.

Hur ser den kalkylen ut mer exakt?

Hur ser den kalkylen ut mer exakt?
Hur ska jag veta det? Det gäller inte mig och jag brukar inte be att folk i detalj redogör för sin privatekonomi. Men de det gäller bor i en grannstad och har ca 40 min väg enkel resa och har inte ett supervälbetat jobb.

Hur ska jag veta det? Det gäller inte mig och jag brukar inte be att folk i detalj redogör för sin privatekonomi. Men de det gäller bor i en grannstad och har ca 40 min väg enkel resa och har inte ett supervälbetat jobb.

Tänker att man inte behöver veta så mycket detaljer. Om drygt 20 % av dagslönen går till transport har jag svårt att få ihop att man skulle tjäna på att vara sjuk mtp karensdag?

Tänker att man inte behöver veta så mycket detaljer. Om drygt 20 % av dagslönen går till transport har jag svårt att få ihop att man skulle tjäna på att vara sjuk mtp karensdag?
Du frågade om hur det såg ut ”mer exakt”, ska någonting anges exakt så behövs det per definition detaljer….

Jag har precis flyttat ut på landet och kommer pendla till storstad för att jobba, fast bara varannan vecka. Hade helt glömt detta med reseavdrag men om jag fattar det rätt kommer det nu (med det gamla reseavdraget) bli billigare för mig att åka bil än att ta tåget? Vilket ju är lite knasigt?

Jag har precis flyttat ut på landet och kommer pendla till storstad för att jobba, fast bara varannan vecka. Hade helt glömt detta med reseavdrag men om jag fattar det rätt kommer det nu (med det gamla reseavdraget) bli billigare för mig att åka bil än att ta tåget? Vilket ju är lite knasigt?
Det beror på hur långt du har till allmänna kommunikationer och hur mycket tid du tjänar på att ta bilen.

Ja, eftersom du skrev att man inte ska åka till ett större samhälle och jobba.
Du får gärna förtydliga vad du menar 😅
Att man flyttar ut jobben, idag finns det många möjligheter att ha exempelvis mindre kontorhotell där man kan jobba från även i mindre samhällen, och att se till att det finns samhällsservice där också, ha skolor, vårdcentraler, affär med mera.

Det kommer ju inte att gå att alla har gångavstånd till sådant, men vi behöver få ut service till byarna igen, inte koncentrera till de största orterna i kommunen, som trenden varit de senaste 50-100 åren.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar