Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det börjar gälla 1/1-2023, så när du deklarerar för 2023 så är det de nya reglerna. 2022 räknas på de gamla.Jag orkar inte ens räkna ut. Räknar kallt med att man skriver in de milen det gäller så räknar deklarationen ut resten
Men när börjar detta gälla? Är det gamla systemet för de resor man haft i år eller är det nytt redan?
Det stämmer nog att 8 kr per mil än så länge inte klubbats igenom, men förslag är inlämnat från regeringen på ändringen - men vad som blir beslut i riksdagen är i och för sig fortfarande osäkert.Haha tack! Känns lite bättre med dessa siffror. Jag glömde bort att det inte är allt över 11000 som man får tillbaka. Men det är bara på förslag att det ska bli 8:- istället för 5:- va? Eller har det klubbats igenom?
Ja 50 km om dagen borde det bli.Har jag förstått det rätt att i Västra Götalands län räknas Göteborg kommun, Partille kommun och Mölndals kommun in till storstadsregion men i Hallands län räknas inga kommuner in i storstadsregionerna? (I det nyaste förslaget)
Och om man har 40 km till jobbet så räknar man: 40 km - 15 km = 25 km i resväg enkel väg? 50 km tur och retur (för jag antar att 15 km ska dras av på hemvägen också? Eller är det 15 km som dras av på 80 km?)
40 km - 30 km = 10 km (storstadsregion)?
1) Det är inte meningen att man ska få allt betalt.5kr eller 8kr per mil är egentligen båda ganska löjligt när dieseln kostar 27kr. I Norge får man åtminstone 15,60kr, även om det också är en kraftig försämring mot tidigare villkor.
Och dessutom är energipriserna nu extrema så man kan tänka sig att idén är att den ska täcka ännu lite mer än den gör.1) Det är inte meningen att man ska få allt betalt.
2) Det finns säkert bilar som drar en liter diesel per mil, men det finns många som drar hälften, dvs 13,50 per mil. Och då är 8 kronor mer än hälften av bränslekostnaden.
Min gjorde det, för ett år sedan, sen blandades det i mer och förbrukning ökar. Varför blandas det inte lika mycket i bensinen?Och dessutom är energipriserna nu extrema så man kan tänka sig att idén är att den ska täcka ännu lite mer än den gör.
En modern diesel förbrukar oftast kring 0,5 liter per mil (annars klarar de ändå inte miljökraven).
Bensinmotorer är känsligare. Diesel kan dra runt på lite vad som helst.Min gjorde det, för ett år sedan, sen blandades det i mer och förbrukning ökar. Varför blandas det inte lika mycket i bensinen?
Tycker det är en klen ursäkt för att höja priset på dieseln hela tiden medans bensinen står stilla.Bensinmotorer är känsligare. Diesel kan dra runt på lite vad som helst.
Precis, nuvarande system "minskar" din beskattningsbara inkomst, medan kommande system direkt minskar skatten du ska betala.Nu kanske jag är korkad men det gamla är väl ett avdrag? Det vill säga summan som är över 11000 dras bort från min beskattningsbara inkomst? Jag har väl knappast fått dessa tusenlappar rakt in på kontot? Jag ser ju inte siffrorna då jag har andra avdrag.
Idag får du avdrag på runt 5-6 kronor per mil.5kr eller 8kr per mil är egentligen båda ganska löjligt när dieseln kostar 27kr. I Norge får man åtminstone 15,60kr, även om det också är en kraftig försämring mot tidigare villkor.
Jo fast de placerar ju inte hållplatserna mitt ute i ingenstans, det brukar alltid finnas en avtagsväg med hus och grejer. På såna ställen går det oftast att hitta någonstans att ställa sitt fordon.
För de många som pendlar kollektivt blir det ju ett helt annat resultat av förändringen.Idag får du avdrag på runt 5-6 kronor per mil.
18.5 per mil som är skattefritt, min skattetabell är 32% så 18.5x0.32=5.92
Så 8 kr blir betydligt bättre än nu, 5 kronor blir lite sämre.
Nu får man dra bort 11000, vilket motsvarar ungefär 3 mil per dag med 200 arbetsdagar. Så att dra av 3 mil eller 11000 kr, få tillbaka 5/8 kr eller ta bort skatten från 18.5? Ni märker att det är precis samma, så länge man ligger inom "medelspannet" med avstånd, arbetsdagar osv.
Det hade man ju kunnat ge sig fan på...Jaha, på P1 i morse meddelades det att regeringen har stoppat det nya reseavdraget: https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-river-upp-nya-reseavdraget