Hur påverkas man av kortison?

MM

Trådstartare
Har lite besvär med min axel, har varit på undersökning och röntgen och nu har läkaren kommit fram till att jag ska gå på kortisonbehandling med sprutor.

Han sa att man inte får några biverkningar men det är inte vad jag har hört.

Det som skrämmer mig mest är att jag hört att man kan gå upp i vikt och gör man det så tack men nej tack. Då blir det inga sprutor för min del.
Andra biverkningar kan jag troligtvis stå ut med.


Så hur ligger det till egentligen?
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Viktuppgång vet jag inte, men däremot vätskeansamling (vilket iofs indirekt blir viktuppgång).
Men det går ju tillbaks så fort behandlingen är avslutad.
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Jag kände mig speedad, men jag gick på tabletter längre tid. Också en liten viktuppgång som jag fått bort och lite till :)
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Kortison i sprutform har inte alls samma biverkningar som om man tar det i tablettform.

ska läsa på lite bara, återkommer med mer info. Men du kan vara ganska lugn!

SÅ, en snabbkik i Fass avklarad...
Vid lokala injektioner (i leder och under huden) är systemiska bieffekter ovanliga.
De biverkningar som står angivna för ledinjektioner är enbart allergiska reaktioner och en godartad blodtryckshöjning i skallen - båda angivna som sällsynta biverkningar.

När man tar det i tablettform under en längre tid har man en helt annan biverkningsbild, där viktuppgången är en av dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur påverkas man av korison?

inte lätt att ha koll på allt! :)
Jag är kanske mer insatt än medelsvensson, då jag själv både äter kortison och får injektioner ibland, plus att jag läst första året på farmaceutprogrammet..
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Tack för hjälpen :)

Då borde jag kunna ta dom utan att bli förskräckt.

Hur funkar det med andra mediciner? Borde väl inte påverka om det bara är i axeln kortisonet finns?

En fråga till, är det stora sprutor?
Är väldigt spruträdd. Mindre känns ju inte lika mycket när dom går igenom huden.
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Beror lite på vad det är för mediciner. *läser på lite till och återkommer*

SÅ, nu har jag kikat lite till. Vågar inte svara på interaktioner specifikt för när det är ledinjektioner. Men det kan påverka hur vissa läkemedel utsöndras i kroppen, det var dock bara ett par antibiotika, något avmaskningsmedel för katter (!) och nåt preparat man får efter transplantationer (typ) som påverkades så jag tror inte du behöver vara orolig där heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur påverkas man av korison?

Jag har under mitt liv fått massor med kortisonsprutor i min högra axel sedan en ridolycka när jag var 14 år. Den är såååå skönt att få sprutorna. När man får första sprutan får man lokalbedövning i den också, så resten av sprutorna känner man inte. Jag får nog mellan 10-13 st stick på olika ställen i axeln, men jag känner nog bara ett eller två. Och axeln mår så bra efteråt. Det är så den ska må liksom!!

Jag har aldrig fått några biverkningar av mina sprutor, förutom att jag blir smärtfri en stund. Viktuppgång och sånt är när man käkar tabletter, inte sprutor.
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Vad komiskt, jag var också med om en ridolycka när jag var 14 år gammal. Och därför är axeln som den är nu.

Hur ofta behöver du ta dom?
Får du mer rörelsefrihet när du går på kortison?

Armen funkar inte riktigt på jobbet i vissa lägen.
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Ja något sånt där tar inte jag så då borde det vara okej. Får väl dubbelkolla med läkaren annars.
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Kortison i leder är :love: Kan ta ett par dagar innan smärtan släpper men sen är man "frisk" rätt länge!
Det varierar väldigt hur länge man har effekt och hur ofta man behöver ta nya sprutor.

Min mamma saknade ledbrosk på några ytor i handleden på ena handen, hon fick kortison där några ggr/år och mådde/funkade bra på det.
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

För mig fungerade det SUPER (axel)!!!

Dock glömde läkaren en gång att även ta smärtstillande, hade ruskigt ont en stund efteråt:nailbiting:

Själva sticket kändes dock knappt, och effekten var väldigt bra för mig iaf:)
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Hur ofta behöver du ta dom?
En gång per år kanske. Det beror på vad annat jag gör. Ridningen är inte ett dugg bra för min axel. Det är till och med så illa att rider jag mycket eller skulle jag träna mycket så gör muskelfästet i armen ont, eftersom det går sönder. Det där insåg jag inte förrän förra året, jag såg inte alls sambandet.

Får du mer rörelsefrihet när du går på kortison?
Alltså, jag går inte på kortison. Jag får 10-13 st sprutor vid ett tillfälle en gång om året.

Armen funkar inte riktigt på jobbet i vissa lägen.
Jag avlastar min arm väldigt konstigt. Ibland kommer jag på det själv att jag gör en cirkelrörelse innan jag lyfter upp armen, för att muskelfästena i armen inte ska göra ont.

Jag går dock regelbundet hos naprapat och sambon tvingas typ massera mina axlar mer eller mindre varje dag. Jag använder dessutom betydligt mer hästliniment på mig själv än vad jag någonsin gjort på en häst.
 
Sv: Hur påverkas man av korison?

Jag är inte alls expert på sånt här vill jag säga!

Men försvagar inte kortison vävnader i längden(och tillfälligt först då man är nybehandlad)?

Kan det vara därför du går sönder? Har man utrett din skada ordentligt?

TS:

Jag har en elev som fått kortisoninjektioner i axelled iom en medfödd grej hon har där hon har någon benpålagring/för mkt skelett på en punkt. Hon har pga det fått inflammerade senor och inflammation i leden som behandlats så här.
Hon blir hjälpt av att rida sin häst enligt det signalsystem vi använder. Då kan hon komma till mindre tryck i handen än om hon rider a la tyskt.
Sånt tror jag gör mkt för oss trasiga(både jag och de elever jag har som också har whiplash känner skillnad).
Man får vara innovativ med lösningar för hur man ska röra sig på ett sätt kroppen mår bra av i allt man gör hela dagarna.

Ang kortisonet har hon inte fått biverkningar av sprutorna.
Hon måste vara lite försiktig just efter sprutandet, några dagar/v har jag för mig.

Dock vill man inte spruta henne(eller hästar) för mkt iom att det på sikt försvagar. Hon är 18 år.
Äldre i slutskedet eller utan hopp om tillfrisknad sprutar man ju mer har jag förstått.
 
Sv: Hur påverkas man av kortison?

Har lite besvär med min axel, har varit på undersökning och röntgen och nu har läkaren kommit fram till att jag ska gå på kortisonbehandling med sprutor.

Han sa att man inte får några biverkningar men det är inte vad jag har hört.

Det som skrämmer mig mest är att jag hört att man kan gå upp i vikt och gör man det så tack men nej tack. Då blir det inga sprutor för min del.
Andra biverkningar kan jag troligtvis stå ut med.


Så hur ligger det till egentligen?

Men vänta nu.... kortisonbehandling med sprutor?

Vad är det för läkare du går hos, hur ofta ska du få sprutorna och vad är det för diagnos du ska få dem mot?

Det är väldigt sällan jag ger mina patienter upprepade cortisonsprutor.
 
Sv: Hur påverkas man av kortison?

KL

Vad jag har hört så är kortisonsprutor jättebra å ena sidan men inte alls bra å andra sidan eftersom det bryter ner.
Jag har aldrig fått det till mig själv, men däremot har min häst fått det i en kota. Jag är som jag är, så jag läste på. Man ska helst inte ge mer än max 3 sprutor inom loppet av en 6-månaders period pga att man annars kan se förändringar på röntgen vilket jag tyder som att leden bryts ner?

En spruta en gång däremot kan säkert hjälpa det mest akuta, men viktigast är nog att man lär sig använda sin led på ett så korrekt sätt som möjligt.
 
Sv: Hur påverkas man av kortison?

Jag tror att man har ganska stor kunskap på humansidan om hur kortison påverkar leder eller inte, med tanke på hur mycket och ofta reumatiker får kortisoninjektioner.
Har man en led som inte har full funktion, pga sjukdom eller skada, så är det nog oftast omöjligt att "lära sig använda sin led korrekt". Det räcker liksom inte. Då är det attans så mycket bättre att ha en fungerande och kanske smärtfri led med hjälp av kortison än att ha ont och stelna till för att man inte tar ut rörelsen i leden pga smärta.
Man får väga det onda mot det goda.
 
Sv: Hur påverkas man av kortison?

Men vänta nu.... kortisonbehandling med sprutor?

Vad är det för läkare du går hos, hur ofta ska du få sprutorna och vad är det för diagnos du ska få dem mot?

Det är väldigt sällan jag ger mina patienter upprepade cortisonsprutor.

Tar det från början.

Bröt överarmen när jag var 14 år (är 27 år nu) och spikades och den tog dom ut ett halvår senare.
Från det att jag kunde börja använda armen normalt igen så har den aldrig fungerat normalt. Har alltid haft ont men tänkt att det blir så om man bryter ett ben, att man kanske inte alltid blir helt återställd.
Nu har jag haft väldigt ont den senaste tiden, värre än vanligt. Det gör ont när jag lyfter armen framåt uppåt, från sidan uppåt och om jag tar armen bakåt. Har inte full rörelsefrihet i den. Tex så kan jag inte hålla i den andra handen bakom ryggen. Når precis till bhbandet med fingrarna och inte mellan skulderbladen som det blir med den andra armen om jag gör så, utan längre ut mot sidan, andra handen kommer minst en handlängd längre upp och når skulderbladet på samma sida som armen, det går absolut inte med armen som bröts. Det känns i armen när jag gör så med.
Så nu sökte jag upp en läkare på min VC. Fick en tid till röntgen och var där för några veckor sedan. Den läkaren jag träffade först fanns inte tillgänglig på ett tag så en annan läkare ringde upp mig och sa att allt såg bra ut på plåtarna, men att det så klart syntes att jag en gång brytit armen.
Så han sa att det en inklämning, vad det nu är och föreslog kortisonbehandling.
Så jag skulle ringa receptionen och boka en tid med honom sa han. Så han är väl en allmänläkare kanske.
 
Sv: Hur påverkas man av kortison?

Jo kortison är vävnadsdödande i för stor/för frekvent dos. För en del- är det kanske pest eller kolera om man har en aggressiv reumatisk åkomma som faktiskt kan smärtlindras väl och effektivt. Har man såpass allvariga reumatiska besvär så destrueras leden ändå på sikt och man behöver fixa "reservdelar";)

För en ilsken axel eller ett vanligt artrosknä kan kortison vara kanonbra för att dämpa inflammationen så att man precis som du är inne på kan bli såpass smärtfri att man kan träna upp funktionen och lära sig använda leden på ett bättre sätt- för det går i många fall med enklare åkommor. Min uppfattning är att duktiga ortopeder sällan ger upprepade sprutor nuförtiden utan som engångsinsats för att minska smärtan..

jag jobbar med artros och ser många med lindrigare röntgenfynd som har haft stora besvär och som faktiskt kan bli väldigt välfungerande med rätt information och övervakad träning i 3 månader. Det kan röra sig om så enkla saker som att lära sig att skita i att plocka ogräs på gräsmattan och att pränta in i skallen att man ska prioritera roliga saker och göra mindre av det tråkiga för att leden ska bli bättre :D.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 092
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 190
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp